08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تقویم محتوایی چیست؟

5/5
کاربرد تقویم محتوایی

 تقویم محتوایی برای سازماندهی محتوا در وبگاه و شبکه‌های اجتماعی از مواردی است که به هر کسب‌وکاری پیشنهاد می‌شود. تقویم محتوایی توصیه ما به هر بازاریاب محتوا، دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو و حتی مدیریت وبلاگ است. اما تأثیر تقویم محتوایی در کسب‌وکارها چیست؟ آیا می‌دانید در روز یکشنبه این هفته قرار است چه متنی در وبگاهتان پست کنید یا در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان به اشتراک بگذارید؟ برای دوشنبه هفته آینده چطور؟ شنبه ماه دیگر؟ اولین پنجشنبه سال جدید؟

 تقویم محتوایی (Content Calendar) چیست؟ مهم‌تر از تقویم سال نو!

 با استفاده از این تقویم می‌توان موارد مهمی چون بازه‌های زمانی انتشار در یک هفته و حتی یک سال را معین کرد. تقویم محتوا، برنامه‌های پیش رو، به‌روزرسانی وضعیت محتواهای منتشر شده، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده و میزان مشارکت‌ها و وظایف و مسئولیت‌های هر شخص به‌صورت جداگانه را ساماندهی می‌کند؛ بنابراین ایجاد نظم و افزایش بهره‌وری در طول سال برای یک کسب‌وکار را با داشتن یک تقویم محتوایی تضمین کنید. ۸۸ درصد کسب‌وکارهای موفق با تقویم محتوا کار می‌کنند.

منظور از تقویم محتوایی

 اجزای بدنه تقویم محتوایی

 تقویم محتوایی در چند نوع رایج وجود دارد: تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی، تقویم محتوایی ویدئو، تقویم ایمیل مارکتینگ و تقویم محتوایی مقالات سایت و سئو اما همه آن‌ها از نظر ساختار تقریباً یکسان‌اند. در این جا بعضی از قسمت‌هایی که در تقویم محتوایی نیاز است، آورده شده است.

  •  تاریخ و ددلاین انتشار

 برای ایجاد یک محتوای باکیفیت و ایجاد نظم در روند تولید محتوا، تعیین بازه زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بخش تاریخ از سه قسمت مهم تاریخ انتشار، تاریخ تکمیل پیش‌نویس و تاریخ تکمیل نهایی محتوا تشکیل می‌شود. بازه‌های زمانی بر اساس سازمان شما و فرایندهای تیم شما قابل‌تنظیم هستند، اما برای این که تقویم محتوایی شما قابل‌اجرا، دقیق و هدفمند باشد، همواره باید یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته شود.

  •  قالب محتوا

 محتوا می‌تواند اشکال متفاوتی مانند مقالات وبلاگ یا صفحات، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک، تصاویر و… داشته باشد. به این خاطر، تعیین فرم محتوا در تقویم به شما این امکان را می‌دهد که به طور جداگانه برای هر شبکه اجتماعی و یا سایت طبق مسئولیت هر نفر برنامه‌ریزی کنید.

  •  موضوع و عنوان محتوا

 ممکن است در ابتدا درج قسمت موضوع و یا عنوان بی‌اهمیت جلوه کند. اما عناوین مشخص، ایده‌ها برنامه‌های آینده را برای اعضای تیم راحت‌تر می‌کند و در مواقعی با تغییر و تنظیم داده‌ها ایده‌های جدید و خلاقانه‌تری توسط افراد دیگر ایجاد می‌شود.

  •  مسئول تولید محتوا

 برای تیم‌هایی که بیش از یک متخصص تولید محتوا دارند، درج قسمت نام و مسئول هر بخش ضروری است. درنظرداشتن این قسمت، موجب شفافیت فعالیت‌ها و پایبندی هر شخص به وظیفه محوله می‌گردد.

  • یادداشت‌ها

 درج قسمت یادداشت‌ها و تحقیقات به شما کمک می‌کند تا در حین شرکت در جلسات مهم سازمان مانند طوفان فکری، نکته‌های مهم را یادداشت کنید و از آن‌ها در طول تولید محتوا کمک بگیرید.

  •  دسته‌بندی یا هدف مخاطبان

 هر محتوایی که ایجاد می‌شود، باید برای مخاطبان هدفی را در ذهن داشته باشد. شما باید به این موضوع فکر کنید که وقتی مشتریان، محتوای شما را مطالعه کردند، می‌خواهید چه کاری انجام دهند؟ آیا می‌خواهید مشتریان محصول یا خدمات خاصی را خریداری کنند؟ پس باید این اهداف را در تقویم محتوایی خود یادداشت کنید. بدون درنظرداشتن اهداف، در واقع محتوا بی‌معناست.

بیشتر بدانید تقویم محتوایی چیست؟ : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

تنظیم و سفارش تقویم محتوایی

 پس به‌طورکلی یک تقویم محتوا می‌تواند دارای ستون‌های اصلی زیر باشد:

  •  ایده‌هایی برای ارتقا محتوا (در این جا می‌توانید عناوین پیشنهادی فرعی و اصلی جهت تولید هر محتوا یا سؤالات متداول را بیاورید.)
  •  عناوین محتوایی و ایده‌هایی که یافتید.
  •  کلمات کلیدی اصلی و فرعی مربوط به هر ایده محتوایی (اختیاری است).
  •  نوع محتوا (استوری برای شبکه‌های اجتماعی، پست اینستاگرام، توییت و…).
  •  تصاویر محتوا و منبع آن.
  •  نام تولیدکننده محتوا یا تدوین گر
  •  فراخوانی عمل موردنظرتان.
  •  وضعیت محتوا (در حال نگارش، بازنویسی، انتشاریافته یا در حال به‌روزرسانی است).
  •  ابزار ویرایش محتوا (اگر محتوا مربوط به سایت است در ویرایشگر وردپرس و…).
  •  تاریخ نهایی و مهلت پیش‌نویس محتوا.
  •  آخرین تاریخ و مهلت انتشار محتوا.
  •  درصد ترافیک و رنکینگ محتوا (برای درج در تقویم محتوایی وبلاگ اختیاری است و می‌توانید این اطلاعات را از مسیر ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی بدست بیاورید).

 در کجا تقویم محتوایی بسازم؟

 اگر سهولت استفاده و رایگان بودن برای شما مهم است، برترین ابزارهای ایجاد و مدیریت تقویم محتوایی در حال حاضر عبارت‌اند از:

  •  Google Sheets

 انتخاب محبوب برای اشخاص و تیم‌های کوچک، Google Sheets است. استفاده از این ابزار عمومی و رایگان است؛ اما برای راه‌اندازی نیاز به حوصله و زمان‌گذاشتن دارد.

بیشتر بدانید تقویم محتوایی چیست؟ : خرید سررسید 1403

ساختار یک تقویم محتوایی

 

  • Asana

 آسانا یکی دیگر از ابزارهای طراحی تقویم محتوایی است که قالب‌های متفاوتی را درون آن می‌توانید انتخاب نمایید. این مورد به تیم‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌ها را به‌راحتی مدیریت کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و در کنار یکدیگر رشد خوبی را تجربه کنند.

  • Loomly

 این پلتفرم برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که به تیم‌های بازاریابی این امکان را می‌دهد که برای انتشار، تجزیه‌وتحلیل محتواها برنامه‌ریزی کنند. این پلتفرم به کاربران امکاناتی برای برنامه‌ریزی پست‌ها، انتشار یکپارچه و تجزیه‌وتحلیل پست‌ها می‌دهد.

  • Basecamp

  Basecamp به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را به طور مؤثرتری مدیریت نمایند. این گزینه می‌تواند در ردیابی وظایف بسیار مؤثر عمل کند، ارتباطات را سازماندهی کند تا افراد پروژه‌ها را به‌موقع به پایان برسانند.

 مزایای Basecamp عبارت‌اند از:

 مقرون‌به‌صرفه بودن

 طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها

 ساده و کاربرپسند

 پشتیبانی مشتری

قابل‌دسترسی از طریق تلفن‌های همراه و تبلت‌ها

  • ترلو

  Trello ابزار مدیریت پروژه مبتنی بر کارت است که برای سازماندهی، پیگیری و همکاری در پروژه‌ها طراحی شده است. کارت‌های موجود در ترلو، حاوی اطلاعات مربوط به یک وظیفه یا فعالیت خاص هستند. علاوه بر این، در ترلو شما امکان شخصی‌سازی خواهید داشت.

 تقویم محتوایی چه مدت را پوشش می‌دهد؟

 بهتر است تقویم محتوا را ماهانه تنظیم کنیم و دست‌کم محتواهای یک‌ماهه آینده را زمان‌بندی کنیم اما می‌توانیم تا دو – سه ماه را هم پیش‌بینی کنیم. بیشتر از این مدت را توصیه نمی‌کنیم مگر در بازارهای پررقابت که محتواهای زیادی را باید تولید کنند و فرصت تأمل زیادی ندارند.

 همچنین بهتر است پیش از شروع به انتشار محتواها، پیش‌تولید یا در حالت بهتر، تولید مقداری از محتواها تمام شده باشد و ما جلوتر از تقویم باشیم؛ چون بسیار احتمال دارد که مشکلاتی برای تیم تولید محتوا یا خود کسب‌وکار پیش آید و از تقویم انتشار عقب بیفتیم.

 در یک نگاه!

 ثمره استراتژی محتوا و لازمه بازاریابی محتوا ما، تنظیم و عمل به تقویم محتوایی است. گاهی اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای می‌افتد که ایجاب می‌کند فوراً محتوایی تولید کنیم. مثلاً خبری ناگهانی در بازار ما پخش می‌شود یا مسئله‌ای برای کسب‌وکار پیش می‌آید که باید به‌سرعت به گوش مشتریان یا کاربران برسانیم. طبیعی است که این موارد در تقویم محتوا قید نمی‌گردد.

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید