08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

بسته بندی شکلات

5/5
بسته بندی شکلات

بسته بندی شکلات | شکلات چیست ؟

کلمه انگلیسی شکلات (Chocolate) از کلمه xocolatl (کلمه آزتکی) به معنای آب تلخ گرفته شده است، اگرچه شکلات خوشمزه و دوست داشتنی که ما امروزه می شناسیم با نوشیدنی تلخ اما محبوب آزتکی ها زمین تا آسمان تفاوت دارد! شکلات از خوشمزه ترین خوردنی های پر خاصیت جهان است که از صدها سال پیش در سراسر نقاط دنیا استفاده می شده و کمتر کسی است که طعم بی نظیر آن را دوست نداشته باشد. میوه های غلافی درخت کاکائو دارای دانه های لوبیا شکل هستند و شکلات طی چند مرحله پردازش روی این دانه ها تولید می شود. درخت کاکائو از خانواده پنیرکیان و هم خانواده بامیه و پنبه می باشد.

خاستگاه شکلات

شکلات‌های خوشمزه‌ای که درون بسته بندی زیبا جای گرفته باشد، هر کسی را وسوسه می‌کند حداقل یکبار امتحانش کند از این جهت به بررسی خاستگاه شکلات می پردازیم: کاکائو بومی آمریکای جنوبی، و آمریکای مرکزی است و دست کم به درازنای پنج هزار سال در این منطقه‌ها کشت می‌شده‌است. به‌جامانده‌های شیمیایی که در سفال‌های باستانی یافته شده‌است، نشان می‌دهد که مردم بومی منطقه‌ای که امروز در نزدیکی  اکوادور زندگی می‌کنند، کاکائو را به عنوان خوراک و دارو به کار می‌گرفتند.  یافته‌های باستان‌شناسی نشان‌دهندهٔ کشت و به‌کارگیری خوراکی از این مایه در هندوراس، نزدیک به ۱۱۰۰ سال پیش از مسیحیت است. شکلات در آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس  انگاشته می‌شد و دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول به‌کار می‌گرفتند. اقوامی مانند مایا ها و آزتک ها از شکلات نوشیدنی می‌ساختند که به آن نامی به معنای “آب تلخ” داده بودند. دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر کند.

تاریخچه شکلات در ایران

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدتها فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها بود. این کارخانه و کارخانه‌های متعددی که بعد از آن بوجود آمدند، بتدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند.

بسته بندی شکلات

مهترین کار که پس از تولید شکلات مهم است بسته بندی آن است . همه افراد شکلات را دوست دارند ولی علاوه بر طعم عالی، یک بسته بندی شکلات باید طراحی مناسب هم داشته باشد، تا مورد توجه خریدار قرار گیرد. بسته بندی شکلات در بسته بندی شکلات هدیه بیشتر به چشم می خورد و تفاوت زیادی ایجاد می کند. صنایع بسته بندی و طراحان فعال در حوزه شیرینی و شکلات که به طور دائم دنبال خلاقیت و نو آوری هستند، نقش به سزایی در بازار فروش این محصولات ایفا می کنند و خلاقیت های آنان در بیشتر مواقع از عوامل عمده افزایش فروش به شمار می رود. دسته بسته بندی‌های تکی و بسته بندی‌های چندتایی تقسیم بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید : طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی شکلات

انواع بسته بندی شکلات را نام ببرید؟

نمونه ای که کم تر برای بسته بندی شکلات استفاده می شود، بسته‌ بندی شفاف از جنس‌ نایلون یا سلفون است که داخل آن قابل مشاهده می باشد. عموما برای بسته‌ بندی شکلات از سلفون متالایز یا سلفون صدفی استفاده می‌ شود. نمونه متالایز دارای رنگ نقره ‌ای یا آلومینیومی و نوع صدفی دارای رنگ سفید یا شیری در داخل بسته‌ بندی است. وقتی فیلم های پلیمری را متالیزه می کنیم، خواص ایزولاسیون آن ها بسیار بیشتر افزایش پیدا می کند.

البته در برخی مواقع از متالیزه کردن در جهت افزایش زیبایی محصول نیز استفاده می شود. لفاف های شفاف، صدفی و متالایز را می توان در شکل ها و فرم های مختلف تولید و به بازار عرضه نمود که از مهم ترین آن ها می توان به نمونه های پیلوپک یا دو سر پرس و بسته بندی دو سر پیچ اشاره کرد.

معمولا شکلات، آبنبات، تافی، ترافل و دراژه را در بسته بندی های دو سر پیچ یا دو سر پرس به صورت تکی عرضه می کنند و جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، آن ها را در یک بسته بندی بزرگ تر مثلا ۱۰۰ گرمی یا ۱ کیلوگرمی پک می کنند. معمولا جنس بسته بزرگ تر از PP یا LDPE می باشد.

 بسته بندی را می‌توان بر اساس نوع شکلات، جنس بسته بندی، طرح بسته بندی و… تقسیم بندی کرد. اصولا طراح بسته بندی با توجه به نوع محصول و همچنین سلیقه شرکت تولید کننده شکلات اقدام به ساخت جعبه شکلات مناسب پرداخت.

رعایت چه مواردی در بسته بندی شکلات مهم است؟   

مهمترین هدف از بسته بندی غیر از جنبه تبلیغاتی آن، حفظ سلامتی محصول است از این رو  در بسته بندی شکلات باید از موادی استفاده شود که از شکلات در برابر عوامل زیر محافظت کند:

بسته بندی شکلات
  • اکسیداسیون

شکلات فاقد خاصیت آنتی اکسیدان کاکائو است؛ بنابراین با اکسیژن جو واکنش می دهد و در نتیجه، شکلات کم رنگ می شود، عطر و طعم خود را از دست می دهد و نهایتاً غیر قابل خوردن می شود.

  • رطوبت

رطوبت شکر محلول را از شکلات خارج می کند و هنگام تبخیر، شکر به شکل دانه های بزرگ روی سطح شکلات مشاهده می شود. در نتیجه، شکلات سطح روغنی و بافت خود را از دست می دهد و خوردن آن ناخوشایند می شود.

  • نور

نور انرژی لازم را برای میکروارگانیسم های موجود در سطح شکلات فراهم می کند. این میکروارگانیسم-ها با شکلات واکنش نشان داده و آن را سفت و سخت می کنند.

  • دمای زیاد

دمای زیاد باعث ذوب شدن شکلات و تغییر شکل ظاهری آن می شود.

  • حمله حشرات

گونه هایی از حشرات وجود دارد که جعبه های شکلات را سوراخ می کنند و شکلات را برای مصرف، نامناسب میسازند. لازم به ذکر است: نیاز است که برای شکلات‌هایی که با جعبه یا همان بسته بندی به صورت مستقیم در تماس هستند، از مقواهای بهداشتی استفاده شود. تا علاوه بر رعایت بهداشت، جعبه بسته بندی شکلات شکل و ظاهر مناسبی داشته باشند.

بسته بندی شکلات

اهمیت بسته بندی در طرح های جدید چیست؟

تنوع در رنگ ، طراحی در بازارهای رقابتی برای فروش بیشتر تمام محصولات از جمله شکلات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، استفاده از طرح های جدید و بسته بندی متفاوت شکلات در جشنواره ها و مناسبات های فصلی، فاکتور بسیار مهمی در بازار فروش به شمار می رود. شرکت های شکلات سازی و شیرینی فروشی ها در موقعیت ها و مناسبات های خاص برای افزایش فروش خود و جذب مشتری از طرح ها و بسته های جدیدی استفاده می کنند به طوری که *این موضوع به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی افزایش تقاضا به حساب می آید*

نقش رنگ در بسته بندی و طراحی شکلات چیست؟

آیا تا به حال بسته بندی شکلاتی را دیده اید که هیچ رنگی در آن استفاده نشود؟ مهمترین مولفه تبلیغات، رنگ و کالیته های رنگی است که در بسته بندی شکلات استفاده می شود . هرچه از رنگ ها حرفه ای تر استفاده شود با اوج گیری تبلیغات فروش هم صدرصد افزایش می یابد. حس آنی بینایی در رنگ ها نخستین فاکتوری است که طراحان در تغییر و تجدید بسته بندی های شکلات به آن توجه دارند. تغییر رنگ از فاکتورهایی است که زود به زود مورد استفاده قرار می گیرد.شرکت های شکلات سازی به طور معمول رنگ خاصی را برای برندهای خود در نظر می گیرند از این جهت رنگ اهیت بسیاری دارد.

 

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید