08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ هلیوگراور چیست ؟

5/5
چاپ هلیوگراور چیست

چاپ هلیوگراور چیست ؟

چاپ هلیوگراور چیست ؟ چاپ هلیوگراور مدولی از چاپ‌های برجسته می باشد. در چاپ هلیوگراور از کلیشه‌هایی از جنس فلز (غالباٌ چدنی) استوانه‌ای شکل استفاده ی بسیار زیادی می‌شود که طرح های مورد نظر به تفکیک نمودن رنگ بر روی آنها حک خواهد شد. این روش چاپ به دلیل اینکه استفاده ی بسیار زیادی از کلیشه‌های چدنی برای چاپ کردن تیراژهای بسیار پائین مقرون به صرفه نمی باشد.

چاپ هلیوگراور  برای چاپ کردن بر روی سطوح نایلونی (ترس بافان، سلوفان، متالایز) کاربرد بسیار زیادی را دارند. شدت رنگ ها به عمق گودی روی سیلندر بستگی بسیار زیادی را  دارد. هرچقدر عمق آن بسیار بیشتر باشد، مرکب بسیار زیاد تر و بیشتری را می گیرد و در نتیجه ی این موضوع شدت رنگ بیشتری ایجاد می نماید. این گودی هایی که وجود دارد روی سیلندر هلیوگراور، به صورت های نقاط کاملا جداگانه ای (سل) می باشد.

اگر در این روش سطح تنپلات یک دست و پیوسته روی سیلندر باشد، مرکب از آن خواهد ریخت و یا به اصطلاح شره می نماید. در چاپ های هلیو حتی حروف های بسیار نازک به صورت ترام چاپ خواهند شد. بهترین مشخصه های تشخیص دادن این روش چاپی این می باشد که کناره های حرف های ریز ذره بین به صورت رنجه دارد مشاهده می شوند لبه آن ها ناصاف می باشد.

تاریخچه چاپ هلیوگراور چیست ؟

تاریخ چاپ هلیوگراور چیست ؟ تاریخ چاپ هلیوگراور به سال ۱۳۰۰ میلادی، دوره رنسانس بر می گردد و کار هنرمندان ایتالیایی در آن زمان بوده است.

چیزی که  این هنرمندان به آن مشغول بوده اند حکاکی‌های بسیار بسیار ظریفی بوده است که بر سطح نرم الواح مس و با دست صورت میگرفته است. طرح ها در جایی بر روی مس حکاکی می‌ شده اند، کانال‌ها یا حفره‌هایی باقی می ماند که مرکب رو به هنگام چاپ در خود نگاه میداشته است.

بنابراین موردی که امروزه تحت عنوان اینتاگیلو یا چاپ گود شناخته شده است ریشه‌ای ایتالیایی داشته و به معنای چاپ از روی سطح یا طرح گود است.  چاپ هلیوگراور اشاره ای به روش های صنعتی چاپ گود داشته است که مختص چاپ‌های با تیراژ بسیار بالا می باشد.

به هر حال چاپ گراور در طول زمان پیشرفت های بسیار زیادی داشته است و رواج بسیاری دارد تا جایی که به عنوان یک روش چاپی بسیار سریع و با کیفیت بسیار بالا، امروزه کاربردهای مختلفی را از آن خود کرده است.

اولین لوح چاپ گود ( نه سیلندر گود) با روش های عکاسی در سال ۱۸۱۴ بوسیله ی  جوزف نیکفور نیپکه ابداع گردید. روش خود را هلیوگرافی نام داد؛ روشی که  گراور مسی برای چاپ کردن به دستگاه ها بسته خواهد شد. بعد تر ها فاکس تابلوت روش نیپکه را تصحیح نمود و اولین فیلم نگاتیو را برای ساختن  لوح ها به روش هلیوگرافی افزایش داد. ولی شخصی که به عنوان مخترع بسیار  پیشرفته ی چاپ گراور شناخته شده است در کل کارل کلیف می باشد.

کلیف کارش را با اسید کاری گراور حساس به نور و عکاسی شده است در ۱۸۷۵ شروع نمود. او سرانجام در سال ۱۸۷۹ روش هلیوگرافی خود را  تکمیل نمود و ان را در انجمن عکاسی وین معرفی نمود.

البته نسخه‌ های چاپی کلیف نمونه‌هایی بسیار خوب و با کیفیت بسیار بالا می باشند، که نظر مجموعه داران آثار هنری را بسیار زیاد جلب کرده است با این حال روش کلیف در ابتدا از محدوده ی شهر وین اصلا بیرون نرفت به این علت که نمی‌خواست اسرار کار خودش رو افشا نماید.

چند تعریف چاپ هلیوگراور چیست ؟

  1. سیستم چاپ گراور ها روش های چاپ گود می باشد. روشی بسیار مناسب برای چاپ کردن بسیار با کیفیت  که قادر بوده است تصاویری با سایه روشن های به هم پیوسته مانند: یک تصویر عکاسی شده دیده می شود را به وجود بیاورد.
  2. در روش های صنعتی گراور رول موسوم به روتو گراور از سیلندر  فلزی ( از جنس مس ) استفاده ی بسیار زیادی می نمایند که تصاویر بصورت حفره های بسیار ذره بینی ( و البته معکوس ) بر روی آنها گود خواهند شد.
  3. این سیلندر ها با استفاده از روش  آنالوگ ( مکانیکی – شیمیایی و فتو شیمیایی) یا روش  دیجیتالی گود خواهند شد و ساخته می شوند.

موارد استفاده از چاپ هلیوگراور چیست ؟

  • الف: در حالت رول:

انواع بسته بندی، و چاپ های جعبه و مجلات و برچسب ها با کیفیتی بسیار زیاد و بالا. بسیار مناسب برای چاپ مجلات و چاپ کاتالوگ و چا با تیراژی بالا ( مانند مجله نشنال جئو گرافیک ) ، لفاف های بسته بندی دیوار پوش و کف پوش ، پرده های زینتی ، فیلم های چند لایه پلیمری و کلا سطوح با عرض های بسیار زیاد و بالا.

  • ب: در حالتی ورقه ای:

بسیار مناسب برای کارهای با تیراژی بسیار محدود و کیفیتی بسیار بالا نظیر: انواع اوراق بهادار مثل تمبر ها، اوراق سهام و برخی اوراق تبلیغاتی. حفره های گود : اثر چاپی در روش گراور با انتقال دادن مرکب از درون حفره هایی می باشد که بر روی سیلندرهای مسی حک می شوند. این حفره ها شکل های بسیار گوناگون و مختلفی را دارند( مربع ، دایره ، بیضی

ولی از لحاظ اندازه دهانه و عمق به ۳ دسته ی بسیار کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. حفرهایی که اندازه دهانه و عمق بسیار متغییری را دارند.
  2. حفره هایی که اندازه دهانه ای برابر ولی عمقی متغیر را دارا اند.
  3. حفره هایی که عمقی بسیار برابر اما اندازه ی دهانه ای کاملا متغیر دارند.

بیشتر بخوانید مقاله چاپ هلیوگراور چیست ؟ : طراحی و چاپ بسته بندی

چاپ هلیوگراور چیست
  • تعداد حفره ها گاه در ۱ اینچ مربع به ۲۲/۵۰۰ ( ۲۲/۵۰۰ نقطه در ۲/۵۴ سانتی متر) خواهد رسید.
  • تفاوت بین اندازه دهانه و عمق حفره موجب به وجود آمدن سایه روشن های بسیار زیاد و چاپ شدن تراکم های بسیار متفاوتی از تصویر خواهد شد.
  •  یک حفره با دهانه ای بزرگ تر یا عمق بیشتر قادر می باشد تا میزان مرکب بسیار زیاد تر و بیشتری را در خود جا بدهد و فضای بسیار بزرگ تر یا رنگی تیره تر از تصویر در حال چاپ را ایجاد نماید.
  • قسمت هایی از سیلندر که فاقد هر گونه حفره ای می باشند، در واقع بخش های بدون تصویر اند.
  • حفره های با اندازه دهانه و عمقی کاملا برابر در گذشته بیشتر استفاده خواهند شد.
  • حفره های نوع دو و سه هم امروزه کاربرد بسیار زیادی را دارند. با استفاده کردن از این حفره ها انعطاف بسیار زیادتر و بیشتری برای رسیدن به کیفیت چاپ بالا با در نظر گرفتن سطح هایی بسیار مختلف چاپ شونده به وجود خواهد آمد.
  • برای چاپ روی لفاف های بسته بندی  از حفره های با دهانه هایی بسیار برابر و عمقی متغیر استفاده می نمایند.
  • برای چاپ  با کیفیتی بسیار زیاد و بالا از حفره های با دهانه و عمقی  متغیر استفاده ی بسیار زیادی می کنند.
  • تصویر های چاپ شده با روش های گراور به علت بالا بودن تعداد زیادی نقاط چاپی بر روی سیلندر یا  حفره ها از کیفیت بسیار بالایی بر خور می باشند، البته سیلندر و روشی که برای حکاکی آن بکار گرفته می شود؛ تعیین کننده ترین قسمت کار می باشد.
  • یکی از مهمترین ایرادات استفاده کردن از روش گراور مربوط به چاپ حروف می باشد. گرچه حروف چاپ شده با این روش بسیار عالی و خوب می باشند؛ ولی نسبت به حروفی که با دیگر روش های چاپی همانند افست به وجود می آیند اصلا قابل مقایسه نمی باشند. در واقع حروف چاپ شده در  گراور به دلیل تبدیل شدن حروف به حفره ها ی چاپی حروف چاپ شده با افست بسیار واضح و تیز و صاف نمی باشند.
چاپ هلیوگراور چیست

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله چاپ هلیوگراور چیست ؟: قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید