08 30 32 31 031
09 72 42 28 021

مفهوم کنتراست در طراحی لوگو

5/5
مفهوم کنتراست در طراحی لوگو

مفهوم کنتراست در طراحی لوگو

کنتراست یکی از تکنیک ها و شاخص های مهم در بحث طراحی است که جلوه بصری بسیار زیبایی به طرح گرافیکی می دهد و بیننده را بر روی موضوع اصلی متمرکز می کند، کنتراست یکی از پرکاربردترین تکنیک ها در کارهای گرافیکی به خصوص طراحی لوگو است که باعث ایجاد تضاد بین یک یا چند عنصر از لوگو می شود.

کنتراست در طراحی لوگو به عنوان یک ابزار طراحی پرکاربرد شناخته می شود که برای ایجاد تضاد بین یک یا چند عنصر در لوگو استفاده می شود. بسیاری از مردم تصور می کنند که کنتراست به معنای تیره شدن و روشن کردن رنگ های لوگو است، اما مفهوم کنتراست فراتر از تغییرات در رنگ ها است و به عنوان یکی از پرکاربردترین تکنیک های طراحی لوگو شناخته می شود که جلوه بصری خاصی را به طراحی گرافیکی القا می کند. .

انواع کنتراست در طراحی لوگو عبارتند از:

  • کنتراست رنگ

طیف وسیعی از افراد با شنیدن کلمه کنتراست به تضاد رنگ و استفاده از رنگ های متضاد در کنار یکدیگر فکر می کنند. کنتراست رنگ در واقع به عنوان کنتراست اولیه شناخته می شود. که در طراحی اکثر لوگوها کاربرد دارد و جلوه خاصی به آنها می دهد. چشم انسان به کنتراست حساس است و رنگ ابزار اصلی جلب توجه مخاطب به لوگو است.

رنگ های گرم معمولاً سریعتر از رنگ های سرد توجه مخاطب را به خود جلب می کنند. بنابراین هنگام استفاده از ترکیب رنگ سرد و گرم در لوگو باید عنصر اصلی را با رنگ گرم طراحی کنید. زیرا چشم انسان ناخودآگاه بیشتر به رنگ های گرم توجه می کند.

استفاده از رنگ های تند و متضاد در لوگو به راحتی می تواند توجه مخاطب را به لوگو و عنصر اصلی آن جلب کند. برای ایجاد تضاد رنگ در لوگوی خود می توانید از ترکیب رنگ های مکمل و متضاد مانند سفید و سیاه، قرمز و آبی، قرمز و سبز، زرد و بنفش، نارنجی و آبی استفاده کنید.

البته در این بین می توانید از طیف های روشن و تیره هم رنگ نیز برای پیاده سازی تضاد رنگ در طراحی لوگو استفاده کنید. در این تکنیک عنصر اصلی لوگو باید با رنگ تیره تری طراحی شود. و برای سایر عناصر آن از جمله رنگ پس زمینه از رنگ روشن تری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم کنتراست در طراحی لوگو : قیمت طراحی لوگو
کنتراست در طراحی لوگو
  • کنتراست اندازه

با کمک کنتراست اندازه می توانید عناصر اصلی را از سایر عناصر تشخیص دهید. بنابراین می توانید مطمئن شوید که بیننده روی ناحیه مناسب تمرکز می کند و ابتدا عناصر اصلی را می بیند. کنتراست اندازه نه تنها می تواند برای متن استفاده شود، بلکه می توان از آن برای تصاویر نیز استفاده کرد.

فقط قسمت هایی را در طراحی خود پیدا کنید که می خواهید بیننده روی آنها تمرکز کند. سعی کنید با تغییر اندازه ها چشم بیننده را جهت دهید. اگر کل طرح شما از همان متن و عناصر دیگر تشکیل شده باشد، احتمالاً چندان جالب نیست. این اصل می تواند به شما کمک زیادی کند به خصوص زمانی که عناصر زیادی در طراحی خود داشته باشید. زیرا در این صورت نمی توانید از رنگ برای جداسازی المان ها استفاده کنید و تفاوت سایز عناصر به راحتی می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

نکته مهم این است که وقتی همه عناصر در یک طرح به یک اندازه باشند و فقط یک عنصر کوچکتر وجود داشته باشد، عنصر کوچکتر جلب توجه می کند و سریعتر دیده می شود. پس به طور کلی می توان گفت که تفاوت جلب توجه می کند.

  • کنتراست شکل

کنتراست شکل نوع دیگری از کنتراست است که به برجسته کردن عنصر اصلی لوگو کمک می کند. طراحی لوگو با اشکال هندسی یک رویکرد جذاب و رایج است که توجه افراد را به خود جلب کرده و تصویر ذهنی مثبتی را در ذهن آنها ایجاد می کند. اشکال هندسی اصلی شامل مستطیل، مربع، مثلث و دایره است که معانی و مفاهیم روانی خاصی دارند و احساساتی مانند اعتماد، آرامش و اقتدار را در افراد ایجاد می کنند.

برای پیاده سازی تضاد اشکال در طراحی لوگو با اشکال هندسی، باید عنصر اصلی را در وسط لوگو قرار دهید تا مخاطب در نگاه اول به آن توجه کند. لوگوی مرسدس بنز با استفاده از این تکنیک طراحی شده است، یعنی طراحی با اشکال هندسی و اشکال متضاد. در مرکز این لوگو شکل هندسی یک مثلث وجود دارد و دور آن را یک دایره احاطه کرده است. مخاطبان نیز در اولین نگاه به این لوگو به مثلثی که در مرکز قرار دارد توجه می کنند.

  • کنتراست فونت

مهم نیست که چه طرحی ایجاد می کنید؛ این احتمال وجود دارد که شما با نوعی فونت کار می کنید. وقتی صحبت از حروف به میان می‌آید، ، سایر عناصر کنتراست هم می‌تونند اعمال بشند؛ چه رنگ، چه اندازه و چه شکل. استفاده از یک فونت یکسان (از لحاظ اندازه، شکل، رنگ و …) در طراحی باعث میشه طرح خسته کننده بشه.

بنابراین در طراحی باید قسمت هایی از متن را پیدا کنید که بتوانید در آنها تنوع ایجاد کنید مثلا قسمت های مهم تری را با رنگ های بیشتری بنویسید یا رنگ دیگری انتخاب کنید یا آن را بزرگتر کنید. این کار ساده تضاد ایجاد می کند. بدون استفاده از فونت های مختلف در طراحی، طراحی شما خسته کننده و یکنواخت نخواهد بود.

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم کنتراست در طراحی لوگو : قیمت طراحی لوگو در اصفهان
مفهوم کنتراست

 انتخاب نوع کنتراست در طراحی لوگو کاملا به سبک طراحی و هدف شما بستگی دارد. بنابراین قبل از انتخاب نوع کنتراست ابتدا باید عنصر اصلی را که می خواهید مخاطب در نگاه اول به آن توجه کند را مشخص کرده و سپس کنتراست مورد نظر را روی آن اعمال کنید.

اهمیت استفاده از کنتراست در طراحی لوگو

همانطور که در بحث قبلی اشاره کردیم، کنتراست بین عناصر لوگو تفاوت ایجاد می کند و این امر به طور ناخودآگاه عناصر را سازماندهی می کند، با این تکنیک می توانید قسمت های مهم لوگو خود را به مخاطب نشان دهید و این باعث می شود لوگویی که دارید آن را طوری طراحی کرد که برای همیشه در ذهن مخاطب باقی بماند. علاوه بر این، یکی دیگر از جنبه های مهم استفاده از کنتراست در طراحی لوگو این است که می توانید به راحتی پیام برند خود را به مخاطب منتقل کنید.

در واقع هدف اصلی استفاده از تکنیک کنتراست جداسازی عنصر مهم در طراحی لوگو از سایر عناصر و نمایش واضح آن به مخاطب است.

به عنوان مثال، دو مربع یکسان در کنار یکدیگر معمولاً قابل تشخیص نیستند، اما با کوچکتر کردن مربع می توانید آنها را برجسته کنید و توجه مخاطب را به مربع بزرگتر جلب کنید. بنابراین با استفاده از تکنیک کنتراست در طراحی لوگو می توانید عنصر مورد نظر را در آنجا برجسته کرده و آن را برجسته کنید.

از طرفی استفاده حرفه ای از این تکنیک کنتراست جلوه بصری خاصی به لوگوی شما می بخشد و آن را به یک لوگوی منحصر به فرد و جذاب در ذهن مخاطب تبدیل می کند. لوگویی که المان های آن همه یک اندازه و در یک طیف رنگی باشند قطعا نمی تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند و خیلی زود فراموش می شود.

اما استفاده از تکنیک کنتراست عناصر را از یکدیگر متمایز می کند و به درک پیام اصلی لوگو کمک می کند و جذابیت بصری آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

نقش آبرنگ بهترین موسسه در انجام طراحی لوگوی سایت برای کسب و کار شما است، با ما حرفه ای بدرخشید!

آدرس :

اصفهان ، خیابان اشراق شمالی ، نبش کوچه 5، مجتمع الهیه ، طبقه 4 ، واحد 401

شماره های تماس :

31323008-9 – 031
09132127209 ، 09132664095

بیشتر بخوانید مقاله مفهوم کنتراست در طراحی لوگو : طراحی لوگو در اصفهان
مفهوم کنتراست در طراحی لوگو

فهرست مطالب این مقاله

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp

برای دریافت مشاوره رایگان ، متناسب با سلیقه  و نیازتان از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

تماس با مشاوران نقش آبرنگ

031-31323008

تماس با متخصص دیجیتال مارکتینگ

09132664095

تماس با متخصص طراحی و چاپ و تبلیغات محیطی

09132127209

برای برقراری ارتباط سریع در واتس اپ ، با انتخاب بخش مورد نظر پیام خود را ارسال کنید