08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ چیست؟

5/5
اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ چیست؟

اگر اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ را به عنوان یک پروژه هنری در بخش تجاری و فروش در نظر بگیریم، در هر طراحی کاتالوگ: رنگ، رنگ شناسی و کالیته های  رنگی اگر به صورت حرفه ای اجرا شوند موفیقیت زیادی را کسب می کند، و توسعه محصول و فروش آن به همراه دارد. حوزه رنگ شناسی در هر حرفه و کاری که فکرش را بکنید نفوذ بسیاری کرده است. اهمیت رنگ و رنگ شناسی بسیار مهم و پیچیده است که نظر و تفکر بزرگترین افراد دنیا را در دوره های: (قبل از میلاد، بعداز میلاد، رنسانس، معاصر) به خود بسیار جلب کرده است.

کاشفان رنگ

فیلسوف بزرگ، ارسطو در قرن چهارم پیش از میلاد، رنگ آبی و زرد را مانند قطبیت هایی چون خورشید و ماه، مرد و زن، انبساط و انقباض، بیرون و درون ، یانگ و یین به عنوان رنگ اصلی دانست.   

نیوتن، فیزیک دان بزرگ با قرار دادن منشور مقابل نور آفتاب نور خورشید را تجزیه کرد و طیف رنگین کمان را کشف کرد و اما یکی از بزرگترین مغزهای تاریخ، در حوزه رنگ و رنگ شناسی  یوهانس ولفگانگ فون گوته بود که بزرگترین خدمت را به هنر در بخش رنگ و رنگ شناسی کرد.

بیشتر بخوانید: نکات طراحی کاتالوگ

کاتالوگ (کالانما)

کاتالوگ به دفترچه یا کتابچه ای گفته می شود که به معرفی شرکت یا سازمان یا کارخانه ای که محصولی یا خدمتی را به مشتریان خود ارائه میدهد، می پردازد. کاتالوگ ها برای ایجاد رابطه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تولید می شود. هر چه کاتالوگ بهتر طراحی و چاپ شده باشد مصرف کنندگان تصمیم راحت تری برای انتخاب کالای مورد نطر خود خواهند داشت پس  و  نقش به سزایی در انتخاب مشتریان خواهد داشت.

کاتالوگ یک راهنمای جامع برای محصولات و خدمات است که تمامی گزینه‌های موجود را به شکلی سازمان‌دهی شده به مشتری نشان می‌دهد.  امروزه کاتالوگ بصورت دیجیتال و چاپی وارد عرصه تبلیغات شده است و پیشرفت به سزایی در بازار فروش و تجارت دارد؛ هرچه تهیه کاتالوگ حرفه ای تر و هنری تر باشد صدرصد موفقیت تجاری و فروش آن تضمینی میشود. آشنایی با عناصر بصری و تصویری، شناخت دقیق روانشناسی اشکال، نحوه کمپوزسیون  بندی، رعایت تعادل عناصر بصری، رنگ شناسی و شناخت کالیته های رنگی در طراحی کاتالوگ حرفه ای جایگاه خاصی دارند. به بررسی رنگ و اهمیت آن در طراحی کاتالوگ می پردازیم.                    

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ

اهمیت رنگ در طراحی و چاپ کاتالوگ

تمام طراحان کاتالوگ موظف هستند دوره های کاربرد رنگ و رنگ شناسی را به طور حرفه ای جدی بگیرند و در کارشان پیاده کنند. انتخاب رنگ و رنگبندی مناسب در طراحی کاتالوگ ها یکی از معقولات مهم و کلیدی می باشد که در زیبایی شناختی و زیبایی شناسی  کاتالوگ تاثیر به سزایی دارد.

استفاده درست از رنگ ها و انتخاب رنگبندی مناسب در چاپ کاتالوگ علاوه بر زیبایی بیشتر، باعث جذب مخاطبان نیز می گردد. همانطور که می دانید طراحان زیادی هستند که به طراحی کاتالوگ پرداخته اند و قطعا نمونه کارهایی از آنها مشاهده نموده اید اما تفاوت بین این طراحان در چیست؟ به طور یقین می توان گفت که یکی از توانایی های هر طراح رنگ شناسی آن است؛ رنگ شناسی به قدری پیچیده و مشکل است که مطمئن باشید به این راحتی ها نمی توانید این اصل را فرا گیرید.

علاوه بر این می توان گفت که اغلب طراحان نیز به اصل روان شناسی رنگ ها در کاتالوگ خود اهمیت نمی دهند، پس نتیجه میگیریم روانشانسی رنگ و رنگ شناسی در طراحی کاتالوگ از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ

رنگ شناسی در طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ هر رنگ و کالیته رنگی کاربرد متفاوتی دارد، برای درک بهتر حوزه رنگ شناسی در طراحی کاتالوگ به مثال ها دقت کنید: برای تبلیغ و معرفی ، ثبت نام یک مهدکودک قرار است کاتالوگی را طراحی کنید قطعا رنگ هایی که برای این طراحی کاتالوگ استفاده می کنید باید به مخاطبانی که مورد هدف تبلیغ و معرفی مهدکودک هستند تناسب و هماهنگی قابلی داشته باشد، رنگ های ملیح ،شاد و کودکانه که در روانشناسی رنگ به روحیات عاطفی کودکان نزدیک است، زیرکانه ترین انتخاب برای طراحی کاتالوگ مهدکودک است.

به طور یقین طراحی کاتالوگ یک مهدکودک با طراحی کاتالوگ یک اداره باید به شدت متفاوت باشد چراکه رنگ بندی و نحوه کادر بندی رنگی هر موضوع و مضمون با یکدیگر متفاوت است.

انتخاب صحیح رنگ در طراحی و چاپ کاتالوگ

همه  کسب و کار های امروزی ، کمپانی های بزرگ، تولیدکنندگان در هر صنف و جایگاهی برای رقابت در فروش و معرفی خود و محصولاتشان  نیازمند تبلیغات حرفه ای می باشند. لذا بی شک تبلیغی موثرتر است که بتواند نظر افراد بیشتری را جلب کند. موفقیت بیشتری را کسب می کند. امروزه برای رونق بیشتر کسب و کار ها از کاتالوگ استفاده می کنند. رنگ ها ابزارهای بسیار قدرتمندی می باشند که با انتخاب طیف رنگی مناسب در کاتالوگ شرکت خود می توانید تاثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولاتتان داشته باشید یا بعکس با ارسال پیام اشتباه بر مشتریان خود اثر معکوس بگذارید. 

مخاطب تبلیغات نقش مهمی در انتخاب رنگ و کالیته رنگی طراحی کاتالوگ دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مخاطب طراحی ما از چه سن ، جنس ، قشر،ملیت ، یا کسب و کاری است. قطعا کاتالوگ یک شرکت تولید اسباب بازی یا لوازم تحریر با یک شرکت تولیدی لوازم پزشکی و یا صنعتی کاملا متفاوت است و به تبع آن رنگ های متفاوتی نیز در کاتالوگ های آن ها استفاده می شود. 

نقش آبرنگ با داشتن بیشترین سابقه در زمینه طراحی کاتالوگ آماده برای قبول سفارشات شماست.

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ

اهمیت رنگ و بازخورد روانشناسی رنگ ها در کاتالوگ چیست؟

در تبلبغات با کاتالوگ استفاده از هر رنگ بازخورد روانشناسی خاص خود را دارد. به عنوان مثال: استفاده از رنگی در کاتالوگ میتواند پیام های مثبت و منفی از طرف ما به مخاطبین ارسال نماید، احساسات مردم را در دست بگیرد، انرژی آنها را کنترل کند  و میزان فروش را افزایش دهد.

روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور میتواند مخاطب را به دیدن و مطالعه آن ترغیب کند.در روانشناسی صنعتتی زیر شاخه ای با نام روانشناسی رنگ ها وجود دارد . در این زیر شاخه  به نوع استفاده صحیح از رنگ ها می پردازد.برندهای معروف داخلی و خارجی برای برند سازی و معرفی خود به مخاطبین از روانشناسی رنگها استفاده می نمایند.                                       

در ادامه به بررسی روانشناسی رنگها برای برخی رنگ های اصلی می پردازیم:

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ
  • رنگ قرمز

رنگ قرمز نشانگر گرمی پرحرارات ، فعالیت، انرژی و خطر است. از رنگ قرمز معمولا برای بولد کردن مطالب استفاده می کنند . این رنگ همچنین بهترین گزینه جهت برانگیختن هیجانات است . به عنوان مثال: برای تهیه کاتالوگ آموزشی از آتش نشانی بسیار عالی است.

  • رنگ نارنجی

نارنجی رنگ گرم و حرارت داری است اما نسبت به قرمز زیاد نیست ، یکی از رنگ هایی که باعث گرایش بیشتر خریداران می شود، رنگ نارنجی است. رنگ نارنجی همچنین نشان دهنده، جوانی ، جنبش، توانایی، ماجراجویی، کنجکاوی و… می باشد.

  • رنگ زرد

زرد رنگ تمرکز،روحانیت و معنویات  است. امید، لذت و مثبت اندیشی . رنگ زرد علاوه بر ایجاد تمرکز، نشان دهنده جوانی نیز می باشد. به نظر روان شناسان، مغز انسان هنگام پردازش رنگ زرد، سروتونین زیادی را آزاد می کند که باعث شادابی انسان می شود. به عنوان مثال : برای تبلیغ روغن های پخت و پز رنگ زرد در کاتالوگ تبلیغاتی بسیار عالی است.

 

شرکت طراحی و چاپ کاتالوگ در اصفهان

آیا تا به حال برای طراحی کاتالوگ تخصصی و حرفه ای خود اقدام کرده اید؟ چه تاثیرات مثبتی را پس از سفارش کاتالوگ خود در کسب و کارتان مشاهده نمودید؟ آیا بازدهی کارتان بیشتر نشده است؟ اگر هیچ کاتالوگ طراحی شده ای ندارید، هنوز هم دیر نیست. پس از اینکه نمونه کارهای ما را مشاهده کرده و در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ برندتان تصمیم گرفتید، جهت ارائه نمونه کارهای بیشتر و متناسب با کسب و کار شما و همچنین اطلاع از قیمت طراحی و چاپ کاتالوگ ، با مشاوران نقش آبرنگ به شماره 03131323008 تماس گرفته تا شما را در این کار راهنمایی کنیم.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید