08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

آشنایی با فرمت انواع لوگو

5/5
آشنایی با فرمت انواع لوگو

آشنایی با فرمت انواع لوگو

در مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو به بررسی این موضوع میپردازیم. فرض نمایید، چند روز می باشد که به یک تیم بسیار حرفه ای طراحی سفارشی داده اند، تا برای برندتان طراحی لوگو انجام دهید. هیجان زده می باشید تا با این لوگو شکلی جدید به برند خود بدهید؛ ولی هنگامی که سفارش را می توانید تحویل دادید و پوشه‌ی لوگوها را باز می‌نمایید، با چند فایل های بسیار مختلف مواجه خواهید. 

در انتهای اسم هر یک از این فایل‌های بسیار مختلف، کلمات بسیار مختلف مانند: EPS، JPG، SVG، PNG و AI نوشته شده اند. اگر اولین باری می باشد که با فایل‌های گرافیکی کار می‌نمایید، به احتمال بسیار زیاد برایتان سؤال پیش  که معنی هر کدام از این پسوندها چه چیزی است و هر فایل چه کاربردی دارد؟ ما در مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو سعی می کنیم، با معرفی انواع فرمت لوگو، به سوالاتتان پاسخگویی کنیم.

فرمت لوگو به چه معنی است؟

قبل از اینکه انواع فرمت لوگو را معرفی نماییم ، بیایید ببینیم اصلا فرمت لوگو چه چیزی است؟ می‌دانیم که لوگوها در جاهای بسیار زیاد مختلفی مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهند گرفت.

برای نمونه: ممکن می باشد، یکی بخواهد لوگویش را به‌عنوان تصویر پروفایلش در اینستاگرام به کار بگیرد و شخصی دیگر بخواهد لوگویش را روی یک تی‌شرت چاپ نماید. به همین خاطر هر لوگویی با توجه کردن به کاربردهای خود، این توانایی را به شکل فایل‌های بسیار مختلفی ذخیره می نماید. اصطلاحاً به این نوع فایل‌ها فرمت لوگو نام داده اند و معمولا برای مشاهده کردن و ویرایش هر یک از آن‌ها باید از نرم‌افزارهای بسیار خاص و مخصوصی استفاده نمایید.

انواع و اقسام فرمت های لوگو را می‌توانید با حرف های نوشته شده در انتهای عنوانشان بشناسید. به این حروف اصطلاحاً اکستنشن نام داده اند. برای مثال: شما با دیدن عنوان logo.png  می‌توانید متوجه بشوید فایل لوگو با فرمت png ذخیره است.

برای اطلاع داشتن از انواع بسیار مختلفی از فرمت لوگو برای هر شخصی که با فایل‌های گرافیکی سر و کار داشته است؛ بسیار مهم می باشد، به این علت که به شما می‌گوید چه کارهایی می‌توانید با آن فایل مد نظر انجام بدهید و بسیار لازم می باشد چه ابزارهایی برای استفاده کردن از آن به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو : قیمت طراحی لوگو

آشنایی با فرمت انواع لوگو

انواع فرمت های لوگو و نرم‌افزارهایی که می‌توان با آن‌ها هر فرمت را ایجاد کرد؛ را نام ببرید؟

به این نتیجه رسییدید که لوگوها با فرمت‌های بسیار گوناگون و بسیار مختلفی قابلیت نمایش را دارند. ما در این قسمت ابتدا انواع فرمت لوگو را به دو دسته‌ی بسیار اصلی، با توجه به کاربردشان، تقسیم‌بندی می نماییم، سپس فرمت‌هایی که در این دو دسته جای دارند، را معرفی می‌نماییم.

  • فرمت لوگو برای سایت:

به فرمت‌هایی که برای سایت استفاده ی بسیار زیادی می‌شوند، فایل‌های رستری (Raster) نام داده اند. این فایل‌ها از مربع‌های رنگی خیلی ریزی به اسم پیکسل شکل گرفته اند. در واقع مجموع این پیکسل‌ها در کنار یکدیگر یک تصویر را تشکیل خواهد داد. معمولا هر اندازه که تعداد پیکسل‌ها در یک فایل رستر بیشتر شود، کامپیوتر باید کارهای بسیار زیاد تر  بیشتری را انجام دهد تا بتواند این فایل‌ها را به نمایش بگذارد.

به همین دلیل، فایل‌های رستر با رزولوشن (کیفیت تصویر) کمی ذخیره می‌ گردند تا بسیار سریع‌تر روی صفحه قابلیت مشاهده را داشته باشند. اگر این تصاویر را بزرگنمایی نمایید، خواهید دید که کیفیتشان بسیار پایین می‌آید و تار خواهند شد؛ معمولا این فایل‌ها برای چاپ کردن اصلا استفاده ای نمی‌شوند، غیر اینکه رزولوشن و تعداد پیکسل عکس بسیار زیاد بالا باشد. 

از معروف‌ترین فایل‌های رستری که، فرمت لوگو برای سایت کاربرد های بسیار زیادی دارند، می‌توانید به JPG، PNG، GIF و TIF اشاره ای داشته باشیم.  یکی از این عبارت‌ها را در انتهای اسم یک فایل مشاهده کردید،  بدانید که تصویر از پیکسل های بسیار زیادی ساخته شده است و احتمال خوب در آمدن آن هنگام چاپ کردن بسیار کم می باشد.

معمولا فایل‌های raster برای صفحات سایت، فایل‌های ورد، پاورپوینت یا نمایش لوگو روی صفحات دیجیتالی استفاده ی بسیار زیادی می‌شوند. اکنون که با فرمت های لوگو برای سایر سایت ها آشنا شدید، بیایید ببینیم از چه فرمت‌هایی برای چاپ کردن استفاده ی بسیار زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو : طراحی لوگو حرفه ای اصفهان

آشنایی با فرمت انواع لوگو

  • فرمت لوگو برای چاپ:

دسته‌ی دیگر از انواع فرمت لوگو می باشد، که هنگام چاپ کردن کاربردهای بسیار زیادی را دارند از نوع وکتور (Vector) یا برداری می باشند. تصاویر وکتور با استفاده از رسم خطوط و اشکال بسیار گوناگون و بسیار مختلف طراحی خواهند شد و در آن‌ها دیگر خبری از پیکسل نمی باشد. یعنی، در اینجا به جای مربع‌های ریز دیجیتالی، کامپیوتر باید pathها یا مسیرهای دیجیتالی را بخواند. 

مزیت این نوع فایل‌ها این می باشد که می‌توانید اندازه‌ی آن‌ها را به دلخواه  تغییری اساسی بدهید، بدون اینکه کیفیت آن‌ها تغییری داشته باشد؛ یعنی هر چقدر هم یک لوگو از نوع وکتور را بزرگنمایی نمایید، به هیچ وجه تار نمی گردد. از معروف‌ترین اکستنشن‌های وکتور می‌توان به ESP، PDF و AI اشاره ای داشته باشیم. معمولا این فایل‌ها به‌خاطر قابلیت بزرگنمایی که دارند؛ برای چاپ بسیار مناسب می باشند.

از دیگر مزایای فایل‌های برداری این می باشد که می‌توانید آن‌ها را با هر اندازه‌ای  به فرمت رستر هم در بیاورید. به همین سبب این فایل‌ها برای اهداف دیجیتالی هم کاربرد دارند.حالا که تفاوت لوگو برای سایت و چاپ را دانستید، بیایید با چند نمونه‌ی بسیار پرکاربرد از انواع فرمت لوگو آشنا شوید.

  • PNG

فایل‌های PNG تقریبا برای تمامی کاربردهای بسیار زیاد  دیجیتالی بشدت مناسب می باشند. از مزایای بسیار مهم فایل‌های PNG این می باشد که با کم کردن حجم یا سایز عکس، کیفیت خود را بسیار زیاد از دست نخواهند داد. این فایل‌ها قابلیت نمایش میلیون‌ها رنگ را در خود دارند و به‌سادگی قابلیت مشاهده شدن را دارا می باشند. 

این دسته از انواع فرمت های لوگو که از نوع رستری می باشند، برای استفاده کردن در وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین، فایل‌های ورد و پاورپوینت و سایر کاربردهای دیجیتالی گزینه‌ای بسیار مهم و  ایده‌آل‌ می باشند.

 تمامی کامپیوترها، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها از این فایل‌ها پشتیبانی به عمل می آورند.

بیشتر بخوانید مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو : قیمت طراحی لوگو در اصفهان

آشنایی با فرمت انواع لوگو
  • JPG

یکی دیگر از انواع فرمت لوگو ها می باشد که بسیار رایج می باشد، JPG یا jpeg نام خواهد گرفت، حجم این فایل‌ها بسیار کم می باشد؛ ولی به همین دلیل معمولا کیفیت بسیار کم‌تری نسبت به فایل‌های png را در دارند. دلیل کاهش کیفیت این می باشد، که زمانیکه فایلی را به فرمت jpg در خواهید آورد، برخی از جزئیات کم اهمیت از تصویر حذف گردند. 

  • GIF

اگر در لوگوهایی تعداد رنگ زیادی به کار نرود، این دسته از انواع فرمت لوگو  برای شما ها بسیار مناسب می باشند. دلیل این موضوع مهم محدود بودن تعداد رنگ‌های قابل نمایش (256 رنگ) در فایل‌های GIF بوده است. 

همین موضوع موجب کم حجم شدن و پرکاربرد بودن فایل‌های گیف می باشد،  قبل از ساخته شدن PNG، فایل‌های GIF تنها فرمتی که می‌شد در آن‌ها از تصاویر پیش‌زمینه‌ی بسیار واضح و شفاف برای لوگو استفاده ی بسیار زیادی نمایید.

این فایل‌ها به‌ ویژه برای هنگامی کاربرد بسیار زیادی دارند که می‌خواهید از لوگو های خود در تبلیغاتی متحرک مانند و انیمیشنی استفاده ی بسیار زیادی نمایید؛ ولی در عین حال می‌خواهید حجم فایل‌ هم بسیار زیاد نباشد. توجه نمایید، که کار با این دسته از انواع فرمت لوگو بسیار سخت می باشد.

  • SVG

یکی از انواع فرمت لوگو می باشد، که به جای پیکسل‌های رنگی، بر پایه‌ی فرمول‌های ریاضی طراحی شده باشد. در واقع فایل‌های svg از نوع وکتور می باشند، به همین علت کیفیت تصاویر در آن‌ها ثابت خواهد ماند و برای چاپ لوگو بسیار مناسب می باشند.

 از مزایای فرم SVG  این می باشد که حجم بسیار کم‌تری نسبت به فایل‌های PNG و JPG را در بر خواهد گرفت و می‌‌توانید به‌راحتی آن را به هر اندازه‌ای که می‌خواهید تبدیل کنید. معمولا از نرم‌افزار Adobe Illustrator برای ساختن  و ویرایش کردن این نوع فایل‌ها استفاده ی بسیار زیادی می‌گردد. 

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله آشنایی با فرمت انواع لوگو : طراحی لوگو در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید