08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع قطع سررسید

5/5
انواع سررسید

انواع قطع سررسید

در این مقاله به بررسی انواع قطع سررسید پرداخته میشود. قطع همان اندازه سررسید یا اندازه کتاب و دفتر است. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که سررسید بر اساس اندازه (قطع)، انواع صحافی، کاربرد، محتوای صفحه و مواد جلد به دسته بندی مختلف تقسیم می شود. رایج ترین اندازه های مورد استفاده عبارتند از قطع رقعی، قطع وزیری، قطع اروپایی، قطع رحلی و قطع جیبی. البته اندازه ها به اینها محدود نمی شوند و تنوع بیشتری دارند اما در مقاله انواع قطع سررسید قصد داریم شما را با سایزهای استفاده شده در سررسیدها آشنا کنیم.

انواع مختلف قطع سررسید

برخی از اندازه های سررسید عبارتند از :

  • سررسید وزیری
  • قطع رقعی
  • سررسید اروپایی
  • قطع پالتویی
  • قطع خشتی
  • سررسید مدیریتی
  • قطع جیبی
  • سررسید قطع مدیریتی

سررسید مدیریتی  معمولاً برای سررسیدهای شخصی و سفارشی استفاده می شوند و اندازه آنها تقریباً 28*21 سانتی متر است.

این فرمت ها برای کسانی که همیشه سررسید را با خود حمل می کنند توصیه نمی شود، اما می توان گفت فضای مناسبی را برای نوشتن موارد مورد نیاز در اختیار مخاطبین قرار می گذارند.

سررسید
  • سررسید قطع وزیری

بدون شک رایج ترین قطع، قطع وزیری در میان سررسید است. ابعاد تقریبی قطع وزیری 17*24 سانتی متر می باشد. دلیل محبوبیت این قطع این است که به دلیل ابعاد بزرگ، این نوع سررسید برای ثبت کارهای روزمره مناسب و جادار است. با این حال، برخی از افرادی که همیشه سالنامه خود را با خود حمل می کنند، قطعات کوچکتر را ترجیح می دهند.

  • قطع سررسید اروپایی

طی سال‌ها، تولید کنندگان سررسید با الگوگیری از تولیدکنندگان نوت بوک های اروپایی، برش جدیدی را به اندازه استاندارد سررسیدها اضافه کرده‌اند که امروزه به عنوان قطع اروپایی شناخته می‌شود. قطع اروپایی سررسید، که صحاف های قدیمی آن را رقعی باریک و حتی پالتویی بلند می نامند، اندازه آن 13*21 سانتی‌متر است، اگرچه تولیدکنندگان مختلف رشد بزرگ‌تر و کوچک‌تر از این اندازه را تولید می‌کنند.

همچنین سال گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت کاغذ، سررسید اروپای در سایز 12.5*21 ارزانتر از سایز اروپایی بزرگتر عرضه شد. این اندازه در چاپ کتاب متداول نیست، اما بسیاری از نوت بوک ها در این سایز تولید می شوند.

  • قطع سررسید خشتی

در بحث معرفی انواع قطع به قطع خشتی می رسیم، یعنی به هر سررسیدی که طول و عرض یکسانی داشته باشد، قطع خشتی می گویند. قطع خشتی مربعی را می توان از اندازه های کوچک 15*15 تا اندازه های بزرگتر 22*22 تولید کرد.

در واقع در برخی از اندازه ها ممکن است ضایعات کاغذ زیادی داشته باشیم که استفاده از این برش را غیراقتصادی می کند. علاوه بر این، تولید قطع خشتی امروز محبوبیت خود را از دست داده است و کتاب های کودکان قطع خشتی را زنده نگه داشته اند.

توجه: برای سفارش این نوع سالنامه دقت کنید که تولید سالنامه خشتی به دلیل از بین رفتن کاغذ در این نوع سالنامه نسبتاً گران است.

بیشتر بدانید انواع قطع سررسید : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

انواع قطع سررسید
  • سررسید قطع پالتویی

از دیگر انواع مهم قطع سررسید، اندازه این قطع (17*10) سانتی متر است که به دلیل کوچک بودن جای مناسبی برای نوشتن کارهای روزمره فراهم نمی کند، اما استفاده از این قطعه برای افرادی است که همیشه به یک تقویم همراه نیاز دارند پیشنهاد می شود و برای شرکت هایی که می خواهند با بودجه کمتری به مشتریان خود تقویم هدیه بدهند بسیار مناسب است.

  • سررسید قطع جیبی

از اندازه های جیبی یا پالتویی نیز برای ایجاد رسید استفاده می شود. این اندازه سررسید بین ابعاد 10 × 14.5 – 11.5 × 17 – 12 × 22.5 متغیر است. قطع جیبی کمتر برای تولید سررسید استفاده می شود.

اما برای افرادی که نیاز دارند همیشه آنها را یادداشت کنند عالی است زیرا می توانند سررسید خود را با خود حمل کنند و به آن دسترسی داشته باشند. سررسید جیبی ممکن است گزینه مناسبی برای هدایای شرکتی باشد.

  • سررسید قطع 12*17

سررسید اندازه 12*17 کوچک، کاربردی و راحت است. این قطع سهولت قابل حمل بودن قطع  پالتویی و توانایی نوشتن یادداشت روی برش قطع رقعی را به ارث برده است.

اگر به دنبال یک تقویم خاص هستید، یک قطع 12*17 ممکن است یکی از گزینه های شما باشد. البته لازم به ذکر است که تولیدکنندگان معدودی از این برش استفاده می کنند.

  • قطع سررسید خاص

توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم به درمورد قطع های رایج در تولید سالنامه است، اما گاهی اوقات بسیاری از تولیدکنندگان بسته به نیاز بازار، نسخه های ویژه را در ابعاد خاصی تولید می کنند.

در این راستا می توان به انواع ارگانایزرها و تقویم جیبی اشاره کرد. در این صورت، اگر ابعاد خاصی برای سررسید در نظر دارید، آن را با شرکت تولیدی انتخابی خود که می تواند هزینه های تولید آن را بررسی کند، در میان بگذارید.

بیشتر بدانید انواع قطع سررسید : قیمت تقویم رومیزی 1403

قطع سررسید

فرم صحافی

  • عمودی

این رایج ترین نوع سررسید است و از سمت راست یا چپ سررسید باز می شود. بازکردن سررسید از راست یا چپ را می توان دلیلی بر ایرانی بودن یا خارجی بودن آن دانست. بنابراین تمام تقویم های سال های هجری در سمت راست باز می شود.

  • افقی

سررسیدها در قالب افقی سررسیدهایی هستند که از بالا صحافی خورده اند و باید صفحه را از پایین باز کرده و ورق بزنید. این شکل از صحافی عمدتاً برای سررسیدهای دیواری و رومیزی استفاده می شود.

نکت مهم در انتخاب انواع قطع سررسید

اکنون که به پایان مقاله انواع قطع سررسید رسیدیم، موارد مهمی را که برای انتخاب نوع قطع سررسید استفاده می شود را به شما می گوییم.

  1. فضای کافی صفحات سالنامه
  2. اندازه مناسب سالنامه
  3. سبک بودن سالنامه
  4. راحتی حمل و نقل ( خوش دست بودن ) سالنامه
  5. قیمت تمام شده سالنامه

سخن پایانی مقاله انواع قطع سررسید

 ما در مقاله انواع قطع سررسید را به را به اندازه یا قطع مورد استفاده در سررسید ها اختصاص می دهیم. اندازه کتاب خیلی چیزها را پوشش می دهد. اما رایج ترین اندازه ای که برای ایجاد یک سررسید استفاده می شود، همین مواردی است که ذکر کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

بیشتر بدانید انواع قطع سررسید : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید