08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

عکاسی انتزاعی چیست؟

5/5
عکاسی انتزاعی چیست؟

عکاسی انتزاعی چیست؟

ابتدا برویم سراغ معنای کلمه انتزایی؛ به طور کلی به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن برخی اطلاعات پاک می‌شوند و تنها بخش‌هایی از آن باقی می‌ماند که بر رابطه (شیء، عکس) تأکید نمی‌کند

ورود به دنیای عکاسی انتزاعی یکی از بهترین راه ها برای شروع عکاسی است. در مقایسه با سبک های عکاسی محبوب تر مانند عکاسی محصول، عکاسی در فضای باز و عکاسی عروسی، این سبک بسیاری از قوانین عکاسی را نادیده گرفته و حتی در تضاد است. با استفاده از این سبک، شما می توانید از هر چیزی که توجه شما را جلب می کند عکس بگیرید و به شما امکان می دهد ماهیت هنری خود را بیان کنید.

سه نکته مهم در عکاسی آبستره یا انتزاعی مهم است که شامل:

  • فرم:

اشکال اجسام که بیشترین تصاویر را ایجاد می کنند.

  • رنگ:

باعث جذب مخاطب برای مدت طولانی تری می شود. همچنین به تصاویر هیجان و عمق می بخشد.

  • بافت:

باعث سردرگمی و علاقه در تصویر می شود. با بافت های متضاد؛ شما می توانید تصاویر را برش دهید و بیننده را به چالش بکشد.

اصلی ترین عناصر عکاسی انتزاعی

هیچ راهنمای دقیق گام به گام یا قوانین سختگیرانه ای برای ایجاد تصاویر انتزاعی وجود ندارد که موفقیت در این سبک از عکاسی را کمی دشوارتر می کند. چند راز کلی وجود دارد که هنرمندان می توانند از آنها برای گرفتن بهترین عکس های انتزاعی استفاده کنند.

در واقع در این شاخه از عکاسی همه چیز به عهده عکاس است. عکاس باید از عناصری استفاده کند که عمق بیشتری به تصویر بدهد تا جذابیت عکس نسبت به تصویر واقعی بیشتر شود. اگر می خواهید یک عکس انتزاعی معنی دار بگیرید که با بینندگان شما صحبت کند، عناصر زیر را در نظر داشته باشید.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

عکاسی انتزاعی
  • سادگی

در نگاه اول، عکس های انتزاعی ممکن است کمی گیج کننده و درهم و برهم به نظر برسند به طوری که مغز بیننده کمی آویزان شود، اما این به دلیل پیچیدگی عکس نیست، بلکه هنر انتزاعی و مفهومی تصویر است که باعث می شود عکس گیج کننده به نظر برسد.

عناصر اضافی مزاحم و بیهوده که معنایی ندارند و باعث ایجاد احساسات خاصی در بیننده نمی شوند و فقط او را گیج می کنند باید از تصویر حذف شوند، به خصوص عناصر اضافی که به راحتی قابل تشخیص نیستند. حذف این عناصر اضافی منجر به یک تصویر انتزاعی ساده می شود که از نظر بصری سبک تر و تفسیر آن آسان تر است.

  • ترکیب بندی

در حالی که بسیاری از قوانین رایج عکاسی برای عکاسی انتزاعی کاربرد ندارند، تصاویر انتزاعی همیشه طراحی شفاف و ساختار یافته ای دارند. ایجاد تعادل و هماهنگی بین اشکال، الگوها، بافت ها و حتی رنگ ها در یک تصویر انتزاعی، آن را به هنری جذاب تبدیل می کند.

این عوامل به شدت بر وزن بصری عکس تأثیر می گذارد، نقطه مورد نظر را تعیین و تکمیل می کند و بر نحوه نگاه بیننده تأثیر می گذارد. از این عناصر بصری برای رسیدن به یک هدف و خروجی مشترک در تصویر استفاده می شود.

  • زاویه دید

مانند ترکیب بندی، زاویه دید تعیین می کند که سوژه چگونه دیده شود. زاویه مناسب زاویه ای است که می تواند سوژه شما را کاملاً بپوشاند و عوامل حواس پرتی را از کادر حذف کند.

جدای از بحث عکاسی، برخی زوایای غیرعادی و متفاوت انتزاعات خاص و زیبایی دارند. با استفاده از خلاقیت خود می توانید این زوایا را پیدا کرده و عکس های خیره کننده ای بگیرید. سعی کنید تمام جهات را بررسی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

بیشتر بدانید مقاله عکاسی انتزاعی چیست؟ : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

عکاسی انتزاعی
  • نورپردازی

نور یکی از مهم ترین عناصر هر سبک عکاسی است، بسته به نحوه استفاده از آن می تواند بر بخش هایی از سوژه غلبه کند. جهت و حجم نور نیز بسیار مهم است.

عکس های انتزاعی معمولا دارای نورپردازی خلاقانه در پس زمینه هستند. اگر در داخل خانه عکاسی انتزاعی انجام می دهید، بیشتر در معرض نورهای مختلف هستید. با این حال، استفاده از نور به خلاقیت و دید متفاوت شما بستگی دارد.

  • هارمونی

عناصر در یک تصویر انتزاعی معمولاً محدود هستند، اما معمولاً با هم همپوشانی دارند و تعادل و تناسب بصری ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامی که رنگ های قوی در یک تصویر وجود دارد، معمولا با رنگ های خنثی موجود متعادل می شوند.

به این ترتیب، این عناصر توجه زیادی را به خود جلب نمی کنند و بینندگان را گیج نمی کنند. با برقراری ارتباط مناسب با یکدیگر و تکمیل هماهنگ نقطه کانونی، روی یکدیگر همپوشانی دارند و در نتیجه یک عکس انتزاعی منسجم ایجاد می شود.

  • رمز و راز

تصاویر انتزاعی با درج یک عنصر رمز و راز، تخیل احساسی بینندگان را تحریک می کنند. بله، این گونه است که هنر انتزاعی حس شگفتی را به بینندگان القا می کند. این بینندگان را تشویق می کند تا بیشتر درگیر این تصاویر شوند و حتی پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین آثار هنری را درک کنند.

از چه سوژه‌هایی می‌توان عکس‌های انتزاعی خلق کرد؟

عکس های انتزاعی را می توان تقریباً از هر موضوعی که فرم، بافت و اشکال قابل تشخیصی داشته باشد، تهیه کرد. بافت اندام جانوران، فرم و رنگ اشیا و حتی مخلوقات انسان، گیاهان، مناظر طبیعی و… از جمله موضوعات مناسب برای عکاسی انتزاعی هستند. همه چیز به دیدگاه و خلاقیت شما در برخورد با موضوعات موجود بستگی دارد.

اگر از ابزار خود به درستی استفاده کنید و چشم خلاقی داشته باشید، تقریباً هر موضوع مهمی را می توان به عنوان سوژه ای برای عکاسی انتزاعی ایجاد کرد. بافت ها و فرم های مختلف در طبیعت، فرم ها و طرح های معماری و موضوعات کلی که در زندگی روزمره با آن ها سروکار داریم می توانند سوژه های خوبی برای ثبت عکس های انتزاعی خلاقانه باشند.

بیشتر بخوانید مقاله عکاسی انتزاعی چیست؟ : عکاسی صنعتی در اصفهان 

عکاسی انتزاعی چیست؟

نکات مهم برای خلق عکس‌های انتزاعی یا آبستره

  • برای شروع عکاسی انتزاعی می توانید از سوژه های روزمره استفاده کنید، اصلاً نیازی نیست به دنبال سوژه های عجیب و غریب باشید.
  • از تلاش نترسید. عکاسی انتزاعی یعنی خلاقیت در عکاسی و نگاه متفاوت به موضوع. بنابراین از امتحان موضوعات مختلف، زوایای مختلف نترسید.
  • از لنزهای مختلف استفاده نکنید، بهترین لنزها برای عکاسی انتزاعی لنزهای زوم و ماکرو هستند.
  • سوژه های اضافی را از تصویر حذف کنید و روی ساده کردن سوژه تمرکز کنید.
  • نور نقش مهمی در ایجاد عکس های انتزاعی دارد. پس سعی کنید به زاویه و شدت نور توجه کنید.
  • زوایا و ترکیب های مختلف را برای عکاسی امتحان کنید و بهترین زاویه را برای هر سوژه پیدا کنید.
  • برای بهبود نتیجه می توانید از ویرایش تصاویر کمک بگیرید. گاهی اوقات با برش قسمت های کناری عکس به نتایج جالبی می رسید.

بیشتر بخوانید مقاله عکاسی انتزاعی چیست؟ : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید