08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع مرکب چاپ به چند دسته تقسیم می شوند؟

5/5
انواع مرکب

انواع مرکب چاپ به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع مرکب چاپ یک ماده مصرفی است که برای ایجاد تصاویر چاپ شده بر روی جنس قابل چاپی استفاده می شود. مرکب چاپ بر اساس روش و دستگاه چاپ طبقه بندی می شوند. در برخی موارد، این طبقه بندی بر اساس روش خشک کردن است. از این رو سعی کردیم به بررسی اجمالی انواع مرکب چاپی بپردازیم و توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید. 

بافت مرکب به چند نوع تقسیم می‌شود؟

مرکب های چاپ بر اساس بافت و کاربردشان به دو دسته آبی و روغنی تقسیم می­شوند. انتخاب هر یک از دو نوع مرکب بر اساس نوع دستگاه چاپ است.

انواع مرکب‌ چاپ

کاغذهای چاپی مختلف قدرت جذب جوهر متفاوتی دارند و نحوه کار دستگاه ها جوهر مخصوص به خود را می طلبد بنابراین با توجه به نوع تجهیزات و نوع کاغذ یا بستر چاپ از جوهرهای مناسب استفاده می شود.

  • مرکب چاپ لترست

برای مرکب های لترست هیچ محدودیتی برای رنگدانه به خاطر پیشگیری از پخش شدن در مقابل محلول رطوبت زنی وجود ندارد، زیرا لترست به مکانیزم مرطوب کننده نیاز ندارد. هر رنگدانه ای که در لترپرس استفاده می شود را می توان در لترپرس نیز استفاده کرد.  جوهر چاپ از جوهر افست قوی تر است، اما به اندازه جوهر افست قوی نیست.

  • مرکب‌های لتر پرس

این ترکیبات به صورت خمیری هستند و معمولاً حاوی رنگدانه و ذرات خشک کننده در مایع حاوی روغن هستند. این مرکب­هاهمچنین می توانند حاوی رزین ها و ترکیبات مختلفی باشند که خواصی مانند براقیت و مقاومت در برابر تغییر شکل و آسیب و غیره را به آنها می بخشد.

مرکب های لترپرسی وجود دارد که با نوشیدن یا ریختن یا نگهداری خشک می شوند. مرکب‌های هیت ست با جوشش بالا تبخیر آهسته روغن‌های معدنی (نفت خام) و حلال‌ها فرموله می شوند. این اصول اگرچه پایدارن، اما امکان خشک شدن با حرارت را فراهم می کنند.

  • مرکب بدون حلال

انواع مرکب چاپ بدون حلال یا کاتالیتیک دو سیستم جدید در صنعت چاپ هستند که آلودگی هوا را از مرکب پاک می کنند. از این ترکیبات در چاپ وب استفاده می شود. این ترکیبات حاوی دو مایع ملامین و فرمالدئید هستند که در حضور اسید ترکیب شده اند.

برای جلوگیری از این امر، یک نوع جوهر نمک را در طول فرآیند چاپ با این نوع ترکیب مخلوط می کنند تا از اتصال مواد جامد مرکب در طول فرآیند چاپ جلوگیری شود. هنگامی که کاغذ در خشک کن قرار می گیرد، نمک موجود در جوهر تجزیه می شود و فرآیند چاپ به پایان می رسد.

  • مرکب چاپ اسکرین

این نوع چاپ با پارچه ای که سوراخ های ریز دارد انجام می شود. بنابراین، غلیظ بودن رنگ مبنای مهمی برای انتخاب جوهر برای این نوع چاپ است. یکی دیگر از مزایای مرکب های چاپ اسکرین این است که رنگ ها پررنگ هستند تا فرآیند چاپ به وضوح و آسانی انجام شود. و بسته به شرایط رنگ های مورد استفاده باید سطح خمیری داشته باشند.برای ایجاد رنگ های مختلف در این فرم باید از روغن خشک در ترکیب ها استفاده کرد.

  • مرکب یو- وی

معمولا برای خشک کردن جوهر چاپ از مواد شیمیایی استفاده می شود که برای محیط زیست مضر است. محققان برای کاهش مصرف این مواد مضر تحقیقاتی انجام داده اند و نتایج این تحقیقات رنگ هایی است که حاوی رنگدانه های فلورسنت هستند. که حاوی مواد شیمیایی خشک کننده مضر نیست.

این نوع ترکیب در شرایط اتاق خشک نمی شود و برای خشک کردن آن از اشعه ماوراء بنفش یا فرابنفش استفاده می شود. علاوه بر چاپ متن، می توان از آن در چاپ عکس نیز استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع مرکب چاپ : طراحی و چاپ بسته بندی

انواع مرکب چاپ به چند دسته تقسیم می شوند؟
  • مرکب افست

این دستگاه چاپ افست دو نوع است: تماس مستقیم با صفحه چاپ یا چاپ الکتروگرافیک. بیشتر چاپ توسط نوع اول انجام می شود. نوع اول به بستر چاپ جوهر با قدرت رنگ بالا نیاز دارد زیرا محتوا از صفحه چاپ منتقل می شود که معمولاً در این نوع مرکب از پیگمنت استفاده می شود.

بنابراین هر چه مقدار پیگمنت بیشتر باشد، میزان رنگدهی مرکب بیشتر می شود. به دلیل ضخیم بودن و خمیری بودن ترکیب افست، برای اطمینان از چسبندگی بهتر به صفحه، در تولید این نوع ترکیب از آب استفاده نمی شود .

مخلوط نکردن رنگ و همچنین در دمای بالا قرار نگرفتن مرکب برای حفظ حالت خمیری مرکب افست است. مرکب باید به گونه‌ای باشد که بعد از چاپ خمیری نبوده و به ورق چاپ شده بعدی نچسبد.

  • مرکب چاپ‌ گراور

انواع مرکب چاپ های گراور خشک می شود؛ این مرکب باید به اندازه کافی غلیظ و چسبناک باشد تا از سوراخ های ایجاد شده در سیلندر یا صفحه (طینک) عبور کند. مرکب گراور معمولاً با تبخیر یک حلال در مرکب، با یا بدون حرارت، خشک می شود. این محصول فاقد ذرات سختی است که می توانند سیلندر یا زینک را خراش دهند.

حلال های مورد استفاده در ترکیب مذکب به زیر لایه حامل بستگی دارد. این نوع ترکیب در صورت عدم نگهداری مناسب می تواند باعث آتش سوزی شود.

  • مرکب چاپ‌ فلکسو گرافی

جوهر فلکسو معمولاً برای چاپ روی هر سطحی از کف و کاغذ دیواری گرفته تا سلفون و ورق های پلاستیکی نازک مختلف و فویل فلزی و غیره استفاده می شود. از آنجایی که این نوع مرکب مایع است، اغلب به آن مرکب مایع می گویند.

مرکب­های فلکسوگرافی شامل جوهرهای حلال، رنگدانه و جوهرهای حل‌شدنی است. این نوع مرکب بر پایه آب یا الکل است. مرکب های مبتنی بر الکل رایج‌تر بوده و در اثر تبخیر خشک می‌شوند. مرکب مبتنی بر آب قیمت کمتری دارند و در اثر تبخیر یا جذب خشک می شوند.

انواع مرکب چاپ شامل کدام ترکیبات شیمیایی است؟

انواع مرکب چاپ یک ترکیب شیمیایی است که به صورت مایع، جامد یا پودر تهیه می شود. مواد اصلی مورد استفاده در تهیه مرکب، سیالیت آن را تعیین می کند. این ترکیبات عبارتند از: پیگمنت، رزین، حلال و مواد افزودنی. در این بخش، هر یک از این ترکیبات را توصیه می کنیم:

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع مرکب چاپ : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

انواع مرکب چاپ
  • پیگمنت مرکب چاپ

پیگمنت به صورت دانه­ های رنگی است که نقش مهمی در تعیین رنگ مواد مرکب دارد. از ترکیب یک رنگدانه با یک رزین و یک حلال، مایعی به دست می آید که به راحتی روی سطح حرکت می کند. این رنگدانه ها که ترکیبات آلی هستند در اثر حرارت و فشار ساختار شیمیایی مناسب خود را از دست می دهند. بنابراین باید شرایط محیطی مناسبی برای آنها فراهم کرد.

  • رزین مرکب چاپ

رزین یک ماده شیمیایی است. ترکیب این ماده با رنگدانه باعث می شود مرکب به راحتی در سطح حرکت کند. علاوه بر این، وجود این ماده به طور بسیار موثری مرکب را به سطح چاپ می چسباند.

  • حلال مرکب چاپ

حلال مرکب مایعی است مانند آب، روغن، الکل و … مرکب از محلول رزین و پیگمنت در یک حلال به دست می آید. وجود حلال علاوه بر حل کردن رزین و رنگدانه باعث انبساط مخلوط می شود. این به جریان مرکب به چاپگر کمک می کند.

  • مواد افزودنی مرکب چاپ

مواد افزودنی شامل آنتی فوم ها، پرکننده ها و غیره است. هر کدام از این مواد ویژگی های خاص خود را دارند و به مرکب مورد استفاده برای مقاصد مختلف در چاپ اضافه می شوند.

سخن پایانی مقاله انواع مرکب چاپ

در مقاله انواع مرکب چاپ گفتیم که مرکب چاپ ماده ای خمیری یا پودری است که از ترکیب از پیگمنت ، رزین ، حلال ها و مواد افزودنی تشکیل شده است و ابزاری ضروری در صنعت چاپ محسوب می شود. در روش های مختلف چاپ مانند چاپ برجسته، لیتوگرافی افست، فلکسوگرافی (انعطاف پذیر)، حکاکی، سیلک اسکرین و … استفاده می شود.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید