08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عمق میدان در عکاسی صنعتی

5/5
عمق میدان در عکاسی صنعتی

عمق میدان در عکاسی صنعتی

عمق میدان در عکاسی صنعتی یکی از مهمترین اصول در همه شاخه های عکاسی است. عمق میدان (DoF) یکی از ابزارهایی است که تصاویر شما را قدرتمندتر و جالب تر می کند.

این یک درس انتخابی متمرکز بر هنر با پایه فنی است. اگر بخواهیم ساده بگوییم، تعریف عمق میدان این است: ناحیه ای از تصویر که مقدار وضوح آن قابل قبول است و در فوکوس خواهد بود. در هر تصویر قسمت خاصی از تصویر در جلوی سوژه و پشت آن وجود دارد که در فوکوس ظاهر می شود.

عمق میدان در عکاسی صنعتی به چه معناست؟

عمق میدان (DoF) در عکاسی را می توان به عنوان فضای نسبتا واضح و در فوکوس در تصویر تعریف کرد. این فاصله بین نزدیک ترین و دورترین عناصری است که در عکس های شما واضح است. به عبارت دیگر، عمق میدان مقدار تصویری است که به طور منطقی در فوکوس است. به عنوان مثال، به یک ترکیب بندی معمولی فکر کنید، شما یک سوژه اصلی دارید، فضای جلوی این سوژه (پیش زمینه) و فضای پشت آن (پس زمینه).

شما می خواهید مطمئن شوید که سوژه اصلی شما در فوکوس است زیرا می خواهید توجه بیننده به آن جلب شود. اکنون باید تصمیم بگیرید که می خواهید روی چه مقدار از پیش زمینه و پس زمینه تمرکز کنید. این عمق میدان است، فاصله بین نزدیکترین قسمت پیش زمینه شما و دورترین قسمت پس زمینه شما که در عکس شما به طور منطقی واضح است.

انتخاب شما بستگی به جلوه بصری خاصی دارد که می خواهید ایجاد کنید. در ژانرهایی مانند عکاسی منظره، شما معمولاً عمق میدان زیادی می‌خواهید، بنابراین همه چیز از پیش‌زمینه تا پس‌زمینه شما به‌طور منطقی واضح است. از طرف دیگر، عکاسان پرتره عموماً عمق میدان کم می‌خواهند، بنابراین پس‌زمینه تار است و فقط سوژه شما در فوکوس است. اگر یک پرتره محیطی است، جایی که محیط اطراف سوژه بخش مهمی از داستان است، می خواهید همه چیز در فوکوس باشد، بنابراین از عمق میدان زیادی استفاده می کنید.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

عمق میدان در عکاسی صنعتی

سه عامل از نظر مجلات و سایت های معتبر عکاسی که در کنترل کیفیت عمق میدان شما تاثیر اساسی دارند عبارتند از:

  • دیافراگم
  • فاصله بین دوربین و سوژه مورد نظر
  • فاصله کانونی لنز دوربین

رابطه دیافراگم و عمق میدان در عکاسی صنعتی

یکی از بارزترین عوامل موثر بر عمق میدان در عکاسی صنعتی، دیافراگم دوربین شما است. هنگامی که از دیافراگم کوچکتر (عدد بزرگتر) استفاده می کنید، عمق میدان بیشتری در عکس خود خواهید داشت که به بیشتر صحنه اجازه می دهد تا فوکوس شود.

برعکس، وقتی دیافراگم بزرگتر (تعداد کوچکتر) دارید، عمق میدان کمتری در عکس خواهید داشت و به جز قسمت خاصی که روی آن فوکوس کرده اید، بقیه تصویر خارج از فوکوس و تار خواهد بود. مناطق تاری که خارج از فوکوس هستند، بوکه نامیده می شوند و بسیاری از مردم به نحوه نشان دادن نور علاقه مند هستند.

ممکن است با مقادیر f-stop آشنا باشید که به این صورت هستند: f/2، f/2.8، f/4، f/5.6، f/8، f/11، f/16، و غیره. کوچکترین اعداد f به معنای بیشترین اندازه دیافراگم‌ و در نتیجه کم عمق‌ترین میدان‌ است و اعداد f بزرگتر با کوچک‌ترین دیافراگم‌ها و در نتیجه بیشترین عمق میدان‌ها مطابقت دارند. به عبارت دیگر:

  • دیافراگم بزرگ = عدد f کوچک = عمق میدان کم (کوچک)
  • دیافراگم کوچک = عدد f بزرگ = عمق میدان عمیق (بزرگ)

بیشتر بدانید مقاله عمق میدان در عکاسی صنعتی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

میدان در عکاسی صنعتی

ارتباط بین عمق میدان در عکاسی صنعتی و فاصله کانونی

یکی دیگر از عوامل موثر بر عمق میدان در عکاسی صنعتی، فاصله کانونی لنز شما است. در این حالت، هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، عمق میدان بیشتر می شود، در حالی که هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، عمق میدان کمتر است. با این منطق، عمق میدان در یک لنز 50 میلی متری کمتر از DOF در یک لنز 35 میلی متری خواهد بود.

دلیل این امر فیزیکی است. اگر به یک لنز با زاویه دید واید فکر می کنید، همه عناصر در فاصله دور کوچکتر هستند و بنابراین تمرکز روی همه چیز آسان تر است، در حالی که در فواصل کانونی طولانی تر مانند لنزهای تله، بین بزرگنمایی و عمق میدان رابطه وجود دارد. عناصر در فاصله بزرگتر خواهند بود و تمرکز روی یک منطقه بزرگ را دشوارتر می کند. بهترین لنز برای عمق میدان کاملاً به صحنه ای که می خواهید ثبت کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال، بهترین لنزها برای عمق میدان کم معمولاً لنزهای تله فوتو و سریع هستند که دیافراگم باز را ارائه می دهند. از سوی دیگر، بهترین لنزها برای عکاسی با عمق میدان زیاد، لنزهای با زاویه دید عریض هستند، زیرا شما می توانید در فاصله هایپرفوکال فوکوس کنید و تقریباً کل تصویر خود را در فوکوس معقول داشته باشید.

تاثیر فاصله از سوژه بر عمق میدان در عکاسی

فاصله از سوژه تاثیر بسیار قابل توجهی بر عمق میدان دارد، به طوری که افزایش فاصله از 2 متر به 4 متر، در حالی که عدد f و فاصله کانونی شما یکسان است، عمق میدان را چهار برابر می کند، برعکس، با نزدیکتر شدن سریعتر، عمق میدان را چهار برابر می کند.

عمق میدان شما با موضوع کاهش می یابد. تصاویر زیر به ترتیب از 1 متر، 75 سانتی متر و 50 سانتی متر با تمام تنظیمات ثابت گرفته شده اند. با کاهش فاصله، به وضوح می توانید ببینید که گلدان سمت راست تار می شود. همانطور که می بینید، هر چه سوژه شما به دوربین نزدیکتر باشد، عمق میدان شما کمتر است.

بیشتر بخوانید مقاله عمق میدان در عکاسی صنعتی : عکاسی صنعتی در اصفهان 

عمق میدان در عکاسی صنعتی

چرا عمق میدان مهم است؟

هنگامی که در حال عکاسی هستید، عمق میدان می تواند عامل مهمی در ظاهر سوژه شما باشد و می تواند معنا و هدف تصویر را تغییر دهد. می‌توانید با داشتن عمق میدان کم سوژه خود را از پس‌زمینه جدا کنید، یا می‌توانید همه چیز را از پیش‌زمینه تا بی‌نهایت در فوکوس داشته باشید و مطمئن شوید که تصویر واضحی دارید. چه زمانی و چرا تصمیم به انتخاب این تنظیمات می‌گیرید. به دست شما بستگی دارد، اما برخی از نمونه ها عبارتند از:––

  • از عمق میدان کم برای محو کردن پس زمینه و فوکوس روی پیش زمینه تصویر استفاده کنید.
  • از عمق میدان زیاد در عکس های منظره استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز در فوکوس است.
  • هنگام عکسبرداری از یک سناریو از عمق میدان زیاد استفاده کنید تا مطمئن شوید که هم صحنه و هم سوژه در فوکوس هستند.
  • عمق میدان می تواند بر تصویر شما تأثیر بگذارد و معنا و هدف را تغییر دهد. به عنوان مثال، می توانید با داشتن عمق میدان باریک، سوژه را به صورت انتخابی از پس زمینه آن جدا کنید.

بیشتر بخوانید مقاله عمق میدان در عکاسی صنعتی : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید