08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟

5/5
قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو

قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟

قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟ طراحی و هنر موضوعی کاملاً ذهنی است و به طرز فکر افراد بستگی دارد. یک اثر هنری که از یک منظر ضعیف و بی فایده تلقی می شود، ممکن است از منظر دیگری شاهکار تلقی شود، اما بدون قانون این کار آسان نیست. ریاضیات نظریه های زیادی دارد که کاربرد واقعی دارند.

قوانین ریاضی زیادی وجود دارد که کار را آسان می کند. بنابراین در بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، مهندسی و طراحی لوگو  در لیست ریاضی نیز جایگاه خود را دارند. یکی از این قوانین، قانون نسبت طلایی می باشد که در هنرهای مختلف مانند معماری، عکاسی، نقاشی، طراحی گرافیک و… کاربرد فراوانی دارد.

نسبت طلایی یا Golden Ratio چیست؟

قانون  نسبت طلایی فی یک قانون مشهور و اثبات شده در علم ریاضیات می باشد. این قانون بسیار ساده، که فهم و به کار بردن آن بسیار آسان و برای هر کاری قابل استفاده است. یک مستطیل با ابعاد a و b را فرض کنید که b ضلع بزرگتر است. حال اگر نسبت b/a برابر با  a+b/b باشد آن مستطیل را مستطیل طلایی می‌دانند. در نتیجه این معادله، نسبت ضلع بزرگتر به ضلع کوچکتر برابر عدد 1.618 خواهد بود که همان عدد فی مشهور و طلایی است.

مارپیچ طلایی هم در داخل مربع‌های ایجاد شده در مستطیل طلایی قرار می‌گیرد. مارپیچ طلایی را در گل های آفتابگردان، کهکشان‌ها، گیاهان، تابلوی مونالیزا، حلزون ها، لوگوی اپل، لوگوی گوگل و … می‌توانید ببنید. برای رسم این مارپیچ  باید از دنباله فیبوناچی استفاده کنید.

قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو و چگونگی ارتباط با آن

در این بخش به بررسی قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو و چگونگی این ارتباط پرداخته میشود. لوگو بخش مهمی از هویت بصری برند شما است. اهمیت لوگو از این نظر ناشی می شود که پیام اصلی برند شما را در یک نگاه به مخاطب منتقل می کند. اگر به لوگوی مهم ترین شرکت های دنیا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که برای جذابیت بیشتر و درک بهتر در بین عموم از نسبت طلایی در طراحی استفاده شده است. پپسی، توییتر، اپل، تویوتا و..

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو یک اصل نیست. توجه داشته باشید که نسبت طلایی برای بهبود طراحی استفاده می شود، نه برای تحمیل آن به فرآیند طراحی. بنابراین همیشه در طراحی لوگو به دو نکته مهم توجه کنید. قبل از هر چیز بهتر است لوگوهای مشهور دنیا که از نسبت طلایی استفاده کرده اند را بشناسید و چشم شما با نمونه های موفق دنیا آشنا باشد. 

دوم، وقتی 90 درصد طراحی لوگوی خود را کامل کردید، از نسبت طلایی استفاده کنید. ایده و طرح را که اتود زدید از این نسبت با منحنی برای بهبود تناسبات لوگو و قرار دادن قسمت های مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید مقاله قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟ : قیمت طراحی لوگو

قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو

از مهم ترین دلایلی که باعث می شود طراحان برای طراحی لوگو از نسبت طلایی فی و قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو استفاده کنند شامل موارد زیر است:

  • باعث می شود لوگو ساختاری یکپارچه داشته باشد.
  • با کاربرد از این نسبت می توان لوگویی دقیق و منظم طراحی کرد. 
  • سرعت عمل طراحی لوگو افزایش می یابد.
  • زیبایی بصری لوگو تقویت و تاثیرگذاری آن تضمین شده خواهد بود.
  • می توان انواع گوناگون لوگو برای اهداف تجاری مختلف را با استفاده از آن طراحی کرد.
  • یک لوگوکه با استفاده از نسبت طلایی طراحی شده است را می توان به راحتی برای وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و ایمیل تغییر اندازه داد. بدون اینکه نگران تغییر کیفیت آن باشید. هر گونه تغییر در اندازه لوگو و سایر عوامل باعث افزایش سرعت می‌شود

کاربرد های دیگر عدد فی در قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو

کاربرد عدد فی فقط مختص طراحی لوگو نمی باشد و کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه به کاربردهای مختلف این عدد اشاره می‌کنیم.

  • طراحی گرافیک

شاید به نظرتان جالب باشد، اما همین عدد ساده 1.618 می‌تواند به شکلی خاص در طراحی گرافیک مورد استفاده قرار گیرد. فقط کافیست برای عناصر مختلف‌ در طراحی، نسبت 1.618 را درنظر بگیرید و در این عدد طلایی ضرب کنید. نسبت ها، اندازه ها و قرارگیری اشکال مختلف در یک طراحی حرفه ای توسط نسبت طلایی مشخص می شود. وقتی طراحی با آن عدد کامل شد، همه چیز با هم هماهنگ می شود و یک طراحی حرفه ای و بادوام نتیجه خواهیم داشت.

  • اندازه فونت

جالب است بدانید که تنها کاربرد نسبت طراحی، در طراحی لوگو نیست! شما می‌توانید از همین نسبت برای مشخص کردن اندازه فونت در لوگو، سایت و پوستر استفاده کنید. به عنوان مثال در یک وب سایت، برای مشخص کردن اندازه فونت‌های هدر، فوتر، متن اصلی، متن وبلاگ، می‌توانید یک سایز مشخص از فونت را انتخاب کنید و سپس، برای مشخص کردن سایز فونت‌های بزرگ‌تر، این عدد را در عدد فی، ضرب کنید.

اگر بخواهید سایز فونت کوچک‌تر را انتخاب کنید، این عدد را باید تقسیم بر عدد فی کنید. همین کار می‌تواند تناسب فوق العاده عالی در وب سایت‌تان ایجاد کند.

تعیین سایز و فونت لوگو نیز، از طریق همین فرمول جادویی انجام می‌شود. پس حتما اگر در حوزه طراحی فعالیت می‌کنید، از عدد Phi استفاده و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید مقاله قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟ : قیمت طراحی لوگو در اصفهان

  • کادر بندی تصاویر

همچنین می‌توانید از نسبت طلایی در طراحی لوگو برای قاب‌بندی تصاویر استفاده کنید. در واقع این کار با کمک مارپیچ طلایی انجام می شود. کافیست مارپیچ طلایی را بر روی تصویر مورد نظرتان قرار دهید تا نقطه کانونی را تشخصی دهید و فضای سفید ناخواسته را حذف کنید

کراپ کردن پس از شناسایی نقاط کانونی، می‌تواند به شکلی حرفه‌ای شما را قادر به ادیت حرفه‌ای عکس می کند. توجه داشته باشید که پس از قرار دادن مارپیچ طلایی بر روی تصویر، باید نقطه کانونی در مرکز مارپیچ قرار گرفته باشد.

  • ساختار سایت و پوستر

هنگامی که شروع به طراحی صفحه اول سایت یا پوستر می‌کنید، باید از عدد فی برای بررسی نسبت ها استفاده کنید.  نسبت طلایی در طراحی صفحه اول سایت و پوسترها، به شما کمک می‌کند تا طراحی حرفه‌ای را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید، همانطور که می دانید بخش های خاصی از وب سایت باید برای کاربر مهم جلوه کند و توجه کاربر را جلب کند، برای تعیین این بخش‌ها باید از عدد فی استفاده کنید.

بخش‌های غیرضروری نیز باید بر عدد فی تقسیم شوند تا از تناسب خوب اطمینان حاصل شود. در پوسترها نیز شرایط همینطور است. موضوع اصلی پوستر و هدف اصلی آن باید در بزرگ‌ترین ضریب نقطه فی باشد و نواحی فرعی بر اساس اولویت با تقسیم بر عدد فی مشخص شوند. توجه داشته باشید که تعیین ساختار اصلی بر عهده طراح است و این عدد نقطه کانونی، نقطه توجه و نسبت های موردنیاز را تعیین می‌کند.

  • انتخاب رنگ لوگو

اگر می خواهید رنگ لوگو را انتخاب کنید، می توانید به راحتی از این نسبت طلایی استفاده کنید.کاهش یا افزایش تناژ رنگ با نسبت فی می توانید تناسب جذابی در لوگو ایجاد کنید. برای این کار باید با پالت‌های رنگی مختلف آشنا شده و رنگ‌های مورد نظر خود را در چارچوب مشخص پالت‌های رنگی پیشنهادی قرار دهید و طرحی زیبا خلق کنید. بنابراین بدیهی است که هنگام انتخاب رنگ لوگو از نسبت طلایی می‌توان استفاده کرد.

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله قانون نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟ : طراحی لوگو در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید