08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو

5/5
مفهوم شکل ها در طراحی لوگو

مفهوم شکل های مختلف در طراحی لوگو چیست؟

شاید بتوان تاریخچه و ردپای مفهوم شکل ها در طراحی لوگو را در مصر باستان مشاهده کرد. زمانی که اربابان مصری برای مشخص کردن دارایی‌های خود از جمله گربه‌ها، احشام و… از آرم‌های کوچک به صورت آویز بر روی آن‌ها استفاده می‌کردند.

استفاده از مفهوم شکل ها در طراحی لوگو هنرهای گرافیکی مهمترین عامل در شکل گیری آن محسوب می شود. در دنیای تبلیغات با مفهوم شکل ها در طراحی لوگو های مختلفی سرو کار داریم استفاده از شکل های مختلف مهمترین عامل در به وجود آمدن لوگو های مختلف می باشد. در گذشته انسان ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از اشکال ، خطوط و تصاویر مختلف استفاده می کردند. با گذشت زمان این اشکال رنگ بوی حروف را به خود گرفته اند و این کلمات یا حروف تکامل یافته اشکال می باشند. همچنین این رویه تا به امروز ادامه دارد. در عصر امروزی هم انسان ها برای انتقال مفاهیم و معانی مختلف از نمادها ، اشکال و تصاویر استفاده می کنند که مبحث طراحی لوگو از این قاعده مستثنی نیست.

به بررسی چند شکل های پایه در کارهای گرافیکی لوگو می پردازیم:

  • دایره:

دایره در ابتدا نقطه ای می باشد که توسعه یافته است. مفوم  آن شامل: مفاهیم کمال، یکپارچگی و عرم هر نوع تمایلاز و تفکیک است. علاوه بر مفهوم کمال که به طوری ضمنی در دل نقطه ازلی وجود دارد، دایره نمادی از خلاقیت، یعنی خلق جهان در مقابل خالق نیز هست. حرکت دایره ای کامل و تغییر ناپذیر است، بدون آغاز، بدون انجام و بدون تغییر می باشد و به همین خاطر است که دایره نمادی از زمان می باشد. زمانی که به عنوان مجموعه زنجیره واری از لحظات که به طور مداوم، بدون تغییر و تشبیه یکدیگر به دنبال هم تکرار می شوند، تعریف شده است.

بیشتر بخوانید : قیمت طراحی لوگو

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو
  • مربع

مربع یکی از اشکال هندسی میباشد که بیشتر از هر شکل دیگر به عنوان جهانی ترین صورت در زبان نمادها است. بر طبق نظر فیثاغورث مربع نماینده وحدت گونه ها و نشان دهنده برابر یک چیز با خودش به نحو نامتناهی و بی نهایت است و می تواند نمادی از عدالت قانون تلقی شود که همه را به یک چشم می نگرد. از نظر افلاطون مربع نماینده هماهنگی است که عالی ترین فضلیت است؛ شناختی کامل که شخص می تواند از طریق آن به حقیقت مطلق دست پیدا کند.

  • مثلث:

مثلث بیشترین انرژی و جنب و جوش را مثلث دارد، زیرا: این شکل از سه سمت اتصال خطوط صاف تشکیل شده است. مثلث متساوی الاضلاع نشان دهنده الوهیت، هماهنگی و تناسب میباشد. این نماد به عدد اشاره دارد و در صورتی که با سایر شکل های هندسی ارتباط نداشته باشد.

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو

مفهوم شکل هر نوع مثلث چیست؟

  • مثلث قائم الزاویه با آب
  • مثلث مختلف الاضلاع با هوا
  • مثلث متساوی الساقین با آتش

مثلث متساویی الساقین که زاویه رأس آن ۱۰۸ درجه باشد حاوی ارقام با معنایی است و هماهنگی خاص در خود دارد.
مثلثی که با خورشید و گندم در رابطه است، نمادی از بارآوری است. مثلث با همین معنا اغلب توسط هندیان، یونانیان و رومیان در قرنیزهای تزئینی ساختمان ها به کار رفته است.

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو های معروف را توضیح دهید؟

با برسی چند نمونه از مفهوم شکل ها در طراحی لوگو در بالا بهتر است به سراغ چند لوگو معروف بریم:

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو
  • نایک Nike و مفهوم شکل

نایک، محبوب ترین برند لباس های اسپرت در صدر دنیا شناخته شده است. با دقت در بررسی شکل لوگو نایک ، یک بومرنگ که یک وسیله ی سرگرمی است بر می خوریم اما در حقیقت عنصر اصلی شکا نایک خط است که با نرمی و لطافت منحنی ایجاد شده است سنگینی ایجاد این منحنی را با بالا بردن قسمتی از آن به تعادل رسانده است. در ابتدا افسانه ی نایک از شرکت وارد کننده ی لوازم اسپرت blue ribbon آغاز شد. در سال ۱۹۷۱ این شرکت تصمیم گرفت که به تولید کفش اسپرت ادامه دهد و بنای این نام تجاری که امروزه نایک شناخته می شود ، گذاشته شد. جالب است بدانید که موسس نایک، فیلیپ نایت، لوگوی نایک (swoosh) را بی اهمیت میدید و طرفدار طرح های بزرگ نبود.

لوگوی نایک را کارولین داویدسون طراحی کرد و فقط ۳۵ دلار برای کارش سرمایه گذاری کرد. دیویدسون، با الهام از الهه یونانی نایک، می خواست با استفاده از این کار سرعت و جنبش ناگستنی خود را به رخ بکشد . در سال ۱۹۷۸ ، تولید کنندگان کفش علامت مخصوص نایک را کمی پایین برده و کل لوگو را تیره تر کردند. هیچ کس به این فکر نمیکرد کرد که این طرح هندسی عجیب روزی در جهان معروف شود. باگذشت زمان علامت مخصوص (swoosh)‌ به اندازه ی کافی معروف شد و شرکت تصمیم گرفت که نام نایک را از داخل لوگو حذف کنند.

  • کوکا کولا Coca Cola و مفهوم شکل

چشم های خود را ببندید اولین موردی که از تجسم نوشابه کوکاکولا در ذهنتان تداعی می شود چیست؟ گاسخ این پرسش واضح است لوگو کوکاکولا! پس متوجه خاصیت جادویی قدرت تصاویر شده اید.

شرط می بندیم که نمی دانستید لوگو کوکا کولا توسط یک حسابدار معمولی به نام فرانک میسون رابیسون طراحی شده است! بارزترین نماد این لوگو نوع فونت اسپنسر ظریف آن است که معمولا این سبک خوشنویسی است که در نامه ها و اسناد قرن ۱۹ یافت می شود. در سال ۱۸۹۰ شرکت تصمیم میگیرد که لوگوی خود را با پیج و تاب دادن کمی خاص تر کند.

شکلی که بیشتر در آنالیز لوگو کوکاکولا به چشم می خورد شکل کلی سی،c می باشد. پیچ و خم ایجاد شده در حرف C آن را شبیه به درخت گیلاس کرد که از آن گیلاس ها آویزان شده بودند . ولی طراحی جدید زیاد دوام نیاورد و امروزه ما کوکا کولا را با همان لوگویی که رابینسون طراحی کرده است میشناسم و بر روی بطری ها میبینیم . بعضی اوقات نمی توان طرح اصلی و اولیه را شکست داد و از محبوبیتش بین مخاطبین کم کرد.

مفهوم شکل ها در طراحی لوگو

مشخصه های لوگو حرفه ای  چیست؟

در یک لوگو ذرک مهم از مفهوم اشکال هندسی بسیار مه است. همان گونه که میدانید لوگو به عنوان هویت یک برند است و به همین دلیل است که رعایت مفهوم اشکال و طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بگذارید اهمیت این موضوع را با یک مثال ساده شرح دهیم: اگر شما مشخصات فردی شخصی مانند اسم او را ندانید چگونه از او صحبت می کنید؟ مشخصا به کمک ویژگی هایی ظاهریش، مانند دختری که موهای بلوند و چشم های مشکی داشت، یا پسری که کفشش های قرمز می پوشید. کارایی و مفهوم شکل ها در طراحی لوگو هم برای یک کسب و کار دقیقا همین است. یعنی وقتی مصرف کنندگان لوگوی شما را میبینند باید توانایی برقراری رابطه با آن را داشته باشند و بتوانند در ذهن خودشان برند شما را تصور کنند.

مانند اینکه با دیدن یک ببر در حال پریدن عموما برند پوما در ذهن شما تداعی می شود یا به محض دیدن علامت تیک برند نایکی به صورت ناخودآگاه به ذهن شما می آید. برای اینکه مفهوم شکل ها در طراحی لوگو قدرتمند باشد باید حتما خاص بوده و به نوعی نام و یا نشان تجاری آن برند در آن بکار رفته باشد. در کنار مفهوم شکل ها در طراحی لوگو رنگ لوگو هم بسیار مهم بوده و باید متناسب با نوع برند مورد نظر باشد. مثلا رنگ قرمز نشانگر انرژی زیاد و جسارت است در حالی که رنگ سبز القا کننده ی طبیعت و رشد است و رنگ آبی سمبل آرامش.

بیشتر بخوانید : طراحی لوگو در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید