08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ افست چیست ؟

5/5
چاپ افست چیست

چاپ افست چیست؟

چاپ افست چیست ؟ اگر تصمیم دارید برای خرید بروشور، تراکت، کارت‌های تجاری و فروشگاهی، انواع و اقسام پوستر های تبلیغاتی و یا دیگر موارد این چنینی را دارید، باید بدانید که طراحی بسیار مناسب، رنگ و چاپ بسیار باکیفیت از موارد بسیار مهمی می باشند که باید به آنها توجه بسیار زیادی داشته باشید.

لازم به ذکر است در این میان حتی اگر تمامی این موارد را هم با دقت بررسی نمایید همچنان تصمیم بسیار مهم دیگری باقی خواهد ماند و آن هم انتخاب بین روش‌های چاپ یعنی چاپ دیجیتال و چاپ افست محصول مورد نظرتان می باشد. آیا میدانید چاپ افست چیست؟ همچنین از سایر کاربرد های این چاپ اطلاعاتی دارید؛ با ما همراه باشید تا به بررسی و تعریف بسیار مشخص چاپ افست برسیم.

تعریف چاپ افست چیست ؟

چاپ افست چیست ؟ گونه ای از چاپ می باشد که از آن بعنوان لیتوگرافی نیز نام میبرند، راه و روشی است برای چاپ بسیار زیاد و انبوه، که در آن تصاویر و رنگ ها، از طریق غلتک های بسیار استاندارد، روی صفحات فلزی حرکت می نمایند و سبب چاپی بسیار با کیفیت خواهند شد. این روش  به صرفه ترین روش چاپی می باشد، برای چاپ مقادیر بسیار زیاد و انبوه سفارشات. این مقاله بصورت بسیار جامع به چاپ افست، مزایا و معایب آن خواهد پرداخت.

چاپ افست اوایل برای ایجاد روشی بسیار مقرون به صرفه برای بازسازی آثار هنری اختراع گشت. بنابر اطلاعات ویکی پدیای زبان انگلیسی، اولین دستگاه چاپ آفست را  رابرت بارکلی و در سال 1875 ساخت. پس از گذشت زمان های بسیار زیاد و با پیشرفت کردن تکنولوژی، شرکت مطبوعاتی پیتر پرس برای اولین بار در سال 1903 برای چاپ روزنامه های خود از چاپ افست استفاده ای انقلابی کرد.

استفاده کردن از کاغذ ها در چاپ افست نسبت به سایر روش های چاپی بسیار بیشتر می باشد ولی در عوض چاپ دیجیتال به مراتب مقادیر بسیار بیشتری از جوهر را استفاده و یا هدر میدهد.

فرآیند چاپ افست چیست ؟

فرآیند کار چاپ افست بدین صورت می باشد که در بخش لیتوگرافی، براساس طرح های اولیه، صفحاتی از جنس آلومینیوم در قالب زینک (پلیت) را می سازند. با توجه بسیار زیاد به این‌که در این روش چاپی از سیستم رنگی CMYK استفاده ی بسیار زیادی می‌شود به طور بسیار معمول برای طرح‌ها چهار زینک مجزا برای هر رنگ را می سازند.

البته در برخی موارد یک زینک دیگر برای ترکیب رنگ خاص دستی نیز تهیه خواهد شد. پس از تهیه هر کدام از این زینک‌ها  آن‌ها را باید بسیار جداگانه در قسمت برج‌های رنگی دستگاه چاپ بگذارند در این حالت هر زینک از یکی از چهار رنگ CMYK تغذیه می‌نمایند.

با عبور دادن کاغذ از رول‌های آغشته به رنگ در هر قسمت و بخش، رنگ مربوطه و متناسب با درصدهای رنگی بسیار متناسب طرح اولیه بر روی کاغذ را انتقال خواهند داد  تا در آخرین قسمت تصویر نهایی حاصل گردد.

بیشتر بخوانید مقاله چاپ افست چیست ؟ : طراحی و چاپ کاتالوگ

چاپ افست چیست

معایب چاپ افست کدام اند؟

  • مهمترین عیب چاپ افست این است که برای چاپ محصولات با تیراژ بسیار کم و پایین اصلا مقرون به صرفه نمی‌باشد.
  • به دلیل نیازداشتن به تهیه‌ی زینک و پلیت، عمل چاپ کردن بسیار سخت و  زمان بر خواهد بود.
  • هنگامی که اپراتور اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می‌نماید، پس از شروع کار دستگاه،  امکان تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت  و تا پایان کار، اطلاعات اولیه به همان صورت چاپ خواهد شد.

مزایای چاپ افست را شرح دهید؟

  • مزیت اصلی چاپ افست، کیفیت بالای تصاویر چاپی و تثبیت رنگ روی کاغذ می باشد.

با چاپ افست هر بار انتظار یک تصویر چاپی بسیار  با کیفیت بالا را خواهید داشت. اپراتورهای  چاپ می تواند جریان جوهر را به خوبی کنترل نمایند و کنتراست بسیار خوب و کافی را در تصاویر مورد نظر را ایجاد نمایند، در نتیجه، بر روی هر قطعه ای که میدانید تصاویر واضح و تمیزی مشاهده خواهید کرد.

  • چاپ افست امکان چاپ تیراژ بالا را میدهد که برای سازمان های متوسط و بزرگ مقرون بصرفه است.

یکی از اصلی ترین و مهمترین مزایای چاپ افست، کم هزینه بودن چاپ افست با توجه به کیفیت بسیار بالای آن می باشد.  از لحاظ کیفیتی بسیار بالاتر روش های مناسب دیگری نیز برای چاپ می باشند، ولی تفاوت قیمتی آنها به حدی می باشد که چاپ آفست را به عنوان به صرفه ترین روش چاپی معرفی می نمایند؛ از این رو برای طراحی و چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا از چاپ آفست بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

  • ساختار سریع چاپی

چاپگرهای بسیار عادی در طی چرخه ی  چاپی که دارند، با کم شدن جوهر، تصویری بسیار کم رنگ را چاپ می نمایند. ولی با چاپ افست، اپراتور چاپگر با چرخاندن کلیدها جریان جوهر را کنترل می نماید تا اطمینان حاصل شود که کیفیت چاپتان در سطحی بسیار مطلوب قرار گرفته است.

این بدان معنا می باشد که می توانید اطمینان حاصل فرمایید که در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به چاپگر های بسیار ساده مقادیر بسیار بیشتری از طرح چاپی خود را دریافت می نمایید.

  • قابل استفاده در اکثریت سطوح

یکی از جذاب ترین مزایای چاپ افست، این می باشد که برای بسیاری از سطوح چاپی بسیار مناسب بوده است. می توانید پروژه  را روی چرم، وینیل، پارچه، فلز، انواع مختلف کاغذ و کارتن، چوب و پلاستیک چاپ نمایید.

  • استحکام بسیار زیاد و بالای صفحات فلزی در چاپ افست مسبب دوام بالای این دستگاه خواهد شد.
  • کیفیت تصاویر در چاپ افست به راحتی آسیب نمی بیند، به این علت که سطحی بسیار نازک از پلاستیک روی آن موجود است.

نقش آبرنگ با داشتن بیشترین سابقه در زمینه طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای آماده برای قبول سفارشات شماست.

چاپ افست چیست

شیت عمومی و شیت اختصاصی در چاپ افست چیست؟

شیت عمومی به نوعی از این مدل چاپ اشاره ای مستقیم دارد که  دارای هزینه‌های بسیار کمتری بوده اند و از کیفیت چاپ بسیار کمتری نیز برخوردار می باشند. این در حالی می باشد که چاپ افست از نوع شیت اختصاصی، کیفیتی بسیار زیادتر و بیشتری را دارا است و سرعت چاپ نیز در آن به شدت بالاتر بوده است. شیت ها صفحه‌ای با ابعاد معین می باشند که تمام فایل‌هایی که قرار است چاپ گردند، در آن چینش خواهند شد.

سپس به شیت‌ها زینک داده می‌شود که الگویی از طرح قابل چاپ در آن کپی شوند. به هر یک از رنگ‌های مشکی،آبی، قرمز و زرد زینک هایی جداگانه  داده می‌شود تا عملیات چاپ بر اساس رنگ‌های مورد طراحی گردد.

شیت‌ها  عمومی یا اختصاصی هستند؛ در یک شیت عمومی  فایل‌های مشتریان بسیار مختلف در کنار هم قرار خواهند گرفت و با هم چاپ خواهند شد که در نهایت پس از چاپ برش استاندارد می خورند. ولی شیت های اختصاصی تنها به یک نفر مختص است و کارهای دیگری در آن قرار داده نخواهد شد.

در حالت بسیار معمولی تر، هزینه‌ی چاپ با شیت عمومی بسیار ارزان‌تر از شیت اختصاصی بوده است؛ زیرا در شیت‌های اختصاصی قستی از شیت خالی خواهد ماند و به دلیل آن که کار چاپ باید سریع پیش برود، مشتری باید هزینه‌ی بخش خالی را نیز پرداخت نماید؛ ولی شیت‌های عمومی با کارهای بسیار مختلفی پرخواهند شد و هر مشتری تنها هزینه‌ی کارهای خود را پرداخت می نماید.

از آنجایی که برای پر کردن شیت های عمومی باید کار به اندازه‌ی بسیار کافی وجود داشته باشد، شیت‌های عمومی از شیت‌های اختصاصی دیرتر چاپ می‌ گردند. به شیت عمومی و اختصاصی، فرم عمومی و اختصاصی هم نام داده اند.

بیشتر بخوانید مقاله چاپ افست چیست ؟ : قیمت طراحی و چاپ کاتالوگ در اصفهان

چاپ افست چیست

شرکت طراحی و چاپ کاتالوگ در اصفهان

آیا تا به حال برای طراحی کاتالوگ تخصصی و حرفه ای خود اقدام کرده اید؟ چه تاثیرات مثبتی را پس از سفارش کاتالوگ خود در کسب و کارتان مشاهده نمودید؟ آیا بازدهی کارتان بیشتر نشده است؟ اگر هیچ کاتالوگ طراحی شده ای ندارید، هنوز هم دیر نیست. پس از اینکه نمونه کارهای ما را مشاهده کرده و در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ برندتان تصمیم گرفتید، جهت ارائه نمونه کارهای بیشتر و متناسب با کسب و کار شما و همچنین اطلاع از قیمت طراحی و چاپ کاتالوگ ، با مشاوران نقش آبرنگ به شماره 03131323008 تماس گرفته تا شما را در این کار راهنمایی کنیم.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید