08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول

5/5
تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول

تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول

یکی از مهم ترین و موثرترین قسمت های بسته بندی انتخاب ترکیب رنگ مناسب و توجه به تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول است. رنگ نه تنها نقش مهمی در افزایش جذابیت محصول و در نتیجه افزایش فروش آن دارد، بلکه می تواند پیام تبلیغاتی شما را نیز به مصرف کنندگان برساند. رنگ بهترین راه برای شناخت بیشتر نام و واحد تجاری محصول به عنوان یک رسانه تصویری است.

رنگ در طراحی بسته بندی باید با لوگوی شما مرتبط باشد، در واقع رنگ بسته بندی تصویری است که برای جذب مشتری به بازار ارسال می کنید. هرگز رنگ مورد علاقه خود را بدون در نظر گرفتن پیامی که منتقل می کند انتخاب نکنید. چون ممکن است با وجود اینکه خوب است برای کار شما مناسب نباشد

رعایت برخی از اصول انتخاب رنگ و تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی

استفاده از رنگ ها اصول و قواعد خاصی دارد که در صورت تسلط کامل بر آن مطمئنا به عنوان یکی از بهترین برندها در بسته بندی محصولات شناخته خواهید شد. در مقاله تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی به چند اصل بسیار ساده و در عین حال کاربردی برای شما اشاره می کنیم:

  • اولین اصلی که در انتخاب رنگ مناسب باید رعایت شود، پرهیز از تنوع بیش از سه نوع رنگ در چاپ و بسته بندی است. افراد در صورت مشاهده سادگی در بسته بندی محصول و همچنین جذابیت، جذب آن می شوند. استفاده از رنگ های مختلف باعث سردرگمی مشتری می شود و به طور کلی از خرید محصول شما منصرف می شود. از آنجایی که هر رنگ معنای خاص خود را دارد، با استفاده بیش از حد از آنها ممکن است پیام شما به درستی به مخاطب منتقل نشود و درک آن آسان نباشد.
  • از کنتراست در چاپ و بسته بندی استفاده کنید. کنتراست باعث می شود که لحن تبلیغات و بسته بندی شما متفاوت باشد و این امر باعث جلب توجه مشتری می شود.
  • مخاطبین خود را بشناسید. خانم ها و آقایان ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف داشته باشند، بنابراین هنگام ترکیب رنگ ها در بسته بندی به این نکته توجه کنید.

نقش و تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی به قدری پررنگ است که تمامی بازاریابان حرفه ای در این زمینه باید تخصص لازم را کسب کرده و با روانشناسی رنگ ها و معنای آن ها آشنایی کامل داشته باشند.

تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی مواد غذایی

اگر تا به حال متوجه شده اید، غذاهای مختلف می توانند طعم ترش، شیرین یا شور را القا کنند. مغز انسان با چشیدن یک غذا، طعم خود را با رنگی که دیده است مرتبط می کند و هر بار که آن غذا را می بینید بدون چشیدن طعم آن را می شناسید.

این دقیقا همان موضوعی است که باعث شده تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی مواد غذایی جدی گرفته شود. رنگ های خاصی وجود دارند که طعم خاصی را در بین اکثر بینندگان برمی انگیزند. طراح بسته بندی یک محصول غذایی باید از این موضوع و ماهیت محصولی که قصد فروش آن را دارد آگاه باشد و از رنگ مناسب در بسته بندی آن استفاده کند.

انتخاب و تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی

شاید موارد دیگری مانند کاراکتر در طراحی بسته بندی، مواد بسته بندی، ابعاد بسته بندی نیز مهم باشد، اما تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی قدرت بیشتری در انتخاب مشتری دارد. اما برای اینکه بتوانید رنگ را بهتر انتخاب کنید، پیشنهاد می کنم به موارد زیر توجه کنید:

  •  رنگ آبی

رنگ آبی نشان دهنده حالت خلوص و نوعی آرامش است که در کنار رنگ سفید نشان دهنده پاکی و سلامتی است، به همین دلیل در غذاهایی که برای سلامتی مهم هستند مانند شیر، بستنی و … محصولات لبنی و غذاهای منجمد کاربرد زیادی دارد.

  • رنگ زرد

این رنگ از یک طرف به عنوان نماد شادی، نشاط، خوش بینی و همه احساسات خوب شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که با دیدن رنگ زرد، مغز شما سروتونین ترشح می کند که هورمون شادی است. بهتر است در انتخاب ترکیب و تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی خود دقت کنید و از رنگ هایی استفاده کنید که حس بسیار خوبی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

  • رنگ بنفش

رنگ بنفش می تواند توجه جوانان و خانم ها را به خود جلب کند. این رنگ نمادی از تجمل، کیفیت است و انتخاب این رنگ می تواند گزینه خوبی برای نشان دادن معنویت در یک محصول باشد. از جمله اهداف این رنگ، ظهور تخیل، معنویت و آرمان های تخیلی است.

  • رنگ قرمز

استفاده از رنگ قرمز توجه را به محصول شما جلب می کند، حواس را تحریک می کند و خریداران بالقوه را تحریک می کند زیرا قرمز نشان دهنده زندگی، تحرک، اشتیاق و قدرت است. قرمز تیره رنگی حرفه ای و مجلل است، در حالی که قرمز روشن جذاب تر و پرانرژی تر است و به طور کلی ارزش کمتری ایجاد می کند. افزودن رنگ طلایی یا نقره ای برای تزئین یا چاپ ارزش آن را بالاتر میبرد

پیشنهاد مطالعه در مقاله تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول : طراحی و چاپ بسته بندی

بسته‌ بندی و چاپ محصول
  • رنگ نارنجی

نارنجی اغلب با بازیگوشی و ملایمت همراه است. همچنین نشان دهنده انرژی و سرزندگی است. از تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی محصولات خود زیاد استفاده کنید. همچنین رنگ نارنجی با ریسک و اعتماد به نفس مرتبط است. به همین دلیل از رنگ های نارنجی و مشکی در لوگوی هارلی دیویدسون استفاده شده است.

از دیگر معانی رنگ نارنجی می توان به ماجراجویی، توانایی مالی، خوش بینی، اعتماد به نفس، اشتیاق، برون گرایی و … اشاره کرد که بسیاری از شرکت ها با ترکیب رنگ نارنجی با رنگ های دیگر این پیام را به مشتری می دهند که این محصول ارزش خرید دارد. افراد برونگرا، پرشور، پرانرژی و راحت معمولا کالاهایی با رنگ نارنجی می خرند. این موضوع نشان دهنده نقش، اهمیت و تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی است.

  • رنگ سبز

سبز نماد طبیعت و محیط است. دانشجویان روانشناسی رنگ و طراحی لیبل بسته بندی محصول اغلب از رنگ سبز برای جذب آگاهانه مصرف کنندگان استفاده می کنند. استارباکس عمدتاً از سبز و سفید برای لوگوی خود استفاده کرده است تا افرادی که هیجان‌انگیز و آگاه به محیط‌زیست هستند را جذب کند.

علاوه بر این، سبز معانی دیگری نیز دارد. از آن جمله می توان به تعادل، هماهنگی ذهنی، امنیت، رشد و … اشاره کرد که در صنعت بسته بندی رنگ سبز را بیش از سایر رنگ ها برای بسته بندی و برچسب گذاری محصول توصیه می کنند. دلیل این امر امنیت متعادل و بالای این رنگ از نظر روحی و روانی برای مشتریان می باشد.

اصولا بسته بندی هایی که رنگ سبز تیره دارند نشان دهنده حرفه ای بودن محصولات است. به طور کلی روانشناسی تاثیر رنگ در بسته بندی محصول می گوید که رنگ سبز لحنی متعادل و ارزشمند در بسته بندی محصول خواهد بود.

  • رنگ مشکی

مشکی رنگ بسیار متنوعی است. این رنگ می تواند مدرن یا سنتی، هیجان انگیز یا آرامش بخش باشد. استفاده از رنگ مشکی در بسته بندی می تواند انتخاب خوبی به عنوان رنگ باشد. ترکیب رنگ طلایی یا زرد با مشکی حس بسته بندی لوکس را به مشتری شما می دهد.

  • رنگ سفید

رنگ سفید نماد پاکیزگی، سادگی و شفافیت است و در عین حال حس صمیمیت بین مشتری و تولید کننده ایجاد می کند. بنابراین بازاریابان بر انتخاب رنگ بسته بندی سفید تاکید زیادی دارند. حس پاکی، برابری، سادگی و در عین حال جذابیت، مشتری را از انتخاب خود مطمئن می کند و به او احساس امنیت می دهد.

  • رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یکی از رنگ های شیک، جذاب و مناسب برای طیف های مختلف است. البته به معنای بی علاقگی و بی طرفی هم هست. در انتخاب رنگ خاکستری به عنوان رنگ بسته بندی باید دقت بیشتری داشته باشید و در کنار  این رنگ از رنگ های ترکیبی استفاده کنید. این رنگ در ترکیب با رنگ های دیگر بسیار زیبا و جذاب است.

پیشنهاد مطالعه در مقاله تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی

سخن پایانی در تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول

در این مقاله هر آنچه در مورد تاثیر رنگ ها بر روی بسته بندی و چاپ محصول لازم بود را بررسی کردیم. انتخاب رنگ بسته بندی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قسمت های فرآیند بسته بندی محصول است. امروزه این موضوع بیشتر مطرح است و نمی توان از هر رنگی در بسته بندی استفاده کرد.

چون در جذب مخاطب تاثیر دارد و در بازار رقابت داغ ممکن است برای تولید کننده هزینه داشته باشد. هر رنگی تأثیر خاص خود را بر روی مشتری دارد، حتی ممکن است همه رنگ ها تأثیر یکسانی روی افراد نداشته باشند. بنابراین شناخت تاثیر رنگ در بسته بندی و انتخاب رنگ مناسب نیاز به دانش و آگاهی زیادی دارد.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید