08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

اصول طراحی و چاپ بسته بندی

5/5
اصول طراحی و چاپ بسته بندی

اهمیت و مهمترین نکات اصول طراحی و چاپ بسته بندی

اصول بسته بندی (Packaging) در بین کسب و کارهای مختلف جهان از اهمیت زیادی برخوردار هست چون که به این موضوع آگاهی دارند که عدم توجه به این مقوله حائز اهمیت باعث از دست رفتن بخش زیادی از درآمد می باشد و حتی به نام برند و شهرت خود نیز آسیب وارد خواهند کرد. همانطور که می دانید که تأثیر اول هر چیزی خیلی خوب در ذهن ما نقش می بندد و در مورد محصولات و خدمات نیز، بسته بندی اولین عاملی است که مشتری با آن روبه رو شده و روی آنها تآثیر می گذارد که حتی روی میزان فروش و وفاداری مشتری هم نقش بسیار مهمی دارد. اگر بخواهیم به بیان دقیق تر به توضیح این مسأله بپردازیم که چرا باید از اصول بسته بندی مطلع بود و آنها را در کسب و کار رعایت کرد باید به موارد زیر اشاره کنیم. توجه داشته باشید که شرکت های بزرگ و معروف دنیا جهت اصول طراحی چاپ بسته بندی محصولات با شرکت های فعال در این زمینه قرارداد همکاری امضاء می کنند.

حفاظت از محصول در اصول طراحی و چاپ بسته بندی

اولین و ابتدایی ترین دلیل از نگاه یک شرکت چاپ و بسته بندی این است که بسته بندی محصول باید به صورتی باشد که از محتویات داخل خود به خوبی نگهداری کند و این بدان معناست که بسته بندی باید به اندازه کافی محکم و مقاوم باشد و راه نفوذ نداشته باشند.

اطلاعات و تبلیغ محصول از اصول طراحی و چاپ بسته بندی

بعد مهم دیگری که رعایت اصول طراحی چاپ و بسته بندی را بسیار مهم نشان می دهد این است که بسته بندی برای نمایش اطلاعات مهم آن مثل مواد سازنده یا نحوه نصب و مصرف و غیره می باشد. هر چقدر این اطلاعات بیشتر و برای فهم راحت تر باشند، تبلیغ موثر تری صورت گرفته و میزان فروش هم بیشتر می شود.

متمایز شدن از رقبا

به دلیل اینکه در فروشگاه ها محصولات شبیه بهم و مرتبط در یک قفسه قرار دارند پس بسیار مهم است که طراحی بسته بندی توسط شرکت های چاپ و بسته بندی صورت بگیرد تا محصول آنها از سایر رقبا خاص تر و ویژه تر باشد مخصوصا برای کسب و کار تولیدی که به تازگی شروع کار کرده است. معمولا بسته بندی مواد تولیدی مثل هم، سایز مشابهی هم دارند اما رنگ و فرم بسته بندی، فونت و سبک بسته بندی نقطه با هم دیگر تفاوت خواهند داشت. به موارد گفته شده می توانید قابلیت استفاده مجدد، میزان پایداری متریال بکار رفته و تأمین امنیت محصولات را اضافه کنید.

بیشتز بخوانید : طراحی و چاپ بسته بندی مواد غذایی

اصول طراحی و چاپ بسته بندی

رعایت اصول طراحی و چاپ بسته بندی رمز موفقیت کسب و کارها

اصلی ترین نکاتی که باید به عنوان اصول طراحی و چاپ بسته بندی رعایت کنید شامل این موارد هستند:

  • سایز و شکل :

استفاده از سایز و شکل استاندارد جزو اصول طراحی چاپ بسته بندی می باشد چون قرار گرفتن محصول، در دست گرفتن و حمل و نقل آن را آسان کرده و هزینه های تولید را برای بسته بندی سفارشی کمتر می کند.

  • محکم بودن و جلوگیری از خراب شدن :

شرکت های کارتن سازی و البته چاپ و بسته بندی باید به این نکته توجه کنند که محصولات آنها از چه مسیری و چطور انتقال پیدا میکند چه مسافتی از کارخانه تا رسیدن به دست مشتریان را طی می کند؟ در کجا ذخیره خواهند شد و غیره. به همین دلیل باید بسته بندی محصولات به شکلی باشد که در مقابل آسیب و ضربه دیدن، دمای پایین و رطوبت زیاد (مثلا برای مواد خوراکی) و غیره مقاوم باشد.

  • برندسازی و ترغیب به فروش :

امروزه رعایت اصول طراحی چاپ بسته بندی در برندیسازی بسیار حائز اهمیت می باشد به همین دلیل باید بسته بندی ها کاملا رنگی و همراه با اطلاعات کامل از شرکت سازنده، توزیع کننده، ارزش غذایی، نحوه استفاده، شرایط نگهداری و اطلاعات مختصر و مفیدی از برند به همراه درج لوگو داشته باشد. ضمنا باید از گرافیک جذابی هم استفاده شود تا مشتریان را ترغیب کند.

  • تجزیه پذیری یا قابل بازیافت بودن :

امروزه تأکید سازمان های داخلی و جهانی بهداشت روی قابلیت تجزیه شدن و بازیافت شدن بسته بندی محصولات مختلف می باشد و به همین دلیل از اصول بسته بندی محصولات این است که متریال سازنده در محیط ماندگاری نداشته باشد یا اینکه به راحتی قابل بازیافت باشد. ضمنا درج این مورد بر روی بسته بندی بر روی میزان فروشخیلی تآثیر مثبتی گذاشته است.

اصول طراحی و چاپ بسته بندی

طراحی حرفه ای از اصول طراحی و چاپ بسته بندی

از اصول طراحی و چاپ بسته بندی می توان به طراحی بدون ایراد آن اشاره کرد. در این زمینه باید رنگ متناسب با محصول داخل بسته بندی و متمایز از بقیه محصولات در قفسه های فروشگاه قرار بگیرد. باید به شکلی باشد که ارزش خرید محصول را نشان دهد. فونت و نوشته های روی محصول باید کاملا خوانا و مشخص و قابل فهم باشند و رنگ بسته بندی نباید به نحوی باشد که نوشته ها به سختی دیده شوند و برای هر رده محصول یک نوع طراحی ویژه و متفاوتی داشته باشید.

ظاهر و ویژگی های جذاب

رعایت اصول بسته بندی نه تنها باید برای مشتریان بلکه برای فروشندگان هم باید رعایت شود و این شامل تمامی نکات است. به عنوان مثال در صورتی که بسته بندی محصولات شما به صورتی باشد که فروشنده سختش باشد که آن را در فروشگاه خود نگه دارد و به مشتریان خود نشان دهد، عملا بی فایده می باشد. برخی از فروشندگان حاضر به تهیه محصولاتی که بسته بندی زیبای و جذابی ندارند و به دکوراسیون آنها آسیب وارد میکند، نمی باشند

يکی دیگر از اصول طراحی بسته‌بندی چشمگیر بودن آن است . خدمات یا کالای شما باید در قفسه فروشگاه با تعداد زیادی از محصولات رقبا به چشم بیاید و این به چشم آمدن نیازمند طراحی متفاوت است . اگر طراحی بسته بندی شما باعث جلب توجه خریداران شود نشود به هیچ وجه شما نهایت فروش خود را نمی‌فهمید . طراحی بسته‌بندی خوب می‌تواند ضامن فروش بیشتر شما باشد . به هیچ وجه زیر بار طراحی‌های جلف و پر زرق و برق نروید. برای جلب توجه شیوه های معقول تری وجود دارد . ساختار طراحی باید طوری باشد که باعث ایجاد تجربه خوشایند در ذهن مخاطب گردد و هم تمامی المان ها طوری استفاده شوند که از فاصله زیاد قابل دیدن باشند .

نوع محصول در اصول طراحی و چاپ بسته بندی

نوع محصول مشخص می کند که چه اصولی باید مورد استفاده قرار بگیرد به عنوان مثال برای بسته بندی عطر و ادکلن، زیبایی آن خیلی مهمتر از عصاره عطر و ادکلن است و این شامل بسته بندی کارتن و حتی طراحی شیشه عطر هست.

اصول بسته بندی مواد غذایی نیز به گونه ای می باشد که مشتریان محتویات یا مواد غذایی را ببینند تا به سالم بودن، تازه بودن و کیفیت بالای آن پی ببرند مثل بسته بندی گوشت، سبزیجات، میوه و غیره. محصولات شکستنی، الکتریکی و گران قیمت هم نیز مستلزم رعایت اصول بسته بندی ویژه  خود هستند که مهمترین آن امنیت و ضد ضربه بودن هست.

پس حتما برای طراحی بسته بندی، قالب بسته بندی با توجه به موقعیت و محصول، جنس محصول با توجه به جلوه بهتر و در نهایت طراحی بسته بندی با توجه به صنف و مشتری وسواس و دقت لازم را داشته باشید.

اصول طراحی و چاپ بسته بندی

اصول طراحی  و چاپ بسته بندی محصولات

بعد از اصول بسته بندی که مشخص کردیم چه ویژگی هایی باید رعایت شوند و اینکه چرا مهم است به اصول طراحی چاپ بسته بندی می رسیم. هدف از تمامی اصول و نکاتی که در مورد طراحی بیان خواهیم کرد، جلب توجه مشتریان، اثرگذاری عالی و افزایش فروش محصول به دنبال رضایت بالای مشتریان می باشد. پس با ما همرا باشید تا در ادامه مقاله راجب این نکات بدانیم:

  1. مشتریان خود را به خوبی بشناسید: برای اینکه طراحی چاپ و بسته بندی محصولات مؤثر و کارگزار باشند، باید توانایی این را داشته باشند که با مخاطب ارتباط بگیرند و مطابق میل و علاقه آنان باشد. رسیدن به شناخت کامل از بازار و مخاطب هدف، نکته کلیدی در اصول طراحی چاپ بسته بندی حرفه ای است.
  2. محصول هم باید یونیک و خاص باشد: برای اینکه طراحی حرفه ای برای بسته بندی و جعبه محصولات داشته باشید، خود محصولات هم باید یونیک و خاص باشند تا از ویژگی های ویژه کننده آنها در طراحی و برای جلب توجه مشتریان استفاده شود. لذا در طراحی چاپ بسته بندی باید از ویژگی های شاخص به شکلی خلاقانه و تخصصی استفاده کرد.
  3. طراحی باید ساده و در عین حال گیرا باشد: برخی از شرکت ها ذهنیتشان از اصول بسته بندی و طراحی یونیک، طراحی های پیچیده ای است که وقتی مشتریان محصولی را می خرند حتی نمی دانند چطور باید آن را باز کنند یا از آن استفاده کنند. پس جذابیت زیاد و جلب توجه کردن برای مشتریان و یونیک بودن به معنای طراحی پیچیده نیست بلکه باید در عین خاص بودن ساده نیز باشد.
  4. پیام برند و معرفی محصول به خوبی انجام شود: هر مشتری قبل از خرید هر محصولی، از خود می پرسد که این محصول چیست؟ چه برندی آن را تولید کرده؟ نحوه استفاده به چه صورت هست؟ مزیت رقابتی چیست و قیمت آن چقدر است؟ شاید فکرش را هم نکنید ولی مشتریان با وجود این سؤالات نهایتا ۵ ثانیه برای بررسی کردن یک محصول یا کالا اختصاص می دهند پس باید اصول بسته بندی و طراحی آن به نحوی صورت بگیرد که در این مدت زمان کوتاه، مشتریان جواب سؤال خود را بگیرند.
  5. صداقت: موردی که کمتر در طراحی جعبه و بسته بندی به آن بها داده می شود و بیشتر در بین شرکت های تازه کار انجام می شود این مورد هست که عکس محصولات بر روی بسته بندی با واقعیت تفاوت فاحشی دارد چون تصور می کنند شیوه خوبی برای جلب توجه مشتری می باشد اما در نهایت نتیجه ای جز ناامید کردن مشتریان و ضد تبلیغ برای محصولات نخواهد داشت. مثلا صنعت طراحی چاپ جعبه دارو یک صنعت بسیار پیچیده و بزرگ است و باید از سطح امنیتی خیلی بالایی برخوردار باشد. در طراحی جعبه دارو نکات بسیار مهمی مد نظر قرار می گیرد که پیشنهاد میشود در مقاله اصول بسته بندی دارو بیشتر بخوایند.
  6. هر محصول یک طراحی: به عنوان مثال فرض کنید کارخانه تولید نوشیدنی و آبمیوه دارید، طبق اصول طراحی بسته بندی و جعبه محصولات، باید برای هر طعم یک نوع طراحی منحصربفرد و تحت نام یک برند تولید کنید تا هم اطلاعات کامل و درستی به مشتریان بدهد و هم کاملا متمایز باشد. این مورد را می توانید در دسته اصول بسته بندی جعبه نیز قرار دهید.
  7. طراحی رو وپشت محصول: حتما دقت کنید که طبق اصول طراحی چاپ بسته بندی محصولات، جلوی محصول باید جذب کننده مشتریان باشد و قسمت پشتی آن باید حاوی اطلاعات مهم و مزایای رقابتی باشد که با فونت خوانا و اندازه مناسب، مختصر و مفید اطلاعات را منتقل کند. پس هر کدام اصول بسته بندی و لیبل خاص خود را دارند.

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید