08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ و بسته بندی مواد غذایی

5/5
طراحی چاپ و بسته بندی مواد غذایی

انواع چاپ و بسته بندی مواد غذایی

پس از طراحی جعبه، در مورد تولید و چاپ بسته بندی مواد غذایی باید به چند نکته از جمله: چاپ و بسته بندی مواد غذایی و کیفیت مواد اولیه توجه کرد. میزان فروش یک محصول تنها به کیفیت محصول بستگی ندارد. نوع بسته بندی و چاپ جعبه محصول در فروش آن نقش دارد. یک محصول باکیفیت با بسته بندی خوب و حرفه ای می تواند سطح فروش شما را در بازار رقابتی امروز افزایش دهد.

در چاپ جعبه غذا باید دقت زیادی کرد زیرا اصولا برندها و مدل های مختلفی از یک غذا در فروشگاه وجود دارد و ما باید جعبه را به گونه ای چاپ کنیم که مصرف کننده جذب کار ما شود و تشویق به خرید غذای ما شود

نکات مهم در طراحی چاپ و بسته بندی مواد غذایی

نکات مهمی که در طراحی و چاپ جعبه بسته بندی مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • سلامت و ایمنی جعبه برای حفظ ارزش غذایی محصولات در طول عمر محصول
  • استقامت و استحکام جعبه با توجه به وزن محصول و میزان بار
  • قابلیت حفظ مواد غذایی از آلودگی های محیطی مانند نور، دما و گرد و غبار
  • مقاومت حرارتی مواد مورد استفاده در جعبه های بسته بندی مواد غذایی
  • جعبه های ضد رطوبت (برای غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند)
  • عدم واکنش غذا با مواد بسته بندی

بیشتر بدانید مقاله چاپ و بسته بندی مواد غذایی : ساخت تیزر تبلیغاتی در اصفهان

منظور از چاپ و بسته بندی مواد غذایی اولیه و ثانویه چیست؟

  • بسته بندی اولیه ضروری ترین شکل بسته بندی مواد غذایی است. این نوع بسته بندی در تماس مستقیم با محصول غذایی بوده و از آن در برابر باکتری ها یا ذرات خارجی محافظت می کند.
  • بسته بندی ثانویه برای برندسازی و به عنوان یک اقدام اضافی برای محافظت از محصول غذایی استفاده می شود.

انواع چاپ و بسته بندی مواد غذایی

انواع چاپ و بسته بندی مواد غذایی به اندازه و ماهیت محصول غذایی بستگی دارد. وقتی صحبت از بسته بندی مواد غذایی می شود، امکانات متنوع است. امروزه از هر نوع بسته بندی که تصور کنید برای غذا استفاده می شود. در ادامه چند نمونه از مواد بسته بندی را به شما معرفی می کنیم.

  • بسته ‎بندی کاغذی

چاپ و بسته بندی مواد غذایی با کاغذ به دلیل هزینه کم و قابلیت چاپ عالی، انعطاف پذیری بالا و قابلیت بازیافت طرفداران زیادی دارد. اما یکی از معایب بسته بندی کاغذی حساسیت بالای آن به رطوبت است.

چاپ و بسته بندی مواد غذایی
  • شیشه‌ ها

یکی دیگر از قدیمی ترین انواع چاپ و بسته بندی مواد غذایی استفاده از شیشه است. شیشه با مواد غذایی داخل خود واکنش نشان نمی دهد و طعم محصول را کاملا حفظ می کند. همچنین بسته بندی با شیشه این مزیت را دارد که بو نمی دهد و کاملا بهداشتی است.

از طرفی به دلیل شفاف بودن شیشه امکان دیدن غذا را به مصرف کننده می دهد. اما شیشه معایبی مانند وزن بالا، حساس بودن به حرارت و شکستگی دارد.

  • بسته ‎بندی با سینی‌

برای نگهداری محصول از نوعی سینی که دارای سطح صاف با لبه های برجسته است استفاده می شود. سینی ها از مواد مختلفی مانند مقوا ساخته می شوند. گوشت، دانه های سبزیجات و نوشیدنی ها را برای حمل آسان در آن قرار می دهند.

  • کیسه

کیسه ها یکی از رایج ترین انواع بسته بندی مواد غذایی هستند. معروف ترین تنقلات داخل این کیسه ها قرار می گیرند و از پایین و بالا فشرده می شوند. این باعث می شود که مواد غذایی از محیط، هوا و آلودگی در امان باشند. برای مثال می توان به تنقلاتی مانند چیپس، چوب شور، میوه های خشک، آجیل و … اشاره کرد.

  • جعبه

ساده ترین راه برای حمل و نقل یک محصول استفاده از جعبه است. این جعبه ها از فلز، تخته، فیبر و چوب ساخته شده اند. پیتزاهای منجمد، غلات، کراکر، تنقلات و … از جمله مواردی هستند که در جعبه بسته بندی می شوند.

  • قوطی‌های موادغذایی

یک راه عالی برای نگهداری و حمل آسان مواد غذایی استفاده از قوطی ها است. بیشتر قوطی ها از فولاد یا سایر فلزات نازک ساخته شده اند.

از این نوع بسته بندی برای مواد غذایی، مربا، کمپوت، نوشابه و … استفاده می شود که یکی از مزایای این قوطی ها نفوذ ناپذیری، مقاومت بالا در برابر محیط و دما است. اما امروزه از قوطی ها بیشتر از شیشه برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود.

بیشتر بدانید مقاله چاپ و بسته بندی مواد غذایی : چاپ جعبه بسته بندی

چاپ و بسته بندی مواد غذایی در اصفهان
  • کارتن

از کارتن بیشتر برای چاپ و بسته بندی مواد غذایی خشک استفاده می شود. این ماده نسبتاً ضخیم تر و سنگین تر از کاغذ است و به همین دلیل در مراقبت از مواد غذایی بهتر عمل می کند. کارتن بیشتر به عنوان بسته بندی ثانویه استفاده می شود که در تماس مستقیم با محصول نیست.

شناخته شده ترین نوع کارتن، کارتن تخم مرغ است که برای محافظت از محصول غذایی در حین حرکت به شکل تخم مرغ است. کارتن های آسپتیک نیز در این دسته قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان به کارتن های شیر، آب میوه و سوپ برای جلوگیری از خراب شدن آنها اشاره کرد.

  • بسته‌ بندی آسپتیک موادغذایی

این نوع چاپ و بسته بندی مواد غذایی برای غذاهای استریل مناسب است. اقلامی مانند تخم مرغ مایع، شیر، نوشیدنی های حاوی شیر و سایر غذاهای فرآوری شده که نیاز به نگهداری طولانی مدت دارند. پکیج های آسپتیک با ترکیبی از کاغذ، پلی اتیلن و آلومینیوم ساخته می شوند و حاوی لایه داخلی قوی پلی اتیلن هستند.

دستگاه چاپ بسته بندی مواد غذایی

به طور کلی برای چاپ بسته بندی مواد غذایی از دو دستگاه استفاده می شود که عبارتند از :

  • دستگاه چاپ هلیوگراور
  • چاپ فلکسو ( استک و سیلندر مرکز )

دستگاه چاپ هلیوگراور

دستگاه چاپ هلیو به عنوان باکیفیت ترین دستگاه چاپ شناخته می شود که کوچکترین جزئیات را با بالاترین کیفیت و بدون هیچ گونه خلاء چاپی اجرا می کند اما فقط برای مواد اولیه سلفونی قابل استفاده است که در ادامه مقاله به همه آنها اشاره شده است و برای مواد اولیه از پلی اتیلن استفاده نمی شود.

در این روش چاپ از کلیشه فلزی چدنی استفاده می شود که طول عمر بسیار بالایی دارد یا بهتر است بگوییم نامحدود است و فقط نیاز به یک بار هزینه برای ساخت کلیشه دارد البته در صورت عدم تغییر قالب الگوی چاپ.

بیشتر بدانید مقاله چاپ و بسته بندی مواد غذایی : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

قیمت چاپ و بسته بندی مواد غذایی

دستگاه چاپ فلکسو

یکی از پرکاربردترین دستگاه های چاپ برای انواع مواد اولیه فلکسو می باشد که بر روی اکثر مواد اولیه قابل چاپ است اما بیشتر برای رول های پلاستیکی استفاده می شود، دستگاه چاپ فلکسو دارای کیفیت بسیار بالایی است که حتی کوچکترین جزئیات را نیز با بهترین وضوح چاپ می کند.

در این روش با توجه به نوع دستگاه از شابلون های ژلاتینی با ضخامت های مختلف استفاده می شود که تا 15 تن را بدون افت کیفیت چاپ می کند اما به دلیل تماس با رنگ و مواد اولیه شیمیایی باید بعد از هر 15 تن مجددا شابلون ساخته شود.

انواع دستگاه های چاپ فلکسو عبارتند از :

  • در دستگاه های استک، شکاف چاپی وجود دارد، بنابراین کیفیت چاپ دستگاه سیلندر مرکزی خوب نیست.
  • سیلندر مرکزی: دستگاه سیلندر مرکزی فاصله چاپ را به حداقل می رساند و قابلیت چاپ دقیق ترین طرح ها را دارد. کیفیت چاپ سیلندر مرکزی به قدری بالاست که حتی در چاپ های تک رنگ نیز تفاوت کیفیت سیلندر مرکزی و پشته قابل تشخیص است.

بیشتر بدانید مقاله چاپ و بسته بندی مواد غذایی : ماگ تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید