08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع روش های چاپ دیجیتال

5/5
انواع روش های چاپ دیجیتال در اصفهان

انواع روش های چاپ دیجیتال

از ابتدا روش های چاپ متعددی شکل گرفته است و انواع روش های چاپ دیجیتال یکی از پرکاربردترین و سریع ترین روش های چاپ است. و البته چاپ دیجیتال نیز انواع مختلفی دارد. چاپ دیجیتال در واقع بخش کوچکی از دنیای دیجیتال است که بر اساس اتصال دستگاه های چاپ با رایانه برای خواندن تصاویر دیجیتال و تبدیل آنها به نسخه چاپی کار می کند.

چاپ دیجیتال به دلیل سهولت، خدمات چاپ فوری و کیفیت بالا در بین مشتریان محبوبیت پیدا کرده است. فناوری های مختلفی برای چاپ دیجیتال وجود دارد که هر کدام هدف و بودجه خاصی را می طلبد. چه بخواهید یک چاپگر خانگی برای خود بخرید یا از چاپخانه درخواست خدمات کنید، دانستن انواع روش های چاپ دیجیتال به شما کمک می کند.

انواع روش های چاپ دیجیتال

  • روش چاپ جوهر افشان
  • روش چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی
  • روش الکتروفتوگرافی
  • روش تونری
  • روش چاپ دیجیتال مرکبی
  • روش حرارتی
  • روش تصعید رنگ
  • مارکرهای لیزری
  • روش چاپ (Direct Imaging)
  • چاپ جوهر افشان

چاپ جوهر افشان یکی از انواع روش های چاپ دیجیتال امروزی در زمینه چاپ است که با پاشیدن قطرات جوهر توسط قطعات منحصر بفرد به کار رفته در این دستگاه، بر روی کاغذ یا بسترهای پلاستیکی، تصاویر دیجیتال را بازتولید می کند.

اگر بخواهیم بگوییم پرکاربردترین مدل پرینترها کدامند باید بگوییم که چاپگر جوهرافشان به عنوان یکی از پرکاربردترین پرینترها انتخاب شده است که در زمینه های مختلف کاربرد بسیار خوبی دارد. شرکت PB Printing نیز از بهترین چاپگرهای جوهرافشان استفاده کرده است تا بتواند نتایج کار خود را در سطوح کیفی بالایی قرار دهد.

  • شیوه دیجیتال نوری یا پرتوی

در روش نوری یا پرتو، تصویر مورد نظر از طریق تابش پرتوهای نور بر روی کاغذهای خاص و حساس به نور ایجاد می شود و پس از مرحله ظهور، آن را تثبیت می کنند. دستگاه های این روش که به Photo Lab معروف هستند در آزمایشگاه های عکاسی کاربرد فراوانی دارند و کیفیت چاپ بسیار بالایی دارند.

یکی از مشکلات اصلی این دستگاه ها چاپ دو مرحله ای و ظهور است که در دستگاه های امروزی به صورت خودکار در داخل دستگاه انجام می شود. و همچنین انواع روش های چاپ دیجیتال عکس، داروهای ظهور باید به تعداد دفعات مورد نیاز بسته به دوز تعویض شوند.

  • شیوه الکتروفتوگرافی

در الکتروفتوگرافی در چاپ دیجیتال از دو روش پودر جامد یا تونر و روش کامپوزیت مایع یا روش کامپوزیت دیجیتال استفاده می شود. در قسمت بعدی شما را با هر یک از این دو روش الکتروفوتوگرافی آشنا می کنیم.

  • روش دیجیتال مرکبی یا مرکب مایع

در این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال معمولا به جای پودر رنگی یا تونر از جوهرهای رنگی استفاده می شود. این روش بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و در موارد زیادی از جمله تیراژ بالا استفاده می شود. از مزایای این روش الکتروفتوگرافی می توان به افزایش بسیار زیاد کیفیت چاپ اشاره کرد. به علاوه در این روش می توان از رنگ های نقطه ای به عنوان کانال های رنگی مجزا استفاده کرد. اگرچه نتیجه این روش بسیار خوب و استاندارد است، اما پیچیدگی این دستگاه باعث شده تا به اندازه روش تونر در بین عموم مردم رواج نداشته باشد.

قیمت دستگاه دیجیتال مرکبی بالاتر از دستگاه های تونر است و به همین دلیل عموم مردم تمایلی به خرید آن ندارند. جدای از اینها، محدودیت هایی نیز در دستگاه دیجیتال کامپوزیت وجود دارد. یکی از مشکلات دستگاه های الکتروفتوگرافی کامپوزیت محدودیت ابعاد چاپ است. به این ترتیب سایز کار چاپی از سایز A3 فراتر نمی رود و با این دستگاه فقط می توان کارهای چاپی A3 و سایز کوچکتر را انجام داد که واقعا برای بسیاری از افراد به صرفه نیست. 

  • روش تونری یا جامد پودری

در روش تونر یا پودر جامد تصاویر توسط ترکیبات پودری ایجاد می شود که قابلیت اشباع شدن را دارند. به این ترتیب که درام چرخان توسط نور لیزر شارژ شده و پس از ذوب تونرها روی کاغذ، فرآیند چاپ انجام می شود. فرآیند چاپ تونر شامل 6 مرحله بارگذاری، تصویربرداری، مرکب زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و تمیز کردن است. از مزایای سیستم های تونر می توان به سرعت بالای چاپ در این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال اشاره کرد. در سیستم های الکتروفوتوگرافی تونر به دلیل سرعت ذوب بالای پودر رنگ روی کاغذ، سرعت چاپ نیز بیشتر از روش های جوهرافشان است.

البته این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال به اندازه روش جوهر افشان دیجیتالی نیست و از واسطه های آنالوگ بین مخزن جوهر و ورودی های چاپ استفاده می شود. اما به دلیل سرعت بالای چاپ در روش تونر، این روش بسیار متداول بوده و کاربردهای صنعتی فراوانی دارد. حتی در ابعاد متوسط، اکثر بخش های صنعتی از این روش چاپ استفاده می کنند. دستگاه تونر همراه با اسکنر به عنوان دستگاه کپی لیزری شناخته می شود.

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع روش های چاپ دیجیتال : طراحی و چاپ بسته بندی

انواع روش های چاپ دیجیتال
  • روش حرارتی

در روش حرارتی از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود، حرارت ناشی از لیزر با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس، رنگ و تصویر ایجاد می کند. استفاده از این روش در دستگاه های تک رنگ کوچک رایج است که رایج ترین آنها دستگاه های فکس هستند. لازم به ذکر است که استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش های جدید روز به روز کاهش یافته است.

  • چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation)

این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال کیفیت و سرعت خوبی دارد. در این دستگاه ها مواد رنگی روی سلفون ها قرار می گیرد که اشعه های مختلف مانند لیزر رنگ را از نوارهای سلفون تبخیر کرده و روی کاغذ ثبت می کنند. استفاده از این روش در آزمایشگاه های عکاسی برای چاپ عکس به دلیل کیفیت چاپ خوب رایج است.

ابعاد چاپ این روش معمولا کوچک است و اگرچه قیمت اولیه آن زیاد نیست، اما هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی آن (سلفون های رنگی گران قیمت) بالاست.

در این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال امکان چاپ روی کاغذهای مختلف وجود دارد و در گذشته برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی در فضای باز، در تیراژ و سایزهای متوسط ​​بسیار استفاده می شد.

  • مارکرهای لیزری

این روش از انواع روش های چاپ دیجیتال مختص صنایع تولیدی است. این دستگاه ها با قابلیت استفاده کاربردی خود برای وارد کردن اطلاعات در خط تولید، طرفداران بی شماری را در صنعت تولید به دست آورده اند. در نشانگرهای لیزری، اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت دادن تصویر را روی سطح مورد نظر ایجاد می کند. این دستگاه ها سرعت بالایی دارند و در نتیجه گران هستند.

  • شیوه چاپ Direct Imaging

این ماشین ها در واقع چاپگرهای افست هستند که سیستم آماده سازی صفحه در آنها تعبیه شده است. سیستم آماده سازی پلیت در این چاپگرها دقیقاً مانند آماده سازی صفحه قبل از چاپ افست دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) است.

تمامی عملیات چاپ از انواع روش های چاپ دیجیتال در این دستگاه ها به صورت خودکار انجام می شود و تنها از طریق کامپیوتر قابل مدیریت است. اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است. به دلیل وجود این رسانه تصویری استفاده از این روش برای چاپ های کم تیراژ مقرون به صرفه نیست و برای چاپ تک برگ کاملاً غیراقتصادی است.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

پیشنهاد مطالعه در مقاله انواع روش های چاپ دیجیتال : قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

روش های چاپ دیجیتال

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید