08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

نکات عکاسی از ساختمان

5/5
نکات عکاسی از ساختمان

نکات عکاسی از ساختمان

نکات عکاسی از ساختمان : عکاسی از ساختمان جزئی از عکاسی معماری  به شمار می‎‌رود که مهمترین  هدف آن عکاسی از ساختمان‎ها و بناهایی است که به شکل کاملا هنرمندانه‎ و بسیار دقیقی به تصویر کشیده شده اند. عکاسان معماری در استفاده کردن از تکنیک‎های بسیار مختلف و دوربین‎های بسیار تخصصی مهارت بسیار زیاد و بالایی دارند. در حال حاضر، این فرهنگ بسیار حریص به تصاویر موجب شده است از طریق عکاسی با هنر معماری اهمیت بسیار بیشتری بدهند.

مهمترین مزایای عکاسی معماری و عکاسی از ساختمان واقعا بی‎نظیر هستند از جمله: به مردم اجازه می‎دهد به صورت کاملا  بصری ساختمان‎هایی که هرگز ممکن است فرصت دیدن آن‎ها را در زندگی خود ندارند را، حسابی درک نمایند و به دنبال آن منبع بسیار  باارزشی به وجود می‎آید که به ما این اجازه را می‎دهد لغت‎نامه معماری خود را به شدت گسترش دهیم. ما در این مقاله سعی بر شرح نکات عکاسی از ساختمان اشاره می کنیم تا ذهن شما را نسبت به این فضا بسیار بسیار روشن تر نماییم.

نکات عکاسی از ساختمان کدام اند؟

۱. عکاسی در شرایط مختلف جوی و زمانهای مختلف از روز

 اغلب اوقات برای عکاسی از عجایب معماری به دنبال شرایط نورپردازی بسیار دراماتیک مانند ساعات غروب هستند؛ یعنی زمانی که سایه‎ها بسیار طولانی تر و رنگ‎ها روشن تر می باشند. گرچه این کار گاهی  اوقات منجر به شکل‎گیری عکس‎های بسیار بی‎نظیری خواهد شد ولی فضای ساختمان را تنها در یک بازه زمانی بسیار مشخص به تصویر خواهند کشید. گرفتن چندین عکس در زمان‎های بسیار مختلف از روز یا حتی در شرایط جوی بسیار گوناگون؛ باعث به تصویر کشیدن داستان کامل‎تری از رابطه ساختمان با محیط اطراف خواهد شد.

۲. اولویت‌دهی برای شرایط نورپردازی خوب

بدون توجه  به زمان های عکاسی، شرایط نورپردازی بسیارخوب همواره یک اولویت می باشد. نورپردازی معماری بسیار عالی باعث و بانی تاکید بر یک فضا، یک ساختار یا جو خاص خواهد شد و بنابراین همواره در شکل‎دهی درک بسیار مستقیم مخاطب از چیزی که در آن پروژه معماری خوب مهم می باشد، نقش قابل توجهی را ایفا می‎ نماید و این یکی از نکات عکاسی معماری بسیار قابل توجه می باشد.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید 🙂

نکات عکاسی از ساختمان

۳. جستجو برای یک زاویه عکاسی عالی

تغییر دادن پرسپکتیو نه تنها یک کار سرگرم‎کننده می باشد، بلکه می‎تواند مزایای بسیار  زیادی را نیز به همراه بیاورد. صرف کردن وقت برای پیدا کردن یک زاویه ای بسیار متفاوت برای عکاسی که می‎تواند شکل فرم انتزاعی یا کمتر دیده شده ای را از جزئیات یک ساختمان را به خوبی نشان دهد می‎تواند موجب ایجاد سطحی بسیار زیاد  از زیبایی و تحسین گردد.

۴. عدم ترس از قرارگیری مردم در تصویر (معماری بدون آنها وجود ندارد)

روند گذشته به این شکل است که در عکاسی معماری مردم به دید نیایند، انگار وجود آن‎ها به نوعی آلودگی پاکی و زیبایی آن بنا را در پی دارد. خوشبختانه، تعداد زیادی از عکاسان سرشناس معماری به این روند خاتمه داده‎اند. معماری بدون ما وجود ندارد و  بنابراین یک عکاس بسیار خوب معماری از حضور مردم در عکس هایش اصلا ناراحت نخواهد شد.

۵. بررسی جزئیات به  میزان کل

با آن‎که عکاسی از ساختمان با لنزهای زاویه باز همواره در عکاسی کار بسیار هوشمندانه‎ای می باشد اما بناهای ساختمانی حاوی صدها جزئیات بسیار  ریز می باشند که زمان قرار دادن یک اتاق در یک قاب، نادیده گرفته خواهد شد. یک عکاس بسیار خوب معماری جزئیات را از نمای بسیار نزدیک ثبت می‎ نماید و به عنوان نمونه: موجب آشکار‎سازی نکته های بسیار جدیدی در مورد تاریخچه آن بنا یا نحوه ساخت آن شده است. 

تاریخچه عکاسی از ساختمان را توضیح دهید؟

در مقاله نکات عکاسی از ساختمان به بررسی تاریخچه عکاسی ساختمان میپردازیم. نخستین عکس تاریخ به اسم «نمایی از پنجره» در لوگرا  توسط عکاسی بسیار معروفی به اسم Nicéphore Niépce  ثبت شده است، اولین عکس معماری و عکاسی از ساختمان  نیز  تلقی شده است به این علت که ثبت آن از نمای ساختمان‎ها صورت گرفته است. به همین شکل، عکس‎های گرفته شده توسط ویلیام هنری فاکس تالبوت عکاسی معماری می باشد، از جمله عکس‎های او از یک پنجره توری‎دار که در Lacock Abbey در سال 1835 ثبت شده اند.

در سراسر تاریخ عکاسی چه کلاسیک چه مدرن، ساختمان‎ها سوژه‎ هایی بسیار با ارزشی برای عکاسی تلقی شده اند؛ که تحسین اجتماع از معماری و اهمیت فرهنگی آن را به نمایش گذاشته‎اند. در طول سال‎های ۱۸۶۰ میلادی، شروع شکل‎گیری عکاسی معماری همانند یک رسانه ی بصری متمایز رقم خواهد خورد. هرچقدر طراحی ساختمان‎ها تغییر یافت و از اشکال سنتی خود دور تر شد، عکاسی معماری نیز با تحول بسیار زیروبرو شد.

در  اوایل تا اواسط قرن بیستم، خلاقیت در عکاسی معماری و عکاسی از ساختمان  اوج گرفت به این علت که عکاسان از خطوط مورب و سایه‎ های بسیار شاداب در ترکیب‎بندی خود استفاده ی بسیار زیادی می کردند و تکنیک‎ های دیگری را نیز تجربه کردند.

بیشتر بدانید مقاله نکات عکاسی از ساختمان : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

نکات عکاسی از ساختمان

تکنیک‌ ‎های عکاسی معماری و ساختمان را توضیح دهید؟

یکی از مهمترین اصول که در مقاله نکات عکاسی از ساختمان بیان میشود، عکاسی معماری کنترل پرسپکتیو با تاکید بر خطوط عمودی می باشد که عکاسان حرفه ای را می طلبد. با قرار دادن صفحه های کانونی دوربین به نحوی که عمود به زمین قرار بگیرد یا استفاده از دوربین‎های قطع بسیار بزرگ یا لنزهای تیلت شیفت می‎توان به این مهم دست پیدا می کنند.

در قدیم از دوربین‎ های قطع بسیار بزرگ برای عکاسی معماری و عکاسی از ساختمان استفاده ی بسیار زیادی می‎شد به این علت به جابجایی یا کج شدن لنزها نسبت به صفحه فیلم اجازه خواهد داد. چنین قضیه‎ای موجب کنترل پرسپکتیو خواهد شد و  برای خلاقیت عکاس فضا را ایجاد می‎ نماید.

امروزه بیشتر از دوربین‎های DSLR در زمینه عکاسی معماری و ساختمان استفاده ی بسیار زیادی می‎شود. این دوربین‎ها  از لنزهای قابل تعویض و تیلت شیفت با طول‎های کانونی بسیار متفاوت (معمولا ثابت) قابل استفاده می باشد.

نمای خارجی و داخلی در عکاسی از ساختمان

عکاس معماری و عکاسی از ساختمان ها یکی از شاخه های عکاسی صنعتی می باشد،  معمولا نمای داخلی بناهای ساختمانی یا خارجی آن را به تصویر خواهند کشید؛ تکنیک‎های استفاده شده در هر کدام از این دو بسیار  یکسان می باشند، ولی تفاوت‎های بسیار زیادی با هم دارند و گاهی اوقات به تجهیزات بسیار متفاوتی نیاز خواهند داشت.

یکی از نکات عکاسی ساختمان از نمای خارجی استفاده ی بهینه کردن از نور روز یا در شب از نور محیطی چراغ‎های خیابان، چراغ‎های بیرونی یک ساختمان، نور ماه و حتی مهتاب، ولی در موقعیت‎های بسیار تاریکی که اصلا ثبت عکس انجام نخواهند گرفت.

در بسیاری از موارد، منظره اطراف ساختمان برای ترکیب کلی یک عکس بسیار مهم و حتی برای برقراری یک هماهنگی کاملا  هنرمندانه بین بنا و محیط بشدت  الزامی می باشد. در عکس ها از ساختمان ها اغلب اوقات گل‎ها، درختان، آب‎نما یا مجسماتدر پیش‎زمینه ترکیب به چشم می‎خورند و از  آن‎ها در هدایت چشم بیننده به داخل ترکیب عکس و سوژه های اصلی آن یعنی ساختمان استفاده ی بسیار زیادی می‎شود.

عکاسی نمای داخلی

در عکاسی ساختمان ها از نمای داخلی می‎توانید استفاده ی بسیار زیادی داشته باشید از نور محیطی که از میان پنجره‎ها و پنجره‎های سقفی عبور داده می‎شود، استفاده ی بسیار زیادی کرد.

اکثر اوقات، عکاسان معماری از منابع نوری تکمیلی برای بهبود شرایط نورپردازی داخل یک ساختمان استفاده ی بسیار زیادی می‎نمایند. یکی از ویژگی‎های بسیار مهم عکاسی ساختمان این می باشد که سوژه‎های اصلی به ندرت تکان خواهند خورد. بنابراین استفاده کردن  از مراحل ویرایش پس از پردازش برای ایجاد کردن نورپردازی متعادل، حتی در نبود منابع نوری سنتی، امکان‎پذیر می باشد.

در حال به نکاتی جالبی می‎رسیم که یک عکاس معماری حرفه‎ای آن‎ها را رعایت می نمایند. رعایت این نکات بسیار مهم  موجب شده است  قدرت بصری عکاسی معماری بسیار  بالا برود و  عکاس توسط آن داستان‎هایی فراتر از تصاویر را به اشتراک بگذارد تا رابطه بناهای ساختمانی با زمینه‎ها، فضا و زمانشان را حرفه ای تر بیان نماید.

بیشتر بخوانید مقاله نکات عکاسی از ساختمان : عکاسی صنعتی در اصفهان 

نکات عکاسی از ساختمان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید