08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تاریخچه تقویم میلادی

5/5
تقویم میلادی

تاریخچه تقویم میلادی

تاریخچه تقویم میلادی، تقویم مدنی است که امروزه در سطح بین المللی پذیرفته شده است و به عنوان تقویم غربی یا مسیحی نیز شناخته می شود. بسیاری از وقایع تاریخی ایران به ویژه قبل از اسلام در این تقویم شرح داده شده است.

این گاهشماری به قدری در میان اکثر مردم گسترش یافته که در تقویم سالانه ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. البته لازم به ذکر است که اطلاعات چندان روشن و دقیقی در مورد تاریخچه این تقویم وجود ندارد، اما سعی می کنیم کامل ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

پیدایش تاریخچه تقویم میلادی

تاریخچه تقویم میلادی همانطور که از نامش پیداست به دلیل ثبت دقیق تاریخ تولد میلاد مسیح (ع) و عید پاک (زمان ظهور حضرت مسیح) بوجود آمده است. در زمان های قدیم از تقویم های زیادی استفاده می شد و هر کدام برای مناسبت های مختلف تعیین می شدند. مهم‌ترین تقویم‌هایی که قبل از ظهور تقویم میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت، تقویم یونانی، تقویم رومی و تقویم ژولیانی بود.

چند قرن بعد، در زمان پاپ گرگوری، رومیان متوجه شدند که عید پاک (آیین مربوط به ظهور عیسی مسیح (ع) که روز رستاخیز نیز نامیده می شود) وارد فصل زمستان شده است؛ با این حال، این جشن باید در اوایل بهار برگزار شود.

برای حل این مشکل، کلیسای کاتولیک تقویم گریگوری را که توسط یک پزشک و ستاره شناس و فیلسوف ناپلی به نام لیلیوس پیشنهاد و توسط گریگوری سیزدهم تایید شد، اصلاح کرد. بر اساس این اصلاحیه، سالهای دارای مضرب 100 تنها در صورتی کبیسه خواهند بود که مضرب 400 باشند. به عنوان مثال، سال 1900 یک سال کبیسه نیست، اما سال 2000 یک سال کبیسه است. تقویم میلادی که به عنوان تقویم گرگوری نیز شناخته می شود، در سال 1582 ایجاد شد و در سال 1929 تکمیل شد.

تاریخچه تقویم میلادی

اشکالات تقویم میلادی

اگرچه تقویم میلادی و ماه های آن به طور کلی پیشرفت بزرگی نسبت به پیشینیان خود در نظر گرفته می شوند، اما بدون نقص نیست. یکی از مشکلات قابل توجه تفاوت بین طول واقعی سال شمسی (365.2425 روز) و تقریبی استفاده شده در تقویم (365.25 روز) است.

این ناهماهنگی به مرور زمان منجر به ناهماهنگی تدریجی با رویدادهای نجومی می شود. علاوه بر این، طول ثابت سالانه تقویم میلادی، تغییرات طولانی مدت در چرخش زمین را در نظر نمی گیرد.

تلاش برای تغییر تاریخچه تقویم میلادی

چندین تلاش برای اصلاح این عیوب و تولید یک تقویم معتبر جهانی انجام شد، اما بی نتیجه بود. به عنوان مثال، جان هرشل (JOHN HERSCHEL) در قرن 19 دستورالعمل هایی را ارائه کرد، اما به جایی نرسید.

یا طرحی برای تدوین تقویم معتبر به سازمان ملل پیشنهاد شد که تصویب نشد. همچنین ناپلئون بناپارت طرح تقویم انقلابیون فرانسوی را که در فرانسه پذیرفته شده بود و توسط کمون پاریس استفاده می شد را لغو کرد.

بیشتر بدانید تاریخچه تقویم میلادی : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

تاریخچه تقویم میلادی

نکاتی جالب درمورد تقویم میلادی

  • هدف اصلی تقویم میلادی تغییر تاریخ عید پاک بود. همانطور که گفتیم و مطابق با تقویم میلادی، فاصله عید پاک از فصل بهار و ورود آن به فصل زمستان مشکلی بود که باعث تغییر این تقویم شد.
  • سالهای کبیسه در واقع هر چهار سال یکبار اتفاق نمی افتد. در تقویم گریگوری که توسط لیلیوس اختراع شد، تنها سالهایی دارای روزهای کبیسه هستند که در آنها سالها بر 4 بر 100 (معمولاً 400) تقسیم می شوند.
  • تقویم میلادی 26 ثانیه در سال با سال شمسی متفاوت است. این تفاوت باعث می شود که تقویم میلادی یک روز کامل با تقویم شمسی در سال 4909 میلادی متفاوت باشد.
  • برخی از پروتستان ها معتقدند که تقویم گریگوری نسخه ای از تقویم کاتولیک است. زمانی که این تقویم در بین کاتولیک ها پخش شد پروتستان های اروپایی این تقویم را تلاشی برای مبارزه با فعالیت های خود می دانستند، بنابراین کلیساهای ملی آنها آن را رد کردند.
  • پذیرش تقویم میلادی توسط انگلیسی ها به شورش و اعتراض منجر شد. تغییر در تقویم و اختراع تقویم میلادی باعث نارضایتی انگلیسی ها شد و انگلیسی ها اعتراض کردند و خواستار لغو این تغییرات شدند ولی برخی از مورخان معتقدند که این اعتراضات هرگز اتفاق نیفتاده است.
  • قبل از معرفی تقویم میلادی، سال نو میلادی یا انگلیسی در 25 مارس یا روز زن آغاز می شد. در تقویم جدید میلادی، اول ژانویه را آغاز سال جدید می دانند. اما قبل از آن مراسم مذهبی مختلفی به مناسبت آغاز سال می دانستند.

بیشتر بدانید تاریخچه تقویم میلادی : خرید سررسید 1403

تقویم های الکترونیکی

کدام کشورها با تقویم میلادی کار می کنند؟

امروزه اکثر کشورهای جهان از ماه های میلادی و این تقویم استفاده می کنند. پذیرش تقویم میلادی از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت بود و طی چندین قرن انجام شد. کشورهای مهمی که در حال حاضر با تقویم میلادی کار می کنند عبارتند از: ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، چین، ژاپن، استرالیا و بسیاری دیگر.

پذیرش گسترده تقویم میلادی اهمیت آن را به عنوان یک سیستم زمان سنجی شناخته شده در سطح جهانی نشان می دهد. در ماه های میلادی، شهرها با رژه های رنگارنگ زنده می شوند که در آن مردم با افتخار پرچم های کشورشان را به اهتزاز در می آورند که نشان دهنده میراث و وحدت کشورشان است.

سخن پایانی مقاله تاریخچه تقویم میلادی

بسیاری از وقایع تاریخی ایران به ویژه قبل از اسلام در تقویم میلادی ثبت شده است. علیرغم کاستی‌های آن، تقویم میلادی سنگ بنای زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان است و امکان ارتباط مؤثر، برنامه‌ریزی و همگام‌سازی در سراسر مرزها و فرهنگ‌ها را فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید تاریخچه تقویم میلادی : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید