08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

طراحی و چاپ منوی رستوران

5/5
طراحی و چاپ منوی رستوران

طراحی و چاپ منوی رستوران

درصنعت رستوران، یک منوی زیبا و با طراحی خوب ضروری است. منوی هر رستوران یکی از ابزارهای مهم کسب و کار شماست و مشتری را برای سفارش غذا راهنمایی می کند. منوی رستوران شما مهمترین ابزار فروش شماست و طراحی منو به فروش بیشتر و افزایش سود کمک می کند. همچنین، مطالعات نشان داده است که شما از یک منوی خوب طراحی شده سود10 15 درصد افزایش می دهد.

اصول طراحی منو

  • الگوی حرکت چشم را بشناسید!

سال‌هاست که رستوران‌ها منوهای خود را با این فرض طراحی می‌کنند که بخش‌های خاصی از منو توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند، مانند گوشه ی بالا سمت چپ منو، به همین دلیل آن ها غذاهایی را که سود بالاتری داشتند در آن قسمت جایگذاری می کردند. اگرچه تحقیقات جدید نشان می دهد که مشتری تمایل دارند منو را مانند یک کتاب در سمت راست بالای صفحه شروع کنند.

  • طراحی متریال

هیچ پاسخ ثابتی برای اینکه بهترین و مناسب ترین مواد برای منو چیست، وجود ندارد. به یاد داشته باشید که انتخاب نوع منو بستگی زیادی به سبک رستوران شما دارد. مشتریان شما قبل از اینکه منوی شما را ببینند، لوگو، تبلیغات و دکوراسیون شما را می بینند و یک پس زمینه ذهنی از تم شما دارند.

اگر رستوران شما تم رسمی دارد یا فضایی بسیار باکیفیت و شیک دارد و منوی کاغذی با طراحی بدی به مشتری می دهید، ممکن است در ذهن وی شک و تردید نسبت به کیفیت غذاها ایجاد کنید و به شما توصیه می گردد از جنس های سخت و یا چرمی برای جلد منو استفاده کنید.

و اگر یک کافه یا رستوران خیلی دوستانه و صمیمی دارید که می تواند به پاتوق خوبی برای جمع های دوستانه، خانوادگی و حتی دانشجویی تبدیل گردد و اگر میخواهید حس صمیمیت را به مشتری القا کنید، چنانچه منویی مجلل با جلد سخت در اختیار مشتری قرار دهید ممکن است در مورد به صرفه بودن رستوران شما از نظر اقتصادی و انتخاب خود دچار تردید گردد.

  • استفاده از رنگ‌ها برای برانگیختن اشتها:

رنگ هایی مانند زرد، نارنجی و قرمز اشتهاآور هستند. به همین دلیل از این رنگ ها در فست فود استفاده می کنند. رنگ قهوه ای عمدتا در رستوران های سنتی استفاده می‌شود و حس صمیمیت و آرامش را ایجاد می کند.استفاده از رنگی خنثی مانند سفید زیر رنگ های اشتها آور می‌تواند در افزایش اشتها اثربگذارد. رنگ فیروزه ای نیز یکی از محرک ترین و اشتها آورترین رنگ هایی است که بر احساسات و عواطف ما تأثیر می گذارد.

  • استفاده از عکس های عالی

عکس‌های غذا بیشتر در فست‌فودها و رستوران‌های زنجیره‌ای و همچنین رستوران‌های با غذای خوب دیده می‌شوند.  اگر در منوی خود از عکس استفاده می کنید، به کیفیت بالای عکس ها توجه ویژه ای داشته باشید. این ممکن است کمی به هزینه های طراحی منو اضافه کند، اما بسیار ضروری است. برخی از رستوران نیز کیفیت غذا را به تخیل مشتریان خود واگذار می کنند، زیرا همه طرفدار عکاسی از غذا نیستند. 

  •  از توضیحات استفاده کنید.

توضیحات کامل به همراه نام غذا می‌تواند به مشتریان شما کمک کند هنگام انتخاب غذا تصمیم دقیق‌تری بگیرند. سعی کنید توضیحات تا حد امکان کامل و در عین حال مختصر باشد. به نظر می رسد توضیحات غذا ضروری است، به خصوص برای افرادی که استفاده از عکس را در طراحی منو انتخاب نمی کنند .

  • سبک رستوران را با تایپوگرافی تنظیم کنید

تایپوگرافی محور اصلی هر منو است. نوع و سبکی که انتخاب می کنید رستوران شما را مشخص می کند. این باید یکی از اولین مواردی باشد که روی آن تصمیم می گیرید.

  • فونت Old English: یا بلک لتر: سنتی ، به سبک قدیمی ، سنگین
  • فونت Old style serif: سنتی ، کلاسیک ، رسمی
  • فونت Modern serif: اقتدار ، تأثیر
  • فونت Transitional serif: مدرن ، ساده ، استاندارد
  • فونت Square or slab serif: جسورانه ، قوی ، تأثیرگذار
  • فونت Sans serif: مدرن ، ضخامت متن جسورانه بودن فونت را تغییر می دهد
  • فونت Script: کلاسیک ، فانتزی ، مهم
  • فونت Novelty: ایجاد حس متفاوت وابسته به شکل حروف ، سفارشی

بیشتر بخوانید مقاله طراحی و چاپ منوی رستوران : طراحی و چاپ بسته بندی

طراحی و چاپ منوی رستوران
  • منحصر بفرد بودن

با تمام این نکات، فراموش نکنید که هدف شما فقط طراحی رستوران حرفه ای نیست: این یک طراحی منوی حرفه ای است که مناسب رستوران شماست. احساس نکنید که به یک منوی سنتی گره‌خورده‌اید. به شرطی که به نکات بالا توجه داشته باشید و منوی خود را متناسب با رستوران خود بسازید، خلاق باشید تا آنجا که دوست دارید.

  • نوشتن لیست قیمت در منوی رستوران

بخش مهم بعدی در طراحی منوی رستوران شما قیمت گذاری است. درج قیمت ها با نماد ارز، مشتری را بر آن می دارد تا لیست قیمت را بررسی کرده و سپس ارزان ترین کالا را سفارش دهد. . نقطه گذاری منو و پیوستن نام غذا و قیمت آن با نقطه نیز همین کار را می‌کند.

  • قیمت‌ها باید در کنار توضیحات منو با فونت مشابه با بقیه منو ظاهر شوند.
  • در حالی که باید مرتب و قابل درک باشد، نباید توجه افراد را به خود جلب کند.
  • قیمت‌های فریبنده نیز باید مانند قیمت‌های معمولی نوشته شوند وگرنه فرمت منو را خراب می‌کند.

انواع طراحی و چاپ منوی رستوران

پرکاربردترین انواع منو رستوران به شرح زیر است:

  • منوی کیفی کلاسوری

اگر یک رستوران فانتزی بزرگ یا حتی یک رستوران سنتی یا مجلل دارید، بهتر است از این منو استفاده کنید. دلیل نامگذاری این منو داشتن جلد چرمی است که آن را شبیه کیف می کند. همانطور که گفتم جلد چرمی این منو مانند یک کتاب باز و بسته می شود. در داخل این جلد چرمی دو صفحه منوی لمینت شده قرار می‌گیرد. برای نشان دادن اسم برند خود= از یک مولتی پلک بر روی جلد آن می توانید استفاده کنید.

  • منوی کلاسیک

این منو اغلب برای کافی شاپ ها استفاده می شود. این منو از یک تخته چوبی تهیه شده است که پس از طراحی و چاپ به صورت لمینت روی این تخته چوبی قرار می گیرد. می توانید با لیزر و روکش طلا مهر خود را روی این تکه چوب بزنید.

  • منوی بیرون بر

همانطور که می دانید، برخی از رستوران ها یا کترینگ ها خدمات تحویل غذا را ارائه می دهند. این گروه های رستورانی معمولا منویی را به همراه غذاهای پستی برای مشتری خود ارسال می کنند تا مشتری از سایر غذاها و قیمت ها و همچنین روش های ارتباطی این گروه مطلع شود. این مدل منو در حالت بروشور و یا تراکت در جنس‌های تحریر و یا گلاسه در سایزها و گرماژ‌های متفاوت چاپ می‌شود.

  • منوی داخل سالنی

این منو در اکثر رستوران ها و فست فودها موجود است و روی میز مشتری قرار می گیرد تا بتواند غذای خود را انتخاب کند. این منوی لمینت شده می‌تواند به صورت تراکت تک برگ باشد و یا حتی درون جلد دروازه‌ای شکل نیز قرار بگیرد تا ظاهری زیباتر داشته باشد.

طراحی و چاپ منوی رستوران

چه کاغذی برای طراحی و چاپ منوی رستوران انتخاب کنیم؟

انتخاب کاغذ برای چاپ منو به سبک رستوران بستگی دارد. رستوران‌های فانتزی می‌توانند از کاغذهای صدفی و کتان برای منو استفاده کنند.

کاغذهای کرافت و فابریانو نیز برای منوهای خاص مناسب است. در ضمن اگر قصد استفاده طولانی مدت از منو دارید یا غذاهای رستوران دارای منوی ثابتی هستند، منوهایبا سلفون براق، مات و مخمل بهترین انتخاب برای شما هستند. در بین انواع کاغذهای مختلف برای رستورن کاغذ تحریر و کاغذ گلاسه بیشترین استفاده را دارند.

  • کاغذ تحریر، بهترین نوع کاغذ برای منوهایی با قیمت متغیر

قیمت پایین کاغذ تحریر یکی از مهمترین دلایل استفاده ارزان از این کاغذ برای تبلیغات است. منو با کاغذ تحریر مناسب رستوران هایی است که قیمت های متغیر و یا غذاهای مختلف در منوی خود دارند.

اگر تعداد رستوران ها تنوع زیادی را ارائه نمی دهد و به دنبال کاهش هزینه جانبی هستید، منوی کوچکتر و ارزان تری را چاپ کنید. شما می توانید کوچکترین منو را طراحی و استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که این اندازه منو برای رستوران هایی که معمولا 2 یا 3 نوع غذا سرو می کنند مناسب است.

  • کاغذ گلاسه، کاغذی مناسب برای منوهای پر استفاده و ماندگار

کاغذ گلاسه به دلیل کیفیت و قابلیت جذب جوهر یکی از محبوب ترین انواع کاغذ در صنعت چاپ است. این کاغذ کیفیت بالا و قابل توجهی برخوردار است. یکی دیگر از مزایای چاپ منوی رستوران روی کاغذ گلاسه براق بودن و رنگ بندی عالی آن است. اگر می خواهید بالاترین کیفیت را برای منوی رستوران خود داشته باشید، از کاغذ با گرماژ بالا و براق استفاده کنید.

چاپ

هنگامی که منو را طراحی کردید، نوبت به چاپ آن رسیده است. یک برداشت خوب نشان دهنده هویت برند شماست. همانطور که باید از یک طراح گرافیک برای طراحی منو استفاده کنید، حتما از او نیز بخواهید تا نکته های یک چاپ خوب را برای شما شرح دهد. استفاده از فونت خوب، فاصله مناسب بین نام و توضیحات به مشتری کمک می کند تا غذای خود را راحت تر انتخاب کنند و در یک رستوران منظم احساس راحتی کنند.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله طراحی و چاپ منوی رستوران : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید