08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عکاسی هوایی چیست

5/5
عکاسی هوایی چیست

عکاسی هوایی چیست ؟

عکاسی هوایی چیست ؟ عکاسی هوایی به انگلیسی معادل واژه ی: Aerial photography یعنی تکنیک ثبت عکس از سطح زمین از نقاط مرتفع یا هوا گفته می‌شود. این اصطلاح اغلب در مورد عکس‌هایی به‌کار می‌رود که از هوا ثبت شده‌است. عکس‌هوایی عبارت می باشد از: یک تصویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهری سطح زمین که توسط هواپیما یا کوادکوپتر و با استفاده از یک دوربین عکس‌برداری هوایی گرفته شده‌ باشد.

استفاده از عکس‌های هوایی به منظور بررسی‌ها و مطالعات و تحقیقات زمین‌شناسی، جاده‌سازی، شهرسازی، کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و مهم‌تر از همه برای تأمین اهداف نظامی و امنیتی در بین حکومت ها بسیار رایج است. البته جنبه های تفریحی و عکاسی شخصی نیز می تواند داشته باشد. در گذشته در بسیاری از کشورها از عکس‌های هوایی به جای نقشه اصلی استفاده می‌ شده است. 

معرفی دوربینهای عکسبرداری هوایی:

دوربین‌های عکس‌برداری هوایی تجهیزاتی می باشند که برای تهیه و ثبت عکس‌های هوایی مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها معمولاً از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار می باشند. دوربین‌های عکس‌برداری هوایی دارای فاصله کانونی ثابت هستند و عدسی به کار رفته در آن‌ها از نوع متریک بسیار قوی و دقیقی می‌باشد. عدسی متریک به عدسی می گویند که اعوجاج آن ثابت باشد و از ۲۰ میکرون کمتر باشد. این دوربین‌ها معمولاً بر روی کف هواپیما نصب می‌ شود تا امکان تراز نمودن آن‌ها وجود داشته باشد.

دوربین‌های هوایی مورد استفاده در عکس‌برداری هوایی تاکنون عمدتاً از نوع دوربین‌های آنالوگ می باشند. (دوربین‌هایی که در آنها برای ثبت عکس از فیلم استفاده می‌ شود). امروزه دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی نیز به بازار ارائه شده و به مرور در پروژه‌های عکس‌برداری‌های مورد استفاده قرار گرفته می شود. به بررسی دوربین ها برای ثبت عکس های هوایی می پردازیم:

برای مشاهده نمونه های عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید 🙂

عکاسی هوایی چیست

بررسی دوربینهای آنالوگ:

دوربین‌های عکس‌برداری هوایی آنالوگ عمدتا دارای ابعاد ۲۳ * ۲۳ سانتی‌متر هستند. دوربین‌های عکس‌برداری هوایی دارای پنج قسمت اصلی می باشند که در تیتر پایین برایتان توضیح می دهیم:

  • پایه اتصال به بدنه: این پایه ضمن جلوگیری از انتقال لرزش هواپیما به دوربین، امکان تراز کردن دوربین را به خوبی فراهم می‌آورد.
  • بدنه و عدسی: عدسی مهم‌ترین بخش یک دوربین عکسبرداری هوایی است که قیمت بسیار بالایی دارد.
  • سیستم کنترل: این سیستم امکان عکس‌برداری متوالی و تنظیم نوردهی فیلم را برای عکس برداری فراهم می‌آورد.
  • مخزن فیلم: مخزن فیلم قابل جدا کردن از دوربین است که با سیستم تخلیه هوا فیلم در لحظه عکس‌برداری به صورت کاملاً تخت قرار گرفته می شود.
  • چشمی ناوبری: با استفاده از این چشمی که تعبیه شده است، عکاس امکان تنظیم پوشش طولی و حذف زاویه دریفت را دارد.

بررسی دوربینهای رقومی:

دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی با ابعاد بزرگ یا متوسط برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در نمایشگاهISPRS  شهر آمستردام به صورت تجاری به بازار عرضه شدند. این دوربین‌ها از نظر نوع CCD مورد استفاده به دو نوع دوربین با آرایه خطی و آرایه سطحی تقسیم‌بندی می‌شوند.

دوربین‌هایی که از آرایه خطی استفاده می‌نمایند بسیار مشابه سیستم‌های تصویر برداری ماهواره‌ها هستند. در این دوربین‌ها بهره‌گیری از گیرنده تعیین موقعیت ماهواره‌ای GPS و تجهیزات تعیین وضعیت IMU بسیار ضروری است. از انواع این نوع از دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی می‌توان به دوربین‌های Leica ADS ۸۰ و DiMac  می توانیم اشاره کنیم. دوربین‌هایی که از آرایه‌های سطحی در آن استفاده شده است کم و بیش تصاویری با هندسه مشابه دوربین‌های آنالوگ تولید می‌شود بهره‌گیری از تجهیزات تعیین موقعیت ماهواره‌ای و تعیین وضعیت اگرچه مزایای زیادی به همراه دارد اما در این دوربین‌ها به عنوان یک ضرورت اصلا  مطرح نمی‌باشد.

پیشنهادات داغ مقاله عکاسی هوایی چیست : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

عکاسی هوایی چیست

تاریخچه ی عکس برداری هوایی در ایران را توضیح دهید؟

تاریخچه عکاسی هوایی چیست ؟ در کشور ایران در سال ۱۳۳۱ از حوزه زاینده رود اصفهان عکس‌هایی هوایی گرفته شد و عکسبرداری توسط شرکت K.L.M به منظور انجام امور عمرانی آن حوزه صورت گرفت. در سال ۱۳۳۴ به منظور تهیه نقشه صحیح از کلیه استان‌ها کشور عکس‌برداری هوایی شروع شد. از سال ۱۳۳۲ با آغاز فعالیت سازمان نقشه‌برداری کشور به صورت پیوسته و مکرر از مناطق مختلف ایران عکس‌برداری هوایی انجام گرفته‌است. در حال حاضر آرشیوی مشتمل بر ۸۰۰۰ حلقه فیلم هوایی بالغ بر دو میلیون قطعه عکس هوایی از مناطق مختلف کشور تهیه شده است که به صورت مرتب در زمینه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و ارجاع به مراجع قضائی مورد استفاده قرار گرفته شده است. به‌طور کلی از تمامی مناطق کشور عکس‌های هوایی در مقیاس‌های پنجاه و پنج هزارم مربوط به دهه ۳۰ هجری شمسی، بیست هزارم مربوط به دهه چهل و چهل هزارم مربوط به دهه هفتاد و همچنین عکس‌های هوایی ده‌هزارم یا پنج هزارم از اکثر شهرهای کشور موجود است.

کاربردهای مختلف عکاسی هوایی چیست ؟

  1. تهیه نقشه‌های پارسل شهری و روستایی
  2. نقشه‌های توپوگرافی
  3. کاداستر
  4. پروژه‌های استخراج از معدن و بهره برداری از منابع طبیعی (جنگل) و….
عکاسی هوایی چیست

کاربرد عکاسی هوایی چیست ؟

یکی از دلایلی که دلیل محبوبیت بسیار زیاد عکس هوایی در دنیای صنعت و تکنولوژی امروزی شده است بررسی سطحی وسیع به صورت کلی و از نمایی کمتر دیده شده است، می باشد. این نما به مجریان پروژه کمک بسیار فراوانی می‌کند تا همه زوایا را به خوبی بشناسند و نقاط خارج از دسترس را در فرایند اجرا کنترل و برای استفاده از آن‌ها برنامه ریزی نمایند. این شیوه از عکاسی در هنر عکاسی بسیار کاربردی است. کاربردهای این عکس‌ها را در لیست زیر بشناسید:

برآورد ویژگی‌های زمین؛ کاربرد مهم عکس‌های هوایی در پروژه‌های عمرانی: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مسبب ایجاد و رواج عکس‌های هوایی شده است، بررسی موقعیت‌های نظامی و صنعتی می باشد. این عکس‌ها در حقیقت به مستندات بسیار مهمی تبدیل می‌شوند که بخش مهمی از فرایند اجرایی برای موفقیت هرچه بیشتر به این عکس های هوایی نیازمند خواهند شد.

برای مثال یکی از مهم‌ترین قدم‌ها قبل از شروع پروژه‌های عمرانی، بررسی مساحت زمین، پستی و بلندی‌ها، نقاط پرت و زوایای آن است. ابزارهای عمرانی می‌توانند تنها بخشی از اطلاعات را به دست آورند. بنابراین برای ایجاد یک دید کلی از یک مجموعه، نیاز به تصویری از نمای بالا وجود خواهد داشت. این تصاویر می‌توانند به صورت هوایی و با ابزارهایی مانند هلی شات و پهپادهای پرنده ظبط و ثبت شوند. قدرت پرواز پهپاد و ارتفاع ممکن برای آن می‌تواند با توجه به مدل کوادکوپتر و نیاز پروژه تعریف شود. اما مهم‌ترین ویژگی که باید در این هلی شات‌های وجود داشته باشد، ملخ‌های قدرتمند ( کوادکوپتر) هستند. بنابراین هنگام خرید قطعات کوادکوپتر، به این ویژگی دقت فراوانی کنید.

نقشه برداری هوایی؛ بهترین ابزار برای تعیین نقاط جغرافیایی مختلف: با توجه به اینکه نقشه برداری به نقطه گذاری دقیقی نیاز خواهد داشت، یکی از مهم‌ترین ابزارهای برای تعیین مختصات جغرافیایی، نقشه برداری هوایی می باشد که با عکس برداری هوایی انجام می گیرد.

ساخت تیزر تبلیغاتی با عکس هوایی؛ قابلیت عمومی‌تر عکس هوایی در تبلیغات متفاوت: عکس‌های هوایی علاوه بر قابلیت‌های جدی در پروژه های صنعتی، می‌توانند استفاده عمومی‌تری در صنعت تبلیغات نیز داشته باشند.

پیشنهادات داغ مقاله عکاسی هوایی چیست : عکاسی صنعتی در اصفهان 

عکاسی هوایی چیست

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید