08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

5/5
عکاسی طبیعت و منظره

تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

در این مقاله به بررسی تفاوت عکاسی طبیعت و منظره پرداخته می شود. عکاسی طبیعت، عکاسی از مناظر طبیعی، عکاسی پرتره و… همگی ژانرهایی از عکاسی بوده‌اند که به مرور شکل گرفته‌اند و شاید به نظرتان بیاید که دیگر هر ژانری تبدیل به یک تخصص شده باشد.

  • عکاسی طبیعت (Nature Photography)

عکاسی طبیعت یا همان Nature Photography طیف وسیعی از عکس‌ها را در بر می‌گیرد و به نمایش عناصر طبیعی مانند مناظر، حیات‌وحش، گیاهان و بافت‌های طبیعی اختصاص دارد. بنابراین طبق تعریف، اگر انسان در تصویر عکاسی حضور داشته باشد، آن عکس را نمی‌توان عکس طبیعت به شمار آورد.

  • عکاسی منظره (Landscape Photography)

 اگر حضور انسان جزئی باشد و تمرکز تصویر بر فضای طبیعی یا ساخته‌ی دست‌ انسان، مانند شهر قرار گیرد، آن عکس را می‌توانیم جز عکاسی منظره به شمار آوریم.

تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

     بسیاری از سوژه ها در عکاسی منظره و طبیعت یکسان هستند. اما برای تهیه عکس های شاخه طبیعت محدودیت هایی وجود دارد. یکی از این محدودیت ها عدم حضور انسان در عکسهای طبیعت است که در شاخه منظره یا منظره چنین محدودیتی وجود ندارد. در عکسهای طبیعت هیچ نوع سوژه و اِلمانی که مرتبط با انسان است دیده نمی شود.

حیوانات اهلی یا دست آموز انسان، گیاهان پرورش یافته، کلبه، پل، حصار، جاده، تابلو، کابل های برق و بسیاری عناصر دیگر اِلِمان های مرتبط با انسان هستند که نباید در عکسهای طبیعت دیده شوند. اما در عکاسی منظره چنین محدودیتی وجود نداشته و حتی بخشی از این عکسها مربوط به عکاسی مناظر شهر است.

    تفاوت دیگر در نوع ویرایش عکس های طبیعت و منظره است. در عکاسی طبیعت همه چیز باید به صورت واقعی دیده شود. حذف یا اضافه کردن عناصر عکس طبیعت، تغییر در رنگها و خارج کردن از فضای رنگی واقعی مجاز نیست. اما در عکسهای مدرن منظره حذف عناصر اضافه و ایجاد فضای رنگی خارج از آنچه در عکس ثبت شده مجاز است. در ادیت عکس های منظره هدف افزایش زیبایی بصری عکس ها بوده اما در عکس های طبیعت هدف تهیه یک خروجی طبیعی، مستند و رئال است.

برای مشاهده عکاسی تبلیغاتی در اصفهان، روی دکمه زیر کلیک کنید :)nv

تفاوت عکاسی طبیعت

تجهیزات لازم برای عکاسی از طبیعت

  • زوم اپتکال: اگر بتوانید از موبایلی مانند iPhone 13 Max Pro یا Samsung Galaxy S22 Ultra که دارای زوم اپتیکال هستند استفاده کنید، گامی بزرگی برداشته‌اید. زیرا اغلب نزدیک شدن به سوژه کار دشواری خواهد بود و زوم اپتیکال به شما کمک می‌کند تا در عکاسی طبیعت تصویری با کیفیت داشته باشید.
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی، غبار و باران: در طبیعت، اغلب ما با تغییرات متناوب آب‌ و هوایی روبرو هستیم، بنابراین بهتر است در انتخاب موبایل به مقاوم بودن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • سه‌پایه: سه‌پایه به گونه‌ای طراحی شده است تا دوربین شما را ثابت نگه دارد. برای عکاسی در طبیعت، احتمال زیادی وجود دارد که دوربین‌تان در میان ماسه، گل، یا صخره‌ها از دستانتان رها شود. هرچند عکاسی با سه‌پایه کمی از سرعت عکاسی در طبیعت می‌کاهد، اما می‌تواند تجربه‌ای مطمئن را برای شما به ارمغان آورد.
  • ماکرو: اگر به عکاسی ماکرو علاقه‌مند هستید، در عکاسی طبیعت می‌توانید بهترین نمودهای آن را پیدا کنید، بنابراین به سراغ دوربینی بروید که دارای لنز ماکروی باکیفیتی است.

زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت

نخستین ساعت طلایی در عکاسی طبیعت کمی پیش از طلوع آفتاب و تا یک ساعت پس از آن است. دومین گلدن تایم یک ساعت پیش از غروب آفتاب بوده و تا کمی پس از آن ادامه دارد. برای اطلاع از ساعات دقیق گلدن تایم در روزهای عکاسی استفاده از سایت و اپلیکیشن های مرتبط موثر است.

نکات عکاسی منظره

عکاسی منظره به سه شاخه تقسیم می‎شود:

  • مناظر طبیعی
  • مناظر شهری
  • مناظر شب

  عکاسان حرفه‎ای منظره  به طور تخصصی در یکی از این زیر ژانرها فعالیت می‎کنند. ولی شما می‎توانید با امتحان کردن همه موارد تجربه کسب کنید و بخش‎های مورد علاقه خود را پیدا کنید. در عکاسی منظره شما باید مخاطب را به وجد بیارید تا دلش برای دیدن آن منظره با چشم‎های خودش پر بکشد پس عکس‎های شما باید زنده و زیبا باشند.

بیشتر بدانید تفاوت عکاسی طبیعت و منظره : قیمت عکاسی صنعتی در اصفهان

تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

تجهیزات لازم برای عکاسی از منظره

  • دوربین

در عکاسی منظره تاکید و حساسیت خاصی روی دوربین نیست و دوربین‎های دیجیتال بدون آیینه و یا دوربین‎های DSLR گزینه خوبی هستند.

  • لنز

اما روی لنز حساسیت زیادی وجود دارد. بهترین گزینه استفاده از لنزهای نرمال و لنزهای واید است تا عمق میدان و وضوح بالایی به شما بدهد.

  • فیلتر

فیلترها هم از ابزارهای ضروری هستند چون باعث بهبود نور، رنگ، کنتراست و در نهایت کیفیت عکس می‎شوند. مثل فیلترهای ND که نورهای شدید را تعدیل کرده و نور ورودی به دوربین را کنترل میکنند. و یا فیلترهای پلاریزه که کنتراست تصویر را افزایش می‎دهد و باعث اشباع رنگ ‎ها می‎شود همچنین رفلکس‎های نور بر روی سطوح اب یا شیشه را کاهش می‎دهد، از مهمترین ابزارهای این ژانر هستند. ابته فیلترها در تکنیک‎های گوناگون هم کاربرد دارند که در ادامه به آن‎ها می‎پردازیم.

  • سهپایه

یکی دیگر از تجهیزان مهم و ضروری عکاسی لند اسکیپ سه‎پایه است که باید همراه خود داشته باشید.

زمان و مکان عکاسی منظره

  • فصل

گاهی یک منظره طبیعی از تابستان خیلی معمولی به نظر برسد اما همان منظره در پاییز شگفت‎انگیز و جادوی باشد. پس به فصول خیلی اهمیت بدهید و با توجه به فصل مورد نظر مکان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید. عکاسی از کویر برای نیمه دوم سال بگذارید و در تابستان راهی کوه‎ها بشوید و از گل‎های وحشی، چشمه‎های کوچک پر آب در دل کوه‎ها و ترکیب برف و سبزه عکاسی کنید. در پاییز از جنگل‎ها  رقص رنگ‎ها و در بهار از دشت‎های پر گا غافل نشوید.

  • آب و هوا

بعد از فصل به آب و هوا توجه کنید. با عکاسی از منظره بارونی شهر طراوات را در عکس‎تان منتقل کنید و درخشندگی خورشید روی دریا را ثبت کنید. اسمان قبل از طوفان و پیچیدن باد بین درختان و تکان خوردن برگ‎ها را از چشم دوربین ببینید.

بیشتر بخوانید تفاوت عکاسی طبیعت و منظره : عکاسی صنعتی در اصفهان 

تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

تکنیکهای موثر در عکاسی منظره

در عکاسی منظره شما با استفاده از تکنیک‎های گوناگون عکس‎های حرفه‎ای و خوبی می‎توانید بگیرید.

در عکاسی منظره در برخی ساعت نورها و سایه‎های شدید عکس را خراب می‎کند این تکنیک دمنه وسیعی از جزییات را در این نور و سایه‎های شدید ثبت می‎کند.

  • تکنیک لانگ لانگ اکسپوژ یا نوردهی طولانی

این تکنیک برای ثبت حرکت کاربرد دارد. حرکت ابرها، حرکت اب در رودخانه و یا حرکت ستارگان. در این تکنیک که با فیلترهای ND انجام می‎شود سرعت شاتر را پایین بیاورید و با نوردهی طولانی روند حرکت را ثبت کنید.

  • تکنیک پانوراما

مناظر وسیع پر از زیبایی گاهی در لنز استاندارد دوربین شما جا نمی‎شود و از دست دادنش بیسار حیف است برای همین عکاسی پانوراما کمک زیادی به شما می‎کند. 

کلام آخر مقاله تفاوت عکاسی طبیعت و منظره

در تفاوت عکاسی طبیعت و منظره که با هم هم‎پوشانی دارد ولی خب تفاوت‎هایی هم دارد. در عکاس طبیعت سوژه‎های شما محدود به عناصر طبیعی هستند و شما به هیچ وجه نمی‎توانید در عکس‎تان از عناصری که ساخته دست انسان و نشان دهنده حضور انسان‎ها هستند عکاسی کنید. اما در عکاسی لند اسکیپ شما می‎توانید از جاده، دکل‎های مخابراتی، مزرعه ها و … عکاسی کنید.

بیشتر بخوانید تفاوت عکاسی طبیعت و منظره : تعرفه عکاسی صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید