08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

5/5
عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟ این سوالیست که برای بسیاری از کسانی که قصد ورود به دنیای تجارت آنلاین را داشته و به دنبال برندسازی خود می باشند، پیش می آید. برای پاسخ به این سوال باید گفت که، عکاسی تبلیغاتی اولین و اصلی ترین عنصر کمپین‌ های تبلیغاتی به حساب می آید که در جلوه گری و نمای حرفه ای تر بسترهای تبلیغاتی نظیر  بیلبوردها، مجلات، پوسترها و تیزرها، نقشی مهم و اساسی را ایفا خواهد کرد.

در طراحی المان های گرافیکی، معمولا رایج است که کپی‌ رایترها ساعت‌ ها وقت خود را صرفِ یک عنوان چشمگیر برای شرحِ مزایای محصول خود کنند؛ اما در نهایت، فارق از توضیحات و شرح حال محصول، تصویر و عکس محصول است که می تواند حس و هدف تبلیغ را به مخاطب القا کرده و او را ترغیب به خرید کند.

درواقع، قدرت و جذابیت های بصری عکس ها سبب می ‌شود که مخاطب، ورق زدن مجله را برای ثانیه ای به وقفه بندازد و به تصاویر آن توجه بیشتری کند؛ و در نهایت، آخرین چیزی که مخاطب پس از ورق زدن مجله به یاد می آورد، تنها عکس های آن خواهد بود. همین ویژگی موجب می ‌شود تا بستر ها و ابزارهای تبلیغاتی گرافیکی مانند بیلبورد ها، کاتالوگ ها و بروشور ها برای افراد جذاب بوده و ترغیب به تماشای آن شوند.

برای مشاهده نمونه های عکاسی صنعتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید 🙂

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکاسِ تبلیغاتی کیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی و در کنار آن افزایش کیفیت دوربین ها و حتی گوشی های هوشمند، بسیاری از افراد قادرند تا عکسهایی زیبا، باکیفیت و حتی بسیار حرفه ای را به ثبت رسانند. اما همانطور که در مطالب پیشین به آن اشاره شد، شاخه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی یکی از تخصصی ترین زیرشاخه های هنر عکاسی بوده و فارق از امکانات و تجهیزات مخصوص، نیازمند تخصص، علم و مهمتر از آن تجربه می باشد تا بتواند تصاویر محصولات برند را به بهترین نوع و کیفیت در حوزه خود به ثبت رسانند. به همین دلیل عکاسی این حوزه را تنها باید به متخصص آن، یعنی عکاس تبلیغاتی سپرد.

 عکاس تبلیغاتی، شخصی است که تحت کنترلِ روندِ تصویرسازی؛ در بهترین حالت ممکن، یک فانتزیِ ایده‌ آل گرایانه را به یک تصویر مبدل خواهد کرد. در کنار ثبت تصویری از محصولات واقعی، توانایی خلقِ دنیایی فرضی، از ویژگی‌ های یک عکاسِ خلاق و حرفه ای به حساب می آید.

 

هدف از عکاسی تبلیغاتی چیست؟

هدف از عکاسی تبلیغاتی، نمایش کالای مورد نظر، به بهترین و جذاب ‌ترین شکل و ترغیب مشتری به خرید آن است. اگر توجه کنید، خواهید دید که عکس‌ های تبلیغاتی در زندگی روزمره نیز همراه ما می باشند و ناخوادآگاه روزانه بسیاری از آنها را در پیرامون خود نگاه می کنیم؛ به عنوان مثال در کاتالوگ‌ ها، بروشورها، لیست قیمت‌ ها و بیلبوردهای تبلیغاتی بارها و بارها شاهد تصاویر زیبا و جذابی بوده ایم که دست آورد هنر و تخصص عکاسان تبلیغاتی بوده اند.

عکاسی تبلیغاتی به دلیل هدف و کاربرد خود، حساسیت ها و ضرورت های زیادی را پیش روی عکاسان قرار می دهد. عکس‌ های تبلیغاتی باید پرشور و انرژی باشند و پیامشان را به صورت شفاف و خلاصه در خود بگنجانند. برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، عکاس تبلیغاتی باید از نسخه‌ های مختلف محصولات عکس بگیرد و بهترین آن‌ ها را انتخاب کند.

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکاسی تبلیغاتی به چه نحوی می باشد؟

عکس‌ های تبلیغاتی معمولاً بدون سایه و پیش زمینه می باشند (یا اینکه پیش زمینه‌ هایی شفاف و تک رنگ دارند)؛ البته در این حوزه نیز استثنا هم وجود دارد! هدف همۀ فوت و فن‌ های عکاسی تبلیغاتی، نمایش هدف موردنظر به جذاب ‌ترین شکل ممکن و ایجاد ذهنیتی خوشایند در ذهنِ مخاطب و درنهایت، ترغیب آنها به خرید است. ایده، ترکیب ‌بندی (composition) و فضای رنگ (color space)، نقش بسیار پررنگی در عکاسی تبلیغاتی دارند.

 کیفیت عکس نیز به انداز همین موارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. عکس‌ تبلیغاتی باید شارپ، و همچنین، از رزولوشن یا وضوح تصویر (resolution) بالا و گسترۀ تونال وسیعی برخوردار باشد. تا چند سال اخیر، عکاسان تبلیغاتی از دوربین‌ های عکاسی فیلم خور استفاده می ‌کردند؛ اما با روی کار آمدن عکاسی دیجیتال و افزایش محبوبیت‌ آن‌ ها، به این نوع از دوربین‌ ها روی آوردند. در حال حاضر، فرمت ذخیره سازی عکس‌ های دیجیتال، RAW است.

 

سیر تکامل عکاسی با هدف تبلیغات

دنیای تبلیغات که همواره با سرعتی غیرقابل تصور در حال پیشرفت است، میلیون‌ ها فرسخ با ماهیتِ قاعده‌ مند عکاسی استودیویی فاصله دارد. دیوید مکنزی اگیلوی، از پیشگامان تبلیغات مدرن، معتقد است که ” هرگز از آزمون و خطا دست نکشید؛ از این طریق، تبلیغاتِ شما همیشه در حال پیشرفت خواهد بود!” این نقل قولِ کوتاه، نقش پر رنگی در دگرگون کردنِ دنیای عکاسی تبلیغاتی داشته است.

در نخستین سال‌ های پیدایشِ عکاسی استودیویی، بیشتر عکاسان با مشکلی مشابه روبه‌ رو شدند: چگونه نور کافی را برای نوردهی (exposure) به استودیوی عکاسی بیاوریم؟

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

مشکلات رایج در عکاسی تبلیغاتی

در این حوزه، در طول روند اجرای پروژه ها، عوامل بسیاری سبب بروز مشکلات می ‌شدند؛ این موارد عبارتند:

  • از جمله، لایه‌ های حساسی (emulsion) که به اندازۀ کافی به نور حساس نبودند تا بتوانند نوردهی کوتاهی را صورت دهند؛ دوربین‌ ها نیز بسیار ابتدایی بودند و روزنۀ دیافراگمی (aperture) به آن صورت وجود نداشت و عکاسان نمی ‌توانستند.
  • برای عکاسی از لنزهای مختلف استفاده کنند.
  • بسیاری از استودیوها در طبقۀ بالای ساختمان قرار داشتند و دریچه‌ های بسیاری برای تابشِ نور روز وجود داشت.
  • آب وهوای نامساعد نیز بر عکاسی اثر می ‌گذاشت؛ به عنوان مثال، هوای بارانی یا وجودِ ابرهای سیاه در گسترۀ آسمان، و در نتیجه، مانع شدن از تابش نور خورشید و نوردهی، بر عکاسی تاثیر می ‌گذاشت.
  • دسترسی به نور فلاش (flash light) محدود بود و در بیشتر مناطق، امکان هیچ گونه دسترسی به آن وجود نداشت.

فلاش‌ های (flash) اولیه هیچ شباهتی به تکنولوژی امروز نداشتند. فلش‌ ها یک بار مصرف بودند؛ اما امروز از هر فلش می ‌توان هزاران بار استفاده کرد.

  • ترکیب بندی (Composition): ترکیب بندی، یعنی استفاده از خطوط، الگوها، اشکال و فضا، به گونه‌ ای که آن‌ ها را به شکلی تاثیرگذار به یکدیگر مرتبط سازد؛ همچنین، توانایی نمایشِ موضوع یا تصویر، به قدرتمندترین، سازنده ترین و اثرگذارترین شکل ممکن است. ترکیب بندی به اندازۀ همۀ ابعادِ تکنیکی عکاسی اهمیت دارد. هر عکاس، سبکِ خاص خودش را دارد؛ اما کارِ عکاس، خلقِ  یک ترکیب بندیِ کامل و بی ‌نقص است که تکنیک های آن را می ‌توان از طریق تمرین فراوان آموخت. البته برای این تکنیک در عکاسی، هیچ قانونی وجود ندارد و عکاس در انتخابِ راهِ انتقالِ پیامش آزاد است و می ‌تواند خلاقانه عمل کند؛ اما برخی از ابزارهای ترکیب بندی به خلقِ عکسی کامل و اثرگذار کمک می ‌کند. در عکاسی تبلیغاتی، نمایشِ نام محصول، اهمیت ویژه‌ ای دارد و گاه، اهمیتِ آن از اهمیتِ خودِ محصول هم بیشتر می ‌شود. ترکیب بندی (composition)، به نمایشِ بهترِ نام محصول بسیار کمک می ‌کند.
  • عمق میدان (Depth offield) : یکی از مهم ‌ترین جنبه‌ های عکاسی تبلیغاتی به شمار می ‌رود. شناختِ موضوع، انتظاراتِ مشتری و هدفِ عکس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ از این رو، عکاس باید بتواند عمقِ میدان را طبق میلش تغییر دهد تا بتواند موضوع مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. اگر عکاس بخواهد به کلِ تصویر تاکید کند، به عمیق میدان بیشتری نیاز دارد. نورپردازی، بر عمق میدان تاثیر می ‌گذارد؛ اما مشکل خاصی ایجاد نمی ‌کند.

 

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید