08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

5/5
انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

در این مقاله به بررسی موضوع انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم پرداخته میشود. چرم هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. چرم طبیعی ماده ای قوی و بادوام است که از دباغی کردن پوست حیواناتی مانند گاو، شتر، بز، گوسفند و غیره به دست می آید.

در حالی که چرم مصنوعی در کارخانه جات با استفاده از مواد پلاستیکی ساخته می شود. امروزه استفاده از محصولات چرمی بسیار افزایش یافته است، بنابراین شناخت انواع چرم طبیعی و کاربرد آنها برای خریداران این محصولات ضروری است.

چرم در مصارف و صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. اما در حال حاضر استفاده از چرم در صنعت مد و پوشاک مانند ساخت کت و کت چرم، شلوار و دامن چرم، کراوات چرمی، دستکش چرمی و کیف و کفش چرمی و لوازم جانبی مانند کمربندهای چرمی، کیف کمربند چرمی، کیف کلید چرمی و جای کارت چرمی بیشترین استفاده را دارند.

انواع چرم

  • چرم طبیعی:

چرم طبیعی همان چرمی است که از دباغی پوست حیواناتی مانند به عنوان مثال: گاو، شتر، شترمرغ، بز چرم طبیعی بهترین و رایج ترین نوع چرم برای ساخت محصولات چرمی مانند کفش های چرمی است.

  • چرم مصنوعی:

چون محصولات چرم طبیعی با کیفیت بالا قیمت نسبتا بالایی دارند. نوع دیگری از چرم به نام چرم مصنوعی نیز برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش استفاده می شود.چرم مصنوعی با تزریق لایه ای از پوشش روی سطح تور ساخته می شود و برخلاف چرم طبیعی از دو لایه تشکیل شده است.

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

انواع چرم طبیعی و کاربرد آنها

  • چرم سبک

چرم سبک جدیدترین نوع چرم در این دسته است که از پوست دباغی شده حیواناتی مانند بز، گوسفند، بره و بز تهیه می شود. به طور کلی چرم سبک نوعی چرم نرم و انعطاف پذیر است و عمدتاً برای ساخت محصولات ظریف مانند کلاه، دستکش، کت و دامن استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که گاهی برای دوخت کفش های زنانه و دخترانه نیز استفاده می شود.

  • چرم نیمه سنگین

چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی مانند تمساح، تمساح، شترمرغ و مارمولک ساخته می‌شود. استحکام و ضخامت چرم نیمه سنگین بیشتر از چرم سبک است و در برابر ضربه و آسیب مقاومت بیشتری دارد. از این چرم به دلیل جذابیت و زیبایی برای ساخت کیف زنانه، چمدان، کمربندهای مخصوص، کفش های زیبا و باکیفیت استفاده می شود. از آنجایی که چرم نیمه سنگین ​​دست نیافتنی و گران است، در درجه اول در ساخت و فرآوری محصولات لوکس استفاده می شود. .

  • چرم سنگین

چرم سنگین به چرم ساخته شده از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله، اسب و شتر اطلاق می‌شود. چرم سنگین بهترین جنس و نوع چرم برای مصارف متداول و رایج در محصولات چرمی می باشد و این نوع چرم دارای بالاترین استحکام و زیباترین و چکش خوارترین چرم در بین انواع دیگر خود می باشد. چرم سنگین به دلیل استحکام و مقاومت در برابر سایش بالا برای زیره و رویه کفش استفاده می شود و از آن برای ساخت کیف استفاده می شود. 

بیشتر بدانید انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم : ساخت تیزر تبلیغاتی در اصفهان

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

انواع چرم طبیعی بر اساس دباغی و شکل ظاهری

  • چرم نبوک

چرم نبوک یکی دیگر از چرم های کاربردی است که از بیرونی ترین لایه پوست حیوانات به دست می آید. این چرم اگرچه استحکام و دوام بالایی دارد اما بسیار نرم و لطیف است. چرم نوبوک معمولاً در صنعت کفش و چکمه استفاده می شود.

  • چرم افكت یا ابرو بادی

در این نوع چرم طرحی شبیه ابر و باد بر روی سطح چرم قرار دارد.

  • چرم ورنی

ورنی از پوست گاو و گوساله درست می‌شود، سپس سطح چرم با لعاب لاکی بسیار براق می‌شود تا جلوه زیباتری ایجاد شود. چرم ورنی که به چرم براق معروف است در ساخت کیف و کفش بسیار مفید است و در صنعت مد وفشن طرفداران زیادی دارد.

  • چرم اشبالت

چرم اشبالت در واقع با ورقه ورقه کردن لایه میانی پوست حیوانات، از جمله گاو، گوسفند و بز تولید می شود. چرم اشبالت مقاومت کمتری نسبت به نبوک دارد و بر خلاف نبوک پرزدار است.

  • چرم الگانت

لایه رویی چرم انعطاف پذیرترین قسمت آن است، به همین دلیل به آنfull grain می گویند. چرم الگانت از این قسمت از پوست گرفته می شود و یکی از مرغوب ترین چرم های موجود در بازار به شمار می رود که معمولاً از پوست گاو یا بز گرفته می شود، این نوع چرم یکی از لوکس ترین و گران ترین چرم ها محسوب می شود. و برای ایجاد محصولات چرمی شیک استفاده می شود. این چرم یکی از بهترین چرم ها است و علاوه بر استحکام بالای از انعطاف پذیری خوبی نیز برخوردار است.

  • چرم جیر

جیر از پوست حیوانات مانند اشبالت و چرم نبوک تهیه می شود، با این تفاوت که جیر از درونی ترین لایه پوست تهیه می شود. مقاومت و استحکام چرم جیر در مقایسه با نبوک و اشبالت کمتر بوده و همانند اشبالت سطح آن پرز دار است.

بیشتر بدانید انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم : چاپ جعبه بسته بندی

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم
  • چرم کوروکو

ممکن است محصولاتی را دیده باشید که دارای سطح برجسته با طراحی خاص شبیه پوست مار و تمساح هستند. این نقوش به صورت مصنوعی روی سطح چرم ایجاد می شوند و در جاهایی که سطح چرم در معرض ساییدگی است استفاده می شود. علاوه بر این، محصولات ساخته شده با چرم کوروکو، مانند پوشه آگوستینو، به دلیل زیبایی و طراحی برای ایجاد یک سبک زیبا استفاده می شود.

  • چرم چاپی (Printed Leather)

همانطور که از نام آن پیداست، طرح های چرم برجسته سفارشی بر روی محصولات چرمی چاپ می شوند. با این چرم می توانید به راحتی هر تصویری از جمله تصاویر گل را روی محصولات چرم طبیعی یا مصنوعی ایجاد کنید. هم چنین کاربرد زیادی در زمبنه تولید کیف و کفش های زنانه و مردانه دارد.

  • چرم فلوتر (شرانک) چیست

در میان انواع چرم موجود در بازار، چرم فلوتر نوعی چرم نرم، ضخیم و بسیار مقاوم است که از چرم گاو بدست می آید.

  • چرم بروشاو

چرم بروشاو نوعی چرم نیمه ورنی است. این چرم دارای سطحی براق است و در تهیه کفش و لباس‌های رسمی کاربرد زیادی دارد.

چرم بروشاو نوعی چرم نیمه لاکی است. این چرم سطحی براق دارد و معمولا در ساخت کفش و لباس شب استفاده می شود. .

  • چرم دانه کامل (Full-Grain Leather)

در طول تولید این نوع چرم، عیوب ظاهری چرم برطرف نمی شود. با وجود بوی متمایز چرم و تمام خواص طبیعی محبوب آن، این محصول را می توان رنگی کرد و به عنوان جزئی از مبلمان یا روکش مبلمان استفاده کرد. این چرم بافت محکمی دارد و بسیار بادوام است. در واقع قدمت و استفاده طولانی مدت آن باعث زیبایی بیشتر آن شده است. با توجه به نوع پردازشی که روی این محصول انجام می شود،به این راحتی لکه ها را پاک نمی کند و قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع چرم دارد.

  • چرم دانه بالا (Top-Grain Leather)

چرم دانه بالا نوع دیگری از چرم طبیعی است که از لایه بالایی پوست تشکیل شده است که ابتدا سمباده یا برش داده می شود و سپس زنگ زده می شود. استحکام و مقاومت بالایی دارد اما به سختی چرم تمام دانه نیست و مبل ها و کفش های چرمی مرغوب از آن ساخته می شود

بیشتر بدانید انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم : ست چرم

انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم

چرم مصنوعی چیست و چه تفاوت هایی با چرم طبیعی دارد ؟

ممکن است با شنیدن کلمه چرم مصنوعی به لوازم جانبی چرم ضعیف فکر کنید. اما به یاد داشته باشید که چرم مصنوعی به نام چرم گیاهی یا چرم وگان نیز معروف است، از آن در بازار استفاده می‌شد و با هدفی بزرگ تر و شاید ارزشمند تر روانه بازار محصولات چرمی شد.

از آنجائیکه چرم مصنوعی ساخته دست بشر است  قابل استفاده  برای رفع نیاز های مختلف در صنعت جهت رعایت حقوق اخلاقی حیوانات و جایگزینی مناسب برای هزینه ی بالای پارچه چرم طبیعی  است و بر خلاف چرم طبیعی که با مقدار و اندازه محدود تولید می شود در رول های  بزرگ تولید می شوند.

به طور کلی چرم مصنوعی به دلیل در دسترس بودن مواد شیمیایی مانند پلاستیک (برپایه نفت ) بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود . چرم مصنوعی در حال حاضر ،به دو دسته پلی اورتان  و چرم پلی وینیل کلراید تقسیم می شود.چرم پلی اورتان یا  PUبا خواص ضد باکتریایی و  از ترکیب کردن مواد پلیمری با یکدیگر بدست می آید.

بسیار شبیه چرم طبیعی است؛ درنتیجه شناخت این دو نوع پارچه چرم از یکدیگر کار آسانی نیست و نیاز به نظر کارشناسی دارد . البته این نوع چرم مصنوعی به دلیل داشتن بافتی بسیار نرم و انعطاف پذیر با قابلیت تنفس مشابه پارچه چرم طبیعی،برای مواردی که تماس بیشتری با سطح پوست انسان دارند کاربرد دارند مانند روکش مبلمان ،صندلی ها ،کیف،لباس و غیره .

بیشتر بدانید انواع چرم طبیعی و مصنوعی | کاربرد انواع چرم : کیف چرم 

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید