08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

سافت باکس چیست ؟

5/5
سافت باکس چیست ؟

سافت باکس چیست ؟

سافت باکس چیست ؟ اگر به کلمه دقت کنید متوجه می شوید که:soft ) به معنای نرم در زبان انگلیسی ) می باشد. سافت باکس یکی از کاربردی‌ترین و مهمترین  تجهیزات مخصوص نوردهی در عکاسی و فیلم برداری می باشد که می‌تواند یک نور سخت را به نوری نرم و جذاب در عکس یا فسلم تبدیل بکند. سافت باکس در عکاسی به ما این وسعت کاری را می دهد که تصاویری استاندارد با نور بسیار نرم و ایده‌آل را ثبت کنیم و داشته باشیم، در فیلم برداری نیز به همین شکل بسیار کاربرد دارد.

عامل تعیین کننده ی نرمی و سختی نور در عکاسی چیست؟

تعیین کننده نرمی و سختی نور در سافت باکس چیست ؟ سافت باکس، یکی از مهمترین عواملی است که تعیین کننده‌ی میزان نرمی و سختی نور در یک پروژه عکاسی است، معیار ابعاد منبع نور نسبت به سوژه را کنترل می کند، هر چه ابعاد و اندازه ی سافت باکس بزرگتر باشد نوری که به سوژه می‌تابد بسیار نرم‌تر و پراکنده‌تر و سایه‌ها نیز در پی آن بسیار نرم‌تر و جذاب‌تر خواهند بود و یک عکس بسیار حرفه ای و بی نقص خواهید داشت. خلاصه ترین اطلاعات درباره ی سافت باکس این است که: سافت باکس مهمترین عامل تعیین کننده ی فاصله‌ی منبع نور تا سوژه می باشد، پس نتیجه ی کلی میگیریم که: هر چه فاصله‌ی سافت باکس تا سوژه بیشتر باشد، نور نرم‌تری خواهیم داشت و در نتیجه عکس طبیعی تر و حرفه ای تری ثبت خواهد شد.

مورد بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که: هنگامی که نور اصلی شما از طریق یک سافت باکس به سوژه بتابد نور بسیار نرم و یکدستی را بروی سوژه ی عکاسی خواهید داشت و این می‌تواند برای عکاسی تبلیغاتی یا پرتره بسیار عالی و سودمند باشد، اما ممکن است زمانی هم  بخواهید از نور خورشید یا هر منبع نور دیگری به عنوان نور اصلی استفاده کنید مثال: عکاسی در طبیعت، پتره در طبیعت  خب با داشتن نور مستقیم از خورشید و انعکاسات نوری از اطراف تنها چاره برای کاهش سایه‌های سوژه این است که از سافت باکس استفاده کنید.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید 🙂

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

عملکرد سافت باکس چیست ؟

عملکرد سافت باکس چیست ؟ وقتی با ساختمان سافت باکس آشنا باشید عملکرد آن را به راحتی متوجه می شوید. داخل سافت باکس یک لایه فویل بازتابنده وجود دارد که نور را به خوبی تقویت می‌کند و آن را با قدرت بیشتری بازتاب می‌کند. جلوی سافت باکس نیز یک پنل دیفیوزر قرار دارد که آن هم نور را پخش می‌کند و موجب می‌شود نور بسیار نرم‌تر بشود و سایه‌های خیلی نرم‌تری را ایجاد کند. سافت باکس می‌تواند مانند نورهای سخت عکس‌های داینامیک‌تری را برایتان به ارمغان بیاورد.

همانطور که برایتان نوشتیم و خواندید سافت باکس ها در عکاسی انواع مختلفی دارند. ولی متداول‌ترین و رایج ترین نوع آن مربعی و هشت ضلعی است. نوری که از سافت باکس هشت ضلعی منتشر می‌شود بسیار طبیعی‌تر است و در زمان استفاده دست شما را برای پروژه های عکاسی بازتر نگهمیدارد. سافت باکس مربعی نیز برای عکاسی پرتره و به خصوص عکس‌هایی که قرار است به صورت آنلاین منتشر شوند کاربرد فراوانی دارد.

سافت باکس از چه قطعاتی ساخته شده اند؟

تمامی سافت باکس‌هایی که در بازار وجود دارند به یک روکش مخصوص مجهز اند، که بخش اصلی بدنه را تشکیل می‌دهد، این روکش معمولا از بیرون به رنگ مشکی یا سایر رنگ‌های تیره بوده و از داخل براق است. این روکش داخلی برای این است که بتواند سافت باکس نور را بهتر منعکس کرده و حجم و شدت آن را افزایش دهد. بخش بعدی یک کلگی، هدر یا آداپتور است که این روکش و لامپ‌ها را در کنار یک دیگر قرار می دهد. روی آداپتور چند عدد سرپیچ هستند،تا بتوانید لامپ‌ها را به آنها متصل کنید. سرپیچ‌ها معمولا یک، سه یا پنج عدد هستند.

 بخش بعدی چند عدد میله‌ی نگه دارنده می باشد که به چهار گوشه‌ی بدنه متصل می‌شوند تا روکش بیرونی فرم خود را به درستی نگهدارند. بخش آخر هم یک دیفیوزر است که وظیفه‌ی آن نرم کردن نور در یک یا دو مرحله خواهد شد.

برخی از سافت باکس‌ها به یک پارچه‌ی Grid یا همان زنبوری هم مجهز اند که وظیفه‌ی این قطعه نرم کردن بیشتر نور می باشد به طور کلی کاربرد زنبوری کاهش شدت خروجی نور اصلی است، برای مواقعی که منبع نور شما بسیار پر قدرت می باشد و می‌خواهید کمی از شدت آن را کم کنید. از مهمترین کاربردهای گرید یا زنبوری می‌توان به جهت دادن به نور، کاهش مجدد نور برای نرم کردن بیشتر آن و کنترل بهترین روی سوژه و پس زمینه می باشد.

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

آیا چتر مانند یک سافت باکس کاربرد دارد ؟!

بله! چتر نیز مانند سافت باکس یکی از محبوب‌ترین شکل‌دهنده‌های نور در تمام پروژه های عکاسی است و حتی برای پروژه های آموزشی نیز کاربرد دارد و توسط مربی عکاسی برای هنرآموزانی‌ که تازه کار با تجهیزات نور استودیویی را آغاز کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند.  بزرگترین مزیت چتر نسبت به سافت باکس قیمت بسیار مناسب آن است. برخی از عکاس‌ها نیز به خاطر بازتاب دایره‌ای که چتر در چشم سوژه ایجاد می‌کند، ترجیح می‌دهند از آن استفاده بکنند. با این وجود چتر به اندازه سافت باکس کاملا حرفه ای کاربردی نیست. برای مثال سافت باکس تمام منبع نور را در بر می‌‎گیرد و از بازتاب نور تولید شده توسط آن در تمام سطح استودیو جلوگیری می‌کند اما چتر این مزیت را ندارد. 

از کجا متوجه شویم کدام مدل سافت باکس برای پروژه ی ما مناسب‌تر است؟

خب قطعا جواب این سوال تا حد زیادی به این بستگی به این موضوع دارد که شما چه سبک عکاسی یا فیلم برداری را انجام می‌دهید؟ موضوع بعدی این است که سوژه و فضای استودیوی شما و میزان بودجه‌تان چقدر است؟ وقتی اقدام به خرید سافت باکس می کنید حتما این موضوع را به خوبی برای فروشنده شفاف سازی کتید زیرا خریدن سافت باکس زیاد مقرون بصرفه نیست و هزینه ی زیادی را باید متحول شوید! به غیر از این دو موضوع چندین مورد مشترک بین سافت باکس‌ها وجود دارد که همه‌ی آنها را برایتان شفاف خواهیم ساخت.

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

بیشتر عکاس‌های حرفه‌ای به یک سافت باکس اصلا بسنده نمی‌کنند وقتی وارد یک استودیوی کاملا حرفه ای شوید چندین سافت باکس را در ابعاد مختلف خواهید دید! عکاسام حرفه ای سافت باکس هارا در ابعاد و اشکال مختلفی تهیه می‌کنند، مثل اکتاباکس‌ها * تا صحنه‌های بیشتری را پوشش بدهد. اما در صورتی که بودجه‌ی شما  کم و محدود است، پیشنهاد می‌کنم بزرگترین سایزی که می‌توانید را بخرید و با ترفندهای مختلف برای عکاسی استفاده کنید.

* اکتاباکس‌ها:دسته ای از سافتباکس‌هایی هستند که شکل هشت ضلعی داشته  اند و وظیفه‌ی تلطیف و ملایم کردن نور فلاش را دارند، همچنین میزان کنتراست عکس را تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورند.

کاربرد سافت باکس ها درچه عکس هایی است؟

همانطور که در مقاله سافت باکس چیست ؟گفتیم سافت باکس ها کاربرد های بسیار فراوانی دارند. در کل برای جمع بندی از سافت باکس ها برای عکس‌های استودیویی، عکس‌های فشن، عکاسی از محصول و حتی عکاسی از غذا استفاده می‌شود. روش‌های بسیار مختلفی برای تغییر ظاهر و احساس عکس‌های شما فقط با کمک سافت باکس وجود دارد.

کلام آخر در مقاله سافت باکس چیست ؟:

سافت باکس چیست ؟ سافت باکس‌ها یکی از مهمترین تجهیزات نورپردازی در تمام پروژه های عکاسی و فیلم برداری هستند که داشتن آنها را به هر عکاس یا فیلم برداری به شدت توصیه می‌کنیم. آنها در ابعاد و اشکال مختلفی، از چهار ضلعی و مستطیلی گرفته تا هشت ضلهی و رو دوربینی تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

 

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید