08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع سئو چیست ؟

5/5
انواع سئو چیست

انواع سئو چیست | تعریف سئو

انواع سئو چیست ؟! این سوالیست که وقتی پا به دنیای اینترنت و گوگل میگذارید، با آن مواجه می شوید؛ اما قبل از پاسخ به این سوال بیایید معرفی مختصری از آن داشته و سپس انواع سئو را مورد بررسی قرار دهیم.

درواقع سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) فرآیند افزایش کیفیت و کمیت میزان ترافیک وب سایت با افزایش دیده شدن سایت یا صفحه وب برای کاربران یک موتور جستجو می باشد.  چراکه وب سایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه اول نتایج جستجو را دارند بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

پیشنهاد داغ مطالعه : مزایای طراحی سایت

 

انواع سئو چیست

انواع سئو چیست ؟

بطورکلی فعالیت هایی که برای سئو سایت انجام می گیرد براساس استانداردها و روش های کاربردی به 4 دسته تقسیم می شوند. این چهاردسته از لحاظ عملکرد و حتی نتایج باهم متفاوت بوده و در قوانین گوگل استفاده از هر یک، مزایا، معایب و در بعضی مواقع، عواقب مربوط به خود را خواهد داشت.

پیشنهاد داغ مطالعه : مزایای سئو چیست

 

اما بطورکلی آنها به شما کمک می کنند که در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کرده و یا حتی جایگاه خود را از دست دهید. این چهار دسته عبارتند از:

  • سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
  • سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  • سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
  • سئو منفی (Negative SEO)

به عنوان یک نکته بسیار اساسی باید توجه داشت که تفاوت اصلی انواع سئو با یکدیگر در زمان، هزینه، ریسک و ارزش آن می باشد.

داستان کلاه های انواع سئو

برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده است که داستان نام گذاری کلاه های سفید، خاکستری و سیاه برای 3 روش سئو کردن سایت چیست؟!!! در پاسخ به این سوال باید گفت که: بر اساس ویکی پدیا، در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۴۰ فیلمهای غربی ساخته شده در ایالات متحده دارای شخصیت هایی با کلاه سفید (که اغلب توسط قهرمانان پوشیده می‌شد) و کلاه سیاه (مخصوص افراد شرور) بوده است. این طرز اط پوشش به گونه ای حالت نمادینی از مقابله خیر و شر بوده و رنگ کلاه ها نمادین خوبی و بدی بوده است.

این موضوع در مورد سئو هم صدق میکند. این بدان معناست که معنای سئو کلاه سفید و اختصاص دادن رنگ سفید به ان به منظور ارائه خدمات و تاکتیک های خوب و استاندارد سئو می باشد. و همینظور سئو کلاه سیاه دقیقا بر عکس این موضوع بوده و نشان از به کارگیری تخلفات و درکل قانون شکنی و روش های بد است. و طبیعتا خاکستری نیز، چیزی مابین سیاه و سفید بوده و می توان گفت که شامل برخی از استراتژی های هریک از آنها خواهد بود. در ادامه با هریک از انواع سئو آشنا میشویم.

انواع سئو چیست | سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیست ؟

همانطور که از رنگ کلاه این سئوکاران مشخص است، سئو کلاه سیاه از شیوه هایی بر خلاف قوانین، قواعد و بطورکلی رهنمودهای گوگل استفاده میکند. بااینکه در بسیاری از مواقع استفاده از سئو کلاه سیاه نتیجه گیری سریعتری به همراه دارد اما این ریسک را باید پذیرفت که به احتمال بسیار بالا، دیر یا زود دچار جریمه های سنگین و حتی پنالتی شدن از سمت گوگل شوید.

همانطورکه گفتیم سئو کلاه سیاه با استفاده از تقلب ها و شیوه های خاص شما را سریعتر به جایگاه مورد نظرتان خواهد رساند.و معمولا این کار ارزان تر می باشد زیرا شما در حال حرکت در مسیری بر خلاف قوانین گوگل وبمستر هستید.در واقع، بسیاری از تاکتیک های کلاه سیاه به طور خاص در دستورالعمل ها به عنوان کارهایی بیان شده اند که نباید انجام دهید و قانون شکنی محسوب می شوند. با اینکه سئو کلاه سیاه به سرعت امتیازهای زیادی را برای سایت بدست می آورد، اما خطر زیادی نیز به همراه دارد چراکه در سریعترین حالت ممکن گوگل پی به قانون شکنی های این سئو برده و آن را دچار جریمه های سنگین خواهد کرد.

 

تکنیکهای سئو کلاه سیاه چیست

  1. پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا پنهان کردن آنها
  2. سرقت ادبی
  3. خرید بک لینک
  4. محتوای کپی شده
  5. پنهان کردن متن یا (Cloaking):

کلاکینگ Cloaking یک تکنیک سئو می باشد که در آن نتیجه و محتوای ارائه شده به ربات خزنده گوگل با آنچه در مرورگر کاربر ارائه شده متفاوت خواهد بود. این پنهانکاری نوعی تکنیک اسپم می باشد و برای گول زدن موتورهای جستجو که به سایت یا صفحه مورد نظر رتبه بالاتری طراحی شده است.

  1. تکنیک PBN یا شبکه بلاگ شخصی:

تکنیک PBN مخفف کلمه Private Blog Network است. این تکنیک بدین معناست که در آن از شبکه ای از سایتهای با اعتبار دامنه بالا و با ارزش استفاده شده و برای وبسایتی که می خواهیم رتبه آن را افزایش یابد  لینک سازی های غیرطبیعی می‌شود. این تکنیک نیز  بالایی خواهد داشت چراکه در صورتی که اینکار غیر اصولی انجام شود گوگل وبسایت مورد نظر را پنالتی خواهد کرد.

انواع سئو چیست | سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست ؟

سئو کلاه سفید مناسب ترین شیوه سئو سایت بوده که عملکرد های آن کاملا برطبق قواعد گوگل می باشد. تکنیکهای های سئو کلاه سفید به شدت به دستور العمل های گوگل پایبند بوده و به احتمال زیاد از تغییرات الگوریتم های آینده تأثیر منفی دریافت نمی کنند، چراکه شما بر اساس قواعد گوگل عمل می کنید و با تغییر الگوریتم ها قواعد تغییری نمیکنند بلکه بهبود داده می شوند.

در این نوع سئو، بدست آوردن نتیجه بیشتر طول می‌کشد، چراکه شما از تقلب و مسیرهای میانبر استفاده نخواهید کرد و کاملا طبیعی و استاندارد پیش خواهید رفت. اما دقت داشته باشید که سئو کلاه سفید، ریسک کمتری را به همراه دارد و در طول زمان، ارزش، ماندگاری و پایداری خواهد داشت.

لازم به ذکر است که بیشتر شرکت های معتبر سئو و بازاریابی محتوا مانند از تکنیک کلاه سفید استفاده می‌کنند.

تکنیکهای سئو کلاه سفید چیست

  • نوشتن مطالب مرتبط و مفید برای مخاطب
  • ترفیع و تبلیغ کردن محتوا در شبکه های اجتماعی
  • استراتژی سئو
  • تحقیقات کلمه کلیدی
  • ۵سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال
  • بک لینک طبیعی
انواع سئو چیست | سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیست

همانطور که از رنگ خاکستری این سئو مشخص است، عملکرد سئو کلاه خاکستری بین تکنیک های کلاه سیاه و کلاه سفید می باشد. در سئو کلاه خاکستری تاکتیک ها و تکنیک های آن معمولا در دستورالعمل گوگل نبوده و براساس تصمیم های سئوکار برگرفته از روشهای سئوی کلاه سفید و سیاه اتخاذ خواهد شد.

البته باید در نظر داشته باشید که در سئو کلاه خاکستری، تنها به این دلیل که تکنیک خاصی توسط گوگل به عنوان فریبنده و بر خلاف قوانین نامیده نشده است، تضمینی نخواهد داشت که در رتبه شما تاثیر منفی نگذارد. در واقع گوگل می‌گوید:

وبمستر هایی که انرژی خود را صرف پایبندی به اصول اساسی می‌کنند و تجربه کاربری بسیار بهتری را فراهم می‌کنند، نسبت به کسانی که وقت خود را صرف سو استفاده از نقص ها می‌کنند رتبه بهتری بدست خواهند آورد.

 

تکنیکهای سئو کلاه خاکستری چیست

  • تکنیک Clickbait یا طعمه کلیک:

این روش شامل استفاده از عنوان ها و محتوایی می باشد که هدف اصلی آن جلب توجه و ترغیب کاربر برای کلیک بر روی یک لینک یا صفحه موردنظر بوده و ارزش قابل توجهی ارائه نخواهد کرد. با استفاده از این تکنیک، معمولا مخاطب کنجکاو شده و با کلیک بر روی آن لینک وارد سایت مقصد طعمه می‌شود.

  • محتوایی که کمی تغییر داده شده
  • تبادل لینک
  • تبلیغات پولی و بی ارزش برای کاربر
  • پرداخت پول برای کامنت گرفتن
انواع سئو چیست | سئو منفی

سئو منفی چیست

علاوه بر سه تکنیک اصلی کلاه سفید؛ خاکستری و سیاه که برای بهینه سازی و افزایش رتبه سئو سایت استفاده می شود، سئو منفی نیز یکی از روش ها و یا در حقیقت یکی از غلط ترین راهکارهاییست که می تواند سئوی یک سایت را نابود کند. در حقیقت سئو منفی اجرای روش های سئو کلاه سیاه و یا خاکستری در وب سایت شخصی دیگر رقبا با هدف آسیب رساندن به آنها می باشد. درواقع با این روشها رقبای شما آسیب دیده و موجب می ‌شود که شما در نتایج جستجو افزایش رتبه داشته باشید.

 

تکنیکهای سئو منفی چیست

  • ایجاد لینک های غیر طبیعی و اسپم به وب سایت رقیب
  • سرقت مطالب آنها
  • ارسال نظرات منفی
  • هک کردن سایت و تغییر محتوای آن

 

انواع سئو داخلی و خارجی چیست

انواع سئو داخلی و خارجی چیست ؟

  • سئو داخلی چیست

سئو داخلی که با نام های دیگری نیز مانند On-Site SEO و On-Page SEO عنوان می شود، به فعالیت هایی که در جهت بهینه سازی عناصر یک سایت انجام شده و موجب افزایش رتبه سایت شما و همچنین افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو همچون گوگل می شود، می گویند. در سئو داخلی بهینه سازی محتوا و کد های HTML یکی از اصلی ترین ارکانی است که باید رعایت شود.

در مقابل، اگر بخواهیم یک تعریف کوچک از سئو خارجی هم داشته باشیم این است که سئو خارجی یا Off-Site SEO دیگر سیگنال ها و سایت هایی می باشد که از محیط اینترنت به سایت شما ارجاع داده می شوند. در ادامه به تعریف دقیق تری از سئو خارجی می پردازیم.

هدف کلی سئو داخلی عبارتند از:
• موجب درک محتوای خوب و مناسب شود، یعنی محتواهای مخاطب پسند داشته باشد.
• تشخیص محتوای شما با مطالبی که بیشتر در موتورهای جستجو سرچ می شوند.
• مطابق با معیارهای گوگل باشد و به عنوان یک صفحه با ارزش در نتایج جستجو نشان داده شود.

  • سئو خارجی چیست

یکی دیگر از مهمترسن عوامل تاثیرگذار در بالا بردن امتیاز سایت و کسب رتبه گوگل، سئو خارجی می باشد. سئو خارجی به نام های Off-site SEO یا Off-page SEO نیز شناخته می شود. درواقع، سئو خارجی به کلیه اقدامات و استراتژی های سئویی گفته می شود که در خارج از صفحه سایت خود با هدف افزایش رتبه در نتایج موتور جستجو گوگل انجام می دهید.

برای این منظور شما می توانید از ابزارها و برنامه های گوناگون به تبلیغ سایت خود پرداخته و رتبه های خوبی را برای سایت خود ثبت کنید. این تبلیغات می تواند در وب سایت های دیگر، فروم ها، شبکه های اجتماعی و … صورت گیرد. در واقع شما می توانید لینک وب سایت خود را درون سایت های دیگر قرار داده و آن سایت با گذاشتن لینک شما در سایتش اعتماد شما را به مخاطبان نشان می دهد. در یک کلام سئو خارجی را می توان قرار دادن لینک سایت در وب ها تعریف نمود.

توجه داشته باشید که لینک سازی یا لینک بیلدینگ قلب سئو خارجی محسوب می شود. موتور جستجو گوگل از طریق شبکه ارتباط لینک ها به کیفیت محتواهای یک سایت پی برده و لینکی که ارزش بالاتری دارد رتبه بهتری برای آن سایت به ارمغان خواهد آورد.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید