08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

فریم طراحی لوگو چیست؟

5/5
فریم طراحی لوگو

فریم طراحی لوگو چیست؟

در ابتدا باید به تعریف مشخص و درستی از فریم طراحی لوگو برسیم. لوگو (آرم) عنصری گرافیکی است که از علائم دیداری تشکیل شده است، به‌ طوری که با سبک حروف خاصی تنظیم میشود یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌ است.

شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد. نشان‌واره یا لوگو طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند. اگر بخواهیم یک جمله کلیدی درباره لوگو بگوییم این است: لوگو به عنوان اسلحه‌ای، برای نشانه گرفتن ذهن مشتریان در همان نگاه اول که میبینند است.

فریم طراحی لوگو

یک لوگو موفق، با فرم بریف طراحی متناسب چه مزایایی دارد ؟

مزایای یک فریم طراحی لوگو موفق، این  است که: برند شما را از رقبایتان متمایز می‌کند: لوگوی موفق تشخیص محصولات و خدمات شما را از سایر رقبایتان آسان می‌سازد و باعث می‌شود مشتریان بالقوه‌ی شما راحت‌تر برای خرید محصولاتتان تصمیم‌گیری کنند. صدرد اعتماد مشتریان بالقوه‌ی شما را جلب می‌کند و تعامل مشتریان را تضمین می‌کند.

لوگو با بریف طراحی حرفه ای با بیان خلاقانه‌ی مفهوم برند باعث می شود تا برند شما بدون زحمت زیاد و تنها با مخفی کردن مفهموم برند در لایه‌های طرح‌ها و رنگ‌های لوگو های دیگر کمپانی ها و تولبدکنندگان، گوی سبقت را از سایرین برباید و با نشستن در ناخودآگاه مخاطب درآمد خود را تضمین کند. فریم طراحی لوگو در یک نگاه تمامی اطلاعات مورد نیاز را به مشتری می‌دهد. تمامی برندهای مشهور از گذشته تا کنون را به خاطر بیاورید! طراحی لوگوی این برندها یکی از مبتکرانه‌ترین ابزارها برای معرفی در سراسر دنیا بوده است.

فریم طراحی لوگو

بریف طراحی لوگو چیست؟

تهیه بریف طراحی لوگو (Logo Design Brief) یکی از اقدامات مهم پیش از شروع فرآیند طراحی لوگو  است ، که طراح را در مسیر فکری درستی برای طراحی یک لوگوی درخشان و ماندگار قرار می‌دهد. بریف طراحی لوگو در واقع نوعی سند مدیریت پروژه است که مشخصات جزئی و کلی آن را تعیین می‌کند. زمانی که می‌خواهید برای کسب و کار و یا وب سایت خود یک لوگو جدید طراحی کنید باید آیتم‌های زیادی را مد نظر داشته باشید و تهیه بریف برای طراحی لوگو به شما کمک می‌کند تا این موارد را به صورت دقیق گردآوری و تنظیم کنید.

لوگو به عنوان هویت بصری برند و نماد رسمی کسب و کار شما در نظر گرفته می‌شود و به همین جهت، باید به صورت اصولی و دقیق طراحی شود تا تصویر ذهنی مثبتی را در مخاطبان هدف ایجاد کند. طراحی لوگو دارای مراحل مختلفی است که تهیه بریف یکی از مهم‌ترین و البته تاثیرگذارترین مرحله آن در نظر گرفته می‌شود زیرا بریف به کار طراحان جهت می‌دهد و فرآیند طراحی لوگو را برای آنان تسهیل می‌سازد.

بریف طراحی (بریف دیزاین) شامل چه بخش هایی میشود؟

بریف دیزاین یا بریف طراحی  اساسا شامل موارد زیر می شود:

خلاصه‌ و فهرستی از مشخصات و جزئیاتی است که می‌خواهید در طراحی لوگوی کسب و کارتان لحاظ شوند. بریف در واقع نوعی سند است که تمامی اطلاعات مورد نیاز جهت فریم طراحی یک لوگو جذاب و به یاد ماندنی را در اختیار طراح قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل حوزه فعالیت برند، سبک طراحی موردنظر، مدت زمان انجام پروژه، میزان بودجه و غیره است که پیش از شروع فرآیند فریم طراحی لوگو باید در اختیار طراح قرار داده شوند.

تهیه دقیق و صحیح بریف طراحی لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا وجود هرگونه اطلاعات غلط و مغایر با اهداف و خط مشی کسب و کار شما منجر به طراحی لوگویی نامطلوب و نامناسب خواهد شد.

بریف طراحی لوگو اصولا توسط صاحب کسب و کار تهیه می شود و در اختیار طراح و یا تیم طراحی لوگو قرار داده می‌شود. البته طراح نیز می‌تواند در تهیه فرم بریف طراحی لوگو مشارکت داشته باشد و برخی آیتم‌های مورد نیاز برای طراحی حرفه‌ای‌تر لوگو را به آن اضافه نماید. اما در نهایت آنچه که مهم است ، این است که: بریف به صورت واضح ، شفاف ودقیق و کامل نوشته شود تا طراح بتواند بر اساس اطلاعات درج شده در آن طراحی لوگو را آغاز کند و به هیچ ابهام و مشکلی برنخورد. بریف در واقع دستورالعمل و نقطه آغاز فرآیند طراحی لوگو است که طراح با در دست داشتن آن می‌تواند دقیقا همان لوگویی که در ذهن دارید را برای شما طراحی کند.

فریم طراحی لوگو

چه پرسش هایی را در فرم بریف طراحی بنویسیم؟                      

همانطور که اشاره شد نقظه ی سرآغاز تهیه فرآیند فریم طراحی لوگو تهیه بریف طراحی است که مثل یک دستورالعمل کاملا به سلیقه دارنده کسب و کار بستگی دارد از قرار ذیل است:

  • نام برند شما چیست؟
  • آیا مایل هستید آدرس شما رمز گذاری شود؟
  • آیا کسب و کار شما شعار یا نماد خاصی دارد؟
  • چه محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهید؟
  • تم رنگی انتخابی شما برای لوگو چیست؟
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌سازد؟
  • پیشینه و داستان کسب و کار شما چیست؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • آیا مایل هستید شرکا و سهام داران شما معرفی شوند؟

این سوالات از جمله پرسش‌های مهمی هستند که می‌توانید از آنها در تهیه بریف طراحی لوگو خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید لوگویی درخشان و ماندگاری برای کسب و کار خود داشته باشید باید توجه داشته باشید هرچه بریف طراحی شفاف تر باشد به نفع طراح است و دست طراح برای خلق ایده های خلاقانه بهتر پیش میبرد.

فریم طراحی لوگو

آیتم های کلی بریف طراحی چیست؟      

اگر صاحب و دارنده کسب و کار هستید میتوانید از این آیتم های کلی برای تهیه بریف طراحی و تحویل آن به تیم طراح استفاده کنید.

این موارد عبارت اند از:                         

شرح کلی پروژه: درباره پروژه خودتان با تیم طراح حضوری گفتگو کرده یا ایمیل بزنید.                         

اطلاعاتی درباره مخاطبان هدف پروژه: برای تیم طراح بیان کنید، مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند؟ آیا پروژه مربوط به رده سنی کودکان است یا برای متولدین دهه 50 یا 70 است ؟ دادن این اطلاعات بسیار کارآمدو مفید است.         

شرح جزئیات پروژه: این آیتم شامل سه قسمت مهم است: سبک لوگو، فونت لوگو و رنگ لوگو.

سبک لوگو: منظور از سبک لوگو ، ساختار کلی لوگو است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید پیش از طراحی لوگو مورد بررسی و مشاوره قرار بگیرد. برخی از رایج‌ترین سبک‌های طراحی لوگو شامل سبک مدرن، کلاسیک، مینیمال، فضای منفی، تایپوگرافی و غیره است که باید بر اساس سلیقه و محتوای فکری تیم طراح تصمیم گرفته می شود. برای راحتی کار در این قسمت مشاهده کاتالوگ لوگو تیم طراحی بزرگترین راهنمایی را برای دارندگان کسب و کار به ارمغان می آورد.

رنگ لوگو: در فرآیند برندسازی، هیچ وقت رنگ لوگو به صورت تصادفی انتخاب نمی‌شود و پیش از انتخاب رنگ دلخواه خود باید با مفهوم و پیام روانشناسی رنگ مورد نظر آشنایی کامل داشته باشید زیرا رنگ‌ها تاثیرات روانشناختی خاصی بر افراد دارند و به همین جهت باید به دقت انتخاب شوند.

فونت لوگو: فونت لوگو و تاپیوگرافی آن کاملا سلیقه ای است ، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که فونت منتخب شما باید خوان باشد و با سایر المان‌های لوگو نیز همخوانی و تناسب داشته باشد.

تعیین زمان تحویل و بودجه پروژه لوگو

با خواندن تمامی مطالب بالا آخرین بخشی که در فریم طراحی لوگو خود باید به آن اشاره کنید نیز تعیین زمان تحویل پروژه و میزان بودجه شما برای طراحی لوگو است.تعارف را کنار بگذارید و خیلی حرفه ای رفتارکنید. این بخش نیز باید با مشارکت طراح و به صورت توافقی تهیه و تنظیم و درج گردد.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید