08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چگونگی اختراع تقویم ؟

5/5
دقیق ترین تقویم جهان

اختراع تقویم | تقویم چگونه اختراع شد؟

آغاز اختراع تقویم آغاز دوره تاریخی و زندگی اجتماعی و کشاورزی انسان و نیاز او به تعیین زمان کشاورزی است. تقویم قمری با استفاده از ماه اولین تقویم نوشته شده بشر است. سپس از تقویم شمسی – قمری و سپس تقویم شمسی استفاده می شود. در ادامه این مقاله به نحوه اختراع تقویم خواهیم پرداخت. با ما بمان.

چگونگی اختراع تقویم

تاریخچه استفاده از تقویم به 30000 سال می رسد. از سال 4241 قبل از میلاد، مصریان اولین ملت هایی بودند که از تقویم 365 روزه شمسی استفاده کردند و بابلی ها اولین ملت هایی بودند که سال را بر اساس دوازده ماه 30 روزه تعریف کردند.

پس از چند سال، بابلی‌ها هرگاه متوجه می‌شدند که تفاوت در تقویم آنها چهار فصل افزایش یافته است، یک یا چند ماه به تقویم خود اضافه می‌کردند. شکل نسبتاً تکامل یافته آن هر شش سال یک ماه اضافه بود. ژولیوس سزار در سال 45 قبل از میلاد به پیشنهاد ستاره شناسی یونانی تقویم ژولیانی را معرفی کرد. این تقویم بر اساس سال شمسی با طول 365.25 روز تنظیم شده است.

سال 365 روز بود و برای جبران کسری روز، هر چهار سال یک روز به طول سال (سال کبیسه) اضافه می شد. از آنجا، تقویم میلادی مسیحی از تقویم میلادی گرفته شد که بعداً توسط تقویم میلادی اصلاح شد.

پس از آن دقیق ترین تقویم در محاسبه کسر دقیق سال گاهشماری جلالی ایرانی (سال 471 قمری / 1079 میلادی) ایجاد شد که امروزه گاهشماری هجری شمسی برگرفته از آن و ادامه آن در محاسبات است.

اختراع تقویم

قدیمی ترین تقویم ایرانی تقویم فرس 365 روزه ایرانی است که در سال 5025 قبل از میلاد به وجود آمده است که مشابه گاهشماری مصر باستان بوده است. تقویم مذهبی مسلمانان و یهودیان قمری است.

سال، ماه و روز از مؤلفه های گاهشماری است. مهمترین جزء، گاهشماری و واحد آن سال است. سال متداول در تقویم شمسی با تطبیق و تعدیل سال اعتدال به صورت 365 روز عادی یا 366 روز (کبیسه) خواهد بود. و ماه از تقسیمات دوازده گانه سال معمولاً 29 تا 31 روز خواهد بود که در مواردی با 28 روز (تقویم میلادی) یا 32 روز (تقویم هجری شمسی) دیده می شود.

گاه شماری با میانگین زمان یا میانگین زمان سال، ماه و روز تنظیم می شود و به این ترتیب با گاهشماری نجومی متفاوت است. فقط تقویم هجری قمری هلالی و تقویم هجری شمسی برجی (قدیمی) زمان متغیر را در محاسبه ماه ها و سال ها در نظر می گیرند و تقویم هجری شمسی (تقویم ایرانی فعلی) را در محاسبه سال ها در نظر می گیرند. مابازای آندو یکی از تقویم های متعارف هجری قمری است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری تقویم هجری شمسی با میانگین سال است که فقط برای اهداف تحقیقاتی در تطبیق تقویم ها استفاده می شود. 

در تقویم گاهی برای سالهای قبل از آغاز سال صفر آمده است که به تقویم منجمین معروف است. و اگر به جای سال صفر، سال یک را قبل از آغاز بدانیم، به تقویم مورخان معروف است. این دو تقویم در محاسبه سالهای قبل از شروع گاهشماری یک سال با هم تفاوت دارند. استفاده از سال صفر برای تسهیل محاسبه و تطبیق گاهشماری است. در تاریخ نگاری از تقویم مورخان استفاده می شود.

بیشتر بدانید چگونگی اختراع تقویم ؟ : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

تقویم چگونه اختراع شد؟

چه کسی تقویم مدرن را اختراع کرد؟

تقویم مدرن مجموعه ای از نجوم، دین و سیاست از تمدن های مختلف باستانی است. بین النهرین، بابل، یونان، مصر و روم همگی به نوعی در تقویمی که امروزه استفاده می کنیم کمک کردند.

امروزه اکثر کشورها از تقویم گریگوری استفاده می کنند که توسط پاپ گریگوری سیزدهم در سال 1582 اختراع شد. تقویم میلادی به عنوان راهی برای گسترش کاتولیک در سراسر اروپا تلقی می شد. قبل از آن مردم به خدایان و الهه ها اعتقاد داشتند و آنها را می پرستیدند.

این تقویم صرفاً به این دلیل ایجاد شد که پاپ گرگوری می خواست عید پاک را در روز درست جشن بگیرد و تقویم جولیانی که قبلاً در رم استفاده می شد حدود 10 روز تعطیل بود.

صرف نظر از همه این تغییرات، نباید فرض کنید که تقویم میلادی 100٪ دقیق است. این بر اساس سفر زمین به دور خورشید است که همیشه 365 روز تمیز نیست. در واقع کارشناسان معتقدند در سال 4909 366 روز خواهیم داشت!

بیشتر بدانید چگونگی اختراع تقویم ؟ : خرید سررسید 1403

چگونگی اختراع تقویم

سخن پایانی مقاله اختراع تقویم 

در این مطلب از مجموعه مطالب آبرنگ به بررسی پیدایش اولین تقویم پرداختیم که امیدوارم به خواندن این مطلب اطلاعات درست و مفیدی را بدست آورده باشید.

بیشتر بدانید چگونگی اختراع تقویم ؟ : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید