08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

آشنایی با انواع تقویم های جهان

5/5
آشنایی با انواع تقویم های جهان

آشنایی با انواع تقویم های جهان

گاه نامه، سال نما، سال نامه یا تقویم بیشتر برای شمارش و نمایش زمان یا سال استفاده می شود. تقویمی که تاریخچه آن به حدود 1000 تا 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، امروزه در سراسر جهان اشکال مختلفی دارد. از آن زمان، مردم کشورهای مختلف تقویم های خود را ایجاد و توسعه داده اند.

انواع تقویم های جهان شامل تقویم ژولینی، تقویم عبری، تقویم هجری، تقویم ایرانی، تقویم بودایی، ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا، تقویم ژاپنی، تقویم چینی و تقویم میلادی است. تمرکز این مقاله بر روی تقویم های خاص مورد استفاده کشورهای مختلف جهان است؛ با ما در ادامه همراه باشید.

انواع تقویم های جهان

  • تقویم ژولینی

تقویم ژولینی اولین تقویم بزرگ از انواع تقویم های جهان بود که از سبک شمسی و قمری تکامل یافت. ژولینی بر اساس تقویم رومی است و توسط ژولیوس سزار در سال 46 قبل از میلاد معرفی شد. این تقویم از مدل 365 روزه و 12 ماهه استفاده می کند و هر 4 سال یک روز در ماه فوریه اضافه می کند.  

  • تقویم عبری

تقویم عبری که در میان ایرانیان یهودی تبار گاهشماری مختلط نیز نامیده می شود، از آفرینش آدم و آغاز خلقت بر اساس کتاب پیدایش خبر می دهد.

بر اساس سال شمسی و قمری است و سال سیزده (13) ماه برای مساوی نگه داشتن سال و ماه بر اساس ده روز سال نسبت به سال شمسی محاسبه می شود. . این تقویم شامل 12 ماه 29 یا 30 روزه است

  • تقویم هجری

تقویم هجری به تقویم اسلامی نیز معروف است. این تقویم از یک سیستم 12 ماهه و 354 یا 355 روز برای هر سال، بسته به فازهای مختلف ماه استفاده می کند. اولین سال اسلامی پس از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه در سال 622 میلادی آغاز شد.

این بدان معناست که ما اکنون در سال 1445 هجری قمری هستیم که مطابق با 1402 هجری و 2023 ق. مسلمانان می توانند تعطیلات مذهبی خود را با استفاده از تقویم اسلامی تعیین کنند.

انواع تقویم های جهان
  • تقویم ایرانی

یکی از انواع تقویم های جهان ، تقویم ایرانی است. ایرانیان تقویم های مختلفی دارند که یکی از آنها بیش از 2000 سال قدمت دارد. تقویم جلالی یکی از گاهشماری های ایرانی است که از سال به سلطنت رسیدن ملکشاه سرچشمه می گیرد و از روز جمعه اول فروردین سال جلالی اول (458 هجری شمسی) آغاز می شود که مطابق با روز نهم ماه رمضان سال هجری قمری 471 قراردادی (15 مارس 1079 میلادی جولیانی مطابق ۲۱ مارس ۱۰۷۹ میلادی گرگوری) می باشد که با گاهشماری هجری شمسی 457 سال فاصله دارد.

در این تقویم ، اولین روز سال ثابت شده است. مصادف با آغاز بهار است و هر سال در پایان ایران 365 یا 366 روز دارد و تقویم رسمی بر اساس تقویم جلالی است.

  • تقویم خورشیدی

تقویم خورشیدی یا گاهشماری خورشیدی به نوعی از گاهشماری اطلاق می شود که روزهای آن نشان دهنده موقعیت زمین در چرخش آن به دور خورشید است. در این تقویم، یک سال با مدت زمانی که زمین طول می کشد تا یک دور کامل به دور خورشید انجام دهد، تعریف می شود.

بنابراین تقویم شمسی بر اساس پدیده های خورشید و موقعیت زمین در منظومه شمسی تنظیم می شود. از تقویم های معروف شمسی می توان به تقویم هجری شمسی ایرانی که در ایران و برخی کشورهای همسایه استفاده می شود اشاره کرد.

  • تقویم قمری

تقویم قمری یا گاه‌شماری قمری نوعی تقویم است که بر اساس مشاهده چرخه ماه به دور زمین و مشاهده مراحل ماه تعیین می شود. این گاهشماری با تقویم خورشیدی بر اساس چرخش زمین به دور خورشید متفاوت است.

از آنجایی که تعداد روزهای یک سال شمسی بیشتر از تعداد روزهای یک سال قمری است، به تعداد روزهای 12 ماه قمری (۳۵۴٫۳۶۷ روز) سال قمری می گویند. گاهشماری هجری یکی از نمونه های رایج گاهشماری قمری است که در جوامع اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد. در این گاهشماری سال به 12 ماه تقسیم شده است، اما ماهها هیچ ارتباطی با فصول ندارند و هر سال قمری 11 یا 12 روز از سال شمسی کوتاهتر است.

  • تقویم بودایی

تقویم بودایی در سراسر آسیای جنوب شرقی استفاده می شود و از تقویم قدیمی هندو الگوبرداری شده است. این تقویم از سیستم سال نجومی استفاده می کند، یعنی زمانی که زمین به دور خورشید می چرخد.

با این حال، تقویم بودایی سعی نمی‌کند با اندازه‌گیری زمان همگام شود، یعنی مانند سایر تقویم‌های شمسی که سال‌های کبیسه دارند، یک روز اضافی را شامل نمی‌شود. به همین دلیل، تقویم به آرامی از سال شمسی حدود یک روز در هر قرن منحرف می شود. اگرچه از اعداد بودایی به عنوان یک تقویم رسمی استفاده نمی شود، گاهی اوقات برای علامت گذاری تعطیلات مهم استفاده می شود.

بیشتر بدانید انواع تقویم های جهان : ست مدیریتی سررسید تبلیغاتی

انواع تقویم های جهان
  • تقویم ژاپنی

از سال 1873، این گاه‌شماری از منظومه سال شمسی تقویم میلادی استفاده می کند. این کشور از نام های زمانی مختلف برای توصیف زمان استفاده می کند، سبکی که از فرهنگ چینی به عاریت گرفته شده است. تحت این سیستم، سلطنت هر پادشاه دوره جدیدی را آغاز می کند.

  • تقویم بربری

یکی دیگر از انواع تقویم های جهان ، تقویم بربری است. تقویم بربری یک تقویم سالانه است که توسط بربرهای شمال آفریقا استفاده می شود. این تقویم در زبان عربی «فلاحی» (کشاورزی) یا «عجمی» نامیده می شود. اعراب این نام را به این دلیل گرفتند که از تقویم بربر برای تنظیم فعالیت های کشاورزی فصلی خود استفاده می کردند.

تقویم بربر دقیقاً از نظر زمانی با تقویم یولیانی مطابقت دارد. تقویم یولیانی قبل از معرفی تقویم میلادی در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم در کلیساهای شرقی استفاده می شود. نام ماه‌های تقویم بربر جدید از نام‌های رومی قدیمی که در تقویم یولیانی استفاده می‌شد، گرفته شده‌اند.

  • تقویم چینی

تقویم چینی بر اساس منظومه قمری-خورشیدی است. طبق این تقویم، هر ماه از روز «هلال ماه نو» آغاز می شود. همچنین آغاز سال چینی با موقعیت ماه مشخص می شود، یعنی زمانی که ماه بین زمستان (نزدیک ترین روز سال و شب یلدا) و بهار قرار دارد. چین رسماً از تقویم میلادی استفاده می کند. اما از تقویم چینی برای جشن گرفتن تعطیلات در این کشور نیز استفاده می شود.

  • تقویم گریگوری

تقویم گریگوری یکی از تقویم های رایج بسیاری از کشورهای جهان است. این تقویم جایگزین تقویم ژولینی شد تا دقت آن را با افزایش طول سال 00.2٪ افزایش دهد. تقویم گریگوری توسط پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم معرفی شد. اگرچه تقویم میلادی، تقویم مسیحی است، اما در بسیاری از کشورها از آن استفاده می شود.

  • تقویم ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا

سه تقویم ذکر شده تقویم های هندو هستند که گاه شمار ویکرم سموت در نپال و برخی ایالت های هند به کار می رود. این تقویم از ماه های قمری که قبلا ذکر شد و سال نجومی برای تعیین زمان استفاده می کند. ساکا سموت به طور رسمی در هند و توسط هندوها در جاوه و بالی استفاده می شود. این تقویم در مبدأ ساکاها از صفر شروع می شود که برابر با سال 78 میلادی است.

بیشتر بدانید انواع تقویم های جهان :  خرید سررسید 1403

با مناسبت های سال 1403 آشنا شوید + نگاه کامل به تقویم 1403

تقویم کالی یوگا آخرین چرخه از چهار مرحله یوگا است که به عنوان عصر گناه یا عصر شیاطین شناخته می شود. دور اول زمان حق و کمال، چرخه دوم زمان حاکمان و جنگ ها، چرخه سوم زمان بدبختی و شکایت و چرخه چهارم زمان جهل و تاریکی است. این دوره ها حدود 5000 سال پیش شروع شد و اعتقاد بر این است که 472000 سال طول کشیده است.

  • تقویم کردی

تقویم کردی یا مادی بر اساس تقویم هجری خورشیدی است و از آنجایی که منشأ آن معمولاً با استقرار حکومت مادها در ایران یا در برخی مناطق با فتح نینوا توسط مادها شناخته می شود، به عنوان مادی نیز شناخته می شود.

گاهشماری کردی در گذشته از تقویم بابلی گرفته می شد و به صورت گاهشماری قمری محاسبه می شد، اما اکنون گاهشماری خورشیدی است با این تفاوت که منشأ آن تأسیس حکومت ماد است.

گاهشماری کردی یکی از تقویم های کردستان است که به دلیل فتح نینوا (پایتخت امپراتوری باستانی آشور) توسط هووخشتره در سال 612 ق.م، انتخاب شده است که امروزه نیز در تقویم‌های چاپی از آن استفاده می‌شود. بین نواحی کردنشین، صورت‌های مشابه نام کردی ماه‌ها وجود دارد این نام‌ها در تقویم کردی برگرفته از نام‌های اصیل و محلی کردی می‌باشد.

سخن پایانی مقاله انواع تقویم های جهان

در مقاله انواع تقویم های جهان به بررسی تاریخچه انواع تقویم همچون ژاپنی، بودایی، خورشیدی، عبری، ژولینی، گریگوری، کردی و …  در سراسر تاریخ پرداختیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بدانید انواع تقویم های جهان : هدایای تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید