08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ و بسته بندی لبنیات

5/5
طراحی بسته بندی لبنیات و محصولات لبنی

چاپ و بسته بندی لبنیات

طراحی چاپ و بسته بندی لبنیات از مهم‌ترین موارد در شرکت‌ های فرآورده های لبنی است. چاپ و بسته بندی با توجه به مایع یا جامد بودن، نیاز به طراحی ویژه خود را دارد. شیر و لبنیات از دیرباز در سفره ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و پزشکان تغذیه دائما مصرف لبنیات را توصیه می‌کنند.

طراحی چاپ و بسته بندی لبنیات، نکات مهمی را شامل می شود، مانند چاپ نام برند و نشان تجاری، استفاده از تصاویر خلاق برای معرفی طعم و رایحه محصول، ارائه جزئیات کامل درباره ترکیبات، محتویات و ارزش غذایی، چاپ با استفاده از دستگاه‌های مدرن و انتخاب رنگ با توجه به ماهیت فرآورده لبنی که در این متن به تشریح این فاکتورها خواهیم پرداخت.

نحوه چاپ و بسته بندی انواع لبنیات

محصولات لبنی بسیار متنوعند. برخی از آن ها مانند شیر و دوغ به صورت مایع هستند و برخی دیگر همچون کره و پنیر و کشک به صورت جامد عرضه می شوند. به همین خاطر نمی توان از یک نوع بسته بندی برای تمامی آن ها استفاده کرد. در این بخش به شماری از آن ها اشاره می کنیم.

  • چاپ و بسته بندی پنیر

طراحی بسته بندی پنیر که در قفسه چشم نواز باشد، برای تمایز محصول ضروری است. در نتیجه، طراحی مدرن بسته بندی پنیر با ترکیبی از نوآوری، بسته بندی گرافیکی، پایداری و تمایز برند نسبت به رقبا مشخص می شود. 

  • چاپ و بسته بندی ماست

ماست، محصول لبنی محبوب است که در سراسر جهان استفاده می شود و طعمی متفاوت و دلنشین دارد. اما از آنجایی که برندهای مختلفی آن را تولید و عرضه می کنند، رقابت بسیار تنگاتنگ خواهد بود. باید به سراغ یک طراحی لیبل ماست متفاوت بروید.

  • چاپ و بسته بندی شیر

برای طراحی بسته بندی شیر عموما رنگ های سفید و مشکی بیشترین استفاده را دارند که دلیل آن رنگ پوست گاو شیرده است.  شیر موز، شیر توت فرنگی و … هر افزودنی طعم داری که به شیر اضافه شود می تواند یک سرنخ برای شما باشد تا بتوانید طراحی بسته بندی شیر را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در مورد طراحی بسته بندی ماست نیز  همین طور است.

  • چاپ و بسته بندی کره

اکثر بسته بندی های کره ای که در بازار مشاهده می کنید تشکیل شده از یک لایه متالایز ۷ میکرون از بیرون و یک لایه کاغذ پلیمری از داخل می باشد که باعث می شود کره به هیچ عنوان به پوسته بسته بندی نچسبد.

  • چاپ و بسته بندی دوغ

بطری ها بهترین گزینه برای این نوشیدنی گوارا هستند.  این نوشیدنی مایع در بسیاری مواقع به صورت گازدار است. به همین خاطر باید در طراحی بسته بندی دوغ فضای خالی در نظر گرفته شود. از یک طراحی لیبل دوغ استفاده کنید که مصرف کنندگان بتوانند به راحتی در همان بسته بندی از دوغ استفاده کنند.

  • چاپ و بسته بندی خامه

بسته بندی خامه بصورت پلاستیک و کاغذ و مقوا سبک وزن و مقرون به صرفه با قابلیت چاپ عالی هستند. پلاستیک ها دارای خواص بازدارندگی خوب، استحکام و توانایی نگهداری و محافظت از مواد غذایی برای مدت طولانی ترند.

انواع چاپ و بسته بندی لبنیات

در طراحی چاپ و بسته بندی لبنیات باید شاخصه هایی را مورد توجه قرار داد، مانند جلوگیری از فساد محصول، جلوگیری از نفوذ آلودگی و هوا به داخل بسته بندی، افزایش ماندگاری محصول و چاپ باکیفیت روی بسته بندی ها. انواع چاپ و بسته بندی لبنیات به صورت خلاصه عبارتند از:

  • پاکت لمینت شده ایندربرد

لمینیت کردن فرایندی است که طی آن دو یا چند لایه انعطاف پذیر با استفاده از ماده‌ای بعنوان اتصال‌دهنده به یکدیگر وصل می‌شوند. پاکت لمینت از یک یا چند لایه تشکیل شده که هر کدام عملکرد مشخصی دارند. تعداد و جنس لایه‌‎ها متناسب با نوع محتویات درون پاکت و نیاز مشتری متفاوت خواهد بود؛ برای مثال جهت نگهداری مواد غذایی که نباید نور ببینند، پاکت با متالایز لمینیت می‌شود.

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر لمینت، بدلیل مزایای فراوانی که در کنار بالا بودن بهره وری ایجاد می‌کند، بصورت گسترده جایگاه خود را در بازار جهانی بدست آورده است.

  • انواع پلاستیک بسته بندی رولی یا دوخت خرده ( نایلونی، سلفونی، متالایز و )

بسته بندی نایلونی یا پلی اتیلنی :

بسته بندی های پلی اتیلنی به عنوان ارزان قیمت ترین نوع بسته بندی محسوب می شود، اما قیمت پایین آن دلیلی بر بی کیفیت بودن آن نیست بلکه دارای مقاومت و استحکام بالایی هم می باشد.

بسته بندی سلفونی یا پلی پروپلینی :

یکی از بسته بندی هایی که مصرف بسیار زیادی برای مواد غذایی گوناگون و لبنیات دارد، نمونه های سلفونی است که دارای قیمت بالاتری نسبت به نمونه های پلی اتیلنی می باشد. نمونه های سلفونی دارای مقاومت بیشتر با چاپ پذیری بالاتری هستند. برای همین بیشتر صنایع برای بسته بندی از این نوع استفاده می کنند. انواع سلفون بر حسب رنگ پایه شامل سلفون شفاف و براق، سلفون مات، سلفون صدفی و متالایز نقره ایی رنگ می شود. مواد اولیه سلفونی به چند نوع مختلف دسته بندی می شوند که عبارتند از :

  • bopp
  • cpp
  • opp
  • سلفون ترسبافون یا همان سلفون ایرانی

متالایز :

متالایز سلفون نیست بلکه یک ورقه بسیار نازک آلومینیومی با ضخامت ۷ و ۱۲ میکرون می باشد که روی ورقه های سلفونی برای مقاومت و افزایش طول عمر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد

  • فویل پلمپ درب بطری

یکی دیگر از محصولاتی که برای بسته بندی ظروف تزریقی پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد فویل های آلومینیومی است که روی درب بطری به وسیله حرارت پلمپ می شود، فویل با توجه به ابعاد بطری و نیاز مشتری در ضخامت های متفاوت قابل تولید می باشد.

  • پاکت های درب‌ آلومینیومی

درب‌های آلومینیومی در ابعاد و اشکال متنوع، بهترین پیشنهاد برای لبنیاتی هستند که در ظروف پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه در مقاله چاپ و بسته بندی لبنیات: طراحی و چاپ بسته بندی

طراحی بسته بندی فراورده های لبنی

اصول طراحی چاپ لیبل و بسته بندی لبنیات 

سازگاری طراحی لیبل و فرم بسته بندی با محتویات درون بسته، اصل ابتدایی است که باید به آن توجه شود. مثلا نباید برای چاپ و بسته بندی لبنیات مانند پنیر از پوشش های پلاستیکی استفاده کنید. چرا که حالت جامد داشته و احتمال له شدن آن وجود دارد. بهترین انتخاب برای آن استفاده از باکس های پلاستیکی، شیشه ای و… است. این 3 نکته را بخاطر بسپارید.

  • محافظت از سبک خود

مشتریان شما در هر نقطه از جهان که باشند محصولات برند شما را با یک سبک خاص می شناسند. ممکن است سبک شما استفاده از شخصیت های کارتونی باشد یا طرح های فانتزی و… این سبک را در چاپ و بسته بندی لبنیات و محصولات خود حفظ کنید تا مشتریان به راحتی شما را پیدا کنند و فروش بیشتری داشته باشید.

  • انتخاب درست رنگ ها

نوع چاپ و بسته بندی لبنیات متنوع است و شما می توانید از هر رنگی برای دیزاین و طراحی لیبل آن ها استفاده کنید. به سراغ رنگ های مرتبط با محصول و جذاب بروید تا یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید. رنگ های شادی که نگاه ها را مجذوب خود می کند.

  • ارائه اطلاعات مفید به مخاطب

شاید بخواهید یک شعار تبلیغاتی یا یک پیام را به مخاطبان هدف خود منتقل کنید، به راحتی می توانید این کار را با طراحی لیبل انجام دهید. سعی کنید در لیبل اطلاعات تماسف مشخصات محصول، نام برند و همچنین لوگو خود را جا دهید تا بتواند پاسخگو نیاز مشتریان باشد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله چاپ و بسته بندی لبنیات : طراحی چاپ و بسته بندی گوشت

طراحی بسته بندی محصولات لبنی

بله، بسته بندی های شیر و دوغ نایلونی که در اکثر فروشگاه ها مشاهده می کنید با مواد اولیه پلی اتیلنی تولید شده است، اما این نکته حائز اهمیت است که نمونه های مایع همانند نایلون های معمولی نیست بلکه به صورت ۳ لایه برای مقاومت بیشتر تولید می شود، همینطور دارای دوخت مستحکم تری نسبت به انواع دیگر است.

بسته به این که محصولات لبنی هر یک حجم، وزن و اندازه مختلفی دارند، نحوه و شیوه بسته بندی آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود؛ مثلا نمیتوان همان ابعاد کارتنی که برای شیر های لیتری استفاده می شود را برای کَره نیز به کار برد.

اکثر مردم به هنگام خرید لبنیات به ویژه دوغ و شیر‌های پاکتی، اگر ببینند که بسته بندی اولیه آن ها فرو رفته یا له شده، تمایلشان به تهیه محصولات آن برند کاهش یافته و از خرید آنها اجتناب خواهند نمود زیرا حس می کنند که اصول بهداشتی در آنها رعایت نشده است. چاپ و بسته بندی لبنیات ماهرانه که از زیبایی بصری برخوردار باشد، می‌تواند فروش چندبرابری را برای فروشنده رقم بزند.

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید