08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

طراحی بسته بندی حرفه ای

5/5
طراحی بسته بندی حرفه ای

طراحی بسته بندی حرفه ای

طراحی بسته بندی حرفه ای به معنای درک و به کارگیری مجموعه ای از ساختار، مواد، رنگ، تصویر، تایپوگرافی و اطلاعات نظارتی با عناصر طراحی فرعی می باشد تا محصول مورد نظر خود را با به بهترین شیوه به بازار فروش عرضه کند. بطورکلی هدف اصلی طراحی و چاپ بسته بندی، فراهم آوردن شرایط و حتی وسیله ایست که به برای مهار آسیب ها، محافظت در برابر خطرات احتمالی، حمل و نقل، توزیع کالا، ذخیره، شناسایی و تمایز محصول در بازار به کار گرفته می شود. درنهایت، هدف از طراحی و چاپ بسته بندی تحقق اهداف بازاریابی از طریق ارتباط متمایز شخصیت یا عملکرد یک محصول مصرف کننده و ایجاد فروش می باشد.

پیشنهاد داغ مطالعه : اصول طراحی و چاپ بسته بندی

اگر دقت کرده باشید، غذایی که می خورید، لباسی که می پوشید، اسباب بازی ها و تمام وسایلی که هر روز استفاده می کنید، در ابتدای خرید و دریافت آنها، تماما در فضا هایی کوچک مانند جعبه ها و کیسه ها قرار داده شده اند. البته باید به نکته مهم نیز توجه داشت که طراحی و چاپ بسته بندی یک محصول تنها به منظور دکوراسیون محصول نیست؛ بلکه بخش مهمی از تجربه مشتری خواهد بود. با اینکه همیشه سعی میکنیم از روی ظاهر محصولی را قضاوت نکنیم، اما در نهایت خواهیم دید که نحوه بسته بندی و زیبایی ظاهری محصولات تاثیر بسزایی در انتخاب های ما خواهند داشت.در حقیقت، 72٪ از مصرف کنندگان موافق بودند که طراحی بسته بندی می تواند بر تصمیم خرید آنها تأثیر بگذارد. همین موضوع مهر تاییدی قطعی برای تایید اهمیت طراحی بسته بندی حرفه ای خواهد بود.

به بیان دیگر، می توان گفت که طراحی بسته بندی حرفه ای، در حقیقت یک ابزار بازاریابی در درون خود می باشد. در نظر داشته باشید که هزاران محصول مشابه، همانند محصول شما در قفسه های فروشگاه ها در کنار یکدیگر برای فروش قرار دارند؛ اما ملاک انتخاب هریک از آنها چیست؟ قطعا بسته بندی و نحوه طراحی آن.  بطورکلی فروشگاه های بزرگ، بازرگانان انبوه، فروشگاه های تخصصی، فروشگاه ها و اینترنت همه سایت های بازاریابی خرده فروشی می باشد که در آن محصولات به بازار عرضه می شود و با طراحی بسته بندی حرفه ای خود، مصرف کنندگان ترغیب به خریداری آنها می کنند. در حقیقت وسعت انتخاب مشتری موجب ایجاد رقابت در محصول می شود که به نوبه خود نیاز به تمایز بازار را تقویت می کند. در یک جامعه مصرف کننده، محصولات و طراحی بسته بندی آنها به شکلی در هم تنیده می شوند که دیگر به عنوان اشیاء جداگانه یا در نهایت اشیاء ضروری درک نمی شوند و در این میان برندگان این حوزه، محصولاتی می باشند که در کنار کیفیت کالا، از یک بسته بندی حرفه ای و شکیل بهره برده اند.

پیشنهاد داغ مطالعه: قیمت طراحی و چاپ بسته بندی

 

اهمیت طراحی بسته بندی حرفه ای در چیست ؟

به جرئتمی توان گفت که بسته بندی های مختلف با طراحی ها و رنگ آمیزی های متنوع، در تمام حوزه های کاری بازار و در اصناف مختلف ما را احاطه کرده و به همین دلیل اجرای یک طراحی بسته بندی حرفه ای و چشم نواز که با محصول سازگار باشد، به راحتی می تواند مارا از دیگر رقبا متمایز کرده و فروش محصول را حتی تا چند برابر نیز افزایش دهد. اما چرا طراحی بسته بندی حرفه ای تا این حد مهم است؟ چگونه است که بسته بندی به تنهایی تا این اندازه در فروش محصول تاثیرگذار خواهد بود؟

پیش از هرچیز بیایید کمی با حقایق ماجرا روبرو شویم:

حتی باکیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات نیز بدون بهره مندی از بسته بندی مناسب، هیچ هویت و شناسه‌ای در هیچ کجای دنیا نخواهند داشت. این بدین معناست که چنین محصولاتی نه تنها حرفی از برند و اعتبار خود نمی زنند بلکه حتی از معرفی درست ماهیت خود نیز عاجز می باشند. گذشته از این موضوع، یک بسته بندی نامناسب و بی کیفیت نمی‌تواند از محصول مراقبت کرده و از آن در برابر شرایط مختلف آسیب زا محافظت کند. پس دقت داشته باشید که با این اوضاف، دیگر مهم نیست که محصولات شما شما تا چه حد کاربردی، مرغوب و باکیفیت می باشند؛ چراکه این محصول بدون یک بسته بندی شایسته برای خود، محکوم به شکست در فروش و فراموش شدن خواهد بود.

طراحی و چاپ بسته بندی حرفه ای

سه اصل طراحی بسته بندی حرفه ای

به طور دقیق‌تر‌ در ادامه به 3 دلیل اصلی برای داشتن یک طراحی بسته بندی حرفه‌ ای خواهیم پرداخت:

  1. محافظت از محصول مورد نظر

دریافت یک کالای آسیب دیده و در بسیاری از مواقع محصولی که کیفیت خود را از دست داده است برای تمامی مشتریان شما ناخوشایند بوده و حتی ممکن است آنها را از خرید مجدد از شما منصرف سازد. همانطور که در بخش های قبلی بدان اشاره شد، اولین وظیفه و هدف بسته بندی، محافظت از محصول مورد نظر خواهد بود. برای این منظور، در نظر داشته باشید که علاوه بر طراحی بسته بندی حرفه ای، انتخاب جنس و ماده مناسب برای آن قوی‌ترین ابزار و بهترین شانس شما برای محافظت از محصولتان خواهد بود.

  1. متمایز کردن محصول از سایر محصولات مشابه و رقبا

امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با ماهیت یکسان و همچنین در بسته بندی های مشابه به میزان قابل توجهی علی الخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضاهای رقابتی، تنها یک معرفی خاص و حرفه ای و بطور کلی یک هویت برند به یاد ماندنی است که می تواند نظر مشتریان را به سرعت به سمت محصولات شما جلب کند. به همین دلیل است که طراحی بسته بندی حرفه ای شما اولین و مهم‌ترین نقش را در بازاریابی محصول ایفا خواهد کرد. این بدین معناست که بدون یک طراحی چشمگیر و جذاب در بسته بندی محصول، شما به چشم مشتریان و خریداران خود نخواهید آمد.

  1. ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتریان

به بیان دیگر، بسته بندی محصولات اولین تماس مشتری با محصول و همچنین اولین برداشت وی از آن خواهد بود که اگر این برداشت به خوبی صورت نگیرد، مشتریان برای خریداری محصولات شما ترغیب نخواهند شد. در صورت بهره مندی از یک طراحی بسته بندی حرفه ای، حتی اگر مشتری هنگام خرید به بسته بندی توجه کافی نداشته باشد؛ احتمالا قبل، هنگام و حتی پس از مصرف محصول به بسته بندی آن بازگشته و به شما فرصتی دوباره برای معرفی بهتر و القای یک تجربه خوب خرید خواهد داد.

طراحی و چاپ بسته بندی حرفه ای

ویژگی های یک طراحی بسته بندی حرفه ای

به راستی یک طرایحی بسته بندی حرفه ای و جذاب چگونه صورت می گیرد؟ حالا که شما درک بهتری از اهمیت و پروسه یک طراحی اصولی بسته بندی پیدا کرده اید، میتوانید از نکات خوب، بد و زشت طراحی بسته بندی حرفه ای مطلع شده و آنهارا درک کنید. چرا که هر نمای هر بسته بندی ایده آل و مطلوب مانند عناصر تبلیغاتی دیگر نیاز به رعایت برخی نکات و اصول مهم  دارد و می توان گفت زمانی از بسته بندی باید انتظار جذب مخاطب را داشت که بر اساس این اصول و نکات انجام گرفته باشد. طراحی بسته بندی شما برای جذب مشتری و ترغیب او به خرید، باید چند قانون اساسی زیر را دنبال کند. هرچه بهتر بتوانید این قوانین را به کار بگیرید، خروجی جذاب‌تر و البته موثرتری نیز خواهید داشت.

  • ساخت یک قالب استاندارد برای طرحی بسته بندی

اولین چیزی که قبل از شروع طراحی بسته‌بندی حرفه ای به صورت گرافیکی باید بدان دقت داشت، انتخاب قالب مناسب و استاندارد خواهد بود. قالب بسته بندی شما باید به راحتی از محصول نگهداری کرده و جلوی هرگونه آسیب فیزیکی به آن را بگیرد. در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب و طراحی قالب بسته بندی، در نظر گرفتن فضای مورد نیاز آنها در انبار خواهد بود. در بسیاری از مواقع شاهد بسته بندی هایی خلاقانه و جذاب‌ترین طراحی هایی بوده ایم که به دلیل جاگیر بودن، چیدمان راحتی در انبار نداشته و مورد استقبال قرار نگرفته اند. همینطور مواردی نظیر برش نامناسب و قالب سازی در اندازه های اشتباه ممکن است روند طراحی بسته بندی محصول شما را نیر دچار اختلال کند.

  • تعیین جنس مناسب در طراحی بسته بندی حرفه ای

هر نوع محصول و کالا نیاز به جنس خاصی برای بسته بندی داشته و دانش انتخاب جنس مناسب برای بسته بندی تنها با تجربه بدست خواهد آمد. لازم به ذکر است که جنس مورد استفاده برای بسته بندی بر میزان مقاومت در برابر فشار و آسیب های فیزیکی اثر مستقیم دارد. با دقت به قفسه های فروشگاه ها متوجه خواهید شد که برای هر محصول چه جنسی از بسته بندی انتخاب شده است. انواع مختلف ظروف، جعبه و کارتن های کاغذی و مقوایی، متریال های سلفون، فویل و پلاستیک در صنعت بسته بندی وجود دارند و طراح باید در زمان انتخاب رنگ و طرح به نوع جنس بسته ها نیز دقت کافی داشته باشد.

اما جنس یا متریال بسته بندی تنها در محافظت از محصول موثر نیست. شما با انتخاب جنس بسته بندی درست و با کیفیت در واقع کیفیت ظاهری بسته بندی را نیز به طرز چشمگیری بیشتر نشان میدهید.

طراحی بسته بندی حرفه ای
  • استفاده از فونت جذاب و سازگار با محصول در طراحی بسته بندی محصول

اگر لوگو و تصاویر بسته بندی چهره باشند، فونت شما لحن پیام شما با مشتری می باشد و اگر این پیام با صراحت و جذابیت ارائه نشود، توجه زیادی را جلب نخواهد کرد. برای همین اطلاعات روی بسته بندی با اهداف تجاری باید کاملا واضح و خوانا صورت گیرند. مخاطب باید بتواند بدون باز کردن محصول تا حد زیادی ویژگی های کالای مورد نظر را درک کند. نوع فونت، سایز متن و اطلاعات از جمله موارد مهم در این زمینه می باشد که علاوه بر کاربردی بودن با زیبایی بسته بندی نیز ارتباط مستقیم خواهد داشت.

  • رنگ بندی متناسب

یک طراح گرافیک علاوه بر داشتن دانش و علم استفاده از نرم افزارهای ادیت و طراحی، باید بر روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر تبلیغات و ذهن مخاطب نیز آگاهی کامل داشته باشد. رنگ ها یکی از اثرگذارترین عوامل در طراحی بسته بندی بوده و به کار بردن هر یک می تواند حس خاصی را در مخاطب ایجاد نماید.

  • کاربردی بودن بسته بندی محصول

یک طراحی بسته بندی حرفه ای و موفق علاوه بر داشتن نمای جذاب و محافظت از محصول، کاربردی نیز خواهد بود. اگر این کار با حفظ اصول طراحی بسته بندی انجام شود، نه تنها باعث افزایش چشمگیر فروش محصول شده بلکه حتی موجب کاهش هزینه های کلی نیز خواهد شد. در این مرحله می باشد که خلاقیت طراح تا این اندازه اهمیت می یابد. به یاد داشته باشید که تنها یک ایده درست و از آن مهم تر اجرای اصولی آن است که می‌تواند روی فروش شما موثر باشد!

طراحی بسته بندی حرفه ای

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید