08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده

5/5
انواع کاغذ سررسید

انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده 

انواع کاغذ سررسید یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت و قیمت تمام شده آنها می باشد. انتخاب نوع کاغذ مناسب می تواند به کیفیت کار و نتیجه نهایی کار چاپ کمک کند.

انواع مختلفی از کاغذ وجود دارد که می توانید برای سررسیدها میتوانید از آنها استفاده کنید. این کاغذها از نظر ترکیب، طرح، هدف و حتی وزن و ضخامت متفاوت هستند. به همین دلیل هنگام خرید سررسید دچار سردرگمی و مشکلات زیادی خواهید شد. در ادامه به بررسی انواع کاغذهای سررسید و مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

تاثیر نوع کاغذ در کیفیت سررسید

زمانی که سررسید از کیفیت خوبی برخوردار باشد، از ثبات و استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود که این امر باعث ارتقاء شما را می شود. کیفیت کاغذ مورد استفاده برای سررسید نیز بر کیفیت چاپ و صحافی تأثیر می گذارد. به طور کلی کاغذ موجود در بازار از کشورهای مختلفی مانند اندونزی و چین وارد می شود.

کاغذهای وارداتی از اندونزی عموماً کیفیت بهتری نسبت به چین دارند. در نتیجه کاغذ چینی کیفیت تولید پایینی دارد و بر شفافیت و زیبایی چاپ داخلی تاثیر می گذارد. 

انواع کاغذ سررسید از نظر جنس

  • کاغذ گلاسه در سررسیدها

کاغذ گلاسه یکی از گران ترین انواع کاغذ سررسید موجود در بازار است که سررسیدهای آنها استفاده کاربردی چندان زیادی را ندارد. سرسیدهای تهیه شده از کاغذ گلاسه عمدتاً برای هدیه دادن استفاده می شود و معمولاً جنبه تشریفاتی و تزئینی دارد.

نرخ های کاغذ گلاسه معمولاً گران تر از نرخ های دیگر است. برای چاپ چهار رنگ، از کاغذ گلاسه استفاده می شود و بهترین گرماژ برای چاپ و تولید این سرسیدها گرماژ 100-135 گرمی می باشد.

انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده

مزایا و معایب استفاده از کاغذ گلاسه در سررسید چیست؟

یکی از انواع کاغذهای مورد استفاده در سررسیدها کاغذ گلاسه است. این نوع کاغذ بیشتر جنبه تزئینی و تشریفاتی دارد.

به سه دلیل:

  • به دلیل وزن بالای این کاغذها (100 تا 140 گرم)، حمل و نقل سررسید را سخت و دشوار می کند.
  • این نوع کاغذ در سررسید آن را گران قیمت می کند.
  • هنگام نوشتن روی کاغذ گلاسه، جوهر با لمس ملایم دست روی کاغذ پخش می شود.
  • کاغذ تحریر سفید

یکی از پرطرفدارترین انواع کاغذ سررسید، کاغذ تحریر است که همان کاغذ رایجی است که در سررسید، کتاب، مجله، دفتر و … استفاده می شود.

کاغذ تحریر در اندازه ها و وزن های مختلف موجود است. در واقع وزن کاغذ بر حسب گرم در واحد سطح کاغذ بر حسب متر مربع است. یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت کاغذ، وزن کاغذ است. هر چه گرماژ بالاتر باشد، کیفیت سررسید بالاتر است. البته با توجه به نوع کاغذ مورد استفاده گرماژ مشخص می شود.

کاغذی که برای تولید فرم داخلی استفاده می شود معمولا کاغذ تحریر 70 گرمی سفید است که از نظر کیفیت و وزن مناسب است. وزن این کاغذ هفتاد گرم بر متر مربع است. گاهی مشتریان درخواست چاپ کاغذ 80 گرمی را دارند که ضخیم تر و سنگین تر است و علاوه بر هزینه بیشتر برای سفارش دهنده ی سررسید، وزن آن نیز افزایش می یابد و چاپ زیبایی خود را از دست می دهد.

  • کاغذ تحریر کرم

گاهی در تولید سررسید از کاغذ تحریر کرم رنگ استفاده می شود که قیمت آن بیشتر از نوع سفید است. اما از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با کاغذ تحریر سفید ندارد. این نوع کاغذ به دلیل انعکاس نور کم و کاهش خستگی چشم هنگام مطالعه و یادداشت و همچنین ظاهر زیبا و متنوع بسیار جذاب و پرطرفدار به نظر می رسد.

بیشتر بدانید انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

کاغذ سررسید و موارد استفاده
  • کاغذ کارتی

این نوع کاغذ در وزن ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است و بر خلاف گلاسه که ظاهری متالیک و براق دارد به صورت مات تولید و عرضه می شود. بنابراین برای نوشتار با خودکار و روان نویس مناسب است زیرا جوهر پخش نمی شود. مطلوب ترین گرماژ کاغذ کارت ی مورد استفاده در تهیه و تولید سررسید و تقویم وزن 230 می باشد.

کاغذ کارتی چه ویژگی هایی دارد؟

کاغذ کارت یکی از انواع کاغذهایی است که به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارد از طریق تبلیغات مورد توجه مردم قرار گرفته است:

  • زیبایی نوشته روی این کاغذ دوچندان است.
  • رنگ خودکار با لمس کاغذ کارتی باعث پخش شدن رنگ نمی شود.
  • ضخامت بالای این نوع کاغذ به آن دوام و استحکام چند برابری می دهد و ماندگاری کاغذ را افزایش می دهد.
  • تنوع بالا در رنگ های این نوع کاغذ.

معایب چاپ سررسید با کاغذ کارتی عبارتند از:

  • وزن بالای سررسید به دلیل ضخامت و وزن زیاد کاغذ کارتی
  • سررسید چاپ شده با کاغذ مقوایی بسیار گران است.

تفاوت کاغذ کرم تقلبی و کاغذ کرم اصلی سررسید را چگونه متوجه شوید؟

متأسفانه سال هاست که فروش کاغذ سفید بی کیفیت با رنگ آمیزی به رنگ کرم برای افرادی که به دنبال سود زیاد هستند، تبدیل به یک رویه شده است. به همین دلیل، هنگام خرید کاغذ کرم رنگ باید کمی دقت کنید تا بین کاغذ اصلی و کاغذ تقلبی کرم رنگ تمایز قائل شوید.

اگر سرسیدی با کاغذ کرم رنگ در دست بگیرید متوجه تفاوت آن با کاغذ تقلبی خواهید شد. سررسیدی که از کاغذهای کرم رنگ تقلبی استفاده می کند، معمولاً در هر صفحه از آن سر رسید، رنگ متفاوتی دارد، اما سر رسیدی که از کاغذ کرم رنگ اصلی استفاده می کند، علاوه بر زیبایی سررسید، در صفحات مختلف رنگ یکسانی دارد.

بیشتر بدانید انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده : قیمت تقویم رومیزی 1403

انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده

بهترین کاغذ در سررسید و سالنامه تبلیغاتی چیست؟

انواع کاغذ معمولا از اندونزی، کره، چین و پرتغال است. کاغذ اندونزی شامل کاغذ سفید، کاغذ کرم، گلاسه با بالاترین کیفیت ممکن می باشد که معمولا دارای بالاترین قیمت می باشد برندهای شینهو، هانسول، موریم، کروم نیز می توان استفاده کرد.

کاغذهای کره ای و پرتغالی اعم از تحریر سفید ، تحریر کرم ، گلاسه از کیفیت متوسط به بالا برخوردار هستند.کاغذهای چینی پایین ترین کیفیت موجود در بازار هستند، و قیمت پایین تری دارند و معمولاً به دستگاه های چاپ جدید فشار وارد می کنند و مشکلاتی مانند کرک شدن کاغذ، خرابی نورد و … را به همراه دارند.

سخن پایانی مقاله انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده 

در این مقاله به انواع کاغذ سررسید مورد استفاده و استاندارد پرداختیم. هر کاغذ ویژگی ها و الزامات خاص خود را دارد که با توجه به نیاز و هدف استفاده از آن برای سررسید استفاده می شود. به طور کلی در انتخاب کاغذ مناسب برای سررسید باید سلیقه و بودجه کاربر و استفاده از سررسید را در نظر گرفت.

بیشتر بدانید انواع کاغذ سررسید و موارد استفاده : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید