08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

5/5
طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

امروزه بسته بندی ها جزء لاینفک زنجیره تامین و توزیع هر کالایی هستند، یعنی وظایف عمده هر بسته بندی عبارتست از: حفاظت فیزیکی، شیمیایی محصول از مرحله تولید تا مصرف، حفظ کیفیت، سهولت مصرف و آموزش به مصرف کنندگان همانطور که میدانیم در کسب و کار قدم اول فروش محصول یا هر چیزی که مربوط به ظاهر اولیه محصول باشد، بسته بندی هست. اهمیت دیگر بسته بندی در حمل آسان و نگهداری از محصول می باشد.

اهمیت طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

یکی از راه های بهتر فهمیدن اهمیت بسته بندی این است که بدانیم هدف از بسته بندی چیست؟  در مرحله اول بسته بندی سبب محافظت محصول از زمان تحویل از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه ها می شود، در مرحله دوم بسته بندی، نظر مشتری را جلب می کند.  قبل از این درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی و اواجبات آن صحبت کردیم، حال می‌خواهیم نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی که موجب دیده شدن و خریداری محصولات شما می‌شود را توضیح دهیم.

امروزه محصولاتی که طراحی بسته بندی خلاقانه و در خور آن را دارند فروش بالاتری دارند. پیشرفت تکنولوژی و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان سبب کمک به تولیدکنندگان و اصول بسته بندی مواد غذایی شده‌اند تا محصولی را به بازار ارسال کنند که توانایی این را داشته باشد مشتریان بیشتری را جذب کند و درصد فروش بالاتری داشته باشد.

نکات اساسی در طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

نکته حائز اهمیت دیگر در طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات این است که به هر چیزی نگاه کنید، بخش بزرگتر آن سریعتر از سایر اجزا به چشم می ‏آید. که در مورد بسته بندی محصولات، منظور تصویر درج شده بر روی بسته بندی است. تصاویر قدرت انتقال مطلب بسیار سریعتری دارند. و مهم است که در همان لحظه اول، تأثیر خوبی روی مشتری بگذارید. بسته بندی مواد غذایی علاوه بر جذابیت و کیفیت، باید با نوع محصول، نوع مواد اولیه مورد استفاده، فواید محصول یا حتی ترکیبی از آن ها مرتبط باشد.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ لوگو مهمترین نکات و اصول  در طراحی لوگو یک محصول این هست که باید در طراحی بسته بندی  این موارد رعایت شود. به عنوان مثال سادگی و یکدست بودن، تصویر سازی مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن ازاصلی ترین مواردی هستند که باید رعایت شوند تا بتوانند در فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته ‎بندی آن، نقش بسزایی داشته باشد. طراحی لوگو همچنین از نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی می باشد.

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی
  • رنگ و فونت استفاده شده در طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

موردی دیگر که از اصل های مهم بسته بندی مواد غذایی میباشد انتخاب درست رنگ و مربوط به محصول هست. در صورتی که رنگ یا تم خاصی مخصوص شرکت شما است، می‌توانید از آن و یا ترکیباتی که با آن همخوانی دارند استفاده کنید. فونت انتخاب شده برای نوشته‌ها باید مناسب باشد و باید ابعادی انتخاب شود که قابل خواندن باشد چون در درصد فروش شما نقش مهمی دارد.پس فراموش نشود، برای جلب توجه بیشتر تصویر بسته بندی، زیبایی ترکیب رنگ انتخابی، گم نشدن برند در نوشته ها، یافتن آسان دستورالعمل نگهداری و شیوه مصرف توسط مشتریان، بهتر است. از طرح های مینیمال استفاده نماید.

  • تنظیم رنگ متن با تصویر

همینطور تفاوت رنگ متن و رنگ تصویر زمینه بسیار با حائز اهمیت است و می‌تواند به خوانا بودن نوشته‌ها کمک کند. بطور مثال استفاده از رنگ زرد برای نوشته‌ها بر روی پس زمینه‌ای از رنگ سبز انتخاب مناسبی برای طراحی بسته بندی نخواهد بود. لوگو و نام شرکت به همراه نام محصول باید کاملا خوانا و قابل مشاهده باشند. بسیاری از مشتریان در هنگام خرید، محصولات را با هم قیاس می‌کنند. وقتی ویژگی های محصول شما قابل خواندن باشد فروش راحت تری دارید.

  • رنگ متناسب؛ از مهمترین اصول طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

نباید تاثیر رنگ را در بین دیگر نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی دست کم گرفت. وقتی رنگ آبی را می‌بینید، حس آرامش به شما دست می‌دهد. با دیدن رنگ قرمز ممکن است انرژی بیشتری بگیرید. از لحاظ روان شناسی استفاده از  هر ترکیب رنگ مختلفی می‌تواند احساس متفاوتی را در فرد ایجاد کند. بنابراین رنگ، نقش بسیار مهمی در بسته بندی مواد غذایی ایفا می‌کند.

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی
  • گویا بودن پیام برند در طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

از جمله هوشمندانه ترین اصولی که در طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی باید به آن توجه کافی شود، انتقال مؤثر پیام برند و محصول است. به عنوان مثال اگر محصول تولیدی شما شکلات است، می‏دانید که مصرف شکلات باعث افزایش انرژی افراد می‏گردد. پس این نکته را در طراحی خود نشان دهید. یا اگر در زمینه تولید و بسته بندی آجیل فعالیت دارید در طراحی خود به نقش آجیل در بهبود حافظه اشاره کنید.

  • سادگی طراحی؛ نکته مهمی که از آن غفلت می‌شود

از نکات مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی،  سادگی طرح هست. هرچه از طرح های شلوغ و غیر قابل فهم استفاده شود مشتری حس دافعه به آن عمل میکند و نتیجه معکس دارد. به طوری که آن‌ها را گیج کرده و از خریدن محصول شما منصرف می‌کند. در عوض این اصل را فراموش نکنید که هرچه طرح بسته بندی ساده و زیبا باشد مشتری مجذوب آن میشود، بهتر و راحت ترخرید میکند.

  • راحتی در حمل و نقل و جابجایی

مهمترین ویژگی یک محصول حمل راحت آن میباشد. قرار دادن یک دسته روی محصول، حمل و استفاده آن را برای مصرف کننده راحت‌تر می‌کند. اگر قصد جایگزین نشدن محصول خود با رقبا را ندارید باید برای حمل راحت آن به بسته بندی محصولتان توجه کنید.

  • سهولت در استفاده از بسته بندی

محصول شما باید راحت باز و بسته شود وطراحی آن به صورتی  باشد که راحتی کار با آن به مصرف کننده حس امن بودن بدهد. درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی باید بگوییم که اگر بسته شما ضعیف یا حساس به نظر برسد ممکن است این ذهنیت را در افراد ایجاد کند که محتویات آن خراب شده یا آسیب دیده باشد. در صورتی که بسته بندی محصول شما به آسانی بدون هیچ وسیله اضافی باز شود و قابل مصرف محتویات آن باشد نظر مصرف کننده را بسیار جلب میکند و احساس خوشایندی بهش دست میدهد.

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

کارایی و کاربرد طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

برخی از شرکت های تولید مواد غذایی که خودشان کار طراحی بسته بندی را انجام می‏دهند. در طراحی صرفا به این نکته توجه دارند که محصول در فضایی مناسب قرار بگیرد. و خطر آسیب آن کمتر شود. درحالی که علاوه بر موارد گفته شده، بسته بندی باید کارایی و کاربرد نیز داشته باشد. به عنوان مثال طراحی به شکلی باشد که در فضای کمتر بتوان تعداد بیشتری از آن ها را در داخل بسته بندی و قفسه ها قرار داد. یا بتوان پس از اتمام محصول، آن ها را برای کارهای دیگری هم استفاده کرد. در این صورت اگر بخاطر نوع بسته بندی قیمت محصول افزایش یابد، مشتریان باز هم استقبال خواهند کرد.

جمع بندی مبحث نکات و اصول طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

امروزه در دنیای رقابتی کسب و کارها ، طراحی و بسته بندی محصولات از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت یک شرکت هستند. طراحی و بسته بندی اورجینال می‌تواند شناسنامه و هویت یک برند و سازمان باشد. بسته بندی محصول شاید اولین راه جلب توجه مشتری‌ها و آخرین تلاش برای مجاب کردن آن‌ها به خریدن محصولات شما باشد.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی بسیار زیاد می باشند؛ اما نکات و اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی که در این بخش آن ها را بررسی کردیم بخشی از موارد پر اهمیت در این حوزه هستند که می‌توانند به موفقیت شما کمک بسیاری کنند. بنابراین حتما آن ها را به خاطر بسپارید.

طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید