08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

قانون نسبت طلایی در عکاسی

5/5
قانون نسبت طلایی در عکاسی

قانون نسبت طلایی در عکاسی

نسبت طلایی یک راهنمای ترکیب بندی است. برخی از افراد از آن به عنوان مارپیچ فیبوناچی، مارپیچ طلایی، جدول فی، نسبت الهی و غیره یاد می کنند. این قانون به شما کمک می کند بیننده را در طول تصویر راهنمایی کنید و ترکیب بندی شما متعادل تر و برای چشم انسان دلپذیرتر شود.

معرفی قانون نسبت طلایی در عکاسی

قانون نسبت طلایی صحنه را به دو قسمت تقسیم می کند. وقتی طول بزرگتر بر طول کوچکتر تقسیم شود، نتیجه برابر است با طول کل تقسیم بر طول بزرگتر. لئوناردو داوینچی از طرفداران استفاده از طول بیشتر است. او از قانون نسبت طلایی در نقاشی معروف مونالیزا استفاده کرد.

راه های زیادی برای استفاده از نسبت طلایی وجود دارد. نمودار فی و مارپیچ فیبوناچی رایج ترین روش های استفاده از نسبت طلایی در عکاسی هستند.

جدول فی

Phi Grid راه دیگری برای در نظر گرفتن نسبت ها در عکاسی است. این جدول شبیه به قانون یک سوم است، اما شما جعبه را به قسمت های مساوی تقسیم نمی کنید. نسبت تصویر این جدول به جای 1:1:1 معمول 1:0.618:1 است و خطوط مرکزی به هم نزدیکتر هستند.

استفاده از این روش به این معنی است که سوژه کمی بیشتر در مرکز تصویر قرار دارد. به این ترتیب ترکیب بندی شما منحصر به فردتر خواهد بود و به سرعت توجه بیننده را به سوژه شما جلب می کند.

مارپیچ فیبوناچی

فیبوناچی یا مارپیچ طلایی از یک سری مربع بر اساس اعداد فیبوناچی ساخته شده است. طول هر مربع برابر با یکی از اعداد فیبوناچی است.

تصور کنید این مربع ها را داخل قاب عکس قرار داده اید. اگر از گوشه های مخالف هر مربع یک منحنی بکشید، در نهایت یک خط مارپیچ خواهید داشت. این الگو همیشه در طبیعت تکرار خواهد شد و شبیه به پوسته ناتیلوس (حلزون گرمسیری اقیانوس آرام و آبهای هند) است. این منحنی در داخل قاب تصویر جریان دارد و چشم مخاطب را در سراسر تصویر هدایت خواهد کرد.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

نسبت طلایی در عکاسی

چگونه از قانون نسبت طلایی (Golden Ratio) در عکاسی استفاده نماییم؟

  1. بررسی صحنه

نحوه استفاده از نسبت طلایی به صحنه مقابل شما بستگی دارد. تکنیک های ترکیب بندی در اختیار شما هستند تا به شما کمک کنند در مورد صحنه فکر کنید. قبل از بردن لنز به صحنه و عکاسی از این تکنیک ها استفاده کنید. شما تکنیک های مختلف ترکیب بندی را می دانید و اکنون باید روش مناسب را انتخاب کنید. برای این کار می توانید سوالات زیر را در مورد صحنه ای که در مقابل شما قرار دارد بپرسید:

  • موضوع عکس چیست؟ موضوع چیزی است که می خواهید چشم را به آن سوق دهید؟
  • عناصر دیگری که می توانید در صحنه قرار دهید چیست؟ به تمام عناصر دیگر در صحنه نگاه کنید و تعیین کنید که آیا هر عنصر توجه را از موضوع منحرف می کند یا آن را تقویت می کند.
  • آیا خطوط راهنما یا منحنی های طبیعی در تصویر وجود دارد؟ خطوط راهنما در روش جدول فی بسیار خوب عمل می کنند، اما منحنی های طبیعی بهتر است با مارپیچ نسبت طلایی استفاده شوند.
  1. برای اجرای قانون نسبت طلایی در عکاسی وقت گذاشته و تمای جزئیات صحنه را ارزیابی نمایید.

شبکه نسبت طلایی ترکیب تصویر را آسان می کند. برای یافتن نقطه کانونی و سایر جزئیات باید صحنه را به دقت بررسی کنید. هنگام استفاده از قانون نسبت طلایی در عکاسی باید تمامی عناصر ذکر شده را پیدا کرد زیرا تصاویر طبیعی و زیبایی ایجاد می کند.

  1. صحنه را قبل از شروع به عکاسی دوباره بررسی نمایید.

اغلب دوربین ها این قابلیت را دارند که صحنه را بر اساس قانون یک سوم شبکه بندی کنند، اما همه آنها نمی توانند صحنه را بر اساس قانون نسبت طلایی در عکاسی شبکه بندی کنند. هنگام شبکه بندی برای نسبت طلایی، حتماً روی نقطه کانونی تمرکز کنید. توصیه می شود در حین عکاسی خلاصه ای کلی از خروجی کار در ذهن خود داشته باشید زیرا این کار باعث می شود توجه شما بر روی سوژه اصلی متمرکز شود نه بر روی سایر جزئیات تصویر.

بیشتر بدانید مقاله قانون نسبت طلایی در عکاسی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

قانون نسبت طلایی

هنگام استفاده از قانون نسبت طلایی، حتما ترکیب عناصر را بر اساس قانون نسبت طلایی در ذهن خود تصور کنید.

اگر دوربین شما به شبکه با نسبت طلایی مجهز نیست، ممکن است در ابتدا این کار برای شما سخت باشد، اما نگران نباشید به تدریج بر آن مسلط خواهید شد. اما اگر دوربین شما از قابلیت نمایش شبکه نسبت طلایی پشتیبانی می کند، آن را فعال کنید.

حالا گوشه ای از تصویر را مشخص کنید که می خواهید مارپیچ نسبت طلایی از آنجا شروع شود. سوژه را در نزدیکترین فاصله از خطوط متقاطع قرار دهید که باید در قسمت کوچک مارپیچ نیز باشد. پس از انجام این کار، خطوط تقاطع شبکه را روی خطوط پیش زمینه تصویر مطابقت داده و تراز کنید.

همیشه قبل از شروع تصویربرداری ترکیب صحنه خود را بررسی کنید (چه هنگام استفاده از قانون نسبت طلایی و چه هنگام استفاده از قانون یک سوم). آیا تا به حال توجه کرده اید که عکاسان قبل از شروع عکاسی روی زمین دراز می کشند، زانو می زنند، می نشینند، می ایستند یا به جلو و عقب راه می روند؟ آنها در حال بررسی صحنه هستند تا بهترین ترکیب را انتخاب کنند.

  1. اقدامات پس از عکاسی نظیر کراپ کردن تصویر با توجه به قانونGolden Ratio  در عکاسی

استفاده از هر تکنیکی در عکاسی برای رسیدن به کمال تقریباً غیرممکن است زیرا تصاویر اغلب پس از ثبت و در مراحل پس از تولید بهبود و بهبود می یابند. به عنوان مثال نرم افزار فتوشاپ ابزارهای ساده ای برای ایجاد تعادل در تصویر شما دارد.

بیشتر بخوانید مقاله قانون نسبت طلایی در عکاسی : عکاسی صنعتی در اصفهان 

قانون نسبت طلایی در عکاسی

لایت روم همچنین ابزارهای بسیار پیشرفته ای برای کمک به بهبود ترکیب دارد. در لایت روم به قسمت Develop module رفته و گزینه (Crop tool (R) را انتخاب کنید و سپس دکمه O را از صفحه کلید فشار دهید تا بین مدل های کراپ مختلف جابجا شود و برای تغییر جهت آنها باید از “shift + O” استفاده کنید. “. همچنین می توانید گزینه نسبت طلایی را در اینجا انتخاب کنید. این خطوط تصاویر شما را پوشش می دهند و به شما کمک می کنند تا به ترکیب بندی قوی ای که می خواهید برسید.

بیشتر بخوانید مقاله قانون نسبت طلایی در عکاسی : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید