08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ و بسته بندی فلزی

5/5
چاپ و بسته بندی فلزی و قوطی خام

چاپ و بسته بندی فلزی یکی از متداول ترین روش در بسته بندی است که برخلاف پلاستیک امکان بازیافت دارد، لطمه ای به طبیعت وارد نمی کند و متریال موجود در فلز، الومینیوم و آهن و قلع می باشد. کارشناسان صنعت بسته بندی نیز چاپ و بسته بندی فلزی را به دلیل مقاومت بالا و آسیب ندیدن محصول در حین حمل و نقل و انبار کردن، تایید و سفارش می‌نمایند. بسته‌ بندی‌های فلزی معمولا محصول را به طور کامل در برابر نفوذ گرما و نور یا رطوبت حفظ و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کنند.

شیوه های چاپ و بسته بندی فلزی

بسته بندی های فلزی روش به صرفه تر و مناسبی بوده که دارای الویت های بی شماری است. از مهمترین مزیت های این نوع بسته بندی می توانیم به قابلیت تهیه آن به اندازه و شکل های مختلف، داشتن استحکام زیاد و قابلیت بازیافت اشاره کنیم. بسته بندی کردن بسته های فلزی، صرفا به یک روش و یک روند صورت نمی گیرد. از مهم ترین حالات این نوع بسته بندی می توان به روش های زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی خلاء: نوعی روش بسته بندی بوده که در آن درب اصلی قوطی به طور کامل پلمپ شده و هوای درون آن خارج می شود تا مواد درون بسته خراب و یا فرسوده نشوند. مانند بسته بندی روغن ماشین و کنسرو های خوراکی.
  • بسته بندی فانتری: این روش بسته بندی مانند بسته بندی های یک یا دو بوده، با این تفاوت که در شکل فلز آن تغییرات بسیاری اتفاق افتاده است.
  • بسته بندی معمولی: شامل یک بخش پایینی به همراه یک درب ساده بوده که به سهولت باز و بسته می شود. درب این بسته بندی ها می تواند به صورت معمولی و یا به صورت فنری و یا لولایی باشد. مانند بسته بندی شکلات، کرم ها و خوراکی.

مزایای بسته‌بندی فلزی

استفاده از فلز برای بسته بندی فرآورده محاسن بسیاری را برای فروشندگان، مشتریان و حتی خود محصول به همراه دارد. بعضی از مزایای استفاده از بسته بندی فلزی عبارتند از:

  • دارای ظاهر زیبا و جذاب.
  • دوام بالای متریال فلز نسبت به کاغذ و پلاستیک.
  • سهولت در ضد عفونی کردن بسته بندی.
  • مانع از رسیدن هوا و نور به داخل محصول.
  • دارای قابلیت بازیافت.
  • قابل تولید در اندازه ها و اشکال متفاوت.
  • دارای روش های متنوع در چاپ.
  • وزن بسیار کمتر نسبت به سایر مواد.
  • دارای قابلیت ذخیره سازی.
  • سهولت در بازیافت و خطرات کمتری نسبت به پلاستیک برای محیط زیست.

پیشنهاد مطالعه در مقاله چاپ و بسته بندی فلزی:صفر تا صد چاپ سیلک

چاپ و بسته بندی فلزی در ابعاد مختلف

معایب بسته بندی فلزی

البته چاپ و بسته بندی فلز نیز دارای کاستی هایی می باشد که برای مثال به موارد ذیل اشاره می کنیم:

  • احتمال انبار شدن قوطی ها تا قبل از استفاده واشغال حجم زیاد هست.
  • پیچیدگی در مراحل ساخت و بسته بندی‌ وجود دارد و نیاز به دستگاه‌های گران قیمت است.
  • قوطی‌های آلومینیم با وجود اینکه قابل بازیافت هستند اما جز منابع تجدید ناپذیر به شمار می‌روند.

بسته بندی فلزی برای کدام محصولات؟

در عصر جدید بسیاری از تولیدکنندگان و کارفرمایان سفارش می کنند که از بسته بندی فلزی برای عرضه محصولات خود استفاده کنند. در ادامه برخی از استفاده‌های متداول از این نوع بسته بندی را معرفی و ملاحظه می‌کنیم:

  • قوطی نوشیدنی

یکی از رایج‌ترین کالاهایی که برای بسته بندی آن از فلز استفاده می‌شود ، انواع نوشیدنی‌ها هستند. اغلب نوشیدنی‌ها از جمله انواع دلستر، نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و دوغ‌ها با استفاده از فلز، به خصوص آلومینیوم، بسته بندی می‌شوند. بسته بندی‌های فلزی به سهولت قابلیت بازیافت  دارند و استفاده از آن‌ها سود بیش‌تری برای محیط زیست به ارمغان خواهد داشت. سالانه تقریبا 50 درصد از قوطی‌های آلومینیومی نوشیدنی‌ها بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • قوطی فلزی تینر‌ و پولیش‌

قوطی فلزی پولیش و تینر را از مجاورت اکسیژن دور نگاه می‌دارد و مانع از خشک شدن آن خواهد شد. همچنین در قوطی برای سهولت در استفاده از در‌های مخصوص استفاده می‌شود تا دوباره هم بتوان از آنها استفاده کرد.

  • قوطی سوهان و گز

قوطی فلزی گز و سوهان یکی از بهترین نوع بسته بندی ها برای سوهان می باشد که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار متنوع هستند. از آن جایی که ظروف شیشه ای وزن زیادی داشته و احتمال شکستن آن نیز وجود دارد معمولا قوطی های فلزی جایگزین شیشه ها می شوند تا با وزن بسیار کم و دوام بالا مورد استفاده قرار گیرند. این نوع از ظروف برای مصارف مختلفی استفاده می شوند و معمولا مواد غذایی جامد مانند زعفران ها و آجیل و خشکبار را درون آن ها نگهداری می کنند.

  • قوطی آئروسل

از جمله محصولاتی که در قوطی‌های آئروسل بسته بندی می‌شوند می‌توان به انواع خوشبوکننده‌های هوا و اسپری‌ها و محصولاتی از این دسته اشاره داشت. بسته بندی این فرآورده ها باید عایق و ضدنفوذ باشد تا آسیبی به محصول و یا حتی مصرف‌کننده وارد نشود. معمولاً در طراحی بسته بندی فلزی قوطی‌های آئروسل ، از آلومینیوم یا فولاد استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه در مقاله چاپ و بسته بندی فلزی: طراحی چاپ و بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی

چاپ و بسته بندی فلزی و روش های چاپ فلز
  • انواع کنسرو

کنسروها از دیگر کالاهایی هستند که برای بسته بندی آن‌ها از فلز استفاده می‌شود. از جمله انواع کنسروها با بسته بندی فلزی می‌توان به سبزیجات، خورشت‌ها، کنسرو میوه، و غذای حیوانات یاد کرد. یکی از دلایل حائز اهمیت استفاده از بسته بندی فلزی برای این قبیل از محصولات افزایش عمر مفید آن‌ها می باشد. علاوه بر این با استفاده از بسته بندی فلزی می‌توان محصول را به خوبی در برابر ضربه‌های خارجی حفاظت کرد. همچنین به دلیل آنکه اغلب کنسروها باید در درجه حرارت بالا آماده مصرف شوند، استفاده از فلز برای بسته بندی آن‌ها گزینه مطلوبی خواهد بود . زیرا فلز در مقابل درجه حرارت بالا نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

  • قوطی رنگ

یکی دیگر از انواع محصولاتی که برای عرضه آن‌ها از قوطی‌های فلزی استفاده می‌شود ، انواع رنگ‌ها هستند. البته بعضی از رنگ‌ها در سطل‌ها و ظروف پلاستیکی هم بسته بندی و ارائه می‌شوند؛ با این وجود همچنان از قوطی‌های فلزی نیز به طور گسترده برای بسته بندی این محصول استفاده می‌شود. اسپری‌های رنگ نیز با استفاده از بسته بندی‌های فلزی تولید می‌شوند. قوطی‌های فلزی رنگ با توجه به نوع رنگ می‌توان آستری و یا بدون خط باشند.

  • درب بطری‌های شیشه‌ای

به احتمال زیاد شما نیز بطری‌های شیشه‌ای گوناگون با درب‌های فلزی را دیده اید. امروزه درب اغلب داروها و بسیاری از نوشیدنی‌هایی که بدنه شیشه‌ای دارند ، از جنس فلز ساخته می‌شود.

  • ظرف کرم و لوسیون

یکی دیگر از موارد استفاده از بسته بندی‌های فلزی برای انواع لوسیون‌ها و کرم‌ها است. البته طراحی بسته بندی فلزی برای کرم‌ها و لوسیون‌ها در گذشته بیش‌تر رایج بوده است. با این حال امروزه نیز همچنان می‌توان برندهای زیادی را مشاهده کرد که برای بسته بندی محصولات ارایشی و بهداشتی خویش از ظرف‌های فلزی به جای ظرف‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.

سخن از بسته بندي محصولات غذايي فاسد شدنی درميان باشد، بسته بندی فلزی بهترين انتخاب است زیرا که از ورود هر نوع ميکروارگانيسم به غذا جلوگيري مي کند. استفاده از بسته بندی فلزی افزدن بر صنعت غذا در صنعت اتومبیل سازی، صنعت آرایشی و بهداشتی، صنعت دارویی، صنعت ساختمان و .. نقش بسزایی دارد.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید