08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عکاسی پانوراما چیست ؟

5/5
عکاسی پانوراما چیست

عکاسی پانوراما چیست ؟

عکاسی پانوراما چیست ؟ برایتان پیش آمده است  که بخواهید از یک منظره عکسی را بگیرید؛ ولی آن منظره بسیار گسترده و بزرگ بوده باشد. گاهی با گرفتن یک عکس، نمی توانید کل منظره را ثبت کرد و در یک تصویر جا بدهیم. پس در این حالت مجبوریم به استفاده کردن از تکنیک عکاسی پانوراما بپردازیم! پانوراما به منظره ای می گویند که زاویه ی بسیار دید گسترده ای را  دارا باشد.

این منظره ی بسیار بزرگ می‌تواند در یک عکس ، نقاشی، فیلم ویدئویی و ..قابلیت  نمایش را داشته باشد. نمی توانید بدون استفاده کردن از نرم‌افزار و سخت افزارهای خاص یا دوربین‌های بسیار مخصوص عکس پانوراما را بیاندازید و ثبت کنید.

برای عکاسی کردن در دل طبیعت همیشه مشکلات بسیار زیادی پیش روی عکاسان می باشد، اغلب مشکلی پیش می آمد دوربین به دست مقابل صحنه مورد نظرم ایستاده اید میخواهید عکس بگیرید، اما نمی توانی از صحنه ی بسیار دلخواهتان عکس برداری نمایید در منظره مورد نظر خیلی موارد بسیار زیادی اتفاق خواهد افتاد، اما همه آن اتفاقات، فقط  در یک فریم عکس، جا نخواهد گرفت.

به داستانک زیر در مقاله عکاسی پانوراما چیست ؟ توجه کنید: در زمستانی که گذشت من در نزدیکی هینز آلاسکا درامتداد سواحل شنی در حال عکاسی کردن با تیمم بودم، در همین موقع بود که نورسرخ فام صبحگاهی در امتداد قله، آسمان را روشن نموده بود و منظره ای بسیار زیبا خلق شده بود. یخچال های طبیعی و قله ها با نورصورتی رنگی انگار نقاشی شده بودند.

اگر من با  لنز ۱۴ میلیمتری که در دست داشتم از آن منظره عکس می گرفتم؛ آن کوه های زیبا، در عکس من بسیار بسیار کوچک و دور می بود و فضای بسیار زیادی نیز خالی و بدون استفاده در عکس باقی می  گذاشت، من برای اینکه تمام جزئیات و اتفاقات بسیار زیبای آن صحنه را عکاسی می نمودم به یک لنز سوپر واید نیازی اساسی پیدا می کردم، می خواستم حس عظمت آن منظره زیبا را در عکسم بپنجانم، اما در عین حال می خواستم جزئیات کوهستان را هم در عکسم ثبت نمایم به همین خاطر عکس پانوراما تنها راه حل من می بود.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید 🙂

عکاسی پانوراما چیست

چگونه عکس پانوراما بگیریم؟

در مقاله عکاسی پانوراما چیست بیان میشود که تکنیک عکس پانوراما اصلا جدید نمی باشد گوشی های موبایل و بسیاری از دوربین های کامپکت هم امکان ثبت کردن عکس پانوراما را در خود دارند.

اما با کنار هم گذاشتن عکس های ثبت شده با دوربین DSL  یا دوربین های با کیفیت بسیار زیاد و بالاتر، نتیجه ای بسیار عالی و  فوق العاده بهتری به دست خواهد آمد؛ یک شرط اساسی نیز دارد؛ اگر این کار به درستی انجام شود. متأسفانه، عکس پانوراما به راحتی خراب می  گردد.

از چه لنزی برای گرفتن عکس پانوراما استفاده نماییم؟

استفاده کردن از لنزهای واید برای عکاسی پانوراما به هیچ وجه مناسب نمی باشد. اعوجاج اپتیکی ذاتی لنزهای واید، می تواند پروسه کنار هم قرار دادن چند عکس برای تولید کردن پانوراما را به شدت بسیار زیادی خراب نمایند.

یک لنز دوربین کاملا استاندارد یا یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی کوتاه انتخاب نمایید؛ به عنوان  مثال:  لنزی با فاصله کانونی بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیمتری به خوبی برایتان کار را انجام خواهد داد، هرچند  اگر شرایط به خوبی اجازه بدهد!!!

در گرفتن عکس پانوراما، دوربین و تنظیمات آن باید به چه شیوه ای باشد؟

تمام عکس های پانوراما را در فرمت RAW قابلیت ثبت شدن را دارد. اینکار به سایر عکاسان این اجازه را خواهد داد، تا در پردازش عکس ها انعطاف پذیری بسیار زیادتر و بیشتری نیز داشته باشند و مطمئن شوند که نوردهی، وایت بالانس، و سایر تنظیمات عکس ها با هم تطابق بسیار زیادی را دارند.

اگر شما بسیار متمرکز و دقیق بوده  باشید و توانایی بسیار حرفه ای تنظیمات دوربین در حالت دستی (manual)  را دارا بوده باشید و بتوانید به درستی، ایزو (ISO)، نوردهی و وایت بالانس را تنظیم نمایید، می توانید با فرمت JPG هم کمک یگیرید.

بیشتر بدانید مقاله عکاسی پانوراما چیست ؟ : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

عکاسی پانوراما چیست

نوردهی (exposure) در عکاسی پانوراما چیست ؟

چند عکس نمونه از سوژه مورد نظر خود را ثبت کنید.

اگر منظره ای که عکس دارای تن رنگ های بسیار زیاد و بسیار متفاوتی را خواهد داشت، نورسنجی را از روشن ترین بخش های موجود در منظره خاموش نمایید  و تا جایی که می توانید عکس را روشن نمایید؛ بدون آنکه هایلایت ها را از بین ببرید؛ سپس عکس را ثبت نمایید. برای تمام عکس های پانورامایی که می گیرید اعداد و تنظیمات نوردهی را یادداشت نمایید، و سپس با استفاده از تنظیمات دستی (Manual Mode)، دیافراگم و سرعت شاتر را بر این اساس تنظیم نمایید.

وایت بالانس (white balance) در عکاسی پانوراما چیست ؟

دو گزینه ی بسیار مناسب برای وایت بالانس موجود است. اولین و ساده ترین گزینه ای که وجود دارد، تنظیم وایت بالانس با انتخاب کردن یکی از پیش فرض های تنظیم شده ی مهم در دوربین می باشد.

از وایت بالانس خودکار اصلا به هیچ وجه استفاده ننمایید، چون با تغییر جهت در هر عکس امکان دارد تنظیمات دوربین تغییر کند و در عکس پانورامای نهایی رنگ ها را بسیار تغییر خواهند داد، تنظیمات مناسب را پیدا نمایید و از همان تنظیمات برای کل مراحل عکاسی پانوراما استفاده ی بسیار زیادی کنید. گزینه دوم این می باشد که هنگام ویرایش عکس تان در نرم افزار می توانید وایت بالانس عکس های با فرمت RAW را تنظیم نمایید.

برای ایجاد عکس پانوراما عکس های مختلف و مناسب را باهم ترکیب کنید.

تقریبا عکس های پانورامای در حالت عمودی عکاسی (یعنی دوربین عکاسی عمودی باشد) گرفته شده اند.

اولا، این کار موجب می شود تا برای یک صحنه تعداد عکسهای بسیار زیاد تر و  بیشتری را ترکیب نمایید دوم اینکه، اینکار موجب می شود فضای خالی بیشتری در پایین و بالای عکس خود داشته باشید. این فضای خالی اهمیت دارد چون که بعدا می توانید به راحتی عکس را کراپ کنید.

بیشتر بخوانید مقاله عکاسی پانوراما چیست ؟ : عکاسی صنعتی در اصفهان 

عکاسی پانوراما چیست

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید