08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

صفر تا صد چاپ سیلک

5/5
دستگاه چاپ سیلک

سیلک یک روش محبوب چاپ است که در فرایند صفر تا صد چاپ سیلک، جوهر از بین توری گذشته و به سطح موردنظر می‌رسد. بخش‌هایی از این توری با مواد خاصی پوشیده شده تا جوهر عبور نکند و در نتیجه طرح موردنظر ما ایجاد شود. چاپ سیلک در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد و شما حتی اگر تابه‌حال نام این نوع از چاپ را نشنیده‌اید، حتماً تا امروز از محصولاتی که با چاپ سیلک تولید شده‌اند، استفاده کرده‌اید. قیمت پایین چاپ سیلک یکی از دلایل محبوبیت آن است. با مطالعه این راهنمای جامع چاپ سیلک، پول در بیاورید!

 صفر تا صد چاپ سیلک

 چاپ سیلک پروسه‌ی برگردان طرح الگوسازی شده بر روی یک سطح مسطح با استفاده از یک توری، جوهر و کاردک است. پارچه و کاغذ رایج‌ترین موارد برای چاپ سیلک هستند، اما با جوهر مخصوص قابلیت چاپ روی فلز، چوب، پلاستیک و شیشه را دارد. پایه و اساس این روش ایجاد یک طرح بر روی توری است و آنگاه کشیدن جوهر بر روی توری به‌وسیله یک کاردک تا از منافذ توری عبور کند و به سطح زیرین یا همان سطح چاپ شونده برسد. این پروسه گاهی چاپ توری نیز نامیده می‌شود.

 علل استفاده از چاپ سیلک

 اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از چاپ سیلک استفاده کنیم، عبارت‌اند از:

  •  در تیراژ بالا چاپ سیلک مقرون‌به‌صرفه است.
  •  روی پارچه‌های تیره، رنگ‌ها وضوح مناسبی دارند.
  •  باتوجه‌به مختلف بودن سطح‌های مورداستفاده برای چاپ و حتی جنس‌های متفاوت پارچه، به‌راحتی امکان استفاده از رنگ‌های مختلف وجود دارد.
  •  رنگ‌ها به عمق لایه‌های پارچه نفوذ پیدا می‌کنند.

 راهنمای گام به گام صفر تا صد چاپ سیلک

 گام اول: برای شروع طرح موردنظر را بر روی کاغذ کالک چاپ می‌کنیم.

 گام دوم: یک شابلون انتخاب می‌کنیم. شابلون چهارچوبی می‌تواند چوبی یا فلزی باشد که روی آن توری کشیده شده است.

 گام سوم: ماده حساس به نور را که با یک لاک مخصوص ترکیب شده است، روی توری می‌کشیم و می‌گذاریم خشک شود.

 گام چهارم: پس از خشک‌شدن، توری را بر روی سطحی قرار می‌دهیم و کاغذ کالک که طرح ما بر روی آن چاپ شده است را بر روی آن می‌گذاریم و از بالا به آن نور می‌دهیم. قسمت‌هایی از کاغذ کالک که بر روی آن رنگ قرار دارد اجازه عبور نور را نمی‌دهد. در نتیجه نور فقط به قسمت‌هایی از شابلون می‌خورد که در طرح ما سفید است.

 گام پنجم: بعد از اینکه صفحه برای مدت‌زمان معینی در معرض نور قرار گرفت، قسمت‌هایی که توسط طرح پوشیده نشده به قسمت‌های سفت تبدیل خواهد شد. تمام قسمت‌های سفت نشده بادقت شسته می‌شود و از روی توری پاک می‌شوند. به‌این‌ترتیب دوباره منفذهای توری در بخش‌هایی که نور نخورده بود باز می‌شوند تا جوهر توانایی عبور داشته باشد. اثر واضحی از طرح بر روی صفحه برای عبور جوهر باقی می‌ماند. سپس صفحه خشک شده و آماده استفاده است.

 گام ششم: سپس الگو روی پرس قرار داده می‌شود پارچه یا لباس موردنظر را برای چاپ به‌صورت صاف روی صفحه زیر الگو قرار می‌دهیم. این کار جوهر را با فشار کاردک از منافذ باز الگو عبور می‌دهد. در نهایت امولسیون با یک مایع حلال خاصی برداشته می‌شود تا بتوان از شابلون دوباره استفاده شود.

 گام هفتم: محصول نهایی از یک خشک‌کن عبور می‌کند تا جوهر اضافه ریخته شود.

پیشنهاد مطالعه در مقاله صفر تا صد چاپ سیلک: طراحی و چاپ بسته بندی شاسه

روش چاپ سیلک

تجهیزات چاپ سیلک

حالا برای شروع کار به چه ابزاری نیازمندیم؟ این 4 وسیله از ابتدایی ترین امکانات چاپ است.

  • صفحه پرس

 پرس این امکان را مهیا می‌کند تا تعداد چاپ بیشتر و دقیق‌تری داشته باشیم. به این سبب صفحه پرس‌کارها را ثابت نگه می‌دارد و باعث سهولت کار می‌شود. 3 مدل پرس وجود دارد:

  • پرس دستی
  • خودکار
  • نیمه اتوماتیک

 پرس دستی به طور کامل با دست‌کار می‌کند. پرس‌های نیمه اتوماتیک تا حدودی ماشینی هستند، اما بااین‌وجود نیاز به نیروی انسانی جهت جابه‌جایی صفحه‌های پرس دارند. چنانچه پرس‌های اتوماتیک کاملاً خودکار هستند و نیاز به اپراتور خاصی ندارند.

  •  کاردک

 کاردک یک‌تیغه پلاستیکی است که به یک دسته فلزی یا چوبی اتصال دارد. این ابزار برای عبور جوهر از روی توری به لایه زیرین که پارچه قرار دارد، به کار می‌رود. بیشتر یک‌تیغه که اندازه عرض قاب صفحه باشد انتخاب می‌کنند. این سبب می‌شود پوشش بهتری داشته باشیم. از یک‌تیغه پلاستیکی محکم برای چاپ‌های دشوارتر با جزئیات زیاد و از تیغه پلاستیکی نرم در هنگامی که طرح‌هایی با جزئیات کمتر و یا بازده پایین‌تر داریم، استفاده می‌شوند.

  •  جوهر چاپ سیلک

 انتخاب‌های بی‌شماری برای جوهر وجود دارد. ولی تنها یکی از رنگ‌ها را می‌توان انتخاب کرد. به‌عنوان‌مثال ممکن است از جوهرهای براق دارای بافت یا پف‌دار بهره ببرید که حس منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند. باید همچنین نوع پارچه‌ای را که روی صفحه چاپ می‌شود را لحاظ کنید، چون هر جوهری روی یک نوع پارچه ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد.

  •  صفحه توری

 یک صفحه توری بسیار ریزبافت بر روی یک قاب فلزی یا چوبی کشیده می‌شود. این توری در قدیم از جنس ابریشم بود به همین علت به این چاپ، چاپ سیلک اسکرین (به معنای صفحه ابریشم) می‌گویند. ولی امروزه از نایلون ساخته می‌شود که همان بازده را دارد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله صفر تا صد چاپ سیلک: طراحی و چاپ بسته بندی لبنیات

چاپ سیلک چیست؟

 مزایا و معایب چاپ سیلک

 چاپ سیلک نیز دارای محاسن و کاستی‌هایی است. از جمله مزایای آن عبارتند از:

  •  پذیرش چاپ در تیراژهای بالا: چاپ سیلک حتی در تیراژهای بالا هم کارآمد است.
  •  سهولت: چاپ سیلک به‌راحتی قابل‌انجام است و نیاز به چیرگی و تجهیزات خاصی ندارد.
  •  مقرون‌به‌صرفه بودن: این روش چاپ باصرفه‌تر از بسیاری از روش‌های دیگر است، به‌ویژه برای تعدادهای بالا
  •  امکان چاپ روی سطوح مختلف: مانند پارچه، کاغذ، پلاستیک، فلز، شیشه و چوب. چاپ سیلک بر روی انواع متنوع سطوح امکان‌پذیر است.
  •  چاپ طرح‌های برجسته: با استفاده از رنگ‌های مخصوص، می‌توان طرح‌های برجسته و زیبایی را با چاپ سیلک خلق کرد.

 معایب چاپ سیلک

  •  دقت پایین: چاپ سیلک نسبت به روش‌های دیگر مانند چاپ سابلیمیشن و چاپ دی تی اف دقت کمتری دارد.
  •  محدودیت در چاپ طرح‌های دشوار: چاپ طرح‌های پیچیده با چاپ سیلک امکان‌پذیر نیست.
  • سرعت کمتر: این روش چاپ به دلیل سنتی بودن نسبت به دیگر روش‌ها، سرعت پایین‌تری دارد.
  •  هزینه بالای چاپ در تیراژهای کمتر: برای تیراژهای پایین، به دلیل هزینه ساخت شابلون و ماشین‌آلات ممکن است چاپ سیلک به‌صرفه نباشد.

 آیا تفاوتی بین سیلک اسکرین و چاپ سیلک وجود دارد؟

 جواب مختصر و مفید، نه! است؛ فرقی ندارند. این دو تعبیر به یک فن آوری اشاره دارند. چاپ سیلک اسکرین، فقط اصطلاح به‌روزتری است و چاپ سیلک (ابریشم) یک اصطلاح قدیمی‌تر است.

 امروزه از چاپ سیلک به‌عنوان چاپ هنری و هم به‌عنوان یک فن چاپ تجاری بهره‌برداری می‌شود. از یک شابلون می‌توان صدها بار یا حتی هزاران بار برای تولید دوباره همان طرح استفاده کرد. در نتیجه یک روش فوق‌العاده برای سفارش‌ها بزرگ و لباس‌های سفارشی است.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید