08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

چاپ دیجیتال چیست ؟

5/5
چاپ دیجیتال چیست

چاپ دیجیتال چیست ؟

چاپ دیجیتال چیست ؟ چاپ دیجیتال یکی از روش‌های بسیار کاربردی و عالی تبدیل تصویرهای دیجیتالی به محصولات چاپی می باشد. این روشی که بیان کردیم  شامل: چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم‌تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال بوده است که به وسیلهٔ چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام خواهد گرفت.

چاپ دیجیتال دارای هزینه های بسیار بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ افست می باشد، ولی این قیمت ها بسیار بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌گیرد برای تیراژهای بسیار کم‌تعداد جبران خواهد شد؛

این روشی که متوجه آن شده اید، امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ های بسیار محدود را فراهم کرده است و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار خواهد گذاشت، صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به شدت گسترش ماشین‌های چاپ دیجیتال در بالا بردن بسیار زیاد کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده ای را برای هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معنا می باشد که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه ای مهم برای رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد.

  امروزه منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ، عمدتاً چاپ تونری با استفاده کردن از انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای بر روی انواع کاغذ شناخته شده است.

تحولات چاپ دیجیتال چیست ؟

از دیرباز تاکنون، سیستم‌های چاپ تصویر، تحولاتی بسیار زیادی را داشته است. چاپ‌ سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و غیره از انواع چاپ به شمار می رفتند.  چاپ دیجیتال به عنوان یکی از جدید‌ترین تکنولوژی‌های چاپ می باشد، قصد داریم اطلاعاتی را ارائه کنیم.

در دهه‌های گذشته برای چاپ کردن تصاویر در تیراژهای بسیار بالا از افست یا لیتوگرافی استفاده ی بسیار زیادی شده است؛ که از کیفیت و امکانات بسیار محدودی برخوردار بوده اند؛ اما در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی، در حوزه‌های بسیار مختلف از جمله صنعت چاپ، تغییرات اساسی بسیار زیادی را ایجاد کرده است ؛ چاپ دیجیتال، تازه‌ترین راه و روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی می باشد. معمولا از این سیستم ها، برای تیراژ‌های یسیار پایین استفاده ی بسیار زیادی می‌شود.

تفاوت بسیار مهم و اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های سنتی چاپ مانند: لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ می باشد، که در نتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان‌تر می باشند.

مرسوم‌ترین روش‌های بسیار مهم شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری می باشد؛ که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه‌های بسیار متنوعی مانند کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … افشان می نمایند در بیشتر فرایندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر مانندروش‌های کاملا سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌نمایند بلکه لایه ای بسیار نازکی بر روی سطح تشکیل خواهند داد و در برخی سیستم‌ها برای تثبیت آن‌ها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرایندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌گردد قابلیت استفاده را دارد.

مزایای چاپ دیجیتال چیست ؟

  • هزینه های چاپ دیجیتال، در قیاس با چاپ افست بسیار زیاد و گران قیمت می باشد ولی استفاده از سیستم های دیجیتال، در تیراژ بسیار پایین بسیار مقرون به صرفه هستند در این سیستم، هزینه چاپ هر صفحه ثابت می باشد و با افزایش تعداد سفارشات هیچ تغییری نمی‌نماید.
  • سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار زیاد می باشد.
  • در سیستم‌ افست امکان تغییر داده‌ها موجود نیست ولی در سیستم های دیجیتال، می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییری اساسی بدهید.
  • کار با دستگاه‌های بسیار قدیمی چاپ مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، نسبت به کمرنگی یا پر رنگی تصاویر تصمیم‌گیری داشته باشند دارای حساسیت بسیار بالایی می باشند. از این جهت کارکردن با این دستگاه‌ها نیازمند استخدام یک اپراتور بسیار مجرب می باشد. درصورتی که کار با دستگاه چاپ دیجیتال، نیازمند توانایی و تجربه خاصی نمی باشد. در چاپ دیجیتال تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر در مرحله ی آماده‌سازی و قبل از چاپ صورت خواهد گرفت که این مسئله مسبب صرفه‌جویی بسیار زیاد در به کارگیری نیروی انسانی می‌ باشد. در سیستم های چاپ دیجیتال پرینتر مستقیما به رایانه متصل می‌ گردد و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت می نماید و چاپ می‌کند. چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال می باشند. در این سیستم تونر، به شکل یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار خواهد گرفت اما در سطح چاپی نفوذ نمی‌ نماید، در مرحله بعد، با استفاده از مواد و متریال  پوششی و با تابش اشعه UV یا فرآیند‌های حرارتی، اقدام به تثبیت رنگ‌ها را انجام خواهند داد. در چاپ دیجیتال سطح چاپی این توانایی را دارد که هریک از این موارد باشد: کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، فوم برد، بوم، پارچه، چوب، شیشه و سنگ ها را در بر بگیرد.

کاربرد‌ های چاپ دیجیتال چیست ؟

  • در گذشته های نچندان دور برای چاپ کردن تصاویر از واسطه‌های چاپی استفاده ی بسیار زیادی می‌شد و پس از شروع کردن فرآیند چاپ، امکان تغییر در آن ها اصلا وجود نداشت. اما در حال حاضر، در سیستم های چاپ دیجیتال، این محمل‌ها حذف گردیده است. به همین علت در چاپ هر نسخه، امکان تغییر اطلاعات درج ‌شده وجود خواهد داشت. با حذف کردن محمل‌های چاپ، افزون بر هزینه، در زمان آماده‌سازی نیز بسیار صرفه‌جویی می‌گردد.
  • تهیه نمونه: در چاپ دیجیتال خبری از پلیت‌ها نمی باشد. از آنجا که چاپگر‌ مستقیما داده‌ها را از رایانه، روی سطح چاپی انتقال خواهد داد. این ویژگی، امکان کالیبراسیون یا درجه‌بندی چاپگر و تهیه یک نمونه برای متقاضی را ایجاد می‌نماید.
  • چاپ شخصی: همانطور که در موارد بالا ذکر کردیم چاپ دیجیتال امکان چاپ، در تیراژ بسیار محدود را برای متقاضی ایجاد می‌ نماید. به همین علت این امکان برای متقاضی وجود خواهد داشت تا از سطوح چاپی بسیار متفاوت یا طرح‌های بسیار متفاوت درنسخ دیگر استفاده نمایند. به عنوان نمونه: برای سفارش کارت پرسنلی، می‌توان از طرح‌های به شدت متنوع یا سطوح چاپی بسیار متفاوت استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید مقاله چاپ دیجیتال چیست ؟ : طراحی و چاپ بسته بندی

چاپ دیجیتال چیست

فرآیند چاپ دیجیتال چیست ؟

اطلاعات و داده های مربوط به چاپ تصاویر، از راه رایانه و در قالب یک رشته بیت به چاپگر ارسال می‌ گردد. در واقع پایه و اساس چاپ دیجیتال، یک تصویر شطرنجی یا اصطلاحا یک بیت مپ می باشد؛ که داده‌ها را از راهه رایانه به چاپگر انتقال داده است. ابعاد سطح چاپی در فرآیند چاپ دیجیتال براساس ابعاد به سه گونه ی زیر دسته بندی می شوند: متوسط، بزرگ و عریض

  • چاپ دیجیتال متوسط (Medium Format):

تمامی سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح بسیار مختلف در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا A3+ چاپ خواهد شد. چاپ این سفارشات با چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌گیرد.

  • چاپ‌ دیجیتال بزرگ (Large Format):

پوستر‌ها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر باشند  و در فضا‌های داخلی بسیار مورد استفاده قرار ‌بگیرد؛ در ابعاد کمی بزرگتر از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر چاپ خواهد شد. در چاپ این سفارشات، از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری استفاده ی بسیار زیادی می‌شود.

  • چاپ دیجیتال عریض (Wide Format):

سفارشاتی که در این ابعاد چاپ خواهند شد عموما در محیط‌های کاملا باز مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهد گرفت. به همین علت در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده ی بسیار زیادی میگردد که در مقابل عوامل محیطی از جمله: آب و نور خورشید بسیار مقاوم باشد. فرمت عریض، دارای حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر ۵۰۰ سانتی‌متر عرض می باشد.

چاپ دیجیتال چیست

انواع چاپ دیجیتال را نام ببرید؟

  1. روش چاپ دیجیتال نوری
  2. روش چاپ حرارتی
  3. روش تصعید رنگ
  4. روش چاپ
  5. روش چاپ جوهرافشان
  6. روش چاپ الکتروفوتوگرافی (جامد پودری، مایع)
  7. مارکر لیزری

نقش آبرنگ ارائه دهنده ی انواع خدمات چاپ است، با ما حرفه ای بدرخشید!

  • آدرس:

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5 ، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

  • شماره های تماس:

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله چاپ دیجیتال چیست ؟: قیمت طراحی و چاپ بسته بندی در اصفهان

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید