08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

5/5
تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

در این مقاله به بررسی موضوع تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی پرداخته میشود. محاسبات تاریخ زمانی پیدا شد که انسان برای زنده ماندن به غذا نیاز داشت. ممکن است به این فکر کنید که رابطه تاریخ و تلاش برای زندگی چیست؟ ارتباط این موضوع به زمانی برمی گردد که انسان نیاز به تولید غذا برای بقا را کشف کرد. در نتیجه، انسان مجبور شد کشاورزی را بیاموزد تا بتواند نسل خود را زنده نگه دارد. یادگیری کشاورزی، بشریت را به یادگیری تاریخ سوق داد، زیرا نیاز به تشخیص زمان مناسب برای کشاورزی برای تولید غذا بود.

در طول سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها و با پیشرفت بشر و آگاهی از جایگاه خود در جهان، علم نجوم ایجاد شد. بشر با دانش نجوم توانسته است اکتشافات بزرگی انجام دهد که محاسبه تاریخ و زمان یکی از این اکتشافات است.

برای خرید تقویم رومیزی 1403 و سررسید 1403 و یا ساری هدایای تبلیغاتی سال نو، می توانید از خدمات نقش آبرنگ استفاده کنید.

امروزه مدیریت زمان با توجه به گسترش جوامع بشری و پیشرفت های تکنولوژیکی بسیار مهم و حیاتی است. تا جایی که ضرب المثل معروف وقت طلاست” مبنایی برای تعریف معنای اهمیت زمان است.

تاریخی که امروز از آن استفاده می‌کنیم در دوره های زمانی مختلف دست خوش تغییرات بسیاری شده است. اما در نهایت ۳ نوع تقویم به عنوان مبنای محاسبه زمان در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ۳ تاریخ، تقویم شمسی، قمری و میلادی است.

تاریخی که امروزه استفاده می کنیم در دوره های زمانی مختلف دستخوش تغییرات زیادی شده است. اما در نهایت از 3 نوع تقویم  به عنوان مبنای محاسبه زمان جهانی استفاده می شود. این 3  تاریخ، شمسی، قمری و تقویم میلادی است.

مبدأ تاریخ هجری شمسی

اصل نامگذاری هجری شمسی پیشینیان ما عقیده بر آن داشتند که هر سال هجری شمسی را یکی از دوازده حیوان (( 1-موش 2-گاو(بقر) 3-پلنگ 4-خرگوش 5-نهنگ 6-مار 7-اسب 8-گوسفند 9-میمون(حمدونه) 10-مرغ 11-سگ 12-خوک )) مأموریت دارد که زمین را بر دوش خود گرفته و آن را حمل نماید.بر این اساس، هر سال را به نام یکی از این حیوانات نامگذاری می نمودند.

پیشنهاد می‌کنیم، مقاله تقویم 1403 در یک نگاه را هم مطالعه کنید.

تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

این مضمون در برخی از اشعار قدیمی نیز آمده است، از جمله شعر معروف زیر در مورد متصدیان حمل زمین آمده است:

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار زین چار چو بگذری نهنگ آید و مار آنگاه به اسب و گوسفند است حساب حمدونه و مرغ و سگ و خوک آخر کار

نگاهی به تقویم خورشیدی 

جالب است تقویم شمسی فقط توسط 2  کشورهای جهان یعنی ایران و افغانستان استفاده می شود. و تنها دو کشور نپال و اتیوپی از تقویم غیر میلادی استفاده می کنند. حتی برخی از کشورهای اسلامی تقویم خود را بر اساس تاریخ میلادی تنظیم کرده اند تا رابطه بهتری با جهان داشته باشند.

پیدایش تقویم در ایران در دو روایت تفسیر شده است. روایتی که منشأ داستان را ۵۰۰ سال قبل از میلاد، مصادف با آغاز سلسله کوروش- هخامنشی مشخص کرده است. این تقویم که پیش از ورود دین زرتشتی به کار می رفت، تقویم هخامنشی یا تقویم شاهشاهی نامیده می شود. روایت بعدی چنین تفسیر می کند که منشأ پیدایش مصادف با تولد دین زرتشتی است.

پیدایش تقویم خورشیدی

در مقاله تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی به بررسی پیدایش تقویم خورشیدی میپردازیم. با ظهور دین زرتشتی، تقویم شمسی ایجاد شد و مبنای محاسبه آن بر اساس اولین روز بهار تعیین شد. در این تقویم روزهای سال با توجه به تغییر فصول محاسبه می شود. این تقویم کاستی های خاص خود را داشت و روزهای موجود در آن به درستی محاسبه نمی شد، بنابراین در پایان سال برخی از روزها از تقویم حذف شدند. بنابراین لازم بود در آینده این تقویم تغییر کند و این تقویم تغییر کرده است. 

در زمان حکومت سلجوقیان از طرف پادشاه سلجوقی، گروهی از منجمان به نام آن دوران که توسط حکیم عمر خیام نیشابوری، عبدالرحمن خزنی و دیگر منجمان و ریاضیدانان زمان تشکیل شد، مسائل این تقویم را حل کردند و از آن به عنوان یکی از دقیق ترین تقویم ها استفاده شد.

تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

بر خلاق تصور عموم تقویمی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم ۱۳۸۶ سال قدمت ندارد. بلکه تنها در دو صده پیش تدوین شده است. تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تاریخ هجری شمسی مصادف با هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه تدوین گردیده است.

بر خلاف تصور عمومی، تقویمی که امروزه استفاده می کنیم دارای 1386 سال قدمت نیست. بلکه تنها دو قرن پیش تدوین شده است.

هر سال هجری شمسی شامل 12 ماه به ترتیب زیر می باشد:

  • فروردین 31 روز
  • اردیبهشت 31 روز
  • خرداد 31 روز
  • تیر 31 روز
  • مرداد 31 روز
  • شهریور 31 روز
  • مهر 30 روز
  • آبان 30 روز
  • آذر 30 روز
  • دی 30 روز
  • بهمن 30 روز
  • اسفند 29-30 روز

مدت سال هجری شمسی 365 روز است که هر چهار سال یکبار ماه اسفند 30 روز دارد که به آن سال کبیسه می گویند و مدت آن 366 روز است.

مورخ ۱۳۰۴/۱۱/۰۱ هجری شمسی مجلس شورای ملی استفاده از تقویم خورشیدی را به عنوان تقویم رسمی ایران به عنوان قانون تصویب نمود. تا به امروز در ایران از همین تقویم استفاده می‌شود.

تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی

مبدأ تاریخ میلادی

در مقاله تفاوت بین تقویم شمسی و میلادی به بررسی مبدا تاریخ میلادی پرداخته میشود. مبدأ تاریخ میلادی روز ولایت حضرت مسیح (ع) در نظر گرفته می‌شود. تفاوت بین تاریخ میلادی، قمری و شمسی مبنای محاسبه آنهاست. جالب است بدانید که مبنای محاسبه ایام در تاریخ هجری شمسی و میلادی یکسان است. مبنای هر دو تاریخ با استفاده از چرخش خورشید محاسبه می شود. به همین دلیل روزهای هجری شمسی و میلادی یکی هستند. به عنوان مثال، روز کریسمس برابر با ۲۵ دسامبر مطابق با روز ۴ دی ماه هر سال شمسی است و این روند هرگز تغییر نمی کند. در تقویم میلادی نیز یک سال کبیسه داریم و هر 4 سال یکبار ماه دسامبر ۳۰ روزه محاسبه می‌شود. بنابراین، آغاز سال میلادی در مشخصی (زمستان) است.

اساس تقویم بین المللی در جهان امروز بر اساس میلاد حضرت عیسی (ع) است که به آن تاریخ میلادی می گویند. هر سال تقویمی شامل 12 ماه به ترتیب زیر است:

  • ژانویه 31 روز
  • فوریه 28-29 روز
  • مارس 31 روز
  • آوریل 30 روز
  • مه 31 روز
  • ژوئن 30 روز
  • ژوئیه 31 روز
  • آگوست 31 روز
  • سپتامبر 30 روز
  • اکتبر 31 روز
  • نوامبر 30 روز
  • دسامبر 31 روز

تقویم میلادی که تقریبا در تمام کشورهای جهان از آن استفاده می‌شود تقویم گرگوری یا Gregorian Calendar نام دارد. این تقویم در سال 1852 میلادی توسط پاپ سیزدهم به جهان معرفی و جایگزین تقویم جولیان (Julian calendar) شد.

کشورهای ترکیه، مصر و عربستان سعودی آخرین کشورهایی بودند که در نیم قرن گذشته این تقویم را به عنوان تقویم رسمی خود پذیرفتند.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید