08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

انواع بسته بندی مواد غذایی

5/5
انواع بسته بندی مواد غذایی

انواع بسته بندی مواد غذایی

انواع بسته بندی مواد غذایی چیست؟ همانطور که میدانید امروزه بیشتر انرژی مصرف شده در جهان توسط  صنایع غذایی برای مردم سراسر دنیا تأمین می‌شود. صنعت غذا با گوناگونی و تولیدات زیاد، مشمول فعالیت‌های کوچک، سنتی و خانوادگی که بسیار پرمشغله هستند گرفته تا فرآیندهای صنعتی بزرگ، سرمایه‌بر و مکانیزه در صدر جهان بسیار گسترده شده است. پوشش دادن همه جنبه‌های تولید، فروش و بسته بندی  مواد غذایی بسیار چالش‌ برانگیز است. از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی به اصطلاح تجاری *بیگ فود* یاد می‌شود. بسیاری از شرکت های تولید موادغذایی برای تولید محصولات اولیه خود وابسته به گونه های مختلف تولید از جمله: شیلات ، سایر محصولات کشاورزی ، دام و طیور ، شیر و لبنیات هستند. تولید عظیم محصولات غذایی با تمام چالش های تولیدی که دارد نحوه بسته بندی و چگونگی به دست مصرف کننده رساندن هم چالش دیگری است که به آن می پردازیم.

پیشنهاد داغ مطالعه : اصول طراحی و چاپ بسته بندی

 

انواع بسته بندی مواد غذایی شامل چه مواردیست؟

امروزه روش های زیادی برای بسته بندی مواد غذایی در صنایع غذایی وجود دارد که مصرف کننده برای مصرف کردن آن حق انتخاب های زیادی دارد. بسته بندی مواد غذایی شامل: کنسرو کردن، بسته بندی یخ زده یا منجمد، بسته بندی اسپتیک می باشد. به طور معمول نوع بسته بندی یک محصول  به نوع ماده غذایی بستگی دارد یعنی بسته بندی مواد جامد با بسته بندی مواد مایع کاملا متفاوت است. بسته بندی مواد خشک مثل بسته بندی حبوبات، بسته بندی خشکبار آجیل و بسته بندی انواع قند، شکر، چای و … به دلیل ماندگاری بالا بطور معمولا در بسته بندی های سلفون یا کارتنی در عرضه می شوند. مهم ترین عامل در فروش یک محصول غذایی طراحی و چاپ بسته بندی موادغذایی است، قطعا درک این موضوع گیج کننده خواهد بود برای شما شفاف سازی لازم را می کنیم. در کسب و کار و شروع یک بیزینس خوب و پرفروش قدم اول فروش محصول ، جذابیت ظاهر اولیه محصول و  ظاهر بسته بندی  می باشد، پس سرمایه گذاران برای رقابت در عرصه صنعت موادغذایی باید به بسته بندی مواد غذایی توجه خاصی داشته باشند.

پیشنهاد داغ مطالعه: قیمت طراحی و چاپ بسته بندی

 

انواع بسته بندی مواد غذایی

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در بازار تجارت

بسته بندی مواد غذایی با صنعت غذایی، پیوند عمیقی دارد. در تجارت و بازار فروش مواد غذایی تنوع و سبک بسته بندی بسیار اهمیت دارد، از این رو شرکت های تولیدکننده مواد غذایی بیشترین انرژی خود را بعد از کیفیت محصول بر روی نوع بسته بندی و جذابیت طراحی آن می گذارند. چشم انسان در هر عرصه ای همیشه به دنبال زیبایی هاست. تجربه ثابت کرده است بسته بندی شیک و فریبنده ی مواد غذایی بیشترین تاثیر را در فروش محصولات در تمام دنیا گذاشته است. به همین منظور کمپانی‌های بین المللی سایر مواد غذایی که دارای برند مشهور هستند با گذاشتن فستیوال های هنری برای جذب طراحان بسته بندی مواد غذایی سعی در جذب بیشتر طراحان ذنیا در این عرصه ی تجاری برای فروش بیشتر محصولات خود دارند. با این توضیحات هدف از بسته بندی موادغذایی را در معقوله زیباشناسی مطرح کردیم. هدف بعدی از بسته بندی مواد غذایی محافظت ماده غذایی از زمان تولید در کارخانه تا انتقال به بازار فروش و بعد از آن به دست مصرف کننده رساندن، حمل و نقل بهتر و آسان تر مواد غذایی  و افزایش طول عمر محصول  است. بسته بندی مواد غذایی باید سلامت کامل محصول را صدرصد تضمین نماید.

 

طراحی و چاپ بسته بندی موادغذایی حرفه ای

در این بخش از مطلب به یک سری نکات مهم و شگفت انگیز برای طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی خواهیم پرداخت. محصولاتی که طراحی بسته بندی خلاقانه ، حرفه ای و جذاب دارند فروش بسیار بالاتری دارند. پیشرفت تکنولوژی و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان باعث شده است، کمک زیادی به تولید کنندگان مواد غذایی بشود تا محصولی را به بازار ارسال کنند که توانایی این را داشته باشد مشتریان بیشتری را جذب کند و درصد فروش بالاتری داشته باشد.

این نکات کلیدی از قرار ذیل است:

 

  • لوگو

در زمینه طراحی و چاپ  بسته بندی مواد غذایی، طراحی لوگو از اهمیت زیادی بر خوردار است. چرا که لوگو یک نماد تجاری مهم شناخته شده است که اگر به صورت حرفه ای طراحی شود خروجی کار بسیار پر درآمد خواهد بود. زمانی می‌توانیم به یک لوگو بسته بندی مواد غذایی لقب لوگوی اختصاصی بدهیم که به بهترین نحو ممکن طراحی شده‌باشد و ایده‌های خلاقانه‌ای را برای طراحی آن سرمایه کرده اند. تکنیک‌های مهمی برای طراحی لوگوی مواد غذایی وجود دارد که افراد حرفه‌ای به‌خوبی با این تکنیک‌ها آشنایی دارند. آن‌ها به بهترین نحو ممکن می‌توانند انواع لوگوها را با استفاده از تکنیک‌های بسیار حرفه‌ای طراحی کرده و تحویل مشتریان دهند. دربسته بندی مواد غذایی طراحان  به  سایز و اندازه ی لوگو  دقت زیادی دارند و اندازه هریک از لوگوها را بر اساس اندازه محصولات و سایزبندی آن‌ها طراحی می‌کنند. برخی از انواع لوگوها اندازه بزرگی دارند و برخی از دیگر مدل‌های آن هم اندازه کوچک‌تری دارند اگر بخواهبم به یک نتیجه گیری کلی برسیم باید بگوییم هر محصول لوگو منحصر به فرد خود را دارد. دقت داشته‌باشید که اندازه لوگو روی محصولات موادغذایی باید به‌ گونه‌ای باشد که درنظر مشتریانی که  آن را به‌عنوان برند تجاری می‌شناسند دیده شود، برند روی محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته‌باشید.

انواع بسته بندی مواد غذایی
  • رنگ متناسب

در بسته بندی محصولات مواد غذایی ، انتخاب هوشمندانه رنگ  در حوزه رنگ شناسی و روانشناسی رنگ قرار میگیرد. رنگ جادویی برای فروش بیشتر محصولات موادغذایی می باشد. در طراحی و چاگ بسته بندی مواد غذایی ما با انتخاب هوشمندانه رنگ می توانیم مصرف کننده به سمت محصول جذب کنیم. مثالی برای شما می آوریم به آن دقت کنید: فرض کنید در یک اتاق با رنگ های خنی (سفید، سیاه و خاکستری ) مشغول به کار هستید علم رنگ شناسی این را به اثبات رسانده است که پس از ساعت کوتاهی شما واقعا احساس خستگی فراوان می کنید . حالا فرض کنید در یک اتاق با رنگ های شاد و انرژی بخش مشغول به کار هستید به طور حتم انرژی رنگ ها خستگی شما را بسیار به تعویق می اندازد و انگیزه شمارا چند برابر خواهد کرد. هر رنگ یک احساس را درون انسان بر انگیخته میکند. اصولا بسته بندی موادغذایی که رنگ و لعاب ویژه و چشم گیری دارد مصرف کننده را بیشتر به خود جذب میکنند لطفا، قدرت رنگ ها را در بسته بندی دست کم نگیرید.

  • حمل و نقل آسان

در بسته بندی موادغذایی تصور کنید، محصولی جا گیر، بد دست و بزرگ داریم حمل و نقل آن تا چه حد طاقت فرسا و پر هزینه است؟ جای دادن در کارتن ها و آمار بالا بردن انتقال تا چه اندازه سخت است؟ وظیفه طراح این است : با هوشمندانه ترین شکل ممکن در بسته بندی مواد غذایی حمل راحت را ایفا کند. مهمترین ویژگی یک محصول حمل و نقل  راحت آن میباشد. قرار دادن یک دسته روی محصول، حمل و استفاده آن را بطور حیرت انگیزی برای مصرف کننده راحت‌تر می‌کند.

  • خلاقیت

بسته بندی های کلیشه ای را رها کنید، نگرش خاص خود را برای طراحی و  بسته بندی مواد غذایی ایجاد کنید، به خلاقیت هایی دست بزنید که تا به حال هیچ طراحی از آن استفاده نکرده است. در طراحی و چاپ بسته بندی  مواد غذایی ،خلاقیت حرف اول را می زند. با وجود رقابت های تجاری بین بزرگترین کمپانی های تولید مواد غذایی ، بسته بندی هایی که خلاقیت در آن است جایگاه ویژه ای وجود دارد ، همینطور طراح میتواند پول بیشتری از شرکت های تولید کننده دریافت کند.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید