08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

اولین تقویم جهان

5/5
اولین تقویم جهان

اولین تقویم جهان

آغاز اولین تقویم جهان را باید آغاز دوره تاریخی و حیات اجتماعی بشر و کشاورزی و لزوم تعیین زمان کشاورزی دانست.

پس از ورود انسان به عصر کشاورزی، نیاز به دانستن و محاسبه شرایط تغییرات زمانی را احساس کرد و همین امر، یافتن سبک و زمان وقوع رویدادهای جغرافیایی و تغییرات فصلی را برای او مهم کرد و این کار را انجام داد؛ و این‌گونه بود که نخستین تقویم‌ها به وجود آمدند. در ادامه به بررسی اولین تصویم جهان می پردازیم همراه ما باشید.

تاریخچه نخستین گاهشمار

در اولین تقویم جهان زمان به هفته ها، ماه ها و سال ها تقسيم نمي شد و تمدن هاي باستاني از دسته هاي مختلفي براي اين منظور استفاده مي كردند، اما به تدريج تقسيم بندي بر اساس ماه هاي 30 روزه و به دسته هاي هفت روزه پديد آمد. و امروزه می توانید ببینید که بیشتر تمدن های باستانی تقویم خاص خود را داشتند.

برخی از این اولین تقویم جهان از الگوی تغییر ماه برای این تقسیم بندی استفاده می کنند و برخی دیگر بر اساس تغییر زمین نسبت به محور خورشید است. از تقویم‌های باستانی که تاکنون شناخته شده‌اند، می‌توان به تقویم‌های مصری، چینی، هندی، تایلندی، اینکا در آمریکای جنوبی و بعداً به تقویم میلادی، قمری و شمسی اشاره کرد.

باستان شناسان معتقدند که قدیمی ترین تقویم جهان را در اطراف اسکاتلند پیدا کرده اند. محققان دانشگاه بیرمنگام معتقدند این تقویم دو برابر قدیمی ترین تقویم شناخته شده جهان است که حدود 5000 سال قدمت دارد.

اولین تقویم جهان

این تقویم باستانی دوازده سوراخ مختلف دارد که هر کدام در زمان های مختلف سال به شکل ماه هستند. این حفره ها به مردم این امکان را می داد که ماه را با مشاهده ماه در آسمان و مقایسه آن با شکل موجود در سوراخ شناسایی کنند.

تا قبل از این اکتشاف ارزشمند، تصور می شد اولین وسیله ساخت بشر که برای اندازه گیری زمان استفاده می شد متعلق به تمدن بین النهرین 5000 سال پیش است. تقویم باستانی کشف شده در وارنفیلد اسکاتلند به دوران میان سنگی یعنی حدود 10000 سال پیش برمی گردد و توسط مردم آن دوره ساخته شده است.

این تقویم بین سال های 2004 تا 2006 کشف شد و اکنون نتایج تجزیه و تحلیل آن به طور کامل توسط محققان دانشگاه بیرمنگام منتشر شده است.

تیم تحقیقاتی این پروژه توسط پروفسور وینس گافنی، استاد باستان شناسی در دانشگاه بیرمنگام رهبری می شود. این تقویم ترکیبی از تقویم شمسی و قمری است.

این کشف یک پیشرفت بزرگ برای یادگیری بیشتر در مورد گذشته بشر است. اکنون می دانیم که 10000 سال پیش تمدن هایی وجود داشته اند که برای آنها مهم بوده است، به عنوان مثال برای اندازه گیری زمان و تشخیص فصول، و حتی تقویم خاص خود را داشتند.

ابزارها و روش‌های سنجش زمان و اولین تقویم جهان

در قرن ششم قبل از میلاد از اولین تقویم جهان یا روزنامک برای تولید تقویم استفاده می شد و بابلی ها ابداعاتی از خود به جای گذاشتند که امروزه نیز توسط همه ملل استفاده می شود. سنت هفت روز هفته و تعریف 60 نقطه ساعت ممکن است یکی از بین النهرین (بابل) باشد.

بیشتر بدانید اولین تقویم جهان : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

اولین تقویم

اعتقاد بر این است که عدد 60 به 1، 2، 3، 5، 6، 10، 15، 20، 30 تقسیم می شود. بنابراین این عدد مبنا قرار گرفته و مبنای تقسیم ساعت قرار می گیرد. همچنین تقسیم 360 درجه دایره به «چند دهه 60» از آثار بابلی بود.  یکی از اولین ابزارهایی که زمان را اندازه گیری کرد، ساعت آبی بود که گمان می رود در ایران اختراع شده باشد.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد از ابزارهایی برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌شد، از 4000 سال پیش قابل مشاهده بود. ابزارهایی که به اعتقاد باستان شناسان برای اندازه گیری زمان استفاده می شد در مصر، ایران، عراق، هند و دیگر تمدن های باستانی یافت شده است.

این در حالی است که به گفته اکثر محققان، این ابزارها برای سنجش زمان مورد استفاده قرار نمی گرفتند، بلکه جنبه مذهبی داشتند. ساعت وسیله ای برای اندازه گیری زمان است. ساعت در شکل جدید خود (24 ساعت) از قرن 15 مورد استفاده قرار گرفت و در قرن گذشته رایج شده است.

بیشتر بدانید اولین تقویم جهان :  خرید سررسید 1403

دقیق ترین تقویم جهان

ساعت آبی یکی از تکنیک های مهم علمی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد و از چندین هزار سال پیش تا 50 سال پیش به طور مستمر در بسیاری از مناطق ایران مورد استفاده قرار گرفته است. فنجان یا ساعت آبی ابزار و تکنیک بسیار ساده ای دارد اما در عین حال در زندگی و کار عملی افراد بسیار مهم است.

اسطرلاب (استاریاب) یک ابزار علمی بسیار دقیق بود که حرکات ستارگان و خورشید را محاسبه می کرد، زمان را به طور گسترده تری محاسبه و ردیابی می کرد و نقش مهمی در توسعه تقویم ها و سال ها داشت. از این ابزار در طالع بینی و اختربینی نیز استفاده می شود.

بیشتر بدانید اولین تقویم جهان : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید