08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تفاوت چاپ افست و فلکسو

5/5
تفاوت چاپ افست و فلکسو

مطالعه جامعی بر تفاوت چاپ افست و فلکسو

در این مقاله به بررسی تفاوت چاپ افست و فلکسو میپردازیم. نظر به توسعه بازار تجارت و صنعت، این روزها تقاضا برای چاپ بر روی انواع سطوح از جمله  مقوا، بنر، کاغذ، کارتن، البسه و منسوجات، ظروف و … افزایش یافته است. همین باعث شده تا روش‌های مختلف چاپ برای سطوح مختلف معرفی شوند.

عامه اشخاص با مفاهیمی مثل چاپ دیجیتال، جوهر افشان یا چاپ لیزری آشنایی دارند. شاید شما  از پرینترهای رنگی در خانه یا اداره استفاده کرده باشید. اما در صنعت چاپ با مفاهیم چاپ افست، لیتوگرافی، فلکسو، اسکرین، گراور وغیره سروکار داریم.

انواع تفاوت چاپ افست و فلکسو

جهت بررسی تفاوت ها انواع چاپ را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد:    

  • چاپ غیر تماسی:

عمل چاپ در اثر تماس انجام نمی شود و بطور جداگانه پودر یا جوهر به سطح چاپ مورد نظر افشانه می‌شود. از جمله پرینترهایی که از این روش چاپ استفاده می‌کنند چاپگرهای لیزری- جوهرافشان و فتوکپی است.چاپ جوهر افشان، الکتروفوتوگرافی،تصعیدرنگ و لیزری از این خانواده هستند.

  • چاپ مستقیم:

سطحی که چاپ  روی آن انجام می‌گیرد به صورت مستقیم با فرم چاپ در تماس است.روش‌هایی که در آن‌ها از این نوع چاپ استفاده می‌شود عبارت‌اند ازانواع چاپ برجسته و چاپ گود.ساخت کلیشه قدیمی‌ترین شیوه چاپ در این نوع بوده و مهرهای چاپی در فروشگاه‌ها و سازمان‌ها از نمونه‌‌های متداول این چاپ هستند.چاپ لترپرس ، فلکسو،چاپ برجسته و چاپ گراوور یاگود  و چاپ اسکرین از نمونه های بارز چاپ مستقیم است.

  • چاپ غیر مستقیم:

در این شیوه سطح چاپ شونده بصورت غیر‌مستقیم با فرم چاپ در تماس است. بنابراین ابتدا نقش اولیه به یک لایه منتقل شده و در نهایت از آن لایه بر روی سطح نهایی مانند مقوا یا کاغذ منتقل می شود. چاپ افست از معروف‌ترین نمونه‌های روش چاپ غیر مستقیم است.افست ورقی ، افست رول، افست رول هیت ست و رول کلدست از این خانواده هستند.

چاپ افست

چاپ افست، از شیوه های  چاپ انبوه در صنایع می‌باشد برای مثال چاپ روزنامه را تا رقمی حدود یک میلیون با سرعت بالا انجام می دهد. دستگاه‌های چاپ افست از یک الی  ۱۰ برج چاپی را شامل می شوند.

و هر برج مسئول چاپ  یک رنگ را بر روی سطوح است. 4 برج برای چهار رنگ Black، CYAN، MAGENTA و زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برج 5 برای رنگ‌های دست ساز و یا ورنی استفاده می گردد. پنج برج دوم برای چاپ بر روی طرف دیگر کاغذ استفاده می شود. این برج ها از سیلندرهای در کنار هم تشکیل شده است. نوشته‌ها و عکس‌ها از روی زینک بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان بازمی‌گردد.

کاغذ سفید که پشت سرهم  به دور استوانه سوم می‌پیچد، با کمک فشار استوانه، متن  را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد.

چاپ افست معمولا روی سطوح صاف و هموار مثل کاغذ، روزنامه، پاکت، بروشور، تراکت و مجله صورت می پذیرد.در روش چاپ افست، صفحه ای فلزی وجود دارد که جوهر از طریق آن به یک صفحه پلاستیکی انتقال می یابد.

چاپ فلکسو

یکی از شیوه های  پرمخاطب در زمینه چاپ بر روی سطوح مختلف فلکسوگرافی یا چاپ فلکسو است. به کمک این روش اشخاص می‌توانند طرح‌های مختلفی را بر روی انواع بنر، ورق و نایلون چاپ کنند.  

نوع از چاپ در صنایع بسته بندی سلولزی برای تولید انواع ورق فلوت‌دار بکار می رود. فرآیند این چاپ به مثل استفاده از مهر است. ابتدا طرح مورد نظر بر روی کلیشه آماده شده و بعد کلیشه مستقیم بر روی سطح چاپی قرار گرفته و طرح مورد نظر را منتقل می‌کند. این نوع چاپ کیفیت پایینتری نسبت به چاپ افست دارد. اما  به علت  امکان استفاده از آن بر روی انواع ورق به طور گسترده می‌توان از آن بهره برد. از چاپ فلکسو افزون  بر صنعت چاپ سلولزی در صنایع دیگر نیز استفاده می گردد. فلکسو امروزه حدود ۶۰ درصد از صنعت چاپی را بخود اختصاص داده است.

از نمونه محصولاتی که می‌توان توسط چاپ فلکسو چاپ و به بازار عرضه کرد فرم‌های تجاری، بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب‌ها، پاکت نامه‌ها، روزنامه‌ها، فویل و … می باشند. خصوصا برای چاپ پلاستیک های قابل انعطاف، برچسب، فویل و سایر بسته بندی ها استفاده می شوند.

بخش های اساسی در چاپ فلکسو، ناقل تصویر، سیلندر و صفحه هستند. ناقل که از قبل بوسیله غلتک آنیلوکس مصور شده است ،  معمولا حاوی تصویر حک شده است تا بتواند طرح پایانی را بصورت برجسته چاپ کند. هیلفلینگ می گوید: جریان جوهر فلکسو توسط حجم مش غلطک های آنیلوکس کنترل می گردد اما چاپ افست توسط کلید قیف جوهر تنظیم می شود.. مدیرکل شرکت تجاری دانمارک، JesHilfling  به شباهت های بین فلکسو و چاپ افست دوار اشاره می کند:زمان آماده سازی برای هر دو یکسان است. هر دو سرعت چاپ بالایی دارند که می تواند به حدود 100 تا 200 متر در دقیقه برسد.

مدیر فروش در LabelOneConnect USA بیان می کند؛ چاپ فلکسو از جوهرهایی با قوام همانند شیر استفاده می کند. صفحات آن از نایلون یا پلاستیک ساخته شده و جوهر روی صفحه مستقیماً به پایه ورق یا بستر کاغذ منتقل می شود. جوهر برای چاپ افست مشابه خمیر ، سنگین تر و دارای قدرت رنگ آمیزی زیاد است. جوهر اول  از طریق پتو به صفحه و سپس به بستر منتقل می شود و سیستم انتقال جوهر پیچیده تر است.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت چاپ افست و فلکسو : طراحی و چاپ بسته بندی

تفاوت چاپ افست و فلکسو

تفاوت چاپ افست و فلکسو

از چهر منظر این تفاوت را بررسی می کنیم:

  • هزینه ها در تفاوت چاپ افست و فلکسو :

بطور معمول فلکسو از افست ارزان تر است.پلاستیک استفاده شده در فلکسو دوام و ماندگاری بیشتری دارد و می شود پیش از تعویض پلاستیک، بارها از آن استفاده کرد. در سفارشات بزرگ از لحاظ اقتصادی فلکسو بدلیل هزینه پایی چاپ، بصرفه تر است.

حداکثر دقت چاپ فلکسو 170 ~ 180dpi است، در حالی که چاپ افست دوار می تواند به 200 ~ 300dpi برسد و روش چاپ ساده تر و مقرون به صرفه تر از چاپ فلکسو است. 

  • سهولت کار با دستگاه چاپ در تفاوت چاپ افست و فلکسو :

دستگاه فلکسو علاوه بر کاغذ قادر است روی بستر های متنوعی عمل چاپ را انجام دهد.همچنین سرعت چاپ دستگاه فلکسو بالاتر از افست است. مسلما زمانیکه بحث استفاده از یک دستگاه به میان می آید، راحتی در استفاده نقش مهمی ایفا می کند

  • نوع جوهر قابل استفاده در تفاوت چاپ افست و فلکسو :

دستگاه فلکسو قادر است با تعداد رنگ بیشتری نسبت به افست کار کند ولی دستگاه چاپ افست فقط با جوهرهای روغنی و تصفیه شدنی کار می کند.

این موارد می‌توانند شامل جوهرهای روغنی، قابل تصفیه آب و  UV باشند. سریع بودن زمان خشک و امکان چاپ بالا در زمان کم تر از مزایای فلکسو می باشد. JesHilfling ، مدیر کل Etipol دانمارک ، توضیح می دهد که: چاپ افست باید با اشعه ماوراء بنفش خشک شود ، در حالی که فلکسو را می توان با هوای داغ یا اشعه ماوراء بنفش خشک کرد.

  • روش نگهداری دستگاه در تفاوت چاپ افست و فلکسو :

اگر از دستگاه چاپ افست بدرستی نگهداری نشود اکسیداسیون اتفاق می افتد. پس نیازمند مراقبت منظم و دوره ای است تا صفحه کیفیت خود را طولانی مدت حفظ کند.

  • کیفیت چاپ در تفاوت چاپ افست و فلکسو :

کسانی که به دنبال تصاویر با کیفیت و وضوح بالا هستند بهتر است روش چاپ افست را انتخاب کنند.

افست بهتر است یا فلکسو؟

انتخاب هر یک از این دو شیوه بسته به نوع و حیطه کاری مخاطب، متفاوت است زیرا هر یک دارای نکات مثبت و مزایای ویژه خود هستند. بسته به انتظارات افراد از چاپ و حوزه کاری آن‌ها می‌توان از هر کدام استفاده نمود.

در ابتدا انتظاراتی که از چاپ دارید، و نوع متریال بسته بندی خود را مشخص کنید. برای نمونه در  طرحی با رنگهای شارپ و وضوح تصویر بالا که ویژه  محصولات کودکان است، بهتر است از چاپ افست استفاده نمائید.

برای داشتن چاپ با کیفیت افست بر روی ورق می توانید از فرایند لمینیت استفاده نمائید. به این صورت که در ابتدا طرح برروی مقوا یا کاغد مناسب چاپ و سپس بر روی ورق لمینیت می‌شود. تکنیک های چاپ فلکسو می توانند نتایج بهتری را بدهد. اما در سطوح صاف بهترین انتخاب چاپ افست است.

تفاوت چاپ افست و فلکسو

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت چاپ افست و فلکسو : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید