08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

5/5
مزایا و معایب چاپ دیجیتال

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

اغلب کسانی که به دنبال مشاوره چاپ هستند، در مورد مزایا و معایب چاپ دیجیتال از ما سوال می‌کنند، بنابراین ما این راهنمای مفید و بحث در مورد مزایا و معایب چاپ دیجیتال را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب است. از این روش چاپ استفاده کنید یا نه؟

چاپ دیجیتال به دلایل مزایای بسیاری دارد؛ توانسته جایگاه بسیار خوبی در صنعت چاپ برای خود ایجاد کند. این نوع چاپ کاربردهای فراوانی دارد و البته به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه ها با استقبال زیادی مواجه شده است.

با توجه به تحولاتی که در زمینه چاپ به ویژه در رابطه با دستگاه ها رخ داده است. چاپ دیجیتال و روش های مختلف آن نیز شامل این پیشرفت ها می شود. امروزه بسیاری از چاپخانه ها دارای چندین دستگاه برای انواع روش های چاپ دیجیتال هستند. اگر شما هم می خواهید با روش چاپ دیجیتال آشنا شوید؛ این مقاله را از دنبال کنید.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال روشی بسیار ساده برای چاپ طرح های مختلف بر روی کاغذ یا سطوح دیگر مانند لباس است. در مقایسه با سایر روش های غیر دیجیتال، این روش دارای کیفیت عالی، سرعت عمل بالا و فرآیند چاپ تصویر آسان تر است.

همچنین در این روش چاپ دستگاه مستقیماً به کامپیوتر متصل می شود. سپس طرح مورد نظر به زیبایی و خیلی راحت روی کاغذ یا لباس کشیده می شود. شاید ساده ترین و در عین حال رایج ترین دستگاه دیجیتال دستگاه چاپگر باشد که معمولاً افراد زیادی به صورت روزانه از آن استفاده می کنند.

البته در عصر حاضر با توجه به پیشرفت بشر در تمامی زمینه ها به ویژه صنعت چاپ، دستگاه های دیجیتال متنوعی در ابعاد و اندازه های مختلف تولید شده است. هر کدام از این دستگاه ها کاربرد و عملکرد خاصی دارند و افراد باید با توجه به نوع کارکرد خود از آن دستگاه ها استفاده کنند.

مزایای چاپ دیجیتال

  • سرعت چاپ در تکنولوژی دیجیتال

یکی از نکات مورد توجه که در مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال به آن پرداخته میشود سرعت چاپ است. تکنیک دیجیتال یکی از جدیدترین روش های صنعت چاپ است که قابل مقایسه با روش های قدیمی نیست. اگر زمان محدود باشد، بدون شک چاپ دیجیتال بهترین انتخاب است. سرعت چاپ روی کاغذ یا پارچه در این فناوری بسیار بالاتر است. برای اجرای دیجیتال نیازی به آماده سازی قبلی یا آماده سازی پلاک و فیلم، جعبه رنگ و … نیست. به طور کلی فرآیند آسان چاپ در این تکنیک با حذف بسیاری از موارد دست و پا گیر همراه بوده است که سرعت چاپ را فوق العاده افزایش داده است.

  • مزایای چاپ دیجیتال در ایجاد تغییر

یکی از نکات مورد توجه که در مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال به آن پرداخته میشود ایجاد تغییرات در چاپ است. هیچ محدودیتی برای چاپ با این روش وجود ندارد. در واقع هر نوع تغییر یا تنظیمات خاصی را می توان در چاپ دیجیتال بدون نیاز به آماده سازی قبلی انجام داد. در نظر داشته باشید که در چاپ افست تغییرات فیزیکی پس از آماده سازی پلیت امکان پذیر نیست. دیجیتال یکی از فناوری‌های جدیدتر و مدرن‌تر است، بنابراین انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. به عنوان مثال امکان افزودن نام و آدرس حتی پس از چاپ کارت عروسی نیز وجود دارد. تنظیمات نهایی را می توان با توجه به درخواست مشتری انجام داد، در حالی که پایه طراحی از قبل وجود داشته است.

  • عدم نیاز به نیروی متخصص برای چاپ

یکی از نکات مورد توجه که در مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال به آن پرداخته میشود عدم نیاز به نیروی متخصص است. یکی از مزایای چاپ دیجیتال، راحتی استفاده از این فناوری است. در واقع حتی یک اپراتور ساده هم می تواند عملیات چاپ کتاب یا سرسید و … را بر عهده بگیرد، سادگی اجرای کار به این دلیل است که تصمیم گیری در مورد رنگ تصاویر، طراحی و آماده سازی قبلا انجام شده است. به این ترتیب هرکسی که کار با دستگاه چاپ دیجیتال را بلد باشد می تواند در فرآیند چاپ شرکت کند.

کار با دستگاه های چاپ قدیمی نیاز به مهارت و تخصص بالاتری نسبت به دستگاه های چاپ دیجیتال دارد. کیفیت تصاویر و کم یا زیاد بودن رنگ چاپ در گراور، فلکسو و افست ارتباط مستقیمی با قدرت تصمیم گیری نیروی انسانی و اپراتور چاپ دارد. صرفه جویی زیادی در هزینه استخدام متخصص انجام می شود که مزایای چاپ دیجیتال را افزایش می دهد.

  • دقت در جزئیات از مزایای چاپ دیجیتال

یکی از نکات مورد توجه که در مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال به آن پرداخته میشود سرعتدقت در جزئیات چاپ است. قبل از چاپ در تیراژ بالا می توانید چندین نمونه از کار را پرینت بگیرید و در صورت وجود ایرادات و خطاهای جزئی آن را برطرف کنید. این مورد هزینه اضافی ندارد و تداخلی با چاپ ندارد. در فناوری دیجیتال امکان چاپ در نمونه های کوچکتر و به صورت شخصی وجود دارد. بسیاری از شرکت ها و موسسات ترجیح می دهند روش های مدرن تری را سفارش دهند و این بستگی به بودجه، زمان و پیش نیازهای مدیریتی دارد.

  • نداشتن هزینه های اولیه یا راه اندازی

یکی از نکات مورد توجه که در مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال به آن پرداخته میشود نداشتن هزینه های اولیه چاپ است. در این نوع چاپ هیچ هزینه ای بابت تهیه پلیت یا زینگ پرداخت نمی کنید. بنابراین باعث صرفه جویی در هزینه می شود. باید گفت که بهترین گزینه برای چاپ کم تعداد می باشد. اما هنوز در چاپ انبوه هزینه چاپ افست کمتر است. این به این دلیل است که پس از آماده شدن دستگاه، قیمت واحد برای هر برگه چاپ شده بسیار کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال : طراحی و چاپ بسته بندی

مزایا و معایب چاپ دیجیتال
  • چاپ به مقدار لازم

اگر سفارش شما زیاد نباشد مثلاً می خواهید 100 تا 1000 بار چاپ کنید چون افست هزینه اولیه دارد برای شما به صرفه نخواهد بود اما با چاپ دیجیتال به راحتی می توانید هر تعداد که می خواهید در انواع مختلف، چاپ کنید.

معایب چاپ دیجیتال

  • نقطه ضعف اصلی چاپ دیجیتال در واقع قیمت بالای این چاپ است که ناشی از قیمت بسیار بالاتر جوهر دیجیتال است.

هزینه بالاتر برای چاپ هر صفحه نسبت به چاپ های دیگر که البته این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپی برای تیراژهای کوچک انجام می شود، جبران می شود.

  • یکی دیگر از نقاط ضعف چاپ دیجیتال این است که جوهر چاپگر دیجیتال کاملا مات است، برعکس چاپ سیلک یووی هست كه چاپها شارپ و براق تر ميباشد.این موضوع بدین معنی است كه جهت براق شدن كار بايد از يك چاپ يووي (وارنيش ) مجدد روي چاپ ديجيتال استفاده كنيم.
  • محدودیت انتخاب گراماژ کاغذ می باشد.
  • در نهایت انتخاب شما در خصوص فرآیند چاپ به کیفیت، حجم مورد نیاز، بودجه و برنامه ریزی زمانی بستگی دارد. با پیروی از دستورالعمل های بالا دقیقاً آنچه را که نیاز دارید فهرست کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.
مزایا و معایب چاپ دیجیتال

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله مزایا و معایب چاپ دیجیتال : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید