08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

اصول طراحی چاپ لیوان

5/5
اصول طراحی چاپ لیوان

اصول طراحی چاپ لیوان

یکی از بهترین هدایای شخصی یا تبلیغاتی طراحی چاپ لیوان می باشد که مورد استفاده عموم قرار می گیرد. لیوان ها و ماگ ها به طور کلی اقلام بسیار کاربردی هستند که افراد زیادی هر روز از آنها استفاده می کنند، به خصوص اگر طرح های دوست داشتنی و چاپ های متمایز داشته باشند. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با اصول و دستورالعمل های طراحی و چاپ روی لیوان های سرامیکی آشنا کنیم.

طراحی چاپ لیوان

برای چاپ لیوان تبلیغاتی و چاپ روی لیوان باید یک سری اصول و قوانین رعایت شود که به شرح زیر است:

  • ابعاد لیوان

اولین قدم در اصول طراحی چاپ لیوان، مشخص کردن مدل لیوان و ابعاد آن برای طراحی است. ابعاد لیوان ها با توجه به مدلشان متفاوت است، به عنوان مثال لیوان های رنگی و حرارتی، لیوان های سفید، لیوان های قلبی شکل، لیوان های قاشقی، لیوان های شیشه ای، لیوان های گلدار، لیوان های فسفری و … در ابعاد 9.6*20 سانتی متر ، یا لیوان قوری 7×17.5 و قوری 9.4*20 سانتی متر است.

  • ایده پردازی

مرحله دوم ایده پردازی و اجرای طرح اولیه طراحی چاپ لیوان با توجه به سلیقه مشتری و جامعه هدف است. در این مرحله شما حدود سه طرح را روی کاغذ پیاده کرده و با کارفرما و افرادی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند در میان می گذارید. ایرادات و عیوب آن را برطرف کرده و به یک طرح کلی که مورد تایید کارفرما و خلاقانه باشد برسید.

  • اجرای طرح

در مرحله سوم طرح را روی فتوشاپ اجرا کرده و به آن رنگ اضافه کنید. اشکالات کار را برطرف کنید و دوباره به کارفرما و افرادی که می توانند به شما کمک کنند نشان دهید. ممکن است طرح اجرا شده با ایده شما یا کارفرما متفاوت باشد و مجبور شوید در بسیاری از قسمت های کار تغییراتی ایجاد کنید.

  • استفاده از نمادها

مرحله مهم در طراحی چاپ لیوان یا ماگ تبلیغاتی این است که حتما از رنگ ها، نمادها و لوگوی سازمان در طراحی استفاده کنید. این سفارشی سازی برای سازمان ها بسیار حائز اهمیت است و در هنگام اجرای طرح بهتر است مهمترین قسمت طراحی چاپ لیوان را به لوگو یا محصول شرکت اختصاص دهید.

  • انتخاب فونت

قسمت مهم و موثر دیگر فونت است. اینکه چه فونتی را در طراحی انتخاب می کنید تاثیر زیادی بر تاثیر جامعه هدف دارد. به عنوان مثال، هنگام طراحی یک برند برای کودکان، نمی توانید از فونت تیتر استفاده کنید. برای تاثیرگذاری بر کودکان بهتر است از فونت های جذاب تری استفاده کنید. آنچه در این مقاله بیان شد بر این اساس است که شما با فتوشاپ و کار با این نرم افزار آشنایی اولیه دارید.

  • خروجی کار

قطعا زمانی که کار اجرا شد و مورد تایید کارفرما قرار گرفت باید فایل را به چاپخانه بفرستید تا روی لیوان چاپ شود. این قسمت پایانی کار بسیار مهم است زیرا اگر خروجی و قالبی که برای چاپخانه ارسال می کنید درست نباشد، هزینه کار آن چیزی که انتظار دارید نخواهد بود. حتما خروجی کار خود را با یکی از دو فرمت PDF یا jpg بگیرید و تنظیمات رنگ خود را روی cmyk قرار دهید تا در هنگام چاپ کد رنگ دچار مشکل نشود و تغییر نکند.

اشتباهات رایج در اصول طراحی چاپ لیوان و ماگ

  • غلط های املایی در فایل های چاپی

اولین نکته در اصول طراحی چاپ لیوان، عدم وجود غلط املایی در فایل ارسالی برای چاپ است، زیرا نوشته های چاپ شده روی لیوان یا ماگ تبلیغات شما بوده و نشان دهنده برند و نام شماست، بنابراین وجود غلط املایی نشان دهنده عدم اهمیت شما برای برند و مخاطبان است بنابراین این اشتباه یکی از اشتباهات بزرگی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

بنابراین برای اطمینان از عدم وجود غلط املایی، طراح باید چندین بار فایل های نهایی را قبل از ارسال برای چاپ به دقت بررسی کند تا از عدم اشتباه املایی در فایل مطمئن شود.

پیشنهاد مطالعه در مقاله اصول طراحی چاپ لیوان : طراحی و چاپ بسته بندی

  • دقت نداشتن به ابعاد و سایز لیوان و ماگ

لیوان ها و ماگ ها مانند هر محصول چاپی دارای اندازه ها و ابعاد استاندارد مخصوص به خود هستند و این نکته مهمی است که طراح باید در حین طراحی به آن توجه کند زیرا استفاده از اندازه و ابعاد مناسب در حین طراحی فضای کافی را برای شما فراهم می کند. طرح مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد و همچنین هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

  • استفاده از گرافیک موازی ( vector ) به جای استفاده از گرافیک برداری ( rester )

در فایل های چاپی بهتر است از تصاویر، متن، لوگو و … به صورت گرافیک برداری (rester) استفاده شود و از گرافیک موازی (وکتور) خودداری شود زیرا تصاویر ایجاد شده با گرافیک برداری شفاف تر از گرافیک های موازی هستند و دارای یک کیفیت چاپ بسیار بالاتراند.

  • انتخاب رزولوشن نامناسب

انتخاب رزولوشن نامناسب باعث می شود کیفیت فایل خروجی چاپ شود. لازم به ذکر است که انتخاب رزولوشن مناسب مانند عددی بین 300 تا 400 پیکسل در اینچ باعث وضوح بسیار بالا در تصویر می شود و در نهایت کیفیت کار چاپ شده را تحت تاثیر قرار می دهد. .

  • عدم استفاده از سیستم رنگی CMYK

باید دقت داشته باشید که فایل ارسال شده برای چاپ را به حالت رنگی CMYK تبدیل کنید زیرا عدم توجه به این موضوع مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت زیرا حالت رنگ RGB حالت رنگ نمایش و حالت رنگ CMYK حالت رنگی برای چاپ آثار است.

  • مشخص نبودن حاشیه در طرح، عکس، نوشته یا الگوی مورد نظر

حاشیه ها مرزهای طرح شما هستند که نباید دارای طرح، نوشته و … باشند، برای قرار گرفتن در این قسمت، حاشیه ها باید حداقل 5 میلی متر از یکدیگر در هر فایل طراحی فاصله داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه در مقاله اصول طراحی چاپ لیوان : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

اصول طراحی چاپ لیوان
  • استفاده از قالب های فایل gif یا png

برای ذخیره عکس می توان از فرمت های GIF یا png استفاده کرد اما برای فایل نهایی نباید از این دو فرمت برای چاپ محصول استفاده کرد زیرا این دو فرمت برای چاپ مناسب نیستند و کیفیت و وضوح خوبی ندارند.

  • استفاده از برنامه نادرست در طراحی

لازم به ذکر است که از بین برنامه های مختلفی که برای طراحی وجود دارد، مناسب ترین برنامه و نرم افزار برای طراحی عکس، لوگو، متن و … را انتخاب کنید تا در نهایت کاری حرفه ای و کارآمد با تاثیرگذاری بالا ارائه دهید.

انواع روش های چاپ روی لیوان

روش های مختلفی برای چاپ طرح خاص خود بر روی لیوان و ماگ وجود دارد که به اختصار به آنها می پردازیم:

  • روش اسکرین: در این روش یک دستگاه چاپ مخصوص روی تورهای مخصوص استنسیل زده و جوهر از سوراخ های آن عبور می کند و طرح نهایی چاپ می شود. این روش ارزان برای طرح هایی با تنوع رنگی کم و ساده مناسب است.
  • لیتوگرافی: این نوع روش برای شیشه های سرامیکی مناسب است. در این روش یک دستگاه چاپگر اختصاصی طرح را روی کاغذ چاپ می کند و روی لیوان می چسباند سپس لیوان یا ماگ داخل دستگاه هیدروگرافیک می رود تا طرح توسط چاپگر چاپ شود. این روش برای شیشه های بزرگ استوانه ای یا عریض مناسب است و سرعت کمی دارد بنابراین برای مقادیر زیاد مناسب نیست.
  • چاپ دیجیتال: چاپ روی شیشه با روش دیجیتال توسط دستگاه های پیشرفته چاپ بسیار سریع انجام می شود. این روش برای طرح هایی با رنگ های متنوع و جزئیات بالای طرح و نقش بسیار مناسب است.
  • چاپ سابلیمیشن: یکی از پرطرفدارترین و متداول ترین روش های چاپ لیوان یا ماگ است که از روش پرس حرارتی برای تثبیت طرح استفاده می کند. این روش با قیمت مناسب برای مشاغل مختلف قابل انجام است.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید