08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟

5/5
عکاسی سیلوئت یا ضد نور

عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟

عکاسی سیلوئت یا ضد نور روشی جذاب برای گرفتن عکس هایی با کنتراست بالا از سوژه ها به صورت سایه است. در این سبک از عکس ها، سوژه در مقابل نور قرار می گیرد و فرم های کلی به صورت سایه ثبت می شوند. همچنین به دلیل تطبیق پذیری زیاد عکاسی سیلوئت یا ضد نور، عکاسان می توانند از آن در تمامی شاخه های عکاسی، از عکاسی عروسی گرفته تا عکاسی ورزشی استفاده کنند.

اساسا یک منبع نور قدرتمند و یک سوژه برای قرار دادن در مقابل دوربین تنها چیزهایی هستند که برای شروع این نوع عکاسی به آن نیاز خواهید داشت. اما نکات مهمی مانند نوردهی، ترکیب بندی، انتخاب سوژه و زمان عکاسی در فضای باز نیز مهم هستند که در ادامه به تمامی این جزئیات می پردازیم.

گام های عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟

  • سوژه‌ای با نفوذ و قدرت بالا برگزینید

از آنجایی که جزئیات زیادی در عکس با نور پس زمینه دیده نمی شود، از شیئی استفاده کنید که شکل کلی مناسب و قابل تشخیصی داشته باشد. زیرا این چیزی است که عکس شما را زیبا و قدرتمند می کند. سوژه هایی که برای این نوع عکس ها بسیار مناسب هستند سوژه های طبیعی مانند حیوانات، درختان و پرندگان هستند که یکی از عالی ترین و جذاب ترین سوژه های این عکاسی را می توان انسان نامید. زیرا کنجکاوی بیننده را برمی انگیزد و بر رمز و راز عکس می افزاید.

  • فلاش خودتان را خاموش کنید

اگر دوربین را روی حالت خودکار تنظیم کرده باشید، دوربین به طور خودکار از فلاش استفاده می کند و ممکن است عکس شما را خراب کند. اصولاً باید نور بسیار کمی در مقابل سوژه باشد، بنابراین بهتر است فلاش را خاموش کنید. (البته این یک قانون کلی نیست و گاهی ممکن است نیاز به فلش داشته باشید.)

  • نورپردازی در عکاسی سیلوئت یا ضد نور

برای عکاسی سیلوئت یا ضد نور باید از تمام دانش خود در مورد عکاسی با ضد نور استفاده کنید و هر آنچه را که در مورد عکاسی معمولی آموخته اید به کار ببرید. البته در این نوع عکاسی به جای تمرکز بر نورپردازی پیش زمینه، باید تمام توجه خود را بر روی نور پس زمینه متمرکز کنید. بهترین روش برای این نوع عکاسی، قرار دادن سوژه در مقابل طلوع یا غروب خورشید است، اما می توانید از هر منبع نور قوی دیگری نیز استفاده کنید.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

عکاسی ضد نور
  • کادربندی تصویر

تصویر خود را به گونه ای قاب بندی کنید که سوژه در مقابل پس زمینه ای ساده اما پر نور قرار گیرد. معمولا بهترین پس زمینه آسمان بدون ابر در غروب خورشید است. همانطور که گفته شد، باید یک منبع نور بسیار قوی پشت سر سوژه قرار دهید. می توانید منبع نور را به طور کامل پشت سوژه مخفی کنید یا در قسمت های دیگر پس زمینه قرار دهید.

  • سعی کنید شکل سوژه کاملا واضح دیده شود

اگر بیش از یک شی در تصویر وجود دارد و می خواهید همه آنها را در نور پس زمینه ثبت کنید، سعی کنید همه آنها را از هم جدا کنید. به عنوان مثال، اگر در قاب شما شخص و درختی وجود دارد، سعی نکنید آن فرد را در مقابل درخت قرار دهید. حتی نباید از سوژه بخواهید به درخت تکیه دهد زیرا این کار باعث می شود هر دوی آنها به عنوان یک سوژه ظاهر شوند و بیننده نمی تواند شکل آنها را به درستی تشخیص دهد.

همچنین هنگام کادر بندی بهتر است از سوژه های انسان به صورت نیمرخ عکس بگیرید تا از زاویه مخالف. این باعث می شود جزئیات بیشتری از صورت آنها (بینی، دهان، چشم ها) واضح شود و تشخیص این قسمت ها آسان تر باشد.

  • عکاسی سیلوئت یا ضد نور در حالت خودکار

بسیاری از دوربین ها دارای سیستم نورسنجی خودکار هستند و می توانند تصویر را به گونه ای در معرض دید قرار دهند که تمام قسمت های آن به خوبی روشن شود. مشکل این سیستم این است که بسیاری از دوربین ها به اندازه کافی هوشمند هستند که به جای تاریک کردن سوژه، آن را روشن می کنند و شما نمی توانید شات سیلوئتی را که به دنبالش بودید بگیرید. به همین دلیل باید دوربین را گول بزنید.

بسیاری از دوربین ها با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه، میزان نور صحنه را اندازه گیری می کنند. به همین دلیل است که می توانید دوربین را به سمت یک نقطه روشن بگیرید و شاتر را تا نیمه فشار دهید (رها نکنید). سپس کادر خود را به روشی که دوست دارید ببندید و سپس شاتر را تا انتها فشار دهید. در اکثر دوربین ‌های دیجیتال، این امکان را به شما می ‌دهد تا یک عکس سیلوئت بگیرید.

بیشتر بدانید مقاله عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟ : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟

برخی از دوربین های دیجیتال نیز از سیستم نوردهی “نقطه ای” یا “مرکز” پشتیبانی می کنند. این سیستم به جای محاسبه نور صحنه از چندین نقطه مختلف، از طریق نقطه مرکزی کادر محاسبه می کند. به این ترتیب می توانید نقطه روشن تصویر را به دقت تعیین کنید تا نوردهی بر اساس آن انجام شود.

  • عکاسی ضد نور در حالت دستی

اگر تکنیک بالا جواب نمی دهد و دوربین شما امکان نوردهی دستی یا جبران نوردهی را دارد، می توانید تنظیمات شخصی خود را اعمال کنید. خوبی دوربین‌های دیجیتال این است که می‌توانید حالت‌ های مختلف را هر چقدر که می ‌خواهید آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یکی از راه های عکاسی با نور ضد نور در حالت دستی این است که به سرعت شاتر و دیافراگم توصیه شده دوربین در حالت خودکار نگاهی بیندازید و از آنجا شروع کنید. اگر سوژه در حالت خودکار بیش از حد روشن است، می توانید سرعت شاتر را یک یا دو قدم کاهش دهید و جلوه را ببینید. همچنین می توانید از تکنیک براکتینگ استفاده کنید و چندین عکس با مقادیر نوردهی متفاوت بگیرید.

بیشتر بخوانید مقاله عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟ : عکاسی صنعتی در اصفهان 

عکاسی سیلوئت
  • فوکوس

بیشتر اوقات، شما می خواهید سوژه ای که سیلوئت گرفته شده کاملاً در فوکوس باشد. این همان چیزی است که روند ذکر شده در مرحله 4 را کمی دشوار می کند زیرا فشار دادن شاتر تا نیمه به این معنی است که دوربین نیز روی همان نقطه در پس زمینه فوکوس می کند. دو استراتژی مختلف برای غلبه بر این مشکل وجود دارد.

روش اول استفاده از فوکوس دستی دوربین است. در این روش باید قبل از انجام نوردهی، فوکوس دوربین را قفل کنید.

روش دوم این است که با استفاده از دیافراگم، عمق میدان را تا حد امکان افزایش دهید. برای این کار از دیافراگم بسته استفاده کنید تا قسمت ‌های بیشتری از پیش ‌زمینه و پس‌ زمینه در فوکوس باشند.

بیشتر بخوانید مقاله عکاسی سیلوئت یا ضد نور چیست؟ : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید