08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

وظایف یک طراح بسته‌ بندی

5/5
وظایف یک طراح بسته بندی

وظایف یک طراح بسته‌ بندی

 در این مقاله به بررسی وظایف یک طراح بسته بندی پرداخته می شود. آیا تاکنون به پاکت شیر خود هنگام صرف صبحانه نگاه کرده‌اید؟ به جعبه رایانه‌ای که برای خود خرید، چطور؟ بسته‌بندی خوراکی‌ها، وسایل برقی منزل، اسباب‌بازی‌ها، لوازم آرایشی بهداشتی و… چطور؟ در پس طراحی هر یک از این اقلام، طراحان حرفه‌ای قرار دارند که باتکیه‌بر دانش به‌روز شده آنچه طراحی بسته‌بندی (Packaging Design) نامیده می‌شود، بعد از ساعت‌ها تلاش، سعی در ارائه خلاقانه‌ترین شکل طراحی بسته‌بندی هر جنسی دارند. آن‌ها از طراحی زیبای آنچه روی جلد و بسته‌بندی نقش می‌بندد، اطمینان حاصل می‌کنند.

شرح وظایف یک طراح بسته بندی

وظایف یک طراح بسته بندی گرافیک کار است که با طی‌کردن دوره‌های طراحی گرافیک متنوع توانسته است هنر طراحی بسته‌بندی را به بهترین نحو، یاد بگیرد. طراح بسته‌بندی در ساده‌ترین حالت فردی است که به‌خوبی می‌تواند کار پیاده‌سازی و دیزاین یک بسته‌بندی را انجام دهد. طراحان بسته‌بندی باید دانش مناسبی در زمینه انواع متریال‌های بسته‌بندی و ویژگی‌های هر یک داشته باشند. به چند نمونه از وظایف این فن‌ورز اشاره می‌کنیم.

  • الهام‌گرفتن از بسته‌بندی خلاقانه
  • تعیین هدف از سوی کارفرما
  • جمع‌آوری کامل و دقیق اطلاعات
  • تعیین بودجه از سوی کارفرما
  • ظاهر تأثیرگذار طراحی بسته‌بندی
  • رعایت سایز بسته‌بندی

تسلط به نرم‌افزارهای گرافیکی از جمله مهم‌ترین آن‌ها:

  •  فتوشاپ (photoshop)
  • ایلاستریتور (illustrator)
  • ایندیزاین (indesign)
  • کورل دراو (corel drew)
  • شناسایی رنگ‌ها و ترکیب‌های آن
  • آشنایی با استراکچرها
  • اطلاع از قوانین چاپ بسته‌بندی
  • آشنایی با چاپخانه‌ها و شناسایی کار چاپ
  • اصول پکیجینگ دیزاین (principles-of-packaging-design) را یک دیزاینر پاکت محصول باید به‌خوبی بداند تا در طراحی‌های خود پیاده‌سازی کند. اولین چیزی که در یک محصول مورد دید قرار می‌گیرد، دیزاین کاور محصولات است.

اهداف و وظایف یک طراح بسته بندی

  • محافظت از محصول: هدف اصلی بسته‌بندی، حفاظت از محتویات آن در هنگام حمل‌ونقل، نگهداری در انبار و زمان قرارگیری در قفسه فروشگاه است. در نتیجه بسته‌بندی باید قابل‌اطمینان باشد.
  • جذب خریدار: وقتی مشتریان به قفسه‌ای پر از محصولات مشابه نگاه می‌کنند، بسته‌بندی محصول شما، باید به‌قدری جذابیت داشته باشد تا نظر آنها را به خود جلب کند. این هدف می‌تواند با استفاده از فن‌های متفاوتی همچون استفاده از رنگ‌های خاص، طرح‌های پیچیده و… محقق شود.
  • تمایز: یک بسته‌بندی، به وسیله‌ی لوگو، رنگ، شکل و فرم از دیگر بسته بندی‌ها متمایز می‌شود. طراحی نوآورانه باعث ایجاد تمایز و جلب نظر مشتریان می‌شود. طراحی بسته بندی می‌تواند بیانگر ارزش‌ها و هویت برند خود باشد.
  • اطلاع رسانی: بسته بندی باید شامل اطلاعاتی باشد تا به کاربران اجازه دهد بدون صحبت با مسئول فروش، محصولشان را بررسی و انتخاب کنند. اینکه دقیقاً چه اطلاعاتی باید روی بسته بندی درج شود، کاملاً بستگی به نوع محصول دارد اما به طور کلی شامل نحوه‌ی نگهداری، طرز استفاده، تاریخ انقضا، ترکبیات و مواد داخل آن می‌شود.
  • متمایز کردن شما از رقبا: امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با بسته بندی‌های مشابه و یا حتی یکسان به طرز قابل توجهی بخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضایی تنها یک هویت برند به یاد ماندنی است که مشتریان را به سرعت به محصولات شما جذب می‌کند. بسته بندی شما اولین و مهم‌ترین نقش را در بازاریابی محصول شما بازی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه وظایف یک طراح بسته بندی : طراحی و چاپ بسته بندی

بهترین نرم افزارهای طراحی بسته بندی

 به دنیای ناشناخته وظایف یک طراح بسته بندی خوش آمدید!

 یک طراح گاهی دقیقاً باید آن طرحی را که مد نظر یک برند است عیناً مطابق توصیفات و خواسته او طراحی کند و نظر شخصی خود را دخیل نکند. اما گاهی کار به عهده خود طراح است و از او خواسته می‌شود که برای یک طراحی جدید نبوغ خود را به خرج داده و طرحی جذاب و نو را خلق کند.

 طراح بسته بندی باشیتز، زاکاری روپرت، معتقد است: از نظر من طراحی بسته بندی باید جذابیت دیداری فوق العاده‌ای داشته باشد و در عین حال اطلاعات مربوط به محصول و برند درج شده روی آن باید به راحتی قابل رویت و دسترسی باشد.

 آنچه از کل این تلاش حاصل می‌شود، ایجاد جذابیت برای کشش خریدار به سمت بررسی و انتخاب محصول بوده که قرار است منجر به فروش بیشتر آن شود.

 در جایی دیگرمی بینیم، دن وندرهار، طراح بسته بندی برای CBX، میز کار خود را یک مانیتور ۳۰ اینچی توصیف می‌کند که تا جای ممکن انواع طراحی‌ها به شکل پراکنده روی صفحه نمایش‌اش نمایان است.

پیشنهاد مطالعه وظایف یک طراح بسته بندی: چاپ و بسته بندی جعبه شکلات

وظایف یک طراح بسته بندی

 یک مثال طراحی بسته بندی

 در طراحی یک بسته بندی شکلات، جعبه باید طوری طراحی شود که بسته‌های کوچک شکلات به زیبایی در آن جای بگیرند. در کنار این هم اطلاعات خواسته شده از قبیل نام و آدرس شرکت تولید کننده، وزن و جدول ارزش غذایی روی جعبه درج می‌شود. به علاوه جایی مناسب و دقیق برای بارکد نمایانگر آن برند هم باید در نظر گرفته شود. تا در زمان محاسبه توسط صندوق پرداخت، دستگاه قادر به خواندن آن باشد.

همچنین مواد تشکیل دهنده محصول هم باید روی جعبه نوشته شود. بعد از در نظر گرفتن تمامی این موارد حالا نوبت به انتخاب مقوای مناسب با توجه به وزن درخواستی تولید کننده محصول است. رنگ این مقوا و تکنیک‌های چاپ به همراه تصاویر گرافیکی معرف محصول، همگی محتوای طراحی بسته بندی را تشکیل می‌دهند.

این طراحی احتیاج به خلاقیت دارد اما در عین حال محدودیت‌های موجود در پیاده کردن کار هم باید لحاظ شود.

وظایف یک طراح بسته بندی در یک کلام!

 طراحان بسته‌بندی در واقع تلاش می‌کنند که محصول را در بهترین حالت خود نمایش داده تا بتوانند نظر مشتریان بیش‌تری را به محصول مورد نظر جلب کنند. طراحان بسته‌بندی با اعضای تیم مارکتینگ و دیزاین ارتباط نزدیکی دارند تا بتوانند بهترین ایده‌ها برای پاسخ به نیازهای مشتریان را خلق کنند.

 معمولاً طراح بسته‌بندی علاوه بر ظاهر گرافیکی بسته‌بندی، شکل و اندازه آن را نیز مشخص می‌کند. طراحان بسته‌بندی حرفه‌ای و باتجربه با صنعت چاپ و انواع کاغذهای چاپ نیز آشنا هستند.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید