08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع کارتن بسته بندی

5/5
کارتن بسته بندی

انواع کارتن بسته بندی

انواع کارتن های بسته بندی از گذشته بسیار محبوب بوده و برای مصارف مختلفی مانند حمل و نقل محصولات و اشیاء مختلف و همچنین نگهداری اقلام مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بسته بندی نه تنها یک بخش کاربردی و ضروری برای حمل و نقل و جابجایی محصول شماست. همچنین فرصتی عالی برای بازاریابی محصول و معرفی برند به مشتریان بالقوه است.

از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کارتن بسته بندی بپردازیم و برای شما توضیح دهیم که هر کدام از این کارتن ها برای چه مواردی مناسب هستند و برای چه اهدافی باید استفاده شوند.

معرفی انواع کارتن بسته بندی

  • کارتن های تاشو

کارتن های تاشو از جمله رایج ترین انواع کارتن بسته بندی هستند که گاهی با نام های دیگری مانند مقوای بسته بندی یا جعبه مقوایی بسته بندی نیز شناخته می شوند. اگر می خواهید این کارتن ها را از نزدیک ببینید کافی است به فروشگاه نزدیک خود مراجعه کنید. اگر تا به حال غلات خریده اید، حتما این نوع کارتن را دیده اید.

در واقع از کارتن های تاشو برای بسته بندی یک محصول استفاده می شود که حکم بسته بندی کاغذی را دارد و اساساً به عنوان ظرف بیرونی آن محصول استفاده می شود. مثلا همین غلات را در نظر بگیرید، این ماده غذایی داخل بسته بندی پلاستیکی قرار می گیرد تا خراب نشود. اما از کارتن های تاشو برای نام گذاری، تزیین، اضافه کردن تاریخ تولید و انقضا و به طور کلی برای بسته بندی بیرونی آن استفاده می کنند که عملکرد محافظتی نیز دارد.

مهم ترین مزیت استفاده از این نوع کارتن های بسته بندی این است که شرکت ها، تولیدکنندگان و مدیران یک محصول به راحتی می توانند با خلاقیت خود آن را سفارشی کنند. یعنی می توانند لوگو، طرح تجاری و هر چیز دیگری که نیاز دارند را روی آن چاپ کنند تا برای مصرف کنندگان جذاب تر و مفیدتر شود. مزیت دیگر این کارتن های تاشو این است که از نظر هزینه برای مصارف بالا کاملا مناسب و مقرون به صرفه هستند.

  • کارتن های آسپتیک

کارتن های مخصوص مایعات را می توان از ورق های بسته بندی مایع، فویل و پلی اتیلن تهیه کرد. این ماده نسبت به قوطی های شیشه ای یا حلبی ارزان تر است و به دلیل وزن کم هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. می توانید از محصولات از قبل استریل شده مانند شیر، آب میوه و سوپ یا محصولات غیر استریل مانند ماست که می خواهید بسته بندی کنید استفاده کنید.

بسته بندی آسپتیک از محصولات در برابر باکتری، نور و بخار محافظت می کند و تمام عطر را در داخل نگه می دارد. در نتیجه ماندگاری محصول افزایش می یابد. از مزایای کارتن های آسپتیک می توان به کارایی هزینه، حفاظت کامل از محصول، ماندگاری طولانی، راحتی برای مصرف کننده نهایی اشاره کرد.

کاربردهای آن برای نگهداری شیر، آب میوه، شراب، خامه، پنیر، سوپ، پوره میوه و سبزیجات است.

  • کارتن دایکاتی

کارتن دایکاتی یکی از انواع کارتن بسته بندی است که عموماً شکل و ساختار خاص و معمولی ندارد. دلیل نام گذاری آن به دستگاه تولید کننده آن مربوط می شود زیرا توسط دستگاه های دایکات ساخته می شوند.

این مدل در بین انواع کارتن بسته بندی بسیار محبوب است زیرا می تواند بسته بندی عالی را با توجه به هر مشتری و هر نیازی ارائه دهد. تقریباً برای هر محصولی استفاده می شود، زیرا علاوه بر اینکه برای هر ابعاد و اندازه ای یک کارتن بسته بندی دایکات وجود دارد، می توانید برای هر شکل و ساختاری یک نمونه مناسب نیز خریداری کنید.

کارتن دایکاتی خود دارای انواع مختلفی از کارتن های بسته بندی می باشد که در ادامه به معرفی یکی از معروف ترین مدل های آن می پردازیم.

دایکات خود قفل‌ شونده

انواع کارتن بسته بندی دایکاتی با ابعاد و شکل های مختلف برای استفاده های مختلف وجود دارد اما در بین این تنوع یکی از پرطرفدارترین مدل ها است. بارزترین ویژگی این مدل کارتن ها قفل تعبیه شده روی درب آن ها می باشد.

  • کارتن لمینتی

این کارتن ها در صنعت بسته بندی بسیار محبوب هستند زیرا برای نگهداری محصولات ویژه و خاص که اغلب گران هستند استفاده می شود. لمینت جلد چاپی کالا را به خوبی نگه می دارد و می توان از این کارتن ها به طور مداوم استفاده کرد. زیرا عایق محافظ در برابر لکه، رطوبت، چربی، چین و چروک و سایر آلودگی ها هستند. از دیگر ویژگی های این کارتن چاپ با کیفیت و حفظ کیفیت محصول می باشد که حمل و نقل آن را آسان می کند.

  • کارتن چند لایه

در بین انواع کارتن بسته بندی مقوایی، مقوای چند لایه دارای ماندگاری بسیار بالایی همراه با قابلیت کوسن می باشد تا افراد بتوانند از آن برای جابجایی محصولات بسیار با ارزش، شکننده یا سنگین استفاده کنند. این نوع کارتن بسته بندی معمولا از نظر قیمت کارتن بسته بندی در تیراژ بالاتر مقرون به صرفه تر است. پس در سفارش کارتن های بسته بندی حتما به این نکته توجه کنید.

معمولا جعبه ها و کارتن های بسته بندی چند لایه شامل کارتن های 3 لایه، کارتن های 5 لایه و کارتن های 7 لایه می باشد.

از ویژگی های کارتن چند لایه می توان به چند مورد اشاره کرد. کارتن های بسته بندی 5 لایه برای جابجایی و نگهداری طولانی مدت اجسام بزرگ با استفاده از کارتن های 3 لایه به عنوان کارتن پستی و در نهایت کارتن های 7 لایه به عنوان کارتن های بسته بندی مناسب برای محصولات سنگین و بزرگ مناسب است.

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع کارتن بسته بندی : طراحی و چاپ بسته بندی

انواع کارتن بسته بندی
  • کارتن تخم مرغ

کارتن ها یا سینی های تخم مرغ برای محافظت از تخم مرغ کامل در حین حمل و نقل طراحی شده اند. به طور سنتی، این ها از خمیر قالب ساخته می شوند و از روزنامه بازیافتی برای تشکیل شکلی استفاده می کنند که از تخم مرغ ها محافظت می کند. اخیراً کارتن های تخم مرغ نیز از پلی استایرن منبسط شده PET ساخته می شوند.

  • کارتن راه راه

در زندگی روزمره خود با انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آن ها مواجه می شوید. یکی از کارتن هایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و هر خانواده ای حداقل یک بار از آن استفاده کرده است مقوای راه راه یا تخته فیبر موجدار یا تخته کامپوزیت است. که در فرهنگ عامه از آن به عنوان جعبه قهوه ای نیز یاد می شود.

ساختار این کارتن سه لایه از یک لایه مواج بین دو لایه مسطح بیرونی تشکیل شده است که برای جابجایی لوازم خانگی و مبلمان بسیار کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای فوق العاده این کارتن ارسال کالاهای آماده برای خرده فروشی یک تولیدی به فروشگاه های عرضه کننده در سراسر کشور می باشد. در برخی موارد از نمونه های این کارتن ها برای بسته بندی مواد اولیه جهت خرده فروشی استفاده می شود.

  • کارتن بسته بندی مونو

در صنایع مختلف ممکن است یک شرکت کارتن را در سبک، طرح و ابعاد متفاوت و دلخواه در میان انواع کارتن بسته بندی و کاربردهای آن بخواهد. کارتن های مونو با این مشخصات تولید می شوند. این محصول در صنایع مختلف، رنگ، ابعاد و چاپ قابل سفارشی سازی بوده و شرکت می تواند سفارش خود را کاملا مطابق سلیقه تولید کند.

  • کارتن سفت و محکم

این کارتن ها در مقایسه با کارتن های دیگر مقاومت بالایی دارند و برای بسته بندی اقلام سنگین و یا کالاهایی که حساسیت بالایی دارند مانند جعبه آیفون استفاده می شود.

  • کارتن بوش

این نوع از انواع کارتن بسته بندی ماهیت کالا را به خوبی حفظ کرده و سالم نگه می دارند. بنابراین برای بسته بندی مواد غذایی، مایعات، پودرها و مواد نیمه جامد مناسب هستند.

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع کارتن بسته بندی : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

انواع کارتن بسته بندی

سخن پایانی در مقاله انواع کارتن بسته بندی

در مقاله انواع کارتن بسته بندی سعی کردیم انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آن ها را به شما معرفی کنیم. مقوا یکی از محصولاتی است که در زندگی امروزی اهمیت غیر قابل انکاری دارد.

کارتن مناسب برای هر شغل متفاوت است و مطمئنا کارتن مورد استفاده برای نگهداری و بایگانی اقلام با کارتن هایی که برای حمل و نقل و جابجایی اقلام استفاده می شود کاملا متفاوت است، بنابراین در هنگام خرید به اندازه ها و با توجه به سایز وسایل خود توجه کنید؛ و سپس کارتن مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید