08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

5/5
چاپ سیلک اسکرین چیست

چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

چاپ سیلک اسکرین چیست ؟ چاپ اسکرین، گونه ای تکنیک چاپ می باشد که از یک توری پارچه ای بسیار نازک، برای حمایت از استنسیل مرکب استفاده ی بسیار زیادی دارد.

فرم  و شکل استنسیل ضمیمه شده بر روی آن، مناطقی از این توری را باز می نمایند که مرکب به عنوان یک تصویر بر روی یک سطحی چاپی انتقال پیدا می کند؛ یک غلتک یا اسکوئیجی در عرض استنسیل حرکتی را شروع می کند و مرکب را بر روی توری مورد نظر در مناطق باز پمپاژ می گردد، چاپ سیلک اسکرین  شیوه ای استنسیل چاپ می باشد که یک طرح را بر روی سیلک یا سایر سطوح بسیار نرم چاپ می نماید، که دارای مناطقی بسیار توخالی می باشد که با یک ماده غیر قابل نفوذ پوشیده خواهد شد و بدین ترتیبی که بیان کردیم، مرکب از طریق این توری بر روی سطح چاپی انتقال پیدا می کند.

طبقه بندی چاپ سیلک اسکرین چیست نام ببرید؟

از نظر واژه شناسی این کلمه، طبقه بندی های بسیار زیاد و متعددی در زمینه چاپ اسکرین وجود خواهد داشت.  بسیار  لازم به ذکر می باشد که بیشتر افراد، چاپ اسکرین را با چاپ سیلک اسکرین یکی می دانند که این بسیار اشتباه است.  هیچ فرد بسیار حرفه ای، هنرمند یا سازمان تجاری از  سیلک استفاده ای را نمی کند که دلیل این کار، عدم استفاده از سیلک به دلیل مسائل اقتصادی می باشد، که از دهه ۱۹۶۰میلادی آغاز شده است.

از دیدگاه های بسیار سنتی، سیلک در چاپ اسکرین مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار می گرفت،  گاهی اوقات از این تکنیک هایی که نام بردیم تحت عنوان چاپ سیلک اسکرین است، امروزه از الیاف های بسیار مصنوعی در این فرآیند چاپ استفاده ی بسیاری می شود که متداول ترین این الیاف، پلی استر است.

تاریخچه چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

براساس مدارک تاریخی، چاپ اسکرین برای اولین بار در چین و در زمان فرمانروایی سلسله «سانگ» مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار گرفته بود. ژاپن و مناطق آسیایی نیز از این تکنیک چاپی بسیار کاربردی استفاده ی بسیار زیادی کرده است و با ادغام آن با چاپ چوبی، پیشرفت هایی بسیار زیای در این زمینه حاصل گشته است. به سراغ چاپ سیلک اسکرین می رویم:

چاپ سیلک اسکرین برای اولین بار در ۱۹۰۷ میلادی «ساموئل سیمون» در انگلستان به ثبت رسیده بود. در ابتدا از این شیوه برای چاپ کاغذ دیواری های بسیار گران قیمت، چاپ بر روی پارچه های کتان، سیلک و سایر الیافی بسیار نرم استفاده ی بسیار زیادی می شده است.

بیشتر چاپخانه داران کشور های اروپایی  اقدامات  بسیار زیاد و سیاست‌های بسیار گسترده ای را پایه ریزی کردند تا اسرار و رموز این تکنیک را منحصرا در اختیار خودشان بگیرند و آن را به کارگاه های خود محدود نمایند.  در چاپ اسکرین تجاری از حساس کننده هایی بسیار قوی استفاده می شده است که در مقایسه با بیکروماتها از امنیت بیشتر و مواد سمی کمتری برخوردار بوده اند؛  برای ساخت استنسیل های واکنش دهنده در مقابل نور از شیوه های بسیار متعددی امروزه استفاده می گردد؛ در سال ۱۹۲۸میلادی، «ژوزف اولانو» با  شرکت تأمین کننده مواد شیمیایی صنعتی «اولاتو»، راه و مسیری را برای استفاده کردن از لاک الکل حلال در مواد استنسیل اختراع کرده است.

این ماده ای که نام بردیم: استنسیل به اشکال بسیار مختلفی برش داده شده هستند، مناطق چاپی برداشته خواهند شد و برای ایجاد یک استنسیل اسکرین، بقیه مواد را به این توری با چسب می چسبانند.

چاپ اسکرین بفناوری صنعتی بسیار سودآور به وسیله هنرمندان برای تکثیر آثار چاپی تا پیش از قرن بیستم مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهد گرفته است، استفاده از این تکنیک در چاپ هنرهای زیبا و چاپ تجاری به وفور مشاهده می گردد  از این تکنیکی نام بردیم برای چاپ تصاویر بر روی پوستر، تی شرت، کلاه، CD ، DVD ، چاپ روی ساک دستی پارچه ای ، سرامیک، روی شیشه، پلی اتیلن پلی پروپیلن، کاغذ، فلز، چوب و…به شدت استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید مقاله چاپ سیلک اسکرین چیست : طراحی و چاپ بسته بندی

چاپ سیلک اسکرین چیست

چاپ سیلک اسکرین را توضیح دهید؟

در مقاله چاپ سیلک اسکرین چیست ؟ درباره ی چاپ سیلک اسکرین باید بدانید که یک محقق آمریکایی به نام «اندی وارول»، تلاش های بسیار زیاد و  متعددی را برای تعمیم چاپ اسکرین در آمریکا انجام داده است. عمده شهرت این هنرمند به دلیل چاپ تصویری از «مریلین مونرو» هنرپیشه شهیر آن زمان در دهه ۱۹۶۰ میلادی با تکنیک چاپ سیلک اسکرین  می باشد. چاپ اسکرین گرافیکی به طرزی بسیار گسترده ای برای چاپ بسیاری از گرافیک ها همانند: پوسترها یا استندها مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهند گرفت.

چاپ تمام رنگی را می توانیم با استفاده کردن از چاپ CMYK انجام دهید . لازم به ذکر می باشد که استفاده از این فرآیند در مقایسه با سایر فرآیندهای چاپی، بیشتر می باشد که دلیل و علت آن نیز بسیر پایین بودن هزینه و امکان چاپ بر روی بسیاری از ابزار است.

تکنیک چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

اسکرین از اليافی بسیار متخلخلی ساخته خواهد شد که بر روی یک قالب کاملا آلومینیومی یا چوبی اعمال می گردد، اکثر شبکه های توری از مواد دست ساز  مانند: نایلون و پلی استر ساخته شده است.

بخشی از چاپ اسکرین به وسیله یک ماده ای بسیار غیر قابل نفوذ پوشانده شده است تا استنسیل شکل می گیرد که قطب نگاتیو (منفی) تصویری را به وجود می آورد که باید چاپ گردد، بعد از آن اسکرین به دست آمده را بر روی یک سطح چاپی همانند کاغذ یا سایر الیاف قرار خواهد گرفت. مرکب نیز روی سطح فوقانی اسکرین جایی خواهد داشت.

چاپ سیلک اسکرین چیست

اپراتور کار خود را با سطح چاپی آغاز می نماید و با وارد کردن  فشاری، مخرن مرگ را به سمت بخش جلوی اسکرین هدایت خواهند کرد؛ بعد یک اسکوئیچی (تیغه کائوچویی) برای حرکت دادن شبکه توری به قسمت تحتانی سطح چایی استفاده قرار خواهد گرفت و اسکولیجی را بر روی سطح پشتی اسکرین فشار می دهند.

به موازات باز شدن شبکه های توری، مرکبی که در داخل آن وجود دارد با عمل موئینگی به روی سطح چاپی پاشیده خواهد شد که مقدار آن از پیش تعیین شده می باشد. همزمان با حرکت اسکوئیچی به  سطح پشتی اسکرین، تنش توری، آن را از روی سطح چاپی جدا می نماید، در نتیجه، مرکب بر روی سطح چاپی باقی خواهند ماند.

در حال حاضر، سه نوع دستگاه چاپ اسکرین را نام می بریم؟

  • تخت
  • سیلندری
  • روتاری (که به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می گیرد.)

 

چاپ سیلک اسکرین را  پس از تمیز کردن، مجددا مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهد گرفت. با این حال، اگر نیازی به طراحی طولانی مدتی برای کار نباشد،  اسکرین را از تمام امولسیون و مواد شیمیایی پاک نمایید و مجددا از آن استفاده ی بسیار زیادی نموده است. فرآیند استفاده کردن بسیار مجدد شامل پاک کردن مرکب از روی اسکرین و سپس پاشیدن یک پاک کننده استنسیل می باشد، تا تمام امولسیون ها پاک خواهند شد پاک کننده های استنسیل به صورتی بسیار مایع، ژله ای و پودری هستند.

نوع پودری آن را پیش از استفاده باید با آب مخلوط نمابیید و استفاده کنید. پس از استفاده از پاک کننده استنسیل امولسیون ها را با فشار آب بشویید، اکثر اسکرین ها برای پوشش دهی کاملا مجدد آماده هستند. بر خلاف تصورات عمومی در مورد چاپ اسکرین که آن را منحصر به چاپ پارچه دانسته اند. این تکنیک موارد استفاده ی بسیار زیاد و متعددی را دارا است.

چاپ سیلک اسکرین چیست

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله چاپ سیلک اسکرین چیست : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید