08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

دقیق ترین تقویم جهان

5/5
دقیق ترین تقویم جهان

دقیق ترین تقویم جهان

در این مقاله به بررسی دقیق ترین تقویم جهان پرداخته میشود. برای مدت طولانی بزرگترین واحد زمان، روز و شب بود تا اینکه انسان تصمیم گرفت زمان بزرگتری را بر اساس حرکت ماه تعریف کند. به تدریج پس از 12 ماه، بشر متوجه شد که طبیعت راهی را که زمانی طی کرده بود طی می کند، بنابراین تقویمی که یک سال را در بر می گرفت به دست مردم رسید.

دقیق ترین ترین تقویم جهان به کوشش گروهی از منجمان ایرانی ایجاد شد که به دستور سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی مأمور تعیین و محاسبه دقیق سال شمسی شدند. از جمله این منجمان می توان به عبدالرحمن خازنی، ابو مظفر اسفزاری، ابوعباس لوکری، محمد بن احمد معموری، میمون بن نجیب واسطی و ابن کوشک بیهقی مباحی اشاره کرد، اما مشهورترین آنها مردی است که غالباً دیوان ربیعات از «فرصت کم» و «دو روز عمر» و «بازی فلک» پ یعنی از زمان و اندازه صحبت کرده است، حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم نیشابوری معروف به خیام می نامند.

تقویم جلالی

این تقویم شامل 365 روز در قالب 12 ماهه است و دقیق ترین تقویم جهان است. ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری ناظر تقویم رسمی ایران، یعنی تقویم هجری خورشیدی بود. تاریخ تأسیس تقویم جلالی نهمین جمعه ماه مبارک رمضان سال 471 هجری قمری بوده است. در این تاریخ خیام حدود 32 سال داشت که نشان از استعداد بالای این شاعر و عارف فرزانه ایرانی دارد. به عقیده بسیاری، تقویم خیام دقیق ترین تقویم جهان است، پس باید تلاش کرد تا این دقیق ترین تقویم جهان را در جهان رسمی کند.

اختراع تقویم

گاهشماری جلالی در جهت اصلاح و محاسبه دقیق گاهشماری ایرانی و در پی گاهشماری یزدگردی تدوین شد. از سال 375 یزدگردی (1006 میلادی) تا آغاز سلطنت جلال الدین ملک شاه سلجوقی، نوروز به دلیل سهل انگاری در اجرای گاهشماری یزدگردی، هجده روز از زمان واقعی جابجا شد. و اعتدال بهاری به جای 1 فروردین در 19 فروردین می افتاد. پس با حذف هجده روز از آغاز فروردین و به کار بردن آن به عنوان کبیسه تا پایان سال 447 یزدگردی و قرار گرفتن موقعیت ورود خورشید به نقطه اعتدال بهاری در سرآغاز سال، گاهشماری جلالی شکل گرفت.

نحوه ی تقسیم

طبق گاهشماری های استنباط شده، طول ماه های آن به اندازه گاهشماری یزدگردی، با 30 روز به اضافه 5 روز و ماه با همین نام ها (فروردین تا اسفند  با پسوند جلالی یا سلطان) و روزها با عدد شماره گذاری شده بود.

اما بر اساس برخی دیدگاه ها، نام های جدیدی نیز برای ماه ها و روزها گذاشته شده است. یا ماه ها بسته به موقعیت نسبی خورشید در برج ها بین 29 تا 32 روز شناخته می شوند. صورت فلکی که یکی از ویژگی های گاهشماری هجری خورشیدی برجی برگرفته از جلالی است.

در ماه های جلالی اقوال مختلفی وجود دارد. طبق آنچه در زیج سنجری آمده است طول ماه ها بر حسب توقف های خورشید در برج های دوازده گانه است و هر یک از شش ماه اول سال 31 روز و اخریداد که 32 روز است و بقیه 30 روز دارند به جز آذر و دی که 29 روز دارد و به جز اسفندارمذ در سالهای کبیسه که 31 روز دارد.

بیشتر بدانید دقیق ترین تقویم جهان : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

دقیق ترین تقویم جهان

پدیدآورندگان این تقویم که به تقویم جلالی معروف است، گروهی از ریاضیدانان و منجمان هستند که مشهورترین آنها حکیم عمر خیام نیشابوری، ریاضیدان و شاعر ایرانی است. این تاریخ جدید را از طریق ملک شاه سلجوقی به دست آوردند و تقویم یزدگردی را تصحیح کردند.

تقویم ایرانی

تقویم ایرانی بر اساس تقویم جلالی به طور رسمی در ایران و مناطق اطراف آن استفاده می شود. این یک تقویم شمسی است که مطابق با فصول نجومی است، بنابراین باید زمان دقیق اعتدال بهاری را بدانید.

قوانین این تقویم ساده است دوازده سال از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه در سال 622 بعد از میلاد به شمار می رود. از نظر نجومی در اولین روز بهار یا روز بعد، همزمان با لحظه اعتدالی است که به ترتیب قبل یا بعد از ظهر واقعی در تهران (حدود ساعت 12:07 بعد از ظهر) رخ می دهد.

تمام 6 ماه اول سال 31 روز و در 6 ماه دوم سال کبیسه همه ماه ها 30 روز است. در سالهای عادی (غیر کبیسه)، آخرین ماه سال 29 روز است. هر فصل مربوط به 3 ماه متوالی است

بیشتر بدانید دقیق ترین تقویم جهان : خرید سررسید 1403

تقویم چگونه اختراع شد؟

یک سال کبیسه در تقویم ایرانی حدود چهار سال باشد و این مرتبه در تقویم شمسی است. علاوه بر این، معمولاً پس از هر 32 سال (گاهی اوقات بعد از 28 یا 36) یک سال متداول اضافه می شود، به این معنی که به جای 3 سال متوالی، 4 سال متوالی 365 روزه می شود.

بیشتر بدانید دقیق ترین تقویم جهان : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید