08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک

5/5
طراحی لوگو سمبلیک

طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک

طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک یکی از محبوب ترین و رایج ترین انواع لوگوهایی است که طراحی می شود. برای طراحی لوگوی سمبلیک یا آیکونیک از تصاویری استفاده می شود که نماد شرکت یا محصول هستند و به همین دلیل نماینده انتزاعی سازمان یا شرکت شما هستند.

برخلاف لوگو تایپ ها، لوگوی سمبلیک به طور غیرمستقیم مفهومی را به مخاطب منتقل می کند، اما به مخاطب اجازه می دهد تا تفسیر وسیع تری از سازمان داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک بپردازیم. با ما همراه باشید. 

تاریخچه طراحی لوگو سمبلیک 

به طور کلی، سابقه استفاده از نمادها و لوگوها برای انتقال مفاهیم به گذشته های بسیار دور برمی گردد. امروزه شاهد طراحی بر روی ظروف سفالی و دیوار غارها و … هستیم که آشوری ها، مصری ها و ایرانیان برای انتقال مفاهیمی چون: زیبایی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و … بر روی آنها نمادهایی طراحی می کردند.

با بررسی این آثار در می یابیم که گذشتگان به جلوه های بصری و گرافیکی توجه ویژه ای داشتند و از همان ابتدا از نمادها برای انتقال پیام خود استفاده می کردند.

اما طراحی لوگو به روش مدرن و مدرن برای تبلیغات و برندسازی برای اولین بار توسط شخصی به نام میسون رابینسون در اروپا در سال 1885 انجام شد؛ این شخص لوگوی سمبلیک شرکت کوکا کولا را طراحی کرد که امروزه شاهد معروفیت و محبوبیت این برند در سراسر جهان هستیم.

نکات مهم در طراحی لوگو سمبلیک 

زمانی که می‌خواهید کار طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک را انجام دهید، باید به 5 اصل زیر توجه داشته باشید:

  • سادگی

شاید مهمترین اصل در طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک سادگی باشد. یک لوگوی شلوغ و پر زرق و برق به جای جلب توجه مخاطب، باعث سردرگمی مخاطب می شود. سادگی باعث می شود که لوگو قابل درک باشد و همه آن را دوست داشته باشند. یکی دیگر از مزایای لوگوهای ساده، امکان استفاده از آنها بر روی هر محصول یا رسانه ای بدون ظاهر بد است. از سوی دیگر، هرچه لوگو ساده تر باشد، مدت زمان بیشتری در ذهن افراد باقی می ماند.

بیشتر بخوانید مقاله طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک : قیمت طراحی لوگو
طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک
  • ارتباط

هر چقدر هم که به زیبایی طراحی لوگوی سمبلیک توجه کنید، مهمتر معنای آن است. اگر یک لوگو صورتی برای یک تیم ورزشی مردانه طراحی می کنید، اولین چیزی که ممکن است برای مخاطبان شما به ذهن برسد بی معنی بودن آن است.

در اینجا بحث انحصار رنگ برای جنسیت مطرح نشده است، معنی دار بودن لوگو برای هر منطقه خاص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال دیگر استفاده از فونت های خوشنویسی ظریف برای لوگوی بانک هیچ ربطی به این تجارت ندارد و باید از فونت های رسمی و قانونی استفاده کنید.

  • نامحدود

نامحدود بودن لوگو به معنای وابسته نبودن آن به زمان است. نباید فکر کنید که لوگو نیز مانند مد در یک دوره زمانی بزرگ می شود و پس از اوج گیری خود با یک لوگوی جدید جایگزین می شود. شما باید لوگویی طراحی کنید که زیبایی و اصالت خود را در طول سالها حفظ کند. به عنوان مثال، لوگوی کوکاکولا با وجود گذشت زمان طولانی از طراحی آن، همچنان به عنوان یک طرح جذاب دیده می شود. اگرچه در طول زمان به روز می شوند، اما آرم های اصلی هنوز جوهره و طراحی اصلی خود را حفظ کرده اند.

  • تمایز

آنچه باید در هنگام طراحی یک لوگوی نمادین در نظر داشته باشید، تمایز آن است. این جنبه از لوگو می تواند مزیت رقابتی برند باشد که به صورت نمادین نمایش داده می شود. یک لوگوی منحصر به فرد جذاب تر است و بیشتر در ذهن می ماند. می توانید این تمایز را در قالب یک نوع طراحی جدید یا حتی شکلی در فضای منفی به لوگوی خود اضافه کنید.

  • مقیاس‌پذیری

آخرین ویژگی برای طراحی لوگوی سمبلیک ، مقیاس پذیری آن است. یعنی می توانید طرح را در هر سایزی کوچکتر یا بزرگتر کنید بدون اینکه مشکلی در ظاهر داشته باشد. زمانی که یک لوگوی سمبلیک برای یک برند طراحی می کنید، باید در نظر داشته باشید که این طرح قرار است روی محصولات و تبلیغات مختلف در اندازه های مختلف چاپ شود، پس بهتر است به مقیاس پذیری آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید مقاله طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک : قیمت طراحی لوگو در اصفهان
طراحی لوگو آیکونیک

مزیت های لوگوی سمبلیک یا آیکونیک نسبت به سایر انواع لوگو

لوگوهای تصویری دارای مزایایی نسبت به انواع دیگر لوگوها هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • لوگوهای سمبلیک گویا تر و واضح تر از لوگوهای ترکیبی هستند که پیچیده تر هستند.
  • آرم سمبلیک را می توان پس از چندین بار نگاه کردن به آن به خاطر آورد.
  • لوگوی سمبلیک را می توان در رسانه های مختلف بدون نیاز به ویرایش استفاده کرد.
  • لوگو سمبلیک را می توان در رسانه های با کیفیت پایین نیز استفاده کرد. مانند فکس و چک و …
  • امکان ایجاد علامت تجاری از لوگوهای تصویری وجود دارد.
  • لوگوهای سمبلیک برای شرکت های جدید و استارت آپ ها و همچنین شرکت های حوزه علم و فناوری بسیار مناسب هستند.
  • لوگوی نمادین به صورت سیاه و سفید نیز قابل استفاده است.
  • این لوگوها را می توان در ترکیب رنگ های مختلف چاپ کرد.
  • لوگوی سمبلیک را می توان از راه دور و در اندازه های کوچک تشخیص داد.
  • این لوگوها را می توان به راحتی قلاب بافی یا گلدوزی کرد.

معایب لوگوی آیکونیک یا سمبلیک نسبت به سایر انواع لوگو

اگرچه لوگوهای سمبلیک دارای مزایای بسیاری هستند، اما معایبی نیز دارند که باید از آنها آگاه باشید:

  • طراحی یک نماد منحصر به فرد برای یک لوگوی سمبلیک بسیار دشوار است و طراح آنها باید بسیار ماهر و با تجربه باشد.
  • لوگوهای سمبلیک ، اگر به صورت حرفه ای طراحی نشوند، بسیار شبیه به آیکون های کلیپ آرت خواهند بود.
  • این لوگوها در پایان های عمومی زیاد رایج نیستند.
  • معمولاً یک لوگوی سمبلیک به یک متن نیز نیاز دارد، البته در برخی شرایط مانند لوگوی اپل، نماد آنقدر شناخته شده است که نیازی به متن نیست.
طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک

نمونه سمبلیک‌های معروف دنیا

  • نماد قلب

قلب در همه جهان به معنای عشق است، اما نمادی که از آن به‌عنوان قلب استفاده می‌کنیم هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد؛ در بیشتر کشورها پرندگان به‌عنوان سمبل عشق و وفاداری شناخته می‌شوند که تا آخر عمر در کنار هم هستند، هنگامی که قو ها در میان دریاچه به یکدیگر نزدیک می‌شوند شکلی مانند قلب به وجود می‌آورند، بنابراین درمی‌یابیم که نماد قلب از پیوستن دو قو به یکدیگر ایده گرفته شده است.

  • نماد پزشکی

 این نماد از یک چوب با دو بال تشکیل شده است که مارها به دور آن پیچیده شده اند.

  • نماد روشن شدن دستگاه های دیجیتال

 این نماد معمولاً در تمام دستگاه های دیجیتال دیده می شود، در گذشته در سیستم های دیجیتال 1 به معنای روشن و صفر به معنای خاموش بود، به مرور زمان صفر و یک با یکدیگر ترکیب می شدند و علامت خاموش و روشن امروز ایجاد شد.

  • نماد بلوتوث

 این نماد از ترکیب حرف H و B تشکیل شده است، این حروف برگرفته از نام پادشاهی به نام هارالد بالتاند است که در دانمارک حکومت می کرد و علاقه زیادی به زغال اخته داشت.

  • نماد قلب

قلب در تمام دنیا به معنای عشق است، اما نمادی که به عنوان قلب استفاده می کنیم، هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد. در اکثر کشورها پرندگان را به عنوان نماد عشق و وفاداری می شناسند که تا آخر عمر در کنار هم هستند، وقتی قوها در وسط دریاچه گرد هم می آیند شکلی شبیه به قلب می دهند، بنابراین می فهمیم که این نماد از قلب ایده پیوستن دو قو به یکدیگر است. گرفته شده است

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیکطراحی لوگو املاک و مستغلات : طراحی لوگو در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید